۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

داور بین المللی فوتبال ایران گفت: در استرالیا هم بازیکنان و مربیان به تصمیم‌های داوری معترض می‌شوند، اما شدت اعتراض‌ها به میزان لیگ ایران نیست.

به گزارش خبرورزشی، علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال کشورمان درباره دلیل حضورش در ایران با توجه به در جریان بودن رقابت‌های لیگ استرالیا بیان کرد: پس از حضور در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در تایلند، برای انجام دادن کار‌های مربوط به تحصیلات دانشگاهی و امور شخصی به ایران آمدم و تا سه شنبه این هفته هم به استرالیا باز می‌گردم چراکه باید شنبه هفته آینده دیدار اف. سی سیدنی با وسترن سیدنی را قضاوت کنم.

اشتباهات داوری ارتباطی به مهاجرت من ندارد، اما گلایه‌ها زیاد شده است
او درباره اینکه بسیاری از اهالی فوتبال اعتقاد دارند این روز‌ها خلاء علیرضا فغانی در قضاوت بازی‌های لیگ برتر حس می‌شود، گفت: اشتباهات داوری ارتباطی به مهاجرت من ندارد، اما گلایه‌ها خیلی زیادتر شده است. این گلایه بازیکنان و مربیان هم پس از دریافت کارت زرد تمام نمی‌شود و این نکته بدی است.

داوران ایرانی در نشان دادن کارت زرد دوم سفت و سخت هستند
فغانی درباره تفاوت رفتاری بازیکنان و مربیان در لیگ برتر ایران با استرالیا اظهار داشت: در استرالیا هم بازیکنان و مربیان به تصمیم‌های داوری معترض می‌شوند، اما شدت اعتراض‌ها به میزان لیگ ایران نیست. بحث مهم این است که خودم بلافاصله پس از نشان دادن کارت زرد، اگر اعتراض‌ها زیاد شود، بازیکن را با کارت قرمز بیرون می‌کنم، اما احساس می‌کنم همکاران ایرانی من در نشان دادن کارت زرد دوم با افزایش اعتراض تا حدی سفتی به خرج می‌دهند.

مسئولان کمیته داوران باید به جوان‌ها میدان داده و در صورت اشتباه از آن‌ها حمایت کنند
او درباره بحث جوان گرایی در بخش داوری فوتبال ایران و اعتراض بسیاری از تیم‌ها نسبت به این امر گفت: همیشه در مقاطع زمانی مختلف، چنین کاری در کمیته داوران انجام می‌شود. همانگونه که تیم‌ها به بازیکنان جوان شانس بازی می‌دهند و حتی در صورت ارائه عملکردی ضعیف از سوی این بازیکن، مربی او را تشویق می‌کند، هدایت الله ممبینی و سایر مسئولان کمیته داوران هم باید نسبت به داوران جوان چنین کاری انجام بدهند. ابتدا باید به جوان‌ها میدان بدهند. اشتباه هم در فوتبال طبیعی است، اما مسئولان کمیته داوران باید این جوان‌ها را راهنمایی کنند تا بتوانند خودشان را ارتقاء بدهند.

به دلیل حضور استرالیا و عربستان در نیمه نهایی رقابت‌های انتخابی المپیک نتوانستم در بازی‌های پایانی قضاوت کنم
داور بین المللی فوتبال ایران درباره دلیل قضاوت نکردن خود در بازی‌های مراحل نهایی رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ بیان کرد: در این زمینه محدودیت‌هایی داشتیم. داوران ایرانی سال‌ها است نمی‌توانند بازی تیم‌های عربستانی را قضاوت کنند. همانگونه که عربستانی‌ها هم نمی‌توانند داور بازی تیم‌های کشورمان باشند. از طرفی با توجه به اینکه من در استرالیا سکونت دارم و در لیگ این کشور قضاوت می‌کنم، دیگر نمی‌توانستم چهار بازی مراحل نیمه نهایی، نهایی و رده بندی را که این تیم‌ها در آن حضور داشتند، سوت بزنم.

هیچ یک از داوران آسیایی نگفتند به ایران سفر نمی‌کنیم
او درباره دلیل عجیبی که در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های عربی نسبت به برگزاری بازی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث مطرح کرده و نیامدن داوران به ایران را دلیل این تصمیم می‌دانستند، گفت: این موضوع ارتباطی به داوران نداشت و برخی مسائل غیر ورزشی میزبانی تیم‌های ایرانی را تحت الشعاع قرار داد. AFC هم به دلیل مسائل امنیتی تیم‌ها تصمیم گرفت تیم‌های ایرانی در دور رفت لیگ قهرمانان میزبان نباشند و هیچ داوری نگفت به ایران نمی‌رود. امیدوارم با توجه به تدابیری که مسئولان ما به کار گرفتند، بتوانیم بازی‌های مان را دور برگشت در کشورمان میزبانی کنیم.

۱۴۰ داوری که در کلاس‌های توجیهی شرکت کردند باید پتانسیل قضاوت در لیگ برتر را داشته باشند
فغانی درباره ارزیابی اش از کمبود داوران باتجربه در لیگ برتر گفت: کمیته داوران برای کلاس توجیهی نیم فصل حدود ۱۴۰ نفر را دعوت کرد و بی شک با این کار باید به داوران شانس قضاوت بدهیم. داوری که به کلاس توجیهی دعوت می‌شود باید استعداد و پتانسیل داشته باشد. امیدوارم داوران جوانی که در کلاس مذکور شرکت کردند در لیگ برتر هم قضاوت کنند تا فوتبال ما کمتر از داوران تکراری استفاده کند.

استرالیایی‌ها لیگ ایران را رصد نمی‌کنند
او درباره اینکه آیا لیگ ایران در کشور استرالیا رصد می‌شود، گفت: چنین اتفاقی نمی‌افتد و شاید مردم این کشور و فوتبالیت‌های شان تنها بازی‌های تیم ملی ایران را دنبال کنند. همانگونه که ما لیگ استرالیا را دنبال نمی‌کنیم، نیازی نیست مردم این کشور هم چنین کاری انجام بدهند.

صوفی زاده و ممبینی می‌خواستند مرا از فهرست داوران الیت ایران خارج کنند
فغانی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای خارج کردن نام او از فهرست داوران الیت کشورمان پس از مهاجرتش به استرالیا تحرکاتی انجام داده اند، بیان کرد: من هم شنیده ام هدایت ممبینی و لیلا صوفی زاده پس از مهاجرتم به استرالیا در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت رئیسه فدراسیون برگزار شد، درخواست کردند نام من از فهرست داوران الیت ایران خارج شود. این درحالی است که در جلسه‌ای که قبل از سفرم با حضور مهدی تاج، محمدرضا ساکت و هدایت ممبینی برگزار شد به آن‌ها گفتم بحث مهاجرت من هیچ مشکلی ندارد، اما تمایل دارم همچنان در بحث بین المللی برای ایران قضاوت کنم. البته در آن جلسه گفتم در این بحث بین المللی هم می‌توانم برای کشور دیگری فعالیت کنم، اما متاسفانه صوفی زاده و ممبینی چنین بحثی را در جلسه هیئت رئیسه مطرح کردند.

تا زمانی که بخواهند برای ایران قضاوت می‌کنم
او افزود: این درخواست از سوی سایر اعضای هیئت رئیسه رد شد و من اکنون نامزد قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستم. برای من مهم است تا زمانی که بخواهند به نام ایران قضاوت کنم، اما وقتی نخواهند تصمیم دیگری می‌گیرم. اگر هم دوستان به این نتیجه می‌رسیدند که نام مرا از فهرست داوران بین المللی کشورمان خارج کنند، دیگر شانس قضاوت در بازی‌های جام جهانی به تیم داوری ایران داده نمی‌شد.

اگر فرد دیگری جانشین من می‌شد، تیم داوری ایران شانس قضاوت در جام جهانی را از دست می‌داد
او ادامه داد: خوشبختانه تاج و برخی مسئولان هیئت رئیسه فدراسیون جلوی این بی تدبیری را گرفتند. شاید هم صوفی زاده و ممبینی برای خودشان دلایلی داشته باشند. باید بگویم اگر فرد جدیدی جای من معرفی می‌شد به جام جهانی قطر نمی‌رسید چراکه هشت تیم نامزد از داوران آسیایی برای قضاوت این بازی‌ها بسته شده است.

به زودی مطالبات‌مان را از فیفا می‌گیریم
فغانی درباره اینکه آیا بحث دریافت مطالباتش از فیفا را از طریق فدراسیون فوتبال استرالیا پیگیری کرده است، گفت: عجله‌ای برای دریافت حق الزحمه قضاوت مان در جام جهانی ۲۰۱۸ نداریم و این موضوع را هم از طریق فدراسیون فوتبال استرالیا پیگیری نکرده ام چراکه همچنان داور ایران هستم. البته مشکل خاصی هم نیست و به زودی مطالبات مان را می‌گیریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی