نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی شهیر منچستریونایتد فرضیه جالبی داشت و معتقد بود هر تیمی در لیگ انگلیس کمتر گل بخورد قهرمان می‌شود؛ فرضیه‌ای که برانکو هم آشکارا از آن پیروی می‌کرد.

به گزارش خبرورزشی ، سرالکس فرگوسن سرمربی پرافتخار اسکاتلندی بیشترین پول را پای گلر‌ها و مدافعان گران‌قیمت می‌ریخت. او زمانی که در سال ۱۹۸۶ هدایت منچستریونایتد را برعهده گرفت سه، چهار سالی دستش به هیچ جامی نرسید. فرگوسن در همان دوره متوجه بزرگ‌ترین مشکل تیمش شد و گری پالیستر را به عنوان گران‌ترین مدافع لیگ انگلیس به خدمت گرفت. گری پالیستر به مدت ۹ سال برای یونایتد بازی کرد و در این ۹ سال در ۳۱۷ دیدار به میدان رفت و ۱۲ گل نیز به ثمر رساند. سرمربی اسکاتلندی بعد از پالیستر یک خرید بزرگ دیگر انجام داد و پیتر اشمایکل را به خدمت گرفت.

شاید هرگز دروازه‌بانی بهتر از این «دانمارکی بزرگ» در تاریخ لیگ برتر فوتبال انگلیس وجود نداشته است. پیتر اشمایکل در خارج از لیگ برتر انگلیس نیز کارنامه موفقی داشت، اما در دوران حضورش در منچستریونایتد به یک اسطوره تبدیل شد. اشمایکل با قراردادی به ارزش حدود ۵۳۰ هزار پوند که سرالکس فرگوسن بعد‌ها از آن به عنوان «معامله قرن» یاد کرد، راهی اولدترافورد شد. او در دوران حضور در لیگ برتر در ۴۲ درصد بازی‌هایش دروازه تیمش را بسته نگه داشت که بهترین آمار در تاریخ لیگ برتر است. اشمایکل پنج بار قهرمان لیگ برتر انگلیس شد و سه بار نیز جام‌حذفی این کشور را بالای سر برد. اشمایکل یک بار هم فاتح جام اتحادیه انگلیس شد و مهم‌تر از همه در لیگ قهرمانان ۹۹-۱۹۹۸ که در فینال به جای روی کین محروم در نقش یک رهبر برای تیمش ظاهر شد، توانست جام قهرمانی را در آخرین شب حضورش در میادین با پیراهن منچستر بالای سر ببرد.

اگر بازی‌های منچستر‌یونایتد در اواخر دهه ۹۰ میلادی را به خاطر داشته باشید، پس حتماً یاپ استام را هم خوب می‌شناسید. بازیکنی که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ به عنوان مهره کلیدی خط دفاعی شیاطین سرخ توپ می‌زد و همراه با این تیم زیر نظر الکس فرگوسن به شش عنوان قهرمانی دست یافت. همچنین فابین بارتز که در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ در تیم منچستر ۹۲ بازی انجام داد.

هواداران منچستر فراموش نمی‌کنند ادوین فان‌در‌سار دروازه‌بان هلندی باشگاه فولام انگلستان با نمایش‌های درخشانش توجه سر الکس فرگوسن را جلب کرد تا پس از پیوستن به شیاطین سرخ تا پایان دوران بازیگری اش با پیراهن این تیم به میدان رفته و چهار عنوان قهرمانی لیگ برتر و همچنین یک جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و دو نایب‌قهرمانی آن را به دست بیاورد.

یا اینکه از همان روز اول، رسانه‌ها از حماقت فرگوسن می‌گفتند 29/3 میلیون برای یک مدافع مبلغ زیادی است، اما ریو فردیناند نشان داد که کاملاً ارزش این مبلغ را داشته، چند سال بعد زوج دفاعی او و ویدیچ تبدیل به یک سد دفاعی غیرقابل نفوذ شد که همراه با عملکرد فوق العاده فان‌در‌سار در دروازه یونایتد توانست برای سومین بار قهرمان اروپا شود. این اواخر هم به نظر می‌رسید پیدا کردن جایگزین فان‌در‌سار کار راحتی نباشد، اما الکس فرگوسن برای این امر دروازه‌بان ۲۰ ساله اتلتیکومادرید را در نظر گرفت تا در تابستان ۲۰۱۱ با مبلغ 18/9 میلیون یورو به یونایتد بیاید. او ابتدا فصل را با عملکرد‌های ضعیف شروع کرد، ضعف بدنی و چشم‌های ضعیف چیزی بود که حتی یک بیننده تلویزیونی هم متوجه آن می‌شد، اما رفته رفته درون دروازه درخشید و درفصول گذشته هر سال به عنوان بهترین بازیکن تیمش انتخاب شده است. با این مقدمه نسبتاً بلند می‌خواهیم بنویسیم بی‌تردید بیشترین نقش در موفقیت و قهرمانی‌های پی درپی برانکو کم گل خوردن پرسپولیس بود. سرمربی کروات نیز همچون فرگوسن همواره درجمع شاگردانش می‌گفت: «تیمی که کمتر گل بخورد قهرمان می‌شود.»

این تفکر زمانی نزد برانکو پررنگ‌تر شد که پرسپولیس قهرمانی لیگ پانزدهم را با تفاضل گل کمتر به استقلال خوزستان عبدا... ویسی داد! از همان روز آخر لیگ پانزدهم و از دست دادن قهرمانی، برانکو تصمیم گرفت تجدید نظری در تفکرات تاکتیکی خود داشته باشد و سازماندهی دفاعی تیمش را سروسامان ببخشد. آمار سرمربی کروات و سابق پرسپولیس در سه فصل گذشته نیز گواه این ادعاست. به این آمار توجه کنید:

لیگ شانزدهم؛ پرسپولیس با ۱۴ گل خورده بهترین خط دفاع
ابتدای لیگ شانزدهم برانکو خط دفاع تیمش را با خرید علیرضا بیرانوند و سیدجلال حسینی دو بازیکن ملی‌پوش تقویت کرد. تیم برانکو در پایان این فصل با ۲۰ برد، بیشترین تعداد برد را بین تیم‌های لیگ برتری داشت. پرسپولیس با ۴ باخت به همراه تراکتور کمترین باخت را در طول مسابقات داشت. بیشترین گل زده فصل نیز به پرسپولیس تعلق داشت که ۴۶ گل به حریفان زد. اما پرسپولیس بر اساس تفکرات جدید برانکو با ۱۴ گل خورده عنوان بهترین خط دفاعی لیگ شانزدهم به همراه قهرمانی را جشن گرفت.

لیگ هفدهم؛ تیم برانکو بهترین خط دفاع لیگ
در پایان لیگ هفدهم دوباره پرسپولیس به قهرمانی رسید و تیم‌های نفت تهران و مشکی‌پوشان نیز به لیگ دسته اول سقوط کردند. در این میان، پرسپولیس که صاحب بیشترین پیروزی و کمترین شکست در لیگ هفدهم شد، بهترین خط دفاع و حمله را نیز به نام خودش ثبت کرد. پرسپولیس در لیگ هفدهم ۴۸ گل به ثمر رساند و تنها ۱۵ گل دریافت کرد. این یعنی تیم برانکو بهترین خط دفاع و حمله لیگ است. به رغم اینکه پرسپولیس نسبت به فصل گذشته (۱۴ گل) یک گل بیشتر دریافت کرد، اما با رکوردی که فصل ۹۳-۱۳۹۲ برجا گذاشته بود برابر شد. در آن فصل، تیم علی دایی ۱۵ گل دریافت کرد و تا آن دوره از مسابقات، بهترین خط دفاع تاریخ لیگ لقب گرفت. رکوردی که بعد‌ها توسط استقلال خوزستان و خود پرسپولیس (لیگ شانزدهم) شکسته شد.

لیگ هجدهم؛ برترین خط دفاع لیگ با ۱۴ گل خورده
قهرمانی لیگ هجدهم باز هم به پرسپولیس رسید تا این تیم برای سومین فصل متوالی جام را بالای سر ببرد. پرسپولیس در این فصل از دو قهرمانی قبلی‌اش امتیاز کمتری کسب کرد، ولی باز هم دست هیچ تیمی به شاگردان برانکو نرسید چراکه فقط ۱۴ گل خوردند. البته کمترین گل خورده متعلق به استقلال تهران بود که ۱۳ گل خورد. در حالی استقلال کمتر از پرسپولیس امتیاز جمع کرد که هم بیشتر از این تیم گل زد و هم کمتر از این تیم گل خورد. اتفاقی که نشان داد شاگردان برانکو چقدر اقتصادی‌تر از استقلالی‌ها گل زدند و گل خوردند و امتیاز جمع کردند!

نیم‌فصل لیگ نوزدهم؛ پرسپولیس نصف لیگ هجدهم گل خورد!
نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم درحالی به پایان رسید که پرسپولیس با ۷ گل خورده در ۱۶ هفته عنوان بهترین خط دفاع را از آن خود کرد. شاگردان کالدرون با ۱۱ برد بیشترین تعداد پیروزی را به خود اختصاص داد. پرسپولیس با یک مساوی کمترین تعداد مساوی را داشت. با این وجود به رغم ۴ شکست تیم پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد. به نظر می‌رسد کالدرون آرژانتینی نیز با تغییر تفکرات ابتدای فصل خود در همان مسیر فرگوسن و برانکو گام برداشته باشد. کالدرون هم متوجه شده؛ «هر تیمی که کمتر گل بخورد می‌تواند قهرمان شود.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی