نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

‌می‌توان گفت ویلموتس دقیقاً همان کاری را با ما کرد که مشابهش ر ا بر سر ساحل عاج آورده بود. چه آشنا و چه دردناک که مسئولان فوتبال کشورمان کوچکترین تحقیقی در مورد این حقایق نکرده بودند.

خبرورزشی/ آرمین زمانی؛ در حالی که فدراسیون فوتبال کشورمان همچنان تمام تلاشش را می‌کند تا هیچ اطلاعاتی از وضعیت مبلغ قرارداد مارک ویلموتس بروز ندهد و همه چیز به حدس و گمان‌های رسانه‌ها محدود می‌شود، اطلاعاتی جدید از قرارداد این مربی هنگام حضورش در ساحل عاج به دست آمده است.
بالاخره چقدر با ما بسته؟
در روز‌های اولیه حضور مارک ویلموتس در تیم ملی شنیده‌ها حاکی از این بود که مربی بلژیکی با قراردادی در حدود ۱/۳ میلیون یورو به ایران می‌آید. اندکی بعد و در اتفاقی ناخواسته مدیر برنامه‌های مارک ویلموتس اعلام کرد این مربی ۳ میلیون دلار در سال از ایران خواهد گرفت. اگرچه فدراسیون فوتبال ایران این مبلغ را تکذیب کرد، اما باز هم راضی به افشای مبلغ قرارداد این مربی نشد. مشخص نیست چرا فدراسیون اصرار بر محرمانه ماندن مبلغ قرارداد مربی تیم ملی کشورمان داشت آن هم در شرایطی که مبلغ دریافتی اکثر مربیان در نقاط مختلف جهان کاملاً مشخص است.

روند نزولی مبلغ قرارداد‌های ویلموتس
مارک ویلموتس در دوران حضورش در بلژیک با مبلغ ۸۶۰ هزار دلار هدایت تیم ملی کشورش را برای جام جهانی ۲۰۱۴ برعهده داشته و این مبلغ برای ادامه حضور در تیم ملی بلژیک برای مسابقات یورو نه تنها افزایش نداشته بلکه مربی بلژیکی ۳۰ هزار دلار هم به فدراسیون کشورش تخفیف می‌دهد تا با قراردادی ۸۳۰ هزار دلاری پا به مسابقات یورو بگذارد. ویلموتس بعد از برکنار شدن از سمت سرمربیگری بلژیک یک سال بیکار می‌ماند تا اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال ساحل عاج به سراغ او می‌روند. کاملاً طبیعی است که مربی که یک سال بی‌کار مانده و در حضورش در تیم قبلی با ناکامی برکنار شده، با قراردادی گران‌تر به تیمی جدید نمی‌رود. طبق اطلاعاتی که خبرورزشی به دست آورده ویلموتس در ساحل عاج حاضر می‌شود با قراردادی ۶۰۰ هزار یورویی شروع به کار کند. بله ۶۰۰ هزار یورو که این مبلغ شامل اجاره منزل این مربی، بلیت‌های هواپیما، خودرو و تلفن همراه هم می‌شده تا مربی بلژیکی در ساحل عاج ماهانه به صورت خالص تنها ۵۰ هزار یورو دریافتی داشته باشد. با بررسی رقم قرارداد این مربی در سال‌های اخیر می‌توان به این نکته پی برد که قیمت این مربی در دنیای فوتبال روز به روز در حال کاهش بوده است.

ایران نسخه مشابه ساحل عاج
نکته جالب اینجاست که ویلموتس در ساحل عاج شرایطی کاملاً مشابه ایران پیدا کرده است. ویلموتس در ساحل عاج در مجموع تنها ۶ بازی این تیم را هدایت کرد. دو بازی دوستانه و ۴ بازی رسمی. او در این بازی یک برد، دو تساوی و سه باخت به دست آورد تا صدای اعتراض هواداران بلند شود. این شرایط برای‌تان آشنا نیست؟ باید گفت ویلموتس در ایران هم تنها ۶ بازی مربی تیم ملی بود؛ ۴ بازی رسمی و دو دوستانه. حاصل کارش، اما سه برد، یک تساوی و دو باخت بود که اگرچه آماری بهتر از ساحل عاج است، اما باز هم قابل قبول نیست. شباهت‌های ایران و ساحل عاج، اما به اینجا ختم نمی‌شود. با نگاهی دقیق‌تر به ادامه کار ویلموتس در ساحل عاج به این نکته می‌رسیم که مربی بلژیکی برای ترک ساحل عاج درخواست غرامت کرده، باز هم شرایطی مشابه با ایران و در مورد ساحل عاج در نهایت با گرفتن ۸۰۰ هزار یورو غرامت حاضر می‌شود قراردادش را فسخ کند. یعنی هر بازی برای ساحل عاج در حدود ۱۳۰ هزار یورو آب خورده تازه این رقمی به جز حقوق ماهانه این مربی است.

مربی تاپی که بیکار بود
می‌توان گفت ویلموتس دقیقاً همان کاری را با ما کرد که مشابهش ر ا بر سر ساحل عاج آورده بود. چه آشنا و چه دردناک که مسئولان فوتبال کشورمان کوچکترین تحقیقی در مورد این حقایق نکرده بودند. ایران در حالی ویلموتس را به خدمت گرفت که این مربی دو سال بود هدایت هیچ باشگاهی را برعهده نگرفته بود. مربی تاپی را به خاطر دارید که چنین اتفاقی برایش افتاده باشد؟ مورینیو؟ گواردیولا؟ کلوپ؟ هیچ کدام از این مربیان بعد از ترک باشگاه قبلی خود بیش از ۶ یا ۷ ماه بیکار نماندند.

هیچ، سهم مربی بلژیکی در دوران مربیگری
ویلموتس را در حالی آوردیم که حتی کارنامه قابل قبولی هم نداشت. اگر به قهرمانی‌هایی که ویلموتس در دوران مربیگری‌اش به دست آورده، نگاهی بیندازیم به یک ویترین خالی می‌رسیم. «هیچ» سهم این مربی در افتخارات به همراه تیم‌هایش است. ویلموتس تنها یک سال در شالکه بود. فصل ۲۰۰۵ -۲۰۰۴ سنت ترویدن را هدایت کرد. بعد از آن تا سال ۲۰۰۹ بیکار بود و بعد به عنوان دستیار تیم ملی بلژیک تا ۲۰۱۲ فعالیت کرد. مرد بلژیکی از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مربی تیم ملی بلژیک شد، یک سال بعد به ساحل عاج رفت و بعد از دو سال بیکاری طعمه‌ای خوب به نام ایران پیدا کرد و حالا باید ببینیم ۶ بازی که برای ایران مربیگری کرده هرکدام چقدر آب می‌خورد؟

تا چند سال بعد با پول ما تفریح می‌کند
به احتمال زیاد ۸۰۰ هزار یورو غرامتی که این مربی از ساحل عاج گرفته بود، ته کشیده و مرد بلژیکی به دنبال پولی راحت برای ادامه خوش‌گذرانی‌هایش بود. حتی اگر ادعای فدراسیون مبنی بر ۱/۳ میلیون بودن قرارداد را هم قبول کنیم و بگوییم ۳ میلیون به ویلموتس و دستیارانش ندادیم، باز هم دو برابر حقوق قبلی ویلموتس به او پرداخت کرده‌ایم. مطمئن باشید این مربی بدون دریافت غرامتی سنگین از ایران نمی‌رود. همسر ویلموتس وکیل است و کار‌های حقوقی او را انجام می‌دهد. این دو یک بار مسیر امروزشان با ایران را روی ساحل عاج طی کرده‌اند و حالا بعد از آشنایی کامل با پروسه گرفتن غرامت، همان کار را روی ایران تکرار خواهند کرد و به این شکل بود که با شکوه‌تر طلوع کردیم!
دیروز رئیس فدراسیون از فسخ قرارداد با ویلموتس خبر داد، اما نگفت به این بلژیکی که حالا ثابت شده در ساحل عاج قرارداد ۶۰۰ هزار یورویی داشت، چقدر پول داده‌ایم؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی