۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

قرار است دیگر چه اتفاقی رخ دهد که بازیکنان ما به این نتیجه برسند که داور نیستند و تا زمانی که داور تصمیم نگرفته و سوت نزده باید به بازی خود ادامه دهند. آیا درک این موضوع این‌قدر سخت است که یک اشتباه ظرف یک سال دو بار تکرار شود؟

به گزارش خبرورزشی، حدود یک سال پیش بود که در بازی ایران- ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها بازیکنان ایران به انتظار اعلام خطای بازیکن حریف از سوی داور ایستادند! و بازیکنان تیم حریف به بازی ادامه دادند و گل اول بازی را به ثمر رساندند و بعد گل‌های دوم و سوم و به همین راحتی ایران که در بهترین شرایط قرار داشت از صعود به مرحله نیمه‌نهایی و در نهایت کسب قهرمانی جام ملت‌ها بازماند. تصور می‌کردیم این برای همه فوتبال درس شده و دیگر هیچ یک از بازیکنان ایرانی در بازی‌های بین‌المللی تا زمانی که داور در سوت خود ندمیده از حرکت بازنمی‌ایستند! و به بازی ادامه می‌دهند حتی اگر به این یقین برسند داور در دستور به ادامه بازی مرتکب اشتباه شده باشد، اما اتفاق مشابه در بازی پرسپولیس- الدحیل روی گل اول رخ داد. به نشانه آفساید همه ایستادند و بازیکن الدحیل هم توپ را به گل تبدیل کرد.
قرار است دیگر چه اتفاقی رخ دهد که بازیکنان ما به این نتیجه برسند که داور نیستند و تا زمانی که داور تصمیم نگرفته و سوت نزده باید به بازی خود ادامه دهند. آیا درک این موضوع این‌قدر سخت است که یک اشتباه ظرف یک سال دو بار تکرار شود؟
در بازی ایران- ژاپن توپ در زمین بود و بازیکنان ایران ایستادند و به داور نگاه می‌کردند. بی‌تعارف این حرکت بازیکنان تیم ملی دستمایه طنز از سوی رسانه‌های خارجی و همچنین فضای مجازی شده بود. برای آن‌هایی که فوتبال حرفه‌ای را دنبال می‌کنند، سخت است که باور کنند بازیکنان قاضی میدان هستند و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند بازی چه زمانی باید ادامه داشته باشد و چه زمانی باید از حرکت بایستد. این برای خارجی‌ها غیر قابل باور است. بی‌تعارف این عادت زشت در بازی‌های لیگ برتر هویداست. برای یک آفساید ۱۰ بازیکن دست خود را بالا می‌برند که آقای داور آفساید است و سوت بزن. در صورتی که اگر آفساید باشد نیاز به دست بالا بردن از سوی بازیکنان نیست و کمک‌داور آفساید را اعلام می‌کند و اگر هم داور مرتکب اشتباه شود جنب و جوش بازیکنان چیزی را تغییر نخواهد داد و تنها به ضرر تیم مدافع تبدیل می‌شود. البته که در این بین تنها فرهنگ بازیکنان نیست که تکرار اشتباهات را موجب می‌شود. سؤال اینجاست چرا باشگاه‌ها با بازیکنانی که با اعتراض به داوری و رفتار‌های مشابه به ضرر تیم عمل می‌کنند برخورد نمی‌کنند و چرا باشگاه‌ها برای بازیکنان کلاس توجیهی داوری نمی‌گذارند که از همه قوانین داوری مطلع شوند! به طور حتم در بیشتر صحنه‌ها داور بهتر از بازیکن می‌بیند، چون داور مأمور است بازی را در جایی که توپ در جریان است، دنبال کند در حالی که بازیکن در سایه دنبال کردن توپ، بازی بدون توپ هم دارد و توأمان فضا و یار را هم دنبال می‌کند. این خیلی ساده است؛ داور بهتر صحنه را قضاوت می‌کند تا بازیکن و از همه مهمتر وظیفه بازیکن در زمین بازی کردن است نه قضاوت کردن.
راستی یحیی گل‌محمدی بعد از بازی رفتار بازیکنان تیمش را در صحنه گل اول نقد کرد؟ آیا باشگاه پرسپولیس برای بازیکنانی که از حرکت ایستاده‌اند جریمه و محرومیتی در نظر گرفته است؟ اگر پاسخ این سؤالات منفی باشد باز هم شاهد تکرار این رفتار‌های غیر‌حرفه‌ای خواهیم بود. امیدواریم دست‌کم تیم‌های دیگر از این رفتار‌های غیر‌حرفه‌ای درس گرفته باشند و نیاز نیست قسم یاد کنیم که در زمین داور است که تصمیم می‌گیرد نه بازیکن.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
مقصر رفتار غیرحرفه‌ای بازیکنان ایرانی چه کسی است؟
حمید درخشان: یاد حذف تیم ملی مقابل ژاپن افتادم
 سرمربی و کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: وقتی آن اتفاق روی گل اول الدحیل رخ داد یاد حذف تیم ملی در جام ملت‌ها مقابل ژاپن افتادم. چرا ما یاد نمی‌گیریم که کمتر اعتراض کنیم؟ اعتراض زیاد شرایط روحی و روانی تیم را به‌هم می‌ریزد و تمرکز تمام بازیکنان را از بین می‌برد. ما باید حرفه‌ای باشیم و کاری که مدافعان پرسپولیس انجام دادند، حرفه‌ای نبود و کاش تکرار نمی‌شد. بازیکنان ما باید رفتار خودشان را کنترل کنند وگرنه عواقب جبران‌ناپذیری برای‌مان خواهد داشت همان‌طور که قبلاً هم در تیم‌های ملی و باشگاهی شاهد آن بوده‌ایم.
رحمان رضایی: با این اشتباهات برنامه‌های هر تیمی به‌هم می‌ریزد
مدافع اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این خصوص گفت: واقعاً کاری که انجام دادیم عین بی‌تجربگی بود و رفتاری که روی گل اول الدحیل با داور داشتیم حرفه‌ای و هوشمندانه نبود و فوتبال ما همواره روی این مسائل ضربه خورده است. بازیکنان توپ را رها می‌کنند و سمت داور می‌روند و این در حالی است که بازی جریان دارد و پرسپولیس هم درست مثل تیم ملی از همین طریق ضربه خورد. ما روی اشتباه شجاع گل خوردیم، گلی که نتوانستیم جبران کنیم. بازیکنان ما باید در این مواقع کوتاه بیایند چرا که برنامه‌های تیمی ما راحت به‌هم می‌ریزد.
محمود کلهر: مقصر بازیکنان هستند که بی‌توجهی می‌کنند
هافبک اسبق تیم‌های ملی، پرسپولیس و استقلال در این خصوص گفت: متأسفانه برخی بازیکنان فکر می‌کنند با حمله کردن به داور تعصب خودشان را نشان می‌دهند و همین مسئله همواره به تیم‌های ما ضربه زده است. شما بازی پرسپولیس مقابل الدحیل را نگاه کنید. هنوز داور سوت نزده شجاع به سمت او یورش می‌برد و یار خودش را رها می‌کند و دیدید مانژوکیچ از همان محل توپ را وارد دروازه کرد. سرمربی تیم باید بازیکنان را توجیه کند و آن‌ها را بابت این رفتار‌های نادرست توبیخ نماید. ما هنوز اتفاقات بازی ایران مقابل ژاپن در جام ملت‌ها را فراموش نکرده‌ایم.
حسن خان‌محمدی: تفکر بازیکنان باید اصلاح شود
مدافع اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: به اعتقاد من این تفکر بازیکنان است که باید اصلاح شود. در بازی با الدحیل دقیقاً همان اتفاقی که در بازی ایران برابر ژاپن برای تیم ملی رخ داد برای پرسپولیس هم انجام شد. مدافعان بازی را رها کردند و به سمت داور رفتند و ما از همان نقطه گل خوردیم. تیم‌های حرفه‌ای به راحتی این موقعیت‌های بادآورده را از دست نمی‌دهند. ما باید روی تفکر بازیکنان کار کنیم. در لیگ برتر خودمان هم در طول ۹۰ دقیقه بازی بار‌ها شاهد اعتراضات شدید بازیکنان به داور هستیم که ثمره‌ای هم برای‌مان ندارد.
سیدحسن نوشه‌ور: اعتراض به داوری برای‌مان گران تمام می‌شود
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: باید روی این قضیه کار شود که در بازی‌های بین‌المللی این‌قدر به داوران اعتراض نکنیم، چون همواره چوب این مسائل را خورده‌ایم. مربیان و مدیران باید به این مسئله توجه داشته باشند که بازیکنان خود را با قوانین داوری آشنا کنند و مشاور داوری هم داشته باشند. متأسفانه مثل بازی تیم ملی با ژاپن از همین موضوع ضربه خوردیم و در بازی با الدحیل بی‌دلیل دروازه‌مان باز شد. مشکل از تفکر برخی مربیان و بازیکنان است که آن‌ها را به سمت اعتراضات شدید به داوری‌ها می‌برد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی