۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی پارس جنوبی جم به خبرورزشی گفت: کی‌روش از نظر فنی خوب بود، ولی رفتار‌های او را قبول نداشتم. در ایران او جای کارفرما را داشت و مسئله برعکس شده بود.

خبرورزشی/ آرش نوعدوستی؛ هومن افاضلی، سرمربی پارس جنوبی جم برای ساعتی مهمان روزنامه خبرورزشی بود. با او همکلام شدیم و علاوه بر اینکه در مورد تیمش و شرایط لیگ صحبت کردیم، درخصوص رفاقت او با برانکو و اینکه او بانی شد تا برانکو و کی‌روش سکان هدایت تیم ملی را بگیرند و... افاضلی حرف‌های جالبی را به زبان آورد که در زیر مصاحبه او را می‌خوانید:

کمتر کسی فکر می‌کرد تیم پارس جنوبی مقابل تراکتور که یکی از مدعیان لیگ و دارای فوتبال صاحب‌سبکی است، پیروز شود.
البته من همه بازی‌ها را می‌روم که هر ۳ امتیاز را کسب کنم، اما قاعده جدولی این است که تیم‌های پایین جدولی باید به دنبال امتیاز باشند و حتی اگر شده همان یک امتیاز را کسب کنند، چون زمان برد خواهد آمد. باید واقع‌بین باشیم که همه بازی‌ها را نمی‌شود پیروز شد و این قاعده برای تیم‌های بزرگ و مدعی است که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

پس برای پیروزی تحت فشار نبودی؟
اتفاقاً برعکس، واقعیت این است که تحت فشار برد هم بودیم و زمان بردن پارس جنوبی رسیده بود. تیم پارس در دور رفت فقط یک پیروزی کسب کرده بود و طبق فرمول تیمی که می‌خواهد بماند، باید ۱+۳۰ امتیاز کسب کند. وقتی به پارس جنوبی آمدم، این تیم ۱۴ امتیاز کسب کرده بود و لازم بود چند تغییر را انجام دهم؛ بنابراین باید کاری می‌کردم که فاصله برد‌های تیم کم شود و حتی‌الامکان در بازی‌ها با امتیاز از زمین خارج شویم.

زمانی که به پارس جنوبی رفتی، چند بازیکن اصلی تیم جدا شده بودند. با کمبود بازیکن مواجه نبودی؟
در چند پست بدجوری هم کمبود بازیکن داشتیم، ولی در عوض در یکی، دو پست هم تراکم بازیکن داشتیم، به همین دلیل پست‌ها را با همان داشته‌ها، ترمیم کردیم تا تیم در روند صعودی قرار بگیرد. در واقع روند صعودی ما از بازی نساجی در قائمشهر شروع شد و بعدش هم تراکتور را شکست دادیم.

در بازی با تراکتور تیم شما شانس گلزنی مجدد داشت در حالی که تراکتور به آن صورت موقعیت نداشت.
تراکتور به لحاظ کیفیت بازیکن، بهترین تیم لیگ است و تلفیق تجربه و جوانی است. البته سپاهان و پرسپولیس هم این‌جوری هستند، ولی حضور دژاگه، شجاعی و حاج‌صفی برای هر تیمی نعمت بزرگی است.

برای از کار انداختن همین ستاره‌های تراکتور چه برنامه‌ای داشتید؟
تراکتور چند فاکتور مهم دارد که یکی از آن‌ها ارائه فوتبال مالکانه است. به همین دلیل جلوگیری از ریتم بازی تراکتور بسیار سخت است. ما ۴ پلن مختلف برای این دیدار داشتیم که اجازه دهید این مسئله را باز نکنم و فقط به این بسنده کنم که نقشه‌های ما جواب داد و آن‌ها را از فوتبال مالکانه دور کردیم و اجازه ندادیم ریتم بازی تراکتور شکل بگیرد.

بعد از بازی با تراکتور، بازیکنان این تیم مثل احسان حاج‌صفی معتقد بودند که می‌خواستند ترمز تراکتور را بکشند تا به پرسپولیس نرسد!
بازیکنان بعد از بازی، ضربان قلب بسیار بالایی دارند و اگر یک ساعت یا دو ساعت بعد از بازی صحبت کنند، هیچ‌وقت این‌جوری مصاحبه نمی‌کنند. بازی در تیم‌های بزرگ سخت است و زمانی که تیم هم می‌بازد، بازیکن تحت فشار است. به هر حال من به احسان حق می‌دهم. آن‌ها جلوی ما غافلگیر شدند. فکر می‌کردند راحت ما را می‌برند و می‌روند.

بعضی‌ها از مهندسی شدن نتایج لیگ صحبت می‌کنند. نظر شما چیست؟
من هیچ‌وقت چنین فکری نمی‌کنم. هر قدر هم اشتباه داوران وجود داشته باشد، مربیان هم اشتباه دارند. در کل اشتباه سازماندهی شده در لیگ نمی‌بینم و اعتقادی به مهندسی شدن نتایج ندارم.

پس اعتقاد داری پرسپولیس به حق صدرنشین لیگ است؟
پرسپولیس ۴ سال است دارد قهرمان می‌شود. خب نمی‌شود که نتایج این تیم ۴ سال مهندسی شده باشد! به نظر من کسانی که در فوتبال یا ورزش هستند، باید نوع مصاحبه‌های خود را عوض کنند.

چطور؟
زمانی که انگلیس بودم، با یکی از شبکه‌های مطرح این کشور می‌خواستم مصاحبه کنم. جالب بود به ما آموزش می‌دادند که چطور صحبت کنیم و می‌گفتند هر موضوعی را که می‌خواهید بگویید، سعی کنید به نفع توسعه فوتبال حرف بزنید و مسئله بعدی این بود که فقط درخصوص تیم خودت صحبت کن و سپس در آخر در مورد خودت و برنامه‌هایت حرف بزن؛ بنابراین اگر می‌خواهی تیم خودت را بزرگ کنی، باید تیم حریف را هم بزرگ نشان دهی، چیزی که امیر قلعه‌نویی همیشه در کنفرانس‌های خبری انجام می‌دهد.

برگردیم به پارس جنوبی، ظاهراً مشکلات مالی این باشگاه برطرف نشده است.
با توجه به مصوبه مجلس، دولت به ورزش حرفه‌ای هیچ کمک مالی نمی‌کند. البته به نظر من این مسئله کارشناسی نشده و تنها ورزشی که مردم را خوشحال می‌کند، فوتبال است و نباید دولت را از حمایت از فوتبال منع کرد. به هر حال با توجه به قوانین، بودجه باشگاه از سوی وزارت نفت قطع شد و این مشکلات به وجود آمد.

ولی مصوبه‌ای وضع شد که به تیم‌های نفتی جنوب کشور مبلغی بابت کمک داده شود.
بله، به تیم‌های صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و پارس جنوبی هر کدام مبلغ ۱۰ میلیارد تومان کمک شد، اما مدیر کل ورزش استان بوشهر شخصاً تصمیم گرفته این پول را بگیرد و به صورت چند نوبت به تیم ما بدهد. گرچه همیشه ما را مورد بازخواست قرار می‌دهد که چرا تیم اینقدر هزینه دارد؟! بعد متوجه شدم او به دو تیم ایرانجوان و شاهین بوشهر قول داده از همین پول کمک کند. اگر این‌جوری باشد، علناً اعلام می‌کنم از تیم پارس جدا می‌شوم و به هواداران این تیم حقیقت را خواهم گفت. ما فقط به یک هتل در تهران یک میلیارد و دویست میلیون تومان بدهکار هستیم، به کادر فنی سابق و فعلی باشگاه بدهکار هستیم، بازیکنان جدید هیچ پولی دریافت نکردند و مشکلات مالی همچنان وجود دارد. این پول مال ماست و باید در اختیار پارس جنوبی جم قرار بگیرد.

ریسک نکردید که به پارس جنوبی رفتید؟
من از ۲ تیم لیگ برتری و یک تیم لیگ یکی پیشنهاد داشتم. ما مربیان ۲ راه‌حل داریم؛ یکی اینکه در خانه بنشینیم و کار نکنیم که بعد از دو سال دیگر کسی به ما تیم نمی‌دهد. راه دوم این است که بین بد و بدتر، انتخاب بد را انجام دهیم. مربیانی که کار می‌کنند، صاحب کارنامه خواهند شد و با خانه‌نشینی فراموش می‌شوی.

بعد از پیروزی مقابل تراکتور، برانکو به تو تبریک گفت. چرا برانکو از تنها مربی ایرانی که حمایت می‌کرد، هومن افاضلی بود؟
من خیلی اتفاقی با برانکو آشنا شدم. من در فدراسیون بودم که برانکو همراه بلاژویچ با خدابیامرز رنجبر جلسه داشتند، برانکو همان جا کتابی دست من دید درباره فوتبال و به زبان انگلیسی به من گفت که کتاب چیه؟ کتاب را نشان دادم. او کتاب را گرفت تا مطالعه کند و شماره من را هم گرفت که بعد از مطالعه، کتاب را پس بدهد. جالب است بدانید کتاب را به من پس داد و یک کتاب دیگر به او دادم. این مسئله باب آشنایی ما شد.

چطور با برانکو و بلاژویچ همکاری کردی؟
در تمرین تیم ملی بلاژویچ مرا دید و گفت تا حالا بازی تیم‌ها را آنالیز کردی؟ می‌خواهم تو را آزمایش کنم. چرا که برانکو خیلی از تو تعریف می‌کند. من هم ۶ بازی عربستان را آنالیز شده به او دادم که بلافاصله بلاژویچ سفارش بازی‌های بعدی را داد و این‌جوری دوستی من با برانکو تبدیل به همکاری شد.

ظاهراً شما باعث شدی برانکو سرمربی تیم ملی ایران شود.
زمانی که بلاژ و برانکو قصد داشتند ایران را ترک کنند، بلاژ به من گفت شاید دیگر تو را نبینم چرا که ناموفق بودم و می‌خواستم ایران را به جام جهانی ببرم. بعد از رفتن آنها، من به فدراسیون رفتم که آقای خبیری درخصوص تیم ملی با من صحبت کرد و به ایشان گفتم اگر جای شما باشم، برانکو را سرمربی تیم ملی ایران می‌کنم. همه‌کاره تیم ملی برانکو است و او مهندس تیم ملی است. بالاخره فدراسیون بعد از حرف من تحقیق کرد و قبول کردند. من هم به برانکو زنگ زدم و او هم قبول کرد تا سرمربی تیم ملی شود. البته باید بگویم بانی آمدن کی‌روش به ایران هم شدم.

واقعاً؟!
بله، بعد از افشین قطبی در تیم ملی، پیش علی کفاشیان بودم و به من گفت نظرت در مورد روژه لومه فرانسوی برای هدایت تیم ملی چیست؟ من هم گفتم به خاطر کهولت سن، الان به درد نمی‌خورد و باید به دنبال یک مربی دیگر باشید که سن بالایی نداشته باشد. پس به دوستانم که در اروپا بودند، زنگ زدم که کارلوس کی‌روش را پیشنهاد کردند. من هم رفتم نزد کفاشیان تا کی‌روش را پیشنهاد دهم و او گفت باید سه فاکتور مهم داشته باشد؛ اول جام جهانی رفته، دوم مطرح باشد، سوم توانایی داشته باشد. من هم سوابقش را گفتم که کفاشیان هم اوکی داد تا با او صحبت کنم. من هم از طریق دوستم بابک بهراد که مقیم کشور سوئد بود، صحبت‌های اولیه را با کی‌روش کردم.

ولی با همین کی‌روش به مشکل خوردی.
گرچه کی‌روش از نظر فنی خوب بود، ولی رفتار‌های او را قبول نداشتم. در ایران او جای کارفرما را داشت و مسئله برعکس شده بود. البته بهایش را دادم و او تلافی‌اش را سر من درآورد و می‌خواست همسرم خانم دکتر زهره هراتیان را از فوتبال دور کند.

چرا با آمدن ویلموتس مخالفت نکردید؟
اتفاقاً وقتی آمد، من گفتم به درد تیم ملی نمی‌خورد. صادقانه بگویم برای پیروزی فاکتور موفقیت لازم است که ویلموتس موفقیتی نداشت و به مشکلات کشور واقف نبود. وقتی کار بدون متر و معیار باشد، همین می‌شود که باید به این مربی ناموفق غرامت هم بدهی.

شما هم موافق تعطیلی لیگ به خاطر ویروس کرونا هستی؟
بله، ما هم مثل آدم‌های دیگر سلامتی‌مان در خطر بود. ما هر هفته از این شهر به آن شهر می‌رفتیم و در فرودگاه و هتل در معرض این ویروس بودیم.

قهرمان لیگ چه تیمی می‌شود؟
برای اینکه تیمی بخواهد از پرسپولیس جلو بزند، باید تیم گل‌محمدی اشتباهات فاحشی داشته باشد. در کل بسیار سخت است که پرسپولیس قهرمانی را به تیم دیگری هدیه کند.

چه تیمی سقوط می‌کند؟
۵ تیم در معرض سقوط هستند و پارس جنوبی هم در بین این تیم‌هاست. رقابت سخت است، ولی برای من مهم است که پارس جنوبی را در لیگ نگه دارم.

با انتخاب اسکوچیچ خیلی از مربیان ناراحت شدند...
درست است، این به این معنا بود که فدراسیون اعتقادی به ایرانی‌ها ندارد و این مسئله بی‌انصافی است. به نظر من بدترین بخش فوتبال ایران همین مدیران هستند که باقی می‌مانند و مربیان عوض می‌شوند. من حق را به مربیان ایرانی می‌دهم که ناراحت باشند.

ولی زمان کم بود و داستان ویلموتس هم پیش آمد.
درست است، اسکوچیچ هم قابل احترام است، ولی نوع انتخاب فدراسیون اشکال داشت. به هر حال او انتخاب شده و فعلاً سرمربی تیم ملی است و باید حمایتش کنیم. البته از ویلموتس بهتر است. حداقل انگیزه بالایی دارد و سابقه کلاهبرداری ندارد و از همه مهم‌تر فوتبال ایران را می‌شناسد.

شما اجازه دخالت فنی مدیر باشگاه در ترکیب تیمت را می‌دهی؟
هرگز، هیچ وقت اجازه دخالت به هیچ مدیری نمی‌دهم.

اگر فرصت مناسب داشته باشی، ایده‌آل شما کدام تیم است؟
ایده‌آل من خارج از کشور و تیم بایرن‌مونیخ است. البته به قول مورینیو هیچ باشگاه ایده‌آلی در دنیا وجود ندارد و مربی باید شرایط ایده‌آل را خودش به وجود بیاورد.

از تیم‌های داخلی؟
سپاهان را دوست دارم، کم‌حاشیه و از امکانات بالایی برخوردار است.

ضمن تشکر از حضور شما، آخرین سؤال مربوط به خانم شماست؛ شنیده‌ایم منتقد بزرگ شما هم هست، درست است؟
بله، من ۲ منتقد دارم که اولی عبداللهی دستیارم است و دومی خانمم. گرچه فکر می‌کنم منتقد اصلی، خودم هستم تا رشد کنم و ایرادات خودم را برطرف کنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی