نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یوردی کرویف در گفت‌وگویی با خورخه والدانو به مرور خاطرات پدرش که اسطوره فوتبال هلند و بارسلونا بود، پرداخته است.

یوردی: گاهی اوقات می‌گویم پدرم دیوانه بوده!
به گزارش   خبرورزشی ، بنیاد یوهان کرویف در هلند که به کار‌های خیریه و همچنین امور ورزشی می‌پردازد و زیر نظر یوردی کرویف، پسر اسطوره فوتبال هلند، اداره می‌شود مهمان خورخه والدانو ستاره سابق رئال‌مادرید و تیم ملی آرژانتین بود. یوردی می‌خواست با والدانو که این روز‌ها ستون‌نویس روزنامه «ال پایس» اسپانیاست، در مورد گفت‌وگویی که او در سال ۲۰۰۰ با پدرش داشته حرف بزند. والدانو در ابتدای ورود به یوردی گفت: «این کفش‌های پدرت است؟» یوردی هم خودش این روز‌ها دست به قلم است و برای نشریه ال‌پایس مطلب می‌نویسد. او در این گفت‌وگو به مرور خاطرات پدرش با والدانو می‌پردازد و در مورد مسائل مختلف از گذشته و آینده حرف می‌زند.
 
والدانو‌: ۲۰ سال پیش من با پدرت در سانتاندر مصاحبه کردم و مثل همیشه او در مورد فوتبال آن زمان پیش‌بینی‌هایی کرد. یکی از چیز‌هایی که گفت این بود که آدم‌های غیرفوتبالی زیادی وارد دنیای فوتبال خواهند شد، او لفظ مزاحم را برای آن‌ها به کار می‌برد. از آن زمان، می‌بینیم که تعداد آدم‌های غیرفوتبالی که به این صنعت آمده‌اند چقدر زیادشده‌اند. تو خودت در جا‌هایی مثل انگلیس و حالا هم چین کار کرده‌ای. چه نظری در این‌باره داری؟
کرویف: پدرم، ایده‌های خیلی شفافی داشت و به سبک خودش و با ادبیات خودش آن‌ها را بیان می‌کرد. او با احترام به آدم‌های غیرفوتبالی اعتقاد داشت که تصمیمات فوتبالی باید توسط آدم‌های فوتبالی گرفته شود. امروزه یک کارآفرین که در حرفه خود موفق بوده می‌آید و یک تیم را می‌خرد و فکر می‌کند اینجا هم موفق می‌شود، اما این‌طور نیست. پدرم همیشه اعتقاد داشت که در فوتبال، مدیران مهمترین بخش نیستند بلکه بازیکنان و مربیان از اهمیت بالایی برخوردارند و کسانی باید در مورد این‌ها تصمیم بگیرند که خودشان با فضای رختکن فوتبال آشنا باشند.
 
والدانو: الان مدل‌های دیگری از مزاحم‌ها را هم در فوتبال داریم؛ تکنولوژی و فناوری اطلاعات. قبلاً برای اینکه بتوانی بر کارت مسلط باشی باید بازی‌ها را تماشا می‌کردی، اما کم‌کم تنبلی باعث شد که به جای تماشای بازی‌ها، ویدئوی آن‌ها را تماشا کنیم. در حال حاضر مستقیم به سراغ الگوریتم‌ها و آمار‌ها می‌رویم تا بتوانیم یک بازیکن فوتبال را آنالیز کنیم.
کرویف‌: پدر من، برای مثال، از روی دیدن بازی‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد و اینکه چه چیزی را حس می‌کرد. خیلی وقت‌ها در آخرین لحظات تغییراتی را در ترکیب ایجاد می‌کرد. مثلاً برنامه تمرینی را در فاصله رختکن تا زمین تمرین، روی کاغذ می‌نوشت، در همان ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر قدم زدن. او سریع می‌فهمید که چه چیزی لازم است انجام شود و به رکساچ دستیارش می‌گفت: «باید این را تغییر دهیم.» و آن‌ها در یک لحظه همه چیز را عوض می‌کردند. امروزه انجام این کار‌ها غیرممکن است.
 
والدانو: آیا گواردیولا از ابتکار‌های فراوان پدر تو الگو برداری می‌کند؟
کرویف: فکر می‌کنم این‌طور باشد. گاهی اوقات نگاهی به ترکیب‌هایی که پدرم در بازی‌ها قرار می‌داد نگاه می‌کنم و پیش خودم می‌گویم او دیوانه بوده. چه شجاعتی داشته! هیچ توصیفی برای آن وجود ندارد. او مثلاً یک دفاع چپ را در خط حمله می‌گذاشته یا یک دفاع راست را در مرکز میدان، یا از کومان و پپ در مرکز خط دفاع یا میانی استفاده می‌کرد. او تهاجمی‌ترین مربی دنیا بود.
 
والدانو: تو بابت اینکه پسر کرویف هستی چه می‌کنی و چطور با این قضیه کنار می‌آیی؟
کرویف: از همان جوانی من فهمیدم که مقایسه کردن خودم با او غیرممکن است. مردم دوست دارند به این چیز‌ها فکر کنند که مثلاً پسر می‌تواند بهتر از پدر باشد، اما من هرگز چنین تصویر نداشتم و خودم را گول نزدم. من فهمیدم که او با ۹۹ درصد بازیکنان دیگر تفاوت داشته. این مقایسه‌ای بود که من هیچ‌وقت نمی‌توانستم در آن برنده باشم، نه من نه بسیاری دیگر از بازیکنان فوتبال. در بارسلونا هم مسائلی بود که برای من گران تمام شد و من ترجیح می‌دادم در جایی آرام‌تر رشد کنم، بدون آن همه درگیری که همیشه آنجا وجود داشت و پدرم هم به عنوان مربی هیچ وقت با آن مسائل راحت نبود.
 
یوردی: گاهی اوقات می‌گویم پدرم دیوانه بوده!
 
والدانو: او دوست و دشمنان زیادی داشت.
کرویف: بله، و این جنگی بود که من هم ناخواسته به آن وارد می‌شدم، بدون اینکه خودم بخواهم.
 
والدانو: در فوتبال خوشبین یا جسور هستی؟
کرویف: نه به اندازه پدرم. برای مثال به یاد می‌آورم که ما یک بازی با اتلتیکو مادرید داشتیم و روی یک بازیکن آن‌ها اصلاً یارگیری نمی‌کردیم. یوهان کرویف می‌گفت: «ما او را نمی‌گیریم و او هم نمی‌داند با توپ چه کار کند.» شاید گفتنش منطقی باشد، اما واقعاً نمی‌شود این کار‌ها را در زمین پیاده کرد و من آن را دیوانه‌وار می‌دانم، به همین دلیل احتیاط بیشتری دارم.
 
والدانو: چرا می‌گویی جسارتت در فوتبال کمتر از پدرت است؟
کرویف: وقتی او با تیمی رو به رو می‌شد، فقط به یک بخش نگاه می‌کرد. اینکه چطور حمله کند و زیاد اهمیتی به دفاع نمی‌داد. او اعتقاد داشت که اگر تیمش توپ را در اختیار داشته باشد می‌تواند آنچه در مسابقه اتفاق می‌افتد را کنترل کند و به میل خودش پیش ببرد، اما خیلی از تیم‌ها هستند که توانایی چنین کاری را ندارند و باید به مسائل دیگری مثل دفاع کردن و گل نخوردن هم فکر کنند و پدرم هم باهوش بود و هم خوش‌شانس که توانست تیم‌های خوبی را انتخاب کند. آژاکس و بارسلونا هر دو تیم‌هایی بودند که او می‌توانست آنچه که می‌خواست را با آن‌ها انجام دهد.
 
والدانو‌: آیا امروزه، از فوتبال و هجوم تکنولوژی‌های مختلف به آن لذت می‌بری؟
کرویف: خیلی کمتر، اما هنوز هم تیم‌هایی هستند که از همان عقب زمین بازیسازی می‌کنند و جسارت دارند. پدرم من هم از جمله اولین نفراتی بود که چنین سبکی را پیاده کرد. در آژاکس او دروازه‌بانی را انتخاب می‌کرد که در کار با توپ تبحر بیشتری داشت، در واقع توانایی کار با پای دروازه‌بان برای پدرم مهمتر از توانایی کار با دست او بود!
 
والدانو: تحول فوتبال هلند، که با پدر تو به عنوان بازیکن شروع شد، از یک ایده شکل گرفت. در اسپانیا هم فوتبال به نسلی از بازیکنان بیش از همه مدیون است، بازیکنانی مثل ژاوی، اینیستا، ژابی الونسو، بوسکتس. یک جمع از بازیکنان خوب که در کنار هم توانستند یک مکتب جدید در فوتبال ارائه کنند.
کرویف‌: فوتبال اسپانیا از نظر تکنیکی خوب بود، اما همیشه در مورد شخصیت و جسارت آن‌ها حرف زده می‌شد البته تاکتیک تیمی. امروزه، بازیکنان اسپانیایی خیلی راحت با توپ کار می‌کنند و در همه جا جزو تکنیکی‌ترین بازیکنان هستند. به مرور زمان، شخصیت قهرمانی به فوتبال اسپانیا تزریق شده. آن‌ها تکنیک و تاکتیک را با هم به خوبی ادغام کرده‌اند. الان‌طوری است که یک تیم هلندی باید کاملاً آماده باشد تا در یک مسابقه برنده شود، اما یک تیم اسپانیای حتی در روز بد خودش هم می‌تواند نتیجه بگیرد. این همان شخصیت و توانایی فوتبالی است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی