نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس به خبرورزشی گفت: استقلال همیشه مدعی، رقیب و خطرناک بوده. در این هفته‌ها هم نشان داده که تیم فوق‌العاده‌ای شده، اما داستان شهرآورد فرق می‌کند.

سیدجلال: از شنیدن خبر مصدومیت دیاباته خوشحال نشدیم خبرورزشی/ مهدی یکتا؛ هواداران باشگاه به او لقب «صخره» داده‌اند. یک کاپیتان واقعی، رهبری مقتدر و فرمانده‌ای باصلابت که لقب صخره واقعاً برازنده اوست. علیرضا بیرانوند که در تیم ملی، نفت تهران و پرسپولیس با او همبازی بوده درباره اش می‌گوید: «سیدجلال مدافع کاملی است که بسیار عالی بازی می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه او به پیراهنش افتخار می‌کند و تعصب زیادی دارد. او هرگز نمی‌تواند با گل خوردن تیم یا باخت کنار بیاید و کم‌اشتباه‌ترین مدافعی است که کنارم بازی کرده است.» به بهانه تولد ۳۸ سالگی سیدجلال حسینی با او تماس گرفتم، اما بحث به شهرآورد 92 و بازی با استقلال کشیده شد. 

سیدجان تبریک! ۳۸ ساله شدی. چه حسی داری؟
حس غرور و افتخار که در چنین سن و سالی افتخار بازی در تیم بزرگ پرسپولیس با این همه هوادار عاشق نصیبم شده است.

در آستانه ۴۰ سالگی یک فوتبالیست چه احساسی دارد؟
فوق العاده سخت است. آن‌هایی که تا این سن و سال بازی کرده‌اند خوب می‌دانند چه می‌گویم. واقعاً دشوار است و باید هم خوب تمرین و هم حرفه‌ای زندگی کنی. اصلاً راحت نیست.

شده برخی اوقات با خودت بگویی که «جلال دیگر بس است و...»؟
هنوز نه! (با خنده) احساس می‌کنم هنوز توان برای انجام تمرینات سنگین و بازی دارم.

هیچ می‌دانی کدام بازیکنان پرسپولیس تا ۳۸ سالگی یا بیشتر بازی کرده‌اند؟
(با کنجکاوی) شما می‌دانید؟

راستش را بخواهی فقط علی پروین اسطوره باشگاه و فوتبال ایران تا ۴۱ سالگی فوتبال بازی کرد. علی پروین در ۳۹ سالگی حتی عنوان آقای گل مسابقات قهرمانی باشگاه‌های تهران را کسب کرد. محمد پنجعلی هم تا ۳۶ سالگی بازی کرد و کریم باقری هم در ۳۸ سالگی کفش‌هایش را آویخت.
افتخار می‌کنم با چنین بازیکنان بزرگی مقایسه شوم. واقعاً می‌دانم چقدر سخت و دشوار است که یک بازیکن بخواهد در ۴۱ سالگی آمادگی بدنی خودش را حفظ کند.

در دنیای فوتبال هم روژه میلای کامرونی در ۳۸ سالگی ستاره جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا شد و در جام جهانی ۱۹۹۴ هم در ۴۲ سالگی گل زد. فرانکو باره‌سی و پائولو مالدینی تا نزدیک ۴۱ سالگی بازی کردند. فرانچسکو توتی، رایان گیگز، روماریو و... الان جانلوئیجی بوفون بالای ۴۰ سالگی هنوز در یوونتوس بازی می‌کند. خودت تا پایان لیگ بیستم با پرسپولیس قرارداد داری. این یعنی تا ۴۰ سالگی می‌توانی در پرسپولیس بازی کنی. به فکر رسیدن به رکورد ۴۱ سالگی علی پروین یا شکستن این رکورد نیستی؟
اولاً علی‌آقا اسطوره است و اسطوره هم می‌ماند. در ثانی واقعاً سخت است. شوخی نیست که بخواهی تا ۴۱ سالگی آن هم در پرسپولیس بازی کنی. من فعلاً به قراردادم فکر می‌کنم و اینکه بازیکن مفیدی برای تیم باشم.

تمرین اختصاصی غیر از تمرینات گروهی پرسپولیس را در دستور کارت داری؟
نه ولی خیلی وسواس دارم که زود سر تمرین حاضر شوم و با تمام وجود تمرین کنم. حواسم به این مسئله هست که غیبت بی‌دلیل نداشته باشم، چون می‌دانم از دست دادن یک جلسه تمرین می‌تواند دو جلسه بدن فوتبالیست را عقب بیندازد.

آخرین باری که نوشابه یا غذای چرب و چیلی به قول معروف خوردی را به خاطر می‌آوری؟
برخی اوقات می‌شود که به هر حال هوس کنم ولی خیلی کم پیش می‌آید نوشابه بخورم. خانواده‌ام هم می‌دانند خیلی روی تغذیه خودم وسواس دارم.

دکتر تغذیه هم داری یا مشاور تغذیه که از او مشورت بگیری؟
همه این موارد کنار تیم پرسپولیس وجود دارد. گفتم که خیلی تغذیه‌ام و غذا‌هایی که می‌خورم را با دقت انتخاب کرده و به قول معروف رعایت می‌کنم.

راستی بهترین کادویی که روز تولدت گرفتی چه بود؟
اول جا دارد از هواداران پرسپولیس و همبازیانم تشکر کنم که با پیام‌های خود من را سورپرایز کردند. واقعاً دست تک‌تک این عزیزان درد نکند. در جواب سؤال شما هم باید بگویم بهترین کادو را دخترهایم به من دادند.

می‌توانیم بپرسیم کادوی دختر‌های گُلت چه بود؟
صبح که از خواب بیدار شدم دو دخترم به من گفتند «بابا تولدت مبارک» و این بهترین کادویی بود که در تولد ۳۸ سالگی‌ام گرفتم.

حسینی: از شنیدن خبر مصدومیت دیاباته خوشحال نشدیم

بسیار خوب، روز بازی با صنعت نفت آبادان و در حین مسابقه یک لحظه پس از دریافت کارت زرد توسط شجاع خلیل زاده به شدت عصبانی شدی. تصاویر شجاع خلیل زاده را نشان می‌داد که پس از خطا روی بازیکن صنعت نفت و دریافت کارت زرد سرش را به خاطر از دست دادن شهرآورد 92 گرفته و تو هم سرش فریاد می‌کشی. دقیقاً به شجاع چه گفتی؟
به خاطر خودش ناراحت شدم و فریاد کشیدم که محروم شد و شهرآورد را از دست داد. شجاع بازیکن متعصب و پرانرژی تیم ماست. من قبل از شروع بازی با صنعت نفت آبادان به شجاع گفتم مواظب باشد کارت زرد نگیرد و ناراحت شدم که او بی‌احتیاطی کرد.

دقیقاً به او چه گفتی، چون قابل لب‌خوانی نبود؟
خیلی دقیق یادم نمی‌آید، اما به شجاع گفتم «مگر نگفتم مواظب باش کارت نگیری؟ دیدی شهرآورد را از دست دادی؟!» طفلکی خودش هم ناراحت بود. البته ما دو بازی سخت و دشوار با تراکتور تبریز و صنعت نفت آبادان داشتیم که خدا را شکر ۶ امتیازکسب کردیم. کارت گرفتن در این دو بازی سنگین هم طبیعی بود.

برخی هم معتقدند یحیی گل‌محمدی با بازی دادن به سه بازیکن سه کارته به اسامی علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده و مهدی ترابی ریسک کرد.
نه! بازی با صنعت نفت هم ۳ امتیاز مهم داشت و ما برای حفظ موقعیت خودمان در صدر جدول باید با تمام قوا بازی می‌کردیم. اشتباه بزرگی است که یک تیم بخواهد ۳ امتیاز یک بازی را فدای شهرآورد کند.

ولی شهرآورد فرق می‌کند. یک بازی خاص است که برد و باخت آن برای هواداران مهم است.
شکی نیست، اما بازی با صنعت نفت آبادان هم اهمیت داشت. خدا را شکر می‌کنم که ۳ امتیاز از آن جو و شرایط گرفتیم. آبادان هواداران پرشوری دارد و فضای خاصی هم در ورزشگاه حاکم است که کار هر تیمی نیست تا دست پر و با ۳ امتیاز از آنجا برگردد.

راستی شنیدیم وقتی موضوع توافق علیرضا بیرانوند با آنتورپ بلژیک مطرح شد به شدت از دست او ناراحت شدی که وسط لیگ پرسپولیس را ترک می‌کند و حتی به دوست و همبازی خودت توپیدی.
نه، ماجرا اصلاً این‌جوری نبوده. من به خاطر علیرضا خیلی هم خوشحال شدم که لژیونر شده و قرار است در تیم آنتورپ بلژیک بازی کند. علیرضا در زندگی خیلی سختی کشیده که به این جایگاه در فوتبال رسیده است. خوشحالم حالا می‌تواند ثمره رنج و سختی‌هایی که متحمل شده را بگیرد.

فکر می‌کنی علیرضا بیرانوند بتواند در لیگ‌های معتبرتر (!) اروپایی یعنی انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه بازی کند؟ خودش دوست دارد روزی دروازه‌بان لیورپول شود. آیا پتانسیل آن را دارد؟
به نظرم علیرضا باید پله پله جلو برود. اینکه او گلر لیورپول یا یوونتوس شود جالب است، اما بیرانوند همان‌طور که در ایران پله پله بالا آمده باید پله پله هم در فوتبال اروپا بالا برود.

به خودش هم گفته‌ای؟
ما خیلی با هم صحبت می‌کنیم. سال‌هاست در تیم ملی، نفت تهران و پرسپولیس همبازی هستیم و خیلی وقت‌ها درد دل می‌کنیم. خودش بهتر از همه می‌داند لیگ بلژیک می‌تواند سکوی پرش بیرانوند باشد. ما لژیونر‌های زیادی در اروپا داشته و داریم. بعضی از آن‌ها موفق شدند، خیلی هم موفق شدند و برخی هم نتوانستند خودشان را با فوتبال اروپا وفق دهند و ناکام ماندند. بازی کردن در اروپا اصلاً و ابداً آسان نیست.

از قرار معلوم تو و برخی بازیکنان پرسپولیس و حتی یحیی گل‌محمدی از بدقولی باشگاه و مشکلات مالی شاکی و ناراحت هستید.
نه، شما اسمش را همان مشکلات بگذارید. الان وقت این حرف‌ها نیست!

چرا؟
من می‌دانم تمام فکر و ذهن هواداران پرسپولیس به شهرآورد و بازی با استقلال است. امروز می‌خواهم از طریق این تریبون به هواداران پرسپولیس اعلام کنم که من و همبازیانم خوب می‌دانیم شهرآورد و بعد از آن الدحیل در آسیا چقدر مهم است. بنابراین مشکلات را دور می‌ریزیم و با همه قدرت به مصاف استقلال و الدحیل می‌رویم.

ولی خیلی از هواداران پرسپولیس نگران شدند که در آستانه شهرآورد و بازی با استقلال مشکلات مالی روی عملکرد بازیکنان پرسپولیس تأثیر منفی بگذارد.
هواداران پرسپولیس نگران نباشند. ما مشکلات را قبل از شهرآورد دور ریختیم و ذهن خودمان را پاک کردیم. می‌خواهیم با قدرت و تمرکز کامل بازی کنیم و خیال طرفداران پرسپولیس راحت باشد.

ولی شنیدیم کار حتی تا اعتصاب تمرین روز شنبه هم پیش رفت و گل‌محمدی جلوی اعتصاب را گرفت.
ما بازی‌های حساسی در پیش داریم و مطمئن باشید بازیکنان پرسپولیس خیلی خیلی تعصب و غیرت دارند. درست نیست بخواهم برخی مسائل را بازگو کنم و فعلاً تمام فکر و ذهن ما بازی با استقلال است.

وقتی خبر مصدومیت شیخ دیاباته را شنیدید چه احساسی داشتید. خوشحال شدید؟
نه! ما از شنیدن خبر مصدومیت هیچ بازیکنی خوشحال نمی‌شویم. به شیخ دیاباته هم فکر نمی‌کنیم، چون تمرکزمان روی تیم خودمان است. البته این مصدومیت‌ها به خاطر فشردگی مسابقات است. تیم‌هایی که درگیر لیگ قهرمانان آسیا هستند در معرض مصدومیت قرار دارند. بازی‌های لیگ و سفر‌های طولانی و پشت سر هم به کشور‌های خارجی باعث می‌شود بازیکنان خسته و فرسوده می‌شوند. به نظرم سازمان لیگ باید تدبیری برای این موضوع داشته باشد. متأسفانه همه ما بازیکنانی که در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ درگیر هستیم در معرض آسیب‌دیدگی و مصدومیت قرار داریم.

خطرناک‌ترین بازیکن استقلال به نظر تو کیست؟
بنویس همه بازیکنان استقلال خطرناک هستند!

منظور من مشخصاً زوج خط حمله استقلال است. مهدی قائدی و شیخ دیاباته در صورتی که به این بازی برسد می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این دو در آسیا و لیگ برتر به هیچ تیمی رحم نکرده‌اند. نظر تو چیست؟
بله، این دو یعنی مهدی قائدی و شیخ دیاباته و حتی ارسلان مطهری مهاجمان خوبی هستند و باید بازیکنان ما با حواس جمع و شش‌دانگ مقابل آن‌ها بازی کنند.

(به شوخی) نمی‌خواهی کری بخوانی؟!
نه برادر! من را سال‌هاست می‌شناسی. اهل کری خواندن و این حرف‌ها نیستم.

برای دوستان استقلالی‌ات مثلاً سیدمهدی رحمتی کری نخواندی؟
اتفاقاً به سیدمهدی رحمتی زنگ زدم ولی کری نخواندم!

مگر می‌شود؟! پس چرا در آستانه شهرآورد زنگ زدی؟
به مهدی زنگ زدم و تولدش را تبریک گفتم. ما سال‌هاست با هم رفیق هستیم و رفت‌وآمد خانوادگی داریم. تماس گرفتم و تولدش را تبریک گفتم. همین!

سیدجلال: از شنیدن خبر مصدومیت دیاباته خوشحال نشدیم

شما توانستید شهرآورد رفت را از استقلال استراماچونی ببرید. به نظرت استقلال استراماچونی خطرناک‌تر بود یا این استقلال فرهاد مجیدی که الکویت سه تایی کرد و پنج تا هم به الریان قطر زد؟
استقلال همیشه مدعی، رقیب و خطرناک بوده. در این هفته‌ها هم نشان داده که تیم فوق العاده‌ای شده، اما شهرآورد فرق می‌کند. شهرآورد یک بازی دیگری است. هر تیمی بتواند روز مسابقه خودش را آماده‌تر کند و تمرکز داشته باشد برنده است. واقعاً بازی سختی است.

این شهرآورد برد دارد؟
هر دو تیم شرایط خوبی دارند و بازی‌های ماقبل شهرآورد خود را برده‌اند. من امیدوارم بازی خوبی شود و تماشاگران چه در استادیوم و چه پای تلویزیون از دیدن آن لذت ببرند.

ته دلت فکر می‌کنی نتیجه شهرآورد 92 چه شود؟
واقعاً نمی‌توان شهرآورد را پیش‌بینی کرد.

شجاع خلیل زاده همان‌طور که صحبت کردیم در این بازی محروم است. به نظر می‌رسد باید کنار محمدحسین کنعانی‌زادگان بازی کنی. صحبتی نداری؟
بله، محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع ملی‌پوش و خوبی است. ان‌شا‌ءا... او هم بتواند مثل بازی‌های گذشته نمایش خوبی ارائه دهد.

با هم هماهنگ هستید؟
همه مدافعان پرسپولیس هماهنگ هستند. ما در حال حاضر محمد انصاری، مهدی شیری و محمد نادری را هم داریم که در شرایط خیلی خوبی قرار دارند. من و محمدحسین هم مثل شجاع هرگاه کنار هم بازی کردیم راحت بودیم و ان‌شا‌ءا... این مسابقه هم بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

این روز‌ها بحث انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی مطرح شده است. اسم امیر قلعه‌نویی هم بیشتر از همه شنیده می‌شود. به نظرت سرمربی تیم ملی کشورمان بهتراست ایرانی باشد یا خارجی؟
به نظر من سرمربی تیم ملی کشورمان در مقطع فعلی ایرانی باشد بهتر است.

حالا که بحث مربی ایرانی شد می‌خواهم در خصوص یحیی گل‌محمدی بپرسم. با یحیی شرایط پرسپولیس چگونه است؟
من نه اینکه الان این حرف را بزنم. همیشه اعتقاد داشته و دارم که آقایحیی یکی از باهوش‌ترین بازیکنان زمان خودش بود و این هوش زیاد را در مربیگری هم نشان داده است. انتقال او به پرسپولیس تصمیم درستی بود و به شخصه تأثیرگذاری آقایحیی را در تیم دیده‌ام. ما دو بازی سخت مقابل تراکتور و صنعت نفت آبادان را با برد و کسب ۳ امتیاز پشت سر گذاشتیم.

یحیی گل‌محمدی مدافع بوده، اما در زمان مربیگری فوتبال تهاجمی را می‌پسندد. در پرسپولیس هم به دنبال فوتبال مالکانه است. این‌طور نیست؟
دو بازی گذشته ما برابرحریفان گویای خیلی چیزهاست.

اگر بتوانی یک ستاره یا اسطوره پرسپولیس را برای تماشای شهرآورد به استادیوم آزادی دعوت کنی او چه کسی خواهد بود؟
واقعاً نمی‌توانم از یک نفراسم ببرم. دوست دارم همه پیشکسوتان عزیز به آزادی بیایند و از ما حمایت کنند.

حالا یک اسم بیاور؟
واقعاً نمی‌شود ولی... (پس ازکمی مکث) از آقایان علی پروین، علی دایی و علی کریمی دعوت می‌کنم این بازی به استادیوم بیایند و از ما حمایت کنند. البته این سه بزرگ و اسطوره فوتبال ایران نیازی به دعوت من ندارند و پرسپولیس همیشه و همیشه خانه آنهاست.

سؤالات ما تقریباً به پایان رسید، اما هنوز یک پرسش بی‌جواب مانده است. بالاخره نگفتی استقلال را می‌برید یا نه؟
ما تلاش می‌کنیم جلوی هواداران پرسپولیس سربلند باشیم و استقلالی‌ها هم همین تفکر را دارند. از الان نمی‌توان حرف زد یا از برد و باخت تیم مقابل سخن گفت. من در فوتبال یاد گرفتم که نتیجه یک مسابقه را کری و رجزخوانی قبل از بازی مشخص نمی‌کند بلکه همه چیز داخل زمین بازی مشخص می‌شود.

یعنی همان جمله کلیشه‌ای معروف باید یک بازیکن فوتبال حرفش را در زمین مسابقه بزند؟!
(می‌خندد) یک چیزی تو همین مایه‌ها!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی