نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

این بار هم به المپیک صعود نکردیم، اما فوتبال ادامه دارد. شکست بعد از عدم صعود تیم امید این است که فدراسیون فوتبال از برنامه‌ریزی برای آینده تیم امید دست بکشد و مغموم شود.

زور که نیست، موقعیت‌شناس نیستیم به گزارش خبرورزشی، تیم امید با وجود پیروزی برابر چین از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا بازماند و این به بدین معنی است که راهی به فوتبال المپیک ۲۰۲۰ توکیو نداریم! البته فقط ایران به عنوان یک تیم بزرگ با این ناکامی مواجه نشد. تیم‌های عراق، قطر و ژاپن هم از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازماندند. البته ژاپن با وجود این ناکامی یکی از چهار نماینده فوتبال آسیا در المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود به این دلیل که این رویداد بزرگ را میزبانی می‌کند و به همین دلیل و با آینده‌نگری تیم جوانانش را فرستاد تا برای دوره‌های بعد تجربه کسب کنند. شاید بزرگ‌ترین حذف شده بعد از ایران، قطر باشد که با سانچس در این بازی‌ها حاضر شده بود. سانچس چهار، پنج سالی است که به همراه این تیم تمرین می‌کند و پیش‌تر به همراه این تیم در مقدماتی جام ملت‌های جوانان و در ادامه بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال (دوره قبل) حاضر شده بود.

دلایل ناکامی تیم امید
وقتی تیمی از دستیابی به موفقیت بازمی‌ماند به طور حتم با انتقاد‌هایی همراه می‌شود. تیم امید ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. از این اتفاقات در فوتبال رخ می‌دهد، اما بدتر از حذف، توجیه ناکامی است. تیم امید در مسیر صعود به المپیک همه تلاش خود را به کار گرفت و در جریان بازی‌ها موقعیت‌های خوبی برای گلزنی داشت و چه بسا اگر از موقعیت‌ها بهره می‌برد، صعود می‌کرد. در اختیار نداشتن بازیکن بهانه خوبی برای توجیه ناکامی‌ها نیست. در فوتبال حرفه‌ای این‌روز‌ها بازیکنان تیم زیر ۲۰ سال یعنی جوانان هم فقط در روز‌های فیفا در اختیار تیم‌های ملی قرار می‌گیرند. از سویی تیم امید در یکی، دو سال اخیر بازی‌های دوستانه خوبی را پشت سر گذاشت. البته برخی از بازی‌ها با تلاش‌های کادر فنی تیم از جمله حمید استیلی محقق شد که پیش از این مدیر تیم ملی امید بود. اینکه برخی بازیکنان برای اولین بار بود که در ترکیب تیم امید قرار می‌گرفتند به خاطر صلاحدید حمید استیلی بود. به طور مثال حمید استیلی شخصاً تصمیم گرفت محمد مسلمی‌پور و ابوالفضل رزاقپور را خط بزند و از متین کریم زاده در این جناح استفاده کند.
یک ایراد بزرگ به کادر فنی استفاده بازیکنان در پست غیرتخصصی بود. امید نورافکن در پست مدافع میانی و مهدی مهدیخانی و رضا دهقانی در پست هافبک دفاعی. تیم امید موقعیت‌های زیادی را در جریان بازی‌ها از دست داد و این نشان می‌داد کمی از آرامش به دور بود. از سویی تیم امید با وجود بازی‌های تدارکاتی متعددی که پشت سر گذاشت با ترکیب ثابت در تایلند حاضر نشد و مدام ترکیب تیم تغییر می‌کرد.

فوتبال ادامه دارد
این بار هم به المپیک صعود نکردیم، اما فوتبال ادامه دارد. شکست بعد از عدم صعود تیم امید این است که فدراسیون فوتبال از برنامه‌ریزی برای آینده تیم امید دست بکشد و مغموم شود. تیم ملی جوانان حاضر تیم امید آینده است و باید همانند قطری‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تیم ملی جوانان فعلی در کنار هم حفظ شوند. تیم امید این بار در شرایطی مهیای بازی‌ها شد که در جریان آماده‌سازی چهار مربی را به خود دید. امیرحسین پیروانی، کرانچار، فرهاد مجیدی و حمید استیلی. موفقیت در ثبات به دست می‌آید. اینکه یک تیم در کنار هم سال‌ها با هم کار کنند و این‌طور نباشد که سرمربی تیم امید در فاصله یکی دو ماه مانده به آغاز بازی‌ها سه، چهار بازیکن جدید به اردوی تیم دعوت کند و در تایلند برای اولین بار به آن‌ها بازی دهد. طبیعی است هر مربی سلایق خاص خود را داشته باشد، تغییر پی در پی مربی در تیم امید موجب ریزش برخی بازیکنان و دعوت از بازیکنان جدید شد. فوتبال ادامه دارد. از همین امروز باید برای فردا برنامه‌ریزی کنیم. فردا دیر است. ولی به شرطی که یاد بگیریم موقعیت‌شناس باشیم، نه فقط داخل زمین... در برنامه‌ریزی هم باید موقعیت‌شناس باشیم که نیستیم.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
دلایل حذف تیم امید چه بود؟
بیژن ذوالفقارنسب: مقصر فدراسیون، وزارت و کمیته المپیک بودند
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: تیم امید حذف شد، چون توان و آمادگی که برای صعود لازم بود را نداشت. طی یک سال ۳ بار کادرفنی عوض و اردو‌ها هم نصفه و نیمه برگزار شد و باشگاه‌ها هم همکاری لازم را با تیم امید نداشتند. در چنین شرایطی چرا باید تیم امید صعود می‌کرد؟ بازیکنان زیاد آماده نبودند و تلاش‌ها برای آماده کردن تیم خوب نتیجه نداد در حالی که مثلاً تیمی، چون ازبکستان ۳ سال بود پیوسته تمرین می‌کرد. من دلیل حذف تیم امید را ناهماهنگی بین فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌دانم.
حشمت مهاجرانی: بدون برنامه‌ریزی که نمی‌شود صعود کرد
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: مشکل ما نداشتن برنامه‌ریزی درست و حسابی و مدون است. وقتی اردو‌های تیم امید همزمان با مسابقات لیگ برتر برگزار می‌شود و بازیکنان بین تیم ملی و باشگاه خود سرگردان هستند و همکاری خاصی هم صورت نمی‌گیرد همین می‌شود. من دارم از ضعف تشکیلاتی حرف می‌زنم، چون ما بلد نیستیم خوب برنامه‌ریزی کنیم و سالیان سال هم هست که از این بابت لطمه می‌خوریم. به نظرم مقصر اصلی کادر فنی تیم امید نبود، چون ما ایرادات اساسی در ساختار داشتیم.
جلال چراغپور: سال‌هاست که به فوتبال پایه بی‌تفاوت هستیم
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: ما سال‌هاست که به فوتبال پایه بی‌توجه هستیم و به علم و تجربه اهمیتی نمی‌دهیم و طبیعی است که نباید فکر کنیم می‌توانیم به المپیک صعود کنیم. یکسری مشکلات از مدیریت گرفته تا کادر فنی و... دست به دست هم داد تا تیم امید نتیجه نگیرد. روحیه تیمی در بین بچه‌ها پایین بود. وقتی بازیکنان به اردو‌های منظم نمی‌رفتند و با روحیات هم آشنا نبودند این ناهماهنگی‌ها هم به وجود آمد. من حتی به نحوه انتخاب کادرفنی تیم امید هم ایراداتی وارد می‌دانم.
سیروس دین‌محمدی: با امثال محصص‌ها نباید هم صعود می‌کردیم
هافبک اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: اگر فدراسیون از مربیانی که سابقه کار در تیم‌های پایه‌ای داشتند استفاده می‌کرد بهتر نتیجه می‌گرفتیم. واقعیت این است که تا امثال محصص‌ها و معینی‌ها در فوتبال ما هستند، نباید هم صعود کنیم، چون فوتبال به افکار تازه و نو احتیاج دارد که محصص و معینی این شرایط را ندارند. بازیکنان تیم امید هم اصلاً آماده نشان ندادند. وقتی بین باشگاه‌ها و تیم امید همکاری خاصی وجود نداشت، نباید انتظار داشته باشیم که راحت صعود کنیم.
مهدی مناجاتی: فقط فدراسیون مقصر است
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: به نظر من دلیل اصلی حذف تیم امید فقط فدراسیون فوتبال است. کادر فنی و کسانی که این کادر را برای تیم ملی انتخاب کردند باید پاسخگو باشند. چرا زمان انتخاب کادر فنی از کارشناسان و پیشکسوتان نظرخواهی نشد؟ وقتی بدون مطالعه کار‌ها انجام می‌شود و هیچ برنامه‌ریزی بلندمدتی نداریم و بدون آمادگی راهی مسابقات می‌شویم همین می‌شود که به راحتی حذف می‌شویم و مثل همیشه ناکام می‌مانیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی