نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

حیدر بهاروند دیروز با ارسال نامه‌ای مجدد به کنفدراسیون فوتبال آسیا، درخواست کرد این تشکیلات نبی را به عنوان دبیرکل جدید به رسمیت بشناسد اما در جواب نامه اولیه، AFC چه واکنشی نشان داده بود که فدراسیون ناچار شد نامه دوم را ارسال کند؟

متن کامل نامه‌ای که کنفدراسیون را عصبانی کرد؛ فدراسیون AFC را به بی اطلاعی از قانون متهم کرده بود!
به گزارش خبرورزشی، نامه قبلی فدراسیون فوتبال که خطاب به دبیرکل کنفدراسیون نوشته شده بود، چنان آن‌ها را عصبانی کرد که در جواب نامه، به جای دبیرکل کنفدراسیون، یکی از روسای دپارتمان این تشکیلات برای فدراسیون ما نامه نوشت.
اما مگر در آن نامه چه چیزی نوشته شده بود؟ گویا در آن نامه که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید به مواردی اشاره شده که باعث خشم کنفدراسیون شده است.
 
متن نامه به شرح زیر است.
به: داتو ویندسو جان
دبیر کل ای. اف. سی
موضوع: انتصاب سرپرست جدید دبیر کلی فدراسیون فوتبال ایران
آقای داتو
بازگشت به نامه شما به تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۰.

در مورد موضوع ذکر شده در بالای همین نامه، تمایل داریم توجه شما را به موارد زیر جلب کنیم:
۱. فدراسیون فوتبال ایران به طور کامل از اساسنامه خود و محتویات آن آگاه است. بر همین اساس، تمام مراحل منجر به انتصاب سرپرست دبیر کلی فدراسیون با پایبندی کامل به اساسنامه صورت گرفته است. این فرایند قبلا به اطلاع ای. اف. سی رسیده است، اما متاسفانه، AFC همچنان به منابع غیررسمی اعتماد می‌کند به جای اینکه به مکاتبات فدراسیون فوتبال ایران توجه داشته باشد.

۲. در نامه AFC به تاریخ اول آوریل ۲۰۲۰، ذکر شده که AFC برای ارسال چنین نامه‌هایی به فدراسیون فوتبال ایران تحت فشار است در حالی که طبق ماده ۳، بند ۴ اساساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC باید استقلال خود را حفظ کند و زیر بار فشار‌ها از سوی شخص (اشخاص) ثالث نرود. بر همین اساس، فدراسیون فوتبال ایران نیز هیچگونه فشاری از سوی افراد غیر (شخص ثالث) نمی‌پذیرد.

۳. در نامه AFC به تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۰، ذکر شده که AFC از طریق منابع موثق شامل رسانه‌های خبری، مطلع شده که فدراسیون فوتبال ایران در موضوع انتصاب سرپرست جدید دبیر کلی به مفاد اساسنامه این فدراسیون پایبند نبوده است. بدون تردید، شما آگاه هستید که بر اساس حکم دادگاه CAS به شماره ارجاع ۲۰۱۳/A۳۲۵۴ حتی محتوای منتشر شده در سایت رسمی فیفا را نیز نمی‌توان به عنوان تصمیم فیفا در نظر گرفت. سئوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که چرا AFC محتویات غیررسمی را به جای مکاتبات و اسناد رسمی ارائه شده از سوی یکی از فدراسیون‌های خود، مد نظر قرار می‌دهد.

۴. طبق محتوای نامه شما در مورد فرایند انتصاب دبیر کل، شما به اشتباه ماده ۳۴.۱ اساسنامه فدراسیون اشاره کرده اید که ذکر شده دستور جلسه باید به همه اعضای هیات رئیسه حداقل هفت روز قبل از جلسه ارسال شود. اما، ماده مورد ارجاع قرار گرفته، به موضوعی که توضیح داده شده، مرتبط نیست. شما باید به ماده ۳۴/۳ از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران رجوع کنید که بیان می‌دارد دستور جلسه باید حداکثر هفت روز قبل از جلسه به همه اعضای هیات رئیسه ارسال شود. تفسیر قانونی ماده ذکر شده این است که دستور جلسه می‌تواند حتی در روز جلسه و درست قبل از آغاز جلسه نیز به اعضای هیات رئیسه ارسال شود.

۵. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در پی موافقت اکثریت اعضای هایت رئیسه، تصمیم در مورد پایان همکاری با آقای ابراهیم شکوری در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ (۶ فروردین) شخصا به اطلاع ایشان رسید. در پی آن، جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ برگزار شد که در آن همه اعضای حاضر، انتصاب آقای مهدی محمد نبی را به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون تصویب کردند. صورتجلسه این جلسه برای استحضار و توجه شما ارسال شده است.

۶. بدینوسیله تاکید می‌شود که به منظور جلوگیری از تضاد منافع طبق ماده ۳۶.۳ سرپرست دبیر کلی سابق به جلسه هیات رئیسه که در آن معرفی جانشین سرپرست دبیر کلی در دستور کار قرار داشت، دعوت نشد. این کاملا طبیعی است که عدم حضور سرپرست دبیر کلی مانع برگزاری جلسه هیات رئیسه نشود.

۷. همچنین ذکر این نکته ضروری است که طبق ماده ۸۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و شایط اضطراری (فورس ماژور) که بر اثر شیوع بیماری کووید ۱۹ در همه جهان ایجاد شده و با در نظر گرفتن درخواست فیفا در مورد اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران قبل از برگزاری انتخابات، بنده پیشنهاد انتصاب آقای مهدی محمدنبی را به عنوان سرپرست دبیر کلی فدارسیون دادم که مورد تصویب هیات رئیسه قرار گرفت. ضمن اینکه این نکته نیز مورد بحث قرار گرفت که فرایند لازم برای تبدیل موقعیت سرپرست دبیر کلی به دبیر کل در اولین جلسه هیات رئیسه مورد بررسی قرار گیرد. صورتجلسه این جلسه در پی برگزاری آن در اختیار AFC و فیفا قرار خواهد گرفت.

۸. با توجه به استعفای آقای مهدی محمد نبی از سمت خود در باشگاه پرسپولیس، لطفا تاییدیه باشگاه پرسپولیس در مورد استعقای آقای نبی که از سوی مجمع باشگاه پرسپولیس در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ (قبل از انتصاب ایشان به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون) مصوب شده است و در این نامه به پیوست می‌باشد را مورد توجه قرار دهید.

در پایان، با در نظر گرفتن سمت رسمی آقای مهدی محمد نبی به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه درخواست می‌شود که AFC پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه را بر این اساس به روز نماید. این نامه با موافقت و تصویب اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران تهیه شده و به عنوان موضع نهایی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.
با احترام حیدر بهاروند

شایعه ردپای نصیرزاده در نامه فدراسیون!
یکی از اساسی‌ترین اشتباه‌ها در این نامه، اشتباه گرفتن واژه یافته‌ها با تحت فشار است، کنفدراسیون گفته بر اساس یافته‌های ما، شما بدون اطلاع اعضای هیات رییسه، دبیرکل را عوض کرده‌اید و ما در نامه جواب داده ایم شما نباید تحت فشار از سوی شخص ثالث از ما چیزی بپرسید!
اشتباه بعدی به تشخیص اشتباه حداکثر و حداقل مربوط می‌شود. فدراسیون تصور می‌کند اعضای هیات رییسه نباید هشت روز قبل جلسه در جریان نشست قرار بگیرند ولی در عوض اشکالی ندارد حتی یک ساعت قبل به آن‌ها بگویند جلسه برگزار می‌شود.
از همه بدتر آنجاست که در نامه به کنفدراسیون می‌گوییم شما کاری به مسائل داخلی ما نداشته باش و فقط نام نبی را جایگزین نام شکوری کن.
همین اشتباه‌ها و لحن نامه ارسالی، باعث شد کنفدراسیون در نامه بعدی با لحنی تند به فدراسیون بگوید شما اصلا اساسنامه را نخوانده اید.
راست و دروغش گردن راوی که می‌گفت انگار متن این نامه را هوشنگ نصیرزاده تهیه کرده است، چون این بند‌ها بی شباهت به مصاحبه چند روز قبل نصیرزاده نیست که به ایسنا گفته بود نامه کنفدراسیون خلاف رویه بین المللی است.
بهتر است خودتان مصاحبه نصیرزاده را با متن این نامه مقایسه کنید.
کارشناس حقوقی فوتبال با انتقاد از اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا در به رسمیت نشناختن انتصاب دبیرکل جدید براساس اخبار رسانه‌ها گفت: نگارش این نامه آن هم در ابعاد بین المللی فوتبال حاکی از بی‌اطلاعی کنفدراسیون آسیا از نحوه اداره این تشکیلات است.

هوشنگ نصیرزاده گفت: نگارش این نامه آن هم در ابعاد بین المللی فوتبال حاکی از بی‌اطلاعی کنفدراسیون آسیا از نحوه اداره این تشکیلات است چرا که آرای صادر شده از سوی دادگاه داوری ورزش واقع در لوزان سوئیس براساس ایجاد وحدت رویه برای اداره فوتبال است و این دادگاه در بخش آرای مربوط به مدیریت فوتبال (governance) در سال ۲۰۱۳ طی رای شماره ۲۰۱۳/ A/۳۲۵۴ می‌گوید «حتی اخباری که روی وب سایت رسمی فیفا منتشر می‌شود به عنوان تصمیم فیفا تلقی نمی‌گردد».
وی با انتقاد از اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا در به رسمیت نشناختن انتصاب دبیرکل جدید براساس اخبار رسانه‌ها افزود: حال چطور کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشته‌های رسانه‌ای را به عنوان تصمیم فدراسیون ایران پذیرفته است. این موضوع به این مفهوم است که این کنفدراسیون آداب بین المللی کنترل واحد‌های زیرمجموعه خود را نمی‌داند و در این کار از اصول اداره تشکیلات عدول کرده است.
این کارشناس حقوقی فوتبال خاطرنشان کرد: صرف نظر از اینکه آیا انتصاب دبیر کل جدید یا سرپرستی دبیرکلی در هیات رئیسه انجام شده یا نشده یا اینکه دبیرکل جدید از هیئت مدیره پرسپولیس استعفا داده یا نداده، این نامه کنفدراسیون آسیا به فدراسیون ایران حاکی از بی اطلاعی آن‌ها از اداره بین المللی تشکیلات فوتبال است، چون آن‌ها حق ندارند آنچه را که رسانه‌ها درج می‌کنند، مبنای تصمیمات و قضاوت خود قرار دهند، بلکه عاقلانه بود که ابتدا طی نامه‌ای شبیه کار‌هایی که فیفا می‌کند در رابطه با این دو مورد از فدراسیون ایران سوال می‌کردند و سپس نظر می‌دادند؛ نه اینکه با قاطعیت در نامه خود با استناد به رسانه‌ها تصمیم بگیرند.
نصیرزاده اظهار کرد: کاش کنفدراسیون فوتبال آسیا همین مصاحبه را هم بخواند و یاد بگیرد که نباید از طرف کنفدراسیون اینطور نامه بنویسند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی