۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امیر هاشمی‌مقدم، پیشکسوت فوتبال ایران گفت که قرارداد حرفه‌ای در باشگاه‌های ایرانی ندیده است.

فوتبال ایران » لیگ برتربه گزارش خبرورزشی، امیر هاشمی‌مقدم درباره شرایط عقد قرارداد با بازیکنان خارجی در کشور‌های اروپایی اظهار داشت: در ایران و هنگام عقد قرارداد با بازیکنان خارجی، خیلی به زمان قرارداد و نحوه فسخ آن توجه نمی‌شود. قرارداد برخی بازیکنان خارجی تیم‌های ایرانی برای من جای تعجب دارد و حتی غیرقانونی است. تبصره‌های این قرارداد‌ها بر اساس استاندارد‌های فیفا و AFC نیست.

وی ادامه داد: یک قرارداد معمولاً به مدت یک تا پنج سال بسته می‌شود که در آن، این موضوع ذکر می‌شود که قرارداد ممکن است به‌صورت یک‌طرفه یا با رضایت طرفین فسخ شود. من قرارداد‌هایی در ایران دیدم که بازیکنی که قرارداد سه ساله امضا کرده، اگر دو ماه حقوقش را نگیرد، می‌تواند قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند. این موضوع چگونه امکان‌پذیر است؟

پیشکسوت فوتبال ایران با گلایه از سر و صدا‌های ایجاد شده برای بازیکنان خارجی در ایران خاطرنشان کرد: برای بازیکنان خارجی، هزینه‌هایی از جمله برای هتل و آزمایش پزشکی می‌شود. در ایران خیلی سر و صدا می‌کنند و بازیکن را بزرگ می‌کنند. همین باعث می‌شود باشگاه برای عقد قرارداد با بازیکن تحت فشار قرار گیرد و قرارداد‌ها سریعاً بسته شود.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه شکل قرارداد خیلی مهم است، گفت: قرارداد برای یک بازیکن باید خیلی خوب باشد، اما نه به این شکل که او سوءاستفاده کند.

«به هیچ عنوان قرارداد خوب حرفه‌ای در ایران ندیدم.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: قرارداد امضا شده باید رسمی و تایپ‌شده باشد، اما می‌بینیم ۶ صفحه از قرارداد ۸ صفحه‌ای قرارداد بازیکن دست‌نویس است. فیفا در این مسائل از بازیکن حمایت می‌کند و می‌گوید اجازه ندارید دستی در قرارداد دخالت کنید. این قرارداد باید مجدداً تنظیم و امضا شود.

پیشکسوت فوتبال کشورمان درخصوص نقش مشاوران حقوقی در عقد قرارداد بیان کرد: قرارداد بازیکنان توسط وکلای حقوقی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند، تنظیم می‌شود. یک کلیشه در فوتبال اروپا وجود دارد که قرارداد بازیکنان با کمی تفاوت، بر اساس آن نوشته می‌شود. استانداردی در قرارداد‌ها وجود دارد که نمی‌توانید برخی از آن‌ها را حذف کنید.

هاشمی‌مقدم که با برنامه «تهران ورزشی» رادیو تهران گفتگو می‌کرد، در ادامه گفت: فیفا گفته این خط من است و باید مطابق آن پیش بروید. اگر خارج از استاندارد عمل کنید، خودتان مسئول هستید. مشاوران حقوقی وظیفه دارند کلمه به کلمه موارد قرارداد را بررسی کنند.

وی با اشاره به قراردادی که جهانبخش را برای اولین بار به فوتبال اروپا برد، تصریح کرد: مثلاً تنظیم قرارداد انتقال جهانبخش از داماش به نایمخن هلند، سه ماه طول کشید تا طرفین و بازیکن سود کنند، نه اینکه یک طرف راحت بتواند سوءاستفاده کند. در قرارداد بازیکنی در سطح پل پوگبا با منچستر یونایتد آمده اگر بازیکن خیلی خوب باشد یا دچار مصدومیت شد، قراردادش یک سال تمدید می‌شود. این آپشن یک سال باعث شده پوگبا نتواند به تیم دیگری برود و مشاوران حقوقی در این باره تلاش می‌کنند. ما برعکس این موضوع را در ایران می‌بینیم.

بازیکن سال‌های گذشته فوتبال ایران درخصوص محکومیت باشگاه‌های ایرانی در فیفا بیان کرد: اگر چک شما نقد نشود، ممکن است از شما شکایت کنند تا این چک نقد شود. بزرگترین عامل شکست باشگاه‌های ایرانی در پرونده‌های فیفا این است که قرارداد‌های آن‌ها بر اساس استاندارد‌های فیفا نیست و تبصره‌هایی دارد که به نفع باشگاه نخواهد بود.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه دانش لازم در عقد قراداد در باشگاه‌های ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: همین باعث می‌شود بازیکنی معمولی با قراردادی ۲۰۰ هزار دلاری، سه بار به میدان برود و ۳۰۰ هزار دلار بگیرد. این به‌خاطر تبصره‌های خنده‌دار و عدم رعایت اصول حقوقی است و فیفا هم با کسی شوخی ندارد. مشاور حقوقی بازیکن هم در این شرایط مطمئن است که می‌تواند پول بازیکن را بگیرد. پیشنهاد می‌کنم تغییر اساسی در فوتبال ایران رخ دهد. پول‌هایی که می‌دهیم یا نمی‌توانیم از فیفا بگیریم، می‌تواند سرمایه بزرگی برای فوتبال پایه باشد.

وی در مورد نقش دلالی در انعقاد این قرارداد‌ها اظهار داشت: شاید دلالان بخواهند خیلی کار‌ها بکنند، اما فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها را در این موضوع مقصر می‌دانم. شاید یک دلال، بازیکنی بیاورد که در رده سوم کشورش هم بازی نکرده و دلال بگوید او در تیم ملی بوده، اما این مدیریت باشگاه‌ها هستند که میلیونی هزینه می‌کنند تا بازیکنی را بگیرند، سپس او را بفروشند تا پولش را بگیرند. به‌جای این موضوع بهتر است باشگاه‌ها، یک وکیل یا مشاور خیلی خوب بگیرند تا پول‌های میلیونی را از دست ندهند.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در این باره که می‌توان گفت دلالی گریبانگیر بخش بزرگتری در فوتبال ایران شده است، گفت: صد درصد. بازی در تیم‌های بزرگی، چون استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن باید آرزوی بازیکنان باشد. استقلال و پرسپولیس تیم‌های بزرگ آسیا هستند، اما ما در این دو باشگاه بازیکنان را التماس می‌کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی