نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سمانه بیرامی‌باهر، ملی‌پوش اسکی‌کراس کانتری و مرجان کلهر، اولین بانوی اسکی در رشته آلپاین اعزامی به المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور هم تحمل این روز‌های کرونایی را بسیار سخت می‌دانند.

ورزش زنان » ایرانبه گزارش خبرورزشی،با شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، زندگی بسیاری تحت تأثیر قرار گرفته است. در این میان زندگی ورزشکارانی مانند اسکی‌بازان که فصل کمی از سال را می‌توانند روی برف به اسکی بپردازند نیز دستخوش تغییر شده و سبب شده تا درگیری ذهنی آنان بیشتر از هر زمان دیگری باشد. سمانه بیرامی‌باهر، ملی‌پوش اسکی‌کراس کانتری و پرچمدار کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ در کنار مرجان کلهر، اولین بانوی اسکی در رشته آلپاین اعزامی به المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور هم تحمل این روز‌های کرونایی را بسیار سخت می‌دانند.
 
چگونه زندگی خود را در شرایط بحران کرونا مدیریت می‌کنید؟

بیرامی‌باهر: زندگی من به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای کاملاً به هم ریخته است چراکه من در اوج آمادگی بودم. ورزش ما کاملاً به صورت هوازی است، در کوه با دویدن، ضربان قلب خود را تا ۴ ساعت بالا نگه می‌داریم و ورزش‌های استقامتی انجام می‌دادیم. ۴ ساعت در کوه دویدن اصلاً قابل مقایسه با اسکوات در خانه نیست. در این مدت حدوداً روزی یک ساعت در خانه ورزش می‌کنم. حرکاتی مانند شنا، اسکوات و لانچ انجام می‌دهم. شاید تنها خوبی کرونا این بوده که ساعات بیشتری را به آشپزی اختصاص می‌دهم. با استفاده از سایت‌های مختلف غذا‌های جدید و شیرینی و کیک درست می‌کنم که تا قبل از این داستان فکر نمی‌کردم این توانایی را دارم.

کلهر: عاقلانه‌ترین کار به نظر من این است که شرایط را بپذیریم و درست‌ترین کار را که ماندن در خانه است، انجام دهیم. می‌توان با ورزش و مطالعه زندگی عادی را سپری کرد.
 
آیا تحمل این شرایط برای شما سخت است؟

بیرامی‌باهر: بسیار سخت است و اینکه مسابقات زمستانی نیز کنسل شد، من را بیشتر ناراحت کرد. دوست داشتم مدال‌های خود را به‌حدی که متصور بودم برسانم که این اتفاق نیفتاد. زمستان در ایران در حدود ۳ ماه است که ما این زمان را از دست دادیم و همه برف‌ها آب شده است. من آمادگی جسمانی ۱۰۰ درصدی داشتم، اما متأسفانه در این مدت یک افت ۹۰ درصدی را تجربه کرده‌ام. به هر حال این شرایط برای کل دنیا اتفاق افتاده و همه درگیر آن هستیم. سعی کردم خود را با شرایط جدید وفق بدهم.

کلهر: این شرایط برای همه و مخصوصاً ورزشکاران بسیار سخت است چراکه ورزشکاران یک زندگی عادی و معمولی ندارند، اما اگر بخواهیم به دلیل محرومیت از اسکی غصه بخوریم، باید دانست که این روز‌ها می‌گذرد. قطعاً زندگی روتین، ساعت خواب و بیداری و... عوض می‌شود، اما باز هم می‌توان از زمان‌های خالی برای مطالعه و ورزش استفاده کرد.
 
آیا با گفته مسئولان که در خانه بمانیم موافق هستید؟

بیرامی‌باهر: بله من حتماً با آن موافق هستم و از آن حمایت می‌کنم. چراکه قرنطینه سبب می‌شود تا این چرخه قطع شود. ممکن است در بسیار‌ی از ما این ویروس وجود داشته باشد و ما خود درگیر آن نشویم بلکه فقط ناقل باشیم و زندگی افراد دیگر را به خطر بیندازیم.

کلهر: قبول دارم. همه می‌دانیم سرعت پخش و انتشار این ویروس بسیار زیاد است. ممکن است هرقدر هم که مسائل بهداشتی را رعایت کنیم، اما به این ویروس مبتلا شویم. اگر شخصی که زندگی ورزشی حرفه‌ای دارد به این ویروس مبتلا شود، باید زمان زیادی را برای مبارزه با این ویروس صرف کند، البته اگر جان سالم به در ببرد. پس عاقلانه‌ترین کار این است که در خانه بمانیم. من همچنین از این تصمیم حمایت می‌کنم چراکه داروی درستی برای این بیماری وجود ندارد و فقط قرنطینه می‌تواند از انتشار آن جلوگیری کند. هرچه زودتر به این نقطه برسیم که باید در خانه بمانیم قطعاً این بیماری زودتر از بین می‌رود و ریشه‌کن می‌شود.به نظرتان پس از تمام شدن کرونا مسابقات چگونه برگزار می‌شود؟

بیرامی باهر: ورزش ما به گونه‌ای است که کوه‌ها را به‌طور سربالایی اسکی می‌کنیم، اما رشته‌ای شبیه‌ساز وجود دارد که با رول اسکی که در زیر آن چرخ دارد، در تابستان روی جاده‌های سربالای آسفالت انجام می‌شود. پس از کرونا ممکن است که مسابقات ما در رشته شبیه‌ساز در تابستان نیز انجام شود. البته نظرم این است که اگر واکسنی برای این بیماری وجود نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. به نظرم تا آمدن واکسن باید در خانه ماند.

کلهر: به نظرم امسال مسابقاتی نخواهیم داشت. ولی خود من بعد از بحران کرونا، برنامه‌های بدنسازی خود را به صورت حرفه‌ای و جدی‌تر شروع می‌کنم تا به هدف خود برسم. همچنین برنامه‌های گذشته بدنسازی خود را با اتمام این ویروس از ابتدا شروع می‌کنم تا اینکه بتوانم به هدفم برسم. امیدوارم خودم و خانواده و همه افراد جامعه از این ویروس جان سالم به در ببریم.  به جای شرکت در مسابقات چه کاری انجام می‌دهید؟

بیرامی باهر: من به تمریناتم در منزل ادامه می‌دهم و سعی می‌کنم آمادگی عمومی‌ام را حفظ کنم. می‌دانم مثل تمرینات اردویی نخواهد بود، اما با انگیزه حضور دوباره قوی‌تر می‌شوم.

کلهر: من در منزل تمرین می‌کنم. قطعاً تمریناتم مانند اسکی در کوهستان یا پیست اسکی نیست، اما به حدی است که می‌توانم آمادگی عمومی خود را حفظ کنم. حقیقتاً تمریناتی که ما در زمان‌های عادی انجام می‌دادیم را در منزل نمی‌توانیم انجام دهیم. به غیر از اسکی در کوهستان‌ها، ورزش‌های بدنسازی را هم نمی‌توان در منزل انجام داد. زمانی که این ویروس سپری شد و خواستیم که تمرینات را به صورت حرفه‌ای‌تر شروع کنیم با انجام تمرینات در منزل می‌توانیم حداقل آمادگی عمومی را داشته باشیم تا از صفر شروع نکنیم و بدن حداقل آمادگی خود را برای شروع تمرینات تخصصی بدنسازی داشته باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی