۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

احمد مساجدی که سال‌هاست در ژاپن فعالیت می‌کند و پس از حضور در تیم ملی ژاپن، در لیگ این کشور مربیگری می کند، درباره آینده نیمکت تیم ملی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

منهای فوتبال » والیبالبه گزارش خبرورزشی، در شرایطی که رسانه‌ها مشغول معرفی و مطرح کردن نام‌های خارجی برای جانشینی ایگور کولاکوویچ در تیم ملی والیبال بودند، فرمان حرکت فدراسیون چرخید و اینطور نشان داد که دارد به سمت گزینه داخلی می‌رود. شرایط جاری و آینده فدراسیون هم نشان می‌دهد که شاید تصمیم معقولانه هم همین باشد. با این حال برخی بازیکنان و حتی کارشناسان هم هستند که بر خلاف جو حاکم، معتقدند که والیبال ایران نیاز به یک مربی بزرگ خارجی دارد و به قول احمد مساجدی، یک گزینه خوب در حد و اندازه‌های ولاسکو برای هدایت تیم ملی آورده شود.

مساجدی که سال‌هاست در ژاپن فعالیت می‌کند و پس از حضور در تیم ملی ژاپن، در لیگ این کشور مربیگری می کند، درباره آینده نیمکت تیم ملی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.



این روزها اغلب گفت و گوها با کرونا شروع می‌شود پس ما هم همین کار را می‌کنیم. از حال و روز ژاپن در دوران کرونا بگویید.

 شرایط در همه دنیا سخت است و اینجا هم همینطور است. دولت و مردم در حال کنترل کردن شرایط هستند و رعایت می‌کنند تا به سلامتی از این دوره گذر کنند.

وضعیت والیبال چطور؟

 تقریباً دو هفته‌ای می‌شود که دیگر تمرین نمی‌کنیم البته دیگر مسابقه‌ای در لیگ نداشتیم و بچه‌ها دو سه هفته استراحت می‌کنند و بعد از آن آرام آرام با رعایت اقدامات لازم تمرینات را آغاز خواهیم کرد.

ژاپن یکی از کشورهایی است که حداقل در رسانه‌ها اینطور نشان داده شده که خیلی خوب کرونا را مهار کرده و با درصد ابتلا و مرگ و میر خیلی خوبی توانسته این ویروس را مدیریت کند. همین طور است؟

 بله، هم دولت خوب مدیریت کرد و هم با پوشش رسانه‌ای سراسری توانستند به خوبی به مردم آموزش دهند و سعی کردند که از شیوع آن جلوگیری کنند. البته سعی کردند که بیش از حد اخبار منفی و استرس‌زا منتشر کنند تا مردم ماجرا را جدی بگیرند. در این میان البته نباید فراموش کنیم که با مردم کشوری چون ژاپن سر و کار داریم و فرهنگشان باعث می‌شود تابع مقررات و موازین باشند. اخیراً هم دولت ژاپن هر ماه صد هزار ین به حساب هر شخص واریز می‌کند تا مردم بتوانند از پس مشکلات اقتصادی پیش آمده بربیایند.

برویم سراغ ماجرای تیم ملی و جو حاکم که به سمت انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی می‌رود. شما هم با این انتخاب موافقید؟

 با تمام احترام به نظر کارشناسان و البته همکارانم در ایران، فکر می‌کنم فعلاً زمان مناسبی نباشد تا مربی ایرانی تیم ملی را هدایت کند. مهترین دلیل آن هم این است که فکر می‌کنم بازیکنان حرف‌شنوی کافی را از مربی ایرانی ندارند. شاید احترام کامل بگذارند اما حرف شنوی در بخش‌های مختلف بحث دیگری است که فکر می‌کنم وجود ندارد.

بحث جدیدی هم این روزها از سوی برخی کارشناسان مطرح شده که تیم ایران بیش از هرچیز یک مدیر می‌خواهد برای رسیدن به موفقیت. آیا واقعاً دیگر نیاز چندانی به یک مربی با دانش فنی بسیار نداریم؟

 اصلاً معتقد به این نیستم و حتماً باید بار فنی بالایی داشته باشد. قطعاً باید بتواند حتی در این سطح بسیار بالا هم چیزهایی داشته باشد تا به بازیکنان چیزی اضافه کند. کما اینکه جوان‌ها هم به مراتب به تیم ملی اضافه می‌شوند و باید مربی بتواند ضعف‌های تکنیکی آنها را برطرف کند. در مجموع معتقدم باید یک مربی خوب خارجی بیاوریم که هم از لحاظ فنی سطح بالایی داشته باشد، هم روانشناس خوبی باشد و هم مدیریت مورد نیاز را داشته باشد.

این المان‌هایی که گفتید ذهن‌ها را به سمت ولاسکویی می‌برد که شما هم از نزدیک با او کار کردید. آیا یکی مثل ولاسکو می‌خواهیم یا نیاز داریم به یک مربی مدرن‌تر و متفاوت؟

 مربی باید سطح بالا باشد که قطعاً سطح فکری و بینشش اختلاف چندانی با او نخواهد داشت. از طرف دیگر باید آنقدر بزرگ باشد که هم حاشیه‌های اطراف تیم را جمع کند و هم بتواند بدون حاشیه  تیم را هدایت کند. ما یک مربی سطح بالا می‌خواهیم که بتواند با رزومه و رفتارش اعتماد بازیکنان را جلب کند.

پس یعنی معتقدید که آمدن مربی ایرانی مساوی است با حاشیه؟

 افتادن این اتفاق ناگزیر است. شاید خوب نباشد این حرف را بزنم اما بعید نیست مربی ایرانی در یک جاهایی سلیقه را در انتخاب بازیکنان دخیل کرده و شاید سعی کند بازیکنانی را بیاورد که حرف شنوی بیشتری داشته باشند و معیار انتخاب دیگر کارآیی نباشد.

فکر می‌کنید با این شرایط چرا برخی عجله دارند تا سرمربی تیم ملی انتخاب شود؟

- نمی‌دانم اما من معتقدم اصلاً  نباید عجله‌ای در کار باشد. این روزها شرایط به گونه‌ای شده که بسیاری از مربیان دنیا بیکار شده‌اند و به دنبال تیم می‌گردند. ما اصلاً نباید عجله کنیم و با حوصله بسیار، چند گزینه بسیار خوب و مطرح را بررسی  کنیم و چند ماهی زمان داریم تا با هر یک به طور جداگانه مذاکره کنیم. اینطور که من شنیدم لیگ ملت‌های والیبال هم که به بعد از تابستان موکول شده بود، امسال برگزار نمی‌شود و به همین خاطر تقویم تیم ملی از شرایط  حال هم خالی‌تر خواهد شد.

حالا اگر تصمیم بر انتخاب مربی ایرانی باشد، خودتان هم دوست دارید یکی از گزینه‌ها باشید؟

مگر می‌شود دوست نداشته باشم. مربیگری در تیم ملی آرزوی هر کسی است که در این حرفه فعالیت می‌کند و من هم واقعاً دوست دارم در این رویداد بزرگ روی نیمکت تیم ملی کشورم بنشینم. بالاخره المپیک هم در ژاپن برگزار می‌شود و قطعاً آشنایی من با شرایط این کشور می‌تواند به تیم کمک کند. در مجموع همان طور هم که گفتم به نظرم فعلاً اولویت اصلی انتخاب یک مربی بزرگ خارجی است اما اگر تصمیم نهایی بر این شد که یک مربی داخلی انتخاب شود، واقعاً دوست دارم آن یک نفر من باشم و در این رویداد بزرگ روی نیمکت ایران بنشینم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی