۰
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۸
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در حالی که چند ساعتی بیشتر به پایان سال باقی نمانده، همه چیز در کنترل «کرونا» است و ورزش هم از این امر مستثنی نیست.

خبرورزشی/ حسین واحدی‌پور*؛ نمی‌دانیم این وضع تا کی و چه مدت ادامه خواهد یافت، اما آنچه به نظر می‌آید این است که ورزش تا چند ماه پس از سال نو همچنان در «کما» خواهد بود.
خارج از بحث «کرونا» ورزش در سال ۹۸ به‌جز چند رشته همیشگی، موفقیت و توسعه مطلوب و درخور انتظار در ۳۳ رشته المپیکی نداشته و علت آن را ابتدا باید در مشکلات ساختاری ورزش که سال‌هاست گریبانش را گرفته جست‌وجو کرد و با ریشه‌یابی موانع رشد و تحرک در حدود بیش از ۲۰ رشته ورزشی که دارای فدراسیون هستند، باید «انقلاب ورزشی» به‌وجود آورد و امکان حضور علاقه‌مندان این رشته‌ها را در صحنه بین‌المللی فراهم ساخت.
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های ورزشی کشورمان در سال ۹۸ که مانند بقیه کشور‌ها تحت تأثیر المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به‌دنبال کسب سهمیه برای حضور در بزرگت‌رین رویداد ورزشی جهان هستیم را با کشتی به عنوان ورزش ملی و پرافتخارترین رشته در المپیک‌ها شروع می‌کنیم که متأسفانه نتوانست درخشش همیشگی خود را در دو رشته آزاد و فرنگی نشان دهد، هرچند نوجوانان و بزرگسالان آزادکار توانستند قهرمان آسیا و دوم و سوم جهان شوند و فرنگی‌کاران نیز همین مقام‌ها را در آسیا و جهان کسب کنند ولی در حالی که توقع‌ها، کسب تمامی سهمیه‌های المپیک بود، تنها ۳ سهمیه را از آن خود کردند.
در فوتبال همچنان در حسرت ۴۰ ساله اخیر در کسب سهمیه جا مانده‌ایم و باید ۴ سال دیگر صبر کنیم تا چهل و چهارمین سال فرارسد.
سوای رشته‌های دیگر، بسکتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها، دوومیدانی‌کاران و تیراندازان خوش درخشیدند و جواز ورود به المپیک را دریافت کردند.
آسمانخراش‌های ورزش کشور، اولین گروهی بودند که با کسب عنوان قهرمانی و بهترین تیم بسکتبال آسیا صاحب سهمیه شدند.
بلندقامتان ورزش‌مان در والیبال دومین گروهی هستند که به دهکده جهانی المپیک می‌روند. این افتخارآفرینان که پس از قهرمانی آسیا تا مرحله نهایی لیگ جهانی هم پیش رفتند، حالا دومین بار است که راهی المپیک می‌شوند.
شمشیربازان نیز پس از مسابقات جهانی لهستان با توجه به اعلام رنکینگ جدید جهانی و قرار گرفتن در رده پنجم جهان جواز شرکت در رقابت‌های تیمی شمشیربازی سابر المپیک توکیو را به دست آوردند. در رنکینگ جدید اعلام شده ایران پس از کره‌جنوبی، مجارستان، ایتالیا و آلمان در رده پنجم قرار دارد و مجتبی عابدینی نیز در رده دهم انفرادی رنکینگ جهانی است.
ژیمناستیک کشورمان این روز‌ها با درخشش سعیدرضا کیخا نابغه شیرازی که با ابداع ۷ حرکت، نام خود را در کتاب قوانین فدراسیون جهانی ژیمناستیک به ثبت رسانده، حال و روز خوبی دارد. کیخا در تلاش برای کسب سهمیه المپیک در مسابقات آلمان، قطر و استرالیا توانست موقعیت‌های خوبی به دست آورد، هرچند کسب مدال نقره در استرالیا، او را به داشتن سهمیه‌ای در المپیک امیدوار کرده است، اما با تأسف، رقبای وی با ارائه حرکات ابداعی کیخا در مسابقات از او پیشی می‌گیرند چراکه نابغه جوان شیرازی، خرک استاندارد برای تمرین در اختیار ندارد و این معضل بر تمرینات و درخشش او تأثیر منفی می‌گذارد.
در بوکس با وجود بحث‌های اداری در فدراسیون که فراز و نشیب‌های بسیاری دارد، سرانجام دو سهمیه المپیک کسب شد و دانیال شه‌بخش و شاهین موسوی در مسابقات آسیایی انتخابی المپیک در اردن، این دو سهمیه را برای ایران به دست آوردند.
دوومیدانی امسال، سال پرتنشی را پشت سر گذاشت و در واپسین روز‌های سال، انتخاب افشین داوری به ریاست فدراسیون قدری حاشیه‌ها را کم کرد. حالا در چهارمین حضور در المپیک، چشم به هنرنمایی احسان حدادی، پرتابگر نقره‌ای المپیک لندن به همراه حسن تفتیان دونده سرعتی ایران داریم.
جدا از سهمیه المپیک، خبرسازترین دونده ایران، فرزانه فصیحی دونده سرعتی کشور توانست در مسابقات باشگاه‌های صربستان در ماده ۶۰ متر داخل سالن و همچنین در مسابقات استانبول قهرمان رقابت‌ها شود.
تیراندازان نیز با حضور موفق در مسابقات آسیایی و بین‌المللی توانستند سهمیه‌های المپیک توکیو را دریافت کنند. در تیراندازی با کمان، میلاد وزیری در ماده ریکرو صاحب سهمیه المپیک شد که شانس کسب مدال المپیک را هم دارد.
سال ۹۸، خبرسازترین سال جودو بود. خبر پناهندگی سعید ملایی ملی‌پوش ایرانی به آلمان که در صدر رده‌بندی دنیا قرار دارد متأسفانه شانس حضور وی را در المپیک گرفت.
دوچرخه‌سواران امسال شرایط خوبی نداشتند. اوج ناکامی آن‌ها در مسابقات آسیایی اواخر سال بود. کاروان ایران با مدال برنز فرانک پرتوآذر بانوی رکابزن شیرازی به خانه بازگشت و در کسب سهمیه المپیک ناکام ماند.
تکواندوکاران هم با کوچ خود از کشور، حاشیه‌سازترین ورزشکاران شناخته شدند. از جمله کسانی که ایران را در المپیک صاحب مدال کرد، کیمیا علیزاده بود. او پس از دریافت سهمیه المپیک برای همیشه به هلند رفت، اما با این وجود ایران دو سهمیه برای حضور در المپیک دریافت کرد.
وزنه‌برداری، دومین رشته افتخارآفرین کاروان ایران در المپیک‌ها نیز این روز‌ها حال و هوای خوشی ندارد. مثبت بودن دوپینگ‌ها سرانجام کار دست وزنه برداری داد و آن‌ها تنها با دو سهمیه می‌توانند در المپیک حضور یابند. ناکامی در مسابقات جهانی، خودسری کیانوش رستمی و آسیب‌دیدگی سهراب مرادی، شرایط را برای پولادمردان سخت کرده و حکایت از آن دارد که شاید برای اولین بار وزنه برداری ما سهمیه‌ای در المپیک نداشته باشد!
اما ورزشکاران جانباز و معلول ایران، سال ۹۸ را به خوبی پشت سر گذاشتند و در کسب سهمیه‌های پارالمپیک موفق عمل کردند. هرچند تیراندازان از کمبود فشنگ و دوومیدانی‌کاران از نداشتن تجهیزات استاندارد گلایه دارند، اما غیرت مثال‌زدنی آن‌ها قطعاً باز هم ایران را در پارالمپیک توکیو صاحب مدال‌های رنگارنگ خواهد کرد. ورزشکاران معلول ایران درخشش خوبی در سطح جهان نیز در سال ۹۸ داشتند از جمله اینکه در پاراتکواندو، مهتاب نبوی بانوی شیرازی از سوی فدراسیون جهانی به عنوان صدرنشین وزن خود انتخاب شده است.
در خاتمه فرصت را مغتنم شمرده عرض ادب و احترامی دارم خدمت تک‌تک شما خوانندگان وفادار و یاران همیشگی خبرورزشی.
بهار هستی تان همیشه سبز و زندگی تان سرشار از عشق و مهر و شوق و معرفت باد.
 
*صاحب امتیاز روزنامه خبرورزشی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی