۰
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

شطرنج‌باز ایرانی معتقد است کارلسن در بازی برابر او سعی در بر هم زدن تمرکز او داشته است.

به گزارش خبرورزشی، علیرضا فیروزجا شطرنج‌باز ایرانی بعد از باخت به مگنوس کارلسن نروژی که در هر دو بخش سریع و برق آسا قهرمان جهان شد، با اعتراض به اتفاقات این دیدار در متن شکایت نامه خود که به روسای فیده داد، نوشت: کارلسن در این مسابقه به زبان نروژی صحبتی را به زبان آورده است که تمرکز او را برای مدتی بر هم زد و به همین خاطر با توجه به قوانین فیده خواستار برخورد و بررسی این دیدار شده است.

این مسابقه با حواشی زیادی روبه‌رو بود. علیرضا فیروزجا معتقد بود که باید این مسابقه مساوی شود. این اعتراض باعث شد که داوران بایکدیگر به مشورت بپردازند و دور بیستم این مسابقات با تاخیر زیادی آغاز شود. اصل ماجرا این بود که در آخرین ثانیه‌های بازی شاه فیروزجا می‌افتد و زمانی که این شطرنج باز می‌خواهد مهره خود را در جایش بگذارد، زمانش تمام می شود و این برد را به کارلسن تقدیم می کند. داوران این مسابقه بعد از ویدیو چک متوجه شدند که زمان فیروزجا تمام شده و پیروزی برای کارلسن است.

همچنین این بحث وجود داشت که با توجه به اینکه کارلسن تنها یک فیل داشته و فیروزجا یک فیل و ۳ سرباز، امکان مات کردن توسط کارلسن وجود نداشته و اگر وقت فیروزجا تمام شده، بازی باید مساوی شود.

مسئول اصلی داوران فیده بعد از این بازی در حالی که با اعتراض فیروزجا روبرو شد، به او عنوان کرده بود در صورتی که حتی یک درصد کارلسن با مهره سیاه می‌توانست برنده باشد، برد به او تعلق می‌گیرد ولی شطرنجباز ایرانی رفتار رقیب خود را در متن شکایت نوشت. این شطرنج باز ۲۹ ساله نروژی که اسیر تکنیک فیروزجا شده بود یک حرکت خارج از عرف را انجام داد و با تکان دادن سریع سر خود و یک صحبت که به زبان نروژی بوده است سعی در بر هم زدن تمرکز شطرنج باز ۱۶ ساله ایرانی را داشت.

این اعتراض فیروزجا بعد از جلسه کمیته انضباطی رد شد و در پایان رقابت ها نیز اعلام شد کارلسن برای سومین بار پیاپی عنوان قهرمانی جهان در بخش برق آسا(Blitz) را به دست آورد.

کارلسن نیز بعد از این دیدار گفت: ناراحتم که احساسی شدم و آن لحظه به خاطر یک حرکت مهره بد، احساسی شدم. فکر می‌کردم باختم و او برنده می شود. برای من تساوی هم خوب بود ولی به دلیل استرس زمان برای او به سرعت گذشت. دیگر قانون، قانون است. من مطمئن بودم که نتیجه مسابقه برای من است. نفهمیدم چرا فیروزجا بعد از بازی اعتراض کرد. او جوان و احساسی است و ناراحت شده بود. مطمئن بودم او در اعتراض موفق نمی شود و باید از عملکرد خوبش خوشحال باشد.

به گزارش ایسنا، مسابقات شطرنج برق‌آسای قهرمانی جهان در مسکو، پایتخت روسیه به پایان رسید که در بخش بانوان، سارا خادم‌الشریعه با ۱۱.۵ امتیاز در رده نهم ایستاد، آتوسا پورکاشین با ۹.۵ امتیاز رتبه ٤١ را به خود اختصاص داد و میترا حجازی‌پور نیز با ۸ امتیاز در رده ٦٨ قرار گرفت.

در بخش مردان نیز علیرضا فیروزجا زیر پرچم فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) با ۱۳.۵ امتیاز در رده ششم ایستاد.

در این بخش مگنوس کارلسن از نروژ همچون مسابقات سریع به مقام قهرمانی دست یافت و توانست ١٦.٥ امتیاز به دست آورد.

فیروزجا در این رقابت‌ها موفق شد ناکامورا مرد شماره یک حال حاضر برق‌آسای جهان را شکست دهد. او همچنین گریشوک، قهرمان سه دوره برق‌آسای جهان را شکست داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی