۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

برخی حامیان تیم‌های شهرستانی می‌گویند صداوسیما نباید آپارتاید رسانه‌ای ایجاد کند، بین تیم‌ها فرق بگذارد و باعث اختلاف و تفرقه در فوتبال شود. این موج جدید علیه سیما در شهرستان‌ها در حال اوج گرفتن است.

موج جدید علیه سیما اوج می‌گیرد
به گزارش خبرورزشی، حرف‌های عباس قانع که در جریان گزارش بازی پرسپولیس و شهرخودرو بعد از گلزنی سرخپوشان تهرانی گفت: «بااصالت‌ها می‌دانند نام این تیم پرسپولیس است»، جنجال درست کرد. این اظهار نظر گزارشگر تلویزیون که اشاره‌ای بود به حرف‌های مالک تراکتور، همان شب به دل طرفداران پرسپولیس نشست، اما نامه سرگشاده باشگاه تراکتور به سازمان صداوسیما را درپی داشت و در ادامه برخی تیم‌های شهرستانی را مقابل تلویزیون قرار داد.
تا همین چند ماه پیش، طرفداران استقلال و پرسپولیس از گزارشگران شهرستانی دلخور بودند که چرا در جریان گزارش بازی‌های لیگ برتر، از تیم‌های شهر خود حمایت می‌کنند و چرا طوری گزارش می‌کنند که انگار تیم سرخابی پایتخت، دشمن است و تیم میزبان «خودی»؟ اعتراض‌ها بیشتر به گزارشگران اهوازی و اصفهانی بود که بعضاً حتی موقع حمله تیم‌های مهمان سکوت می‌کردند، ولی موقعی که تیم میزبان از نیمه زمین می‌گذشت و توپ را به زمین مهمان می‌برد، فریاد می‌کشیدند و هیجانی می‌شدند. بار‌ها فوتبالدوستان از رسانه‌ها خواستند حتی در بازی‌های شهرستان‌ها هم از گزارشگران تهرانی استفاده شود، ولی حالا با خروج مزدک میرزایی از ایران و ممنوع‌الکاری عجیب عادل فردوسی‌پور که به واسطه اختلاف با فروغی، دیگر در شبکه ۳ سیما حضور ندارد، شهرستانی‌ها به گزارش گزارشگرانی که برای بازی‌های تهران انتخاب می‌شوند، اعتراض دارند و آن‌ها را به جانبداری از تیم‌های تهرانی متهم می‌کنند.
اگر قبلاً طرفداران استقلال و پرسپولیس شاکی بودند چرا مثلاً در اهواز، گزارشگر جوری گزارش می‌کند که حمله‌های تیم میزبان هیجان‌انگیز به نظر برسد و حمله‌های تیم مهمان کم‌ارزش شود، حالا هواداران تیم‌های شهرستانی معترض می‌شوند که چرا گزارشگران تهرانی بیش از حد حامی استقلال و پرسپولیس هستند و به هواداران تیم‌های محبوب شهرستانی مثل سپاهان، تراکتور، شهرخودرو، نفت آبادان، نساجی، فولاد و... احترام نمی‌گذارند؟
البته بحث گزارشگری از گذشته‌های دور در فوتبال ایران وجود داشت. در سال‌های پایانی دهه ۶۰ که کیومرث صالح‌نیا، گزارشگر خوش‌صدای تلویزیون متهم بود به طرفداری از پرسپولیس و استقلالی‌ها می‌گفتند او گاهی اوقات وقتی پرسپولیس گل می‌زند، چنان از خود بی‌خود می‌شود که می‌گوید یک - هیچ به نفع ما و انگار در حال گزارش بازی تیم ملی مقابل یک تیم خارجی است تا همین امروز، هر ازگاهی یک گزارشگر به حمایت از استقلال یا پرسپولیس متهم می‌شود. نمونه اخیرش احمدرضا احمدی که چندی پیش صدایش پخش شد و قبل از شروع گزارش بازی، در استودیو مشغول شوخی با دوستان استقلالی‌اش بود و سربه سرشان می‌گذاشت، اما برخی اعتراض‌ها فراتر از علاقه به استقلال یا پرسپولیس است و حالا برخی حامیان تیم‌های شهرستانی می‌گویند گزارشگران تلویزیونی طوری از تیم‌های تهرانی حمایت می‌کنند که انگار سایر تیم‌ها ایرانی نیستند. آن‌ها می‌گویند تلویزیون که پولی به فوتبال نمی‌دهد، رایگان بازی‌ها را پخش می‌کند و از این پخش تلویزیونی، درآمد تبلیغاتی هم به دست می‌آورد، نباید آپارتاید رسانه‌ای ایجاد کند، بین تیم‌ها فرق بگذارد و باعث اختلاف و تفرقه در فوتبال شود. این موج جدید علیه سیما در شهرستان‌ها در حال اوج گرفتن است.
گزارشگرانی که متهم به جانبداری از یک تیم خاص بودند
چرا استقلال گل زد هیجانی شدی، چرا پرسپولیس گل زد خندیدی؟!
زنده‌یاد بهرام شفیع؛ پیشکسوتی که می‌گفتند پرسپولیسی است
درباره‌اش می‌گفتند پرسپولیسی است. جوانانی که با این مجری، گزارشگر و تهیه‌کننده پیشکسوت کار کرده بودند هم علاقه او به تیم قرمز را تأیید می‌کردند، اما خودش خیلی تلاش می‌کرد علاقه‌اش به پرسپولیس را در گزارش بازی‌ها دخالت ندهد. با این همه طرفداران استقلال، او را گزارشگر پرسپولیسی تلویزیون می‌نامیدند و می‌گفتند وقتی پرسپولیس گل می‌زند، از صمیم قلب خوشحال می‌شود و این خوشحالی در صدایش پیداست.
جهانگیر کوثری؛ ناسلامتی دفاع چپ استقلال بود
نقطه عکس بهرام شفیع، استاد جهانگیر کوثری بود که پرسپولیسی‌ها درباره‌اش می‌گفتند به شدت استقلالی است و در گزارش‌هایش هم از گل زدن استقلال «کیف» می‌کند. البته بیراه هم نمی‌گفتند به هر حال جهانگیر کوثری دفاع چپ تاج سابق بود و پیراهن آبی استقلال را می‌پوشید و عجیب نبود اگر ناخودآگاه به خاطر موفقیت استقلال هیجان‌زده می‌شد. او را با گزارش‌های فنی، صدای شیک و اصطلاحات منحصربه‌فردش به یاد داریم.
جواد خیابانی؛ امان از همسایه‌های کرج
همسایه‌های دوران نوجوانی و جوانی‌اش در کرج ادعا می‌کردند طرفدار استقلال بود، ولی خودش خیلی تلاش می‌کرد اثبات کند بی‌طرف است. گاهی اوقات به حدی از باخت استقلال حرص می‌خورد که انتقاد‌های تند و تیزی از این تیم می‌کرد و به همین دلیل عده‌ای تصور می‌کردند او طرفدار پرسپولیس است و به استقلال متلک می‌اندازد، ولی بعد‌ها همان دوستان دوران نوجوانی از زیر زبانش کشیدند «قبلاً استقلالی بودم»!
عادل فردوسی‌پور؛ فراز راز را لو داد
تا قبل از آن که فراز کمالوند در برنامه ۹۰ با او دهان به دهان بگذارد و بگوید عادل‌جان، تو طرفدار پرسپولیس هستی و حرف‌های خصوصی تحریریه ابرار ورزشی را عمومی کند، تشخیص آبی یا قرمز بودن عادل سخت بود، چون فردوسی‌پور هم از استقلال انتقاد می‌کرد و هم از پرسپولیس، اما فراز راز قدیمی را گفت و بعد از او، فرهاد مجیدی هم در برنامه ۹۰ ادعا کرد عادل وقتی کوچک بود با پرچم پرسپولیس به ورزشگاه می‌رفت و فردوسی‌پور هم پرسپولیسی بودنش را رد نکرد.
محمدحسین میثاقی؛ متهم ردیف اول
متهم جدید اوست. تیم‌های شهرستانی از او گلایه دارند و می‌گویند بغل تیم‌های تهرانی غش کرده و به تیم‌های شهرستانی بها نمی‌دهد. آن‌ها معتقدند میثاقی برای آن که محبوبیت به دست بیاورد، تا می‌تواند از پرسپولیس و حتی از استقلال حمایت می‌کند. او این روز‌ها بر سر دوراهی مانده که واقعاً چه کند؟ البته بخشی از نقد‌ها را هم باید به مدیران بالادست میثاقی وارد دانست، اما به هر حال فعلاً محمدحسین سیبل است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی