نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

دلچات، وکیل باشگاه تراکتور در خصوص اتهاماتی که به او وارد شده از خودش دفاع کرد و گفت: در حال حاضر تراکتور در فیفا پرونده‌های زیادی دارد و من تعجب نمی‌کنم اگر ممنوعیت نقل و انتقالات یا حتی کاهش امتیازات توسط فیفا به دلیل عدم رعایت قرارداد‌ها صورت پذیرد.

فوتبال ایران » لیگ برتربه گزارش خبرورزشی، نام لودوویچ دلچات، وکیل باشگاه تراکتور در پرونده استوکس و آروین این روز‌ها به واسطه صحبت‌های زنوزی و خطیر زیاد در فوتبال ایران مطرح شده. با او در خصوص پرونده‌های پر سرو صدای فوتبال ایران صحبت کردیم. مصاحبه او را می‌خوانید:

می‌توانید خودتان را معرفی کنید؟

نام من لودوویچ دلچات است، من یک وکیل سوئیسی هستم که بیش از ۹ سال در فیفا به عنوان معاون ریاست حقوقی کار کردم. من در کنار امور دیگر، در روند بازنگری در مجموعه مقررات فیفا مشارکت داشتم. در حال حاضر من به طور قانونی بسیاری از موکلین را در سرتاسر جهان و نه تنها ایران که در میان آن‌ها بازیکنان مطرح فوتبال و باشگاه‌ها و فدراسیون‌های فوتبال هستند را نمایندگی می‌کنم.

شما در موارد استوکس و اروین به طور قانونی نماینده باشگاه تراکتور بودید. آیا می‌توانید توضیح دهید چه اتفاقی افتاده است؟

این درست است من بعد از رسیدگی فیفا در پرونده کوین کنستانت با آقای زنوزی و هیئت مدیره وی آشنا شدم. از طریق یکی از دوستان بسیار خوب من، آقای علی خطیر، که من از سال‌ها می‌دانم که شخصی با ارزش‌های بسیار و بسیار شایسته و مورد تقدیر فیفا و موسسات فوتبال است، از من دعوت شد که در یک جلسه در استانبول ترکیه شرکت کنم. آقای زنوزی و مدیریت وی متوجه شدند که من موفق شدم از کوین کنستانت به خوبی دفاع کنم، زیرا من در این پرونده پیروز شدم. از آنجا که مسائل استوکس و اروین حساس بودند و از نظر قانونی نیز پیچیده بودند، آقای زنوزی می‌خواست وکالت را به شخصی با تجربه کار در فیفا مانند من محول کند تا فرصتی بهتر برای نجات اوضاع و پوشاندن سوء مدیریتی که در آن زمان در این موارد وجود داشت، داشته باشیم. برخلاف آنچه که ادعای آقای زنوزی در رسانه‌ها بوده است، بسیار مهم است که تأکید کنیم که این موارد ساده و قانونی نبوده و بسیار پیچیده بودند. در هر دو مورد، متأسفانه مدیریت باشگاه در آن زمان تصمیمات بسیار بدی گرفته بود و قرارداد‌هایی را با بازیکنان با بند‌های بسیار بد و حقوق بالا امضا می‌کرد. آن‌ها همچنین پرداخت بازیکنان را متوقف کردند که دفاع از این پرونده را بسیار دشوار کرد. در این رابطه بگذارید روشن کنم که این متأسفانه نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز متداول است و این به هیچ وجه به باشگاه‌ها کمک نمی‌کند. بدون وارد شدن بیش از حد به مسائل قانونی، این موارد از نظر حقوقی و وقایع پیچیده بودند. اول مدیریت باشگاه قرارداد‌های نامناسب با بند‌های یک طرفه کاملاً به سود خود (پاتستیتو) منعقد کرد که چنین قراردادی نزد فیفا با حقوق و پاداش بسیار بالا قابل اجرا نیست. سپس متاسفانه باشگاه پرداخت به بازیکنان را متوقف کرد که توجیه آن دشوار است. من مجبور شدم برای دفاع از این باشگاه دو دفاع بسیار قوی را وارد کنم تا مانع از مجبور شدن آقای زتوزی به پرداخت میلیون‌ها دلار به استوکس و اروین شود. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که به لطف توصیه‌های حقوقی من این باشگاه بیش از ۲ میلیون یورو صرفه‌جویی کرده است. بدون دفاع حقوقی مناسب چنین مواردی برای این باشگاه چشمگیر بوده و در غیر این صورت آقای زنوزی و باشگاه تراکتور مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار به این بازیکنان می‌شدند. من همچنین خواندم که آقای زنوزی ادعا کرده است از ۵ وکیل محلی و بین المللی در مورد لوایح من در این پرونده‌ها در رسیدگی فیفا، نظرخواهی داشته است که آن‌ها لوایح مرا مورد تردید قرار دادند. من این وکلا را نمی‌شناسم، اما فروتنانه مفتخر می‌شوم که در مصاحبه تلویزیونی با برخی از آن‌ها شرکت کنم تا در مورد این موارد بحث کنم. این همچنین برای وکلای محلی خوب خواهد بود که در آیین نامه فیفا دانش کسب کنند و به پیشرفت خوب فوتبال در منطقه کمک کنند. من منتظر آمدن دعوت نامه هستم و بحث‌های حقوقی را با آن‌ها در میان می‌گذارم.

آیا ناامیدی اخیر آقای زنوزی از این موارد را درک می‌کنید؟

ابتدا اجازه بدهید بطور شفاف بگویم که می‌فهمم آقای زنوزی در حال حاضر تحت فشار قرارداد‌های بسیار زیاد با بازیکنان خارجی است و مجبور است بسیاری از پرونده‌های نزد فیفا یا دیوان داوری ورزش را بابت حقوق پرداخت نشده و نقض قرارداد مدیریت کند. با گفتن این حرف، من صادقانه می‌دانم که به طور کلی بسیار آسان است که به جای برعهده گرفتن مسئولیت سوء‌مدیریت یک باشگاه را در زمان عقد قرارداد با این بازیکنان تقصیر را به گردن یک وکیل خارجی مثل من بگذاریم. به جای انتقال مسئولیت بر روی افراد دیگر شاید فکر کنیم که چرا باشگاه وی در حال حاضر پرونده‌های بسیاری در فیفا و به دلیل حقوق و دستمزد پرداخت نشده و نقض قرارداد دارد. می‌توان درک کرد که شاید مدیریت باشگاه با مشکلاتی روبرو باشد.

آیا می‌توانید به ما بگویید تراکتور با چه محرومیت‌هایی ممکن است در آینده نزدیک با روبرو شود؟

مطمئناً بسیار ساده است. یک اصل مهم وجود دارد که باید توسط باشگاه‌ها و بازیکنان رعایت شود و هسته اصلی مقررات فیفا است: ثبات قرارداد. به عنوان مثال باشگاه‌هایی مانند تراکتور که به طور مرتب حقوق بازیکنان خود را پرداخت نمی‌کنند ممکن است در فیفا با محرومیت‌های مالی و ورزشی روبرو شوند. ذکر این موضوع حائز اهمیت است که ماده ۲۴ جدید مکرر آئین نامه مقررات مربوط به وضعیت و انتقال بازیکنان است که ممنوعیت ثبت نام هر بازیکن جدید، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، تا زمان پرداخت مبلغ مقرر را فراهم می‌کند. حداکثر مدت زمان ممنوعیت ثبت نام، از جمله مجازات‌های ورزشی ممکن، ۳ دوره کل و متوالی خواهد بود. در حال حاضر تراکتور در فیفا پرونده‌های زیادی دارد و من تعجب نمی‌کنم اگر ممنوعیت نقل و انتقالات یا حتی کاهش امتیازات توسط فیفا به دلیل عدم رعایت قرارداد‌ها صورت پذیرد. آشکارا باید بگویم تنها مورد تراکتور نیست. متأسفانه سایر باشگاه‌های ایران و منطقه دارای همین مسائل هستند. باشگاه‌ها فقط باید از مقررات بسیار دقیق فیفا در این رابطه آگاه باشند.

شما همچنین در پرونده ویلموتس نماینده فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران هستید، می‌توانید توضیحات بیشتری به ما بدهید؟

در واقع، من بسیار سپاسگزار و مفتخر هستم که نماینده فدراسیونی مانند ایران هستم. این یک افتخار واقعی است و من این شانس را دارم که با ۲ وکیل ورزشی حرفه‌ای در عرصه بین المللی (علی ملیح‌زاده و رضا شاه‌منصوری) که با آن‌ها خوشحالم همکاری کنم. اگرچه این پرونده از دیدگاه حقوقی نیز پیچیده است، اما امیدوارم که بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. باز هم واقعیت‌های این پرونده صریح نبوده و بسیاری از مسائل رخ داده است، اما من قادر به اظهار نظر بیشتر در مورد این نیستم، زیرا این روند در حال حاضر ادامه دارد و من آشکارا به همچنین فرصتی برای نمایندگی سایر باشگاه‌ها و بازیکنان در ایران دارم که باعث افتخار من میشود و من به بند‌های محرمانگی پایبند هستم.

نظر شما در مورد فوتبال ایران در حال حاضر چیست؟

من احساس می‌کنم بسیار متعهد و مرتبط با ایران هستم، زیرا شوهر خواهرم اهل تهران است. من کشور را به خوبی می‌شناسم و فکر می‌کنم پتانسیل بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یکی از کشور‌های برتر فوتبال در آسیا وجود دارد. با این حال در طی سال‌ها حضور در فیفا در اتاق حل اختلاف و کمیته وضعیت بازیکنان و بعد از آن به عنوان یک وکیل ورزش متوجه شدم که بسیاری از باشگاه‌های منطقه با همان موضوعاتی روبرو هستند که باعث می‌شود مراجع فوتبال متأسفانه علیه آن‌ها تصمیم بگیرد. سوءمدیریت باشگاه‌ها متأسفانه در ایران بسیار متداول است و عدم آگاهی از آیین نامه فیفا مسئله بزرگی است. من هم اکنون با بهترین وکلای ورزشی ایران همکاری می‌کنم تا در صورت نیاز تجارب خویش را با ایشان به اشتراک بگذارم بسیار خوشحال می‌شوم که در صورت امکان باعث رشد حقوق ورزشی در ایران شوم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی