۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۱
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی اسبق تیم ملی در واکنش به تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی گفت: کشورهایی که صاحب بودجه و ثروت هستند بعد از تعطیلی قراردادشان با سرمربیان تیم ملی را لغو کردند.

حشمت مهاجرانی به گزارش خبرورزشی، حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی ایران که تجربه کار در جوانان را در کارنامه مربیگری‌اش دارد و پس از آن چند دهه در کشورهای حوزه خلیج فارس و باشگاهی ایران در سمت‌های مختلف فعالیت کرده قطعاً در شرایط اخیر می‌تواند پاسخگوی سؤالات ریز و درشت ما در رابطه با تیم‌های بزرگسالان و جوانان باشد.

همچنین نمایندگان باشگاهی ایران باید چندی دیگر به شکل متمرکز در قطر از سری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف حریفان بروند و همین مسأله موضوع دیگری در مصاحبه با حشمت مهاجرانی است.

مسابقات انتخابی جام جهانی باز هم به تعویق افتاد. بازی‌هایی که قرار بود یکی دو ماه دیگر برگزار شود به سال ۲۰۲۱ موکول شد. با این برنامه جدید چه کنیم؟
کشورهایی که صاحب پول و بودجه و ثروت هستند بعد از تعطیلی، قراردادشان با سرمربیان تیم ملی را لغو کردند. با این وجود من مانده‌ام که با وجود تعطیلی و شرایط مالی‌مان تصمیمی مانند اکثر کشورهای آسیایی دیگر اتخاذ نکردیم و چرا می‌خواهیم پول‌مان را بیهوده هزینه کنیم!

موضوع امیدوارکننده برای تیم ملی ما به حضور بازیکنان آماده‌ای نظیر آزمون و طارمی و بقیه لژیونرهای‌مان بود که می‌توانستند در شرایط خوب به تیم ملی در انتخابی جام جهانی کمک کنند اما با تعویق بازی‌ها شرایط آن‌ها و آمادگی‌شان برای ماه‌های بعد در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد! اما فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفته بازی‌های تدارکاتی و اردوها طبق برنامه‌ریزی قبلی انجام شود.
با این برنامه‌ریزی ما می‌توانیم از بقیه کشورها جلو بیفتیم، چون جزو معدود کشورهایی هستیم که با وجود تعطیلی بازی‌ها برنامه اردویش لغو نشده است. این مسأله تفکر مثبتی است که می‌تواند شرایط تیم ملی ما را به شدت ارتقا و اوضاع فنی و برنامه‌ریزی را هم به سود ما تغییر بدهد. برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت حتماً می‌تواند اوضاع را به سود ما کند و نویدبخش بازی‌های خوب و قدرتمندانه از سوی تیم ملی باشد.

ما چند آقای گل در لیگ‌های اروپایی داشتیم که مورد مثبتی است اما موضوع تعطیلی برای همه کشورهای آسیایی وجود دارد و تنها مربوط به فوتبال ما نیست. از همین رو موضوعی که در مورد لژیونرهای‌مان مطرح کردید نمی‌تواند موضوع مهمی باشد. در واقع میزان آمادگی هر بازیکنی در هر مقطعی به شرایط او به لحاظ سطح فنی و جسمانی بستگی خواهد داشت.

تعطیلی مزیت خاصی هم برای فوتبال ملی ما خواهد داشت؟
ما در بازی‌های باقیمانده، در اکثر آن‌ها میزبان بودیم اما به خاطر کرونا قرار بود دیدارهای خانگی‌مان در ورزشگاه آزادی بدون حضور تماشاگر برگزار شود که این مسأله خیلی به ضرر ما تمام می‌شد. از این بعد که مسابقات به سال آینده موکول شده می‌تواند یک حسن بزرگ برای ما داشته باشد و بازی‌ها شاید با از بین رفتن کرونا و یا کم‌خطرتر شدن ویروس در سال آینده با حضور تماشاگر برگزار شود. هیچ کشوری در غرب آسیا پشتوانه ایران را از بعد تماشاچی ندارد و تعطیلی مسابقات و موکول شدن آن به چند ماه دیگر می‌تواند به سود فوتبال ما تمام شود.

نمایندگان ایران در عرصه باشگاهی قرار است به صورت متمرکز در قطر به مصاف حریفان‌شان بروند. شما چقدر به موفقیت‌شان در کشوری دیگر امیدوارید؟
سرمایه‌گذاری کشور قطر در عرصه فوتبال، به خصوص جذب چند ستاره بزرگ که اخیراً هم باشگاه‌های قطری در حال انجام این کار هستند می‌تواند برای تیم‌های باشگاهی ما مشکل‌ساز شود اما با این وجود ما بارها با قطری‌ها بازی کرده‌ایم. هر گاه که پای بازی‌های ملی و بین‌المللی تیم‌های باشگاهی ما با تیم‌های ثروتمند قطری و بقیه کشورها به میان می‌آید بازیکنان ما کارهای بزرگ انجام می‌دهند. برنامه‌ریزی ای‌اف‌سی و انجام بازی‌ها در قطر نوعی کارشکنی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا است اما ما باید از سد تیم‌های قطری و عربی عبور کنیم. چون باید در مراحل بعدی لیگ قهرمانان حضور داشته باشیم و از حیثیت فوتبال ایران در عرصه باشگاهی دفاع کنیم.

اما شنیده شد که حمید استیلی، نام اکبر محمدی را برای تیم جوانان پیشنهاد داد و وقتی پیشنهادش قبول نشد از کمیته فنی هم کنار کشید. در خصوص انتخاب سرمربی تیم جوانان ایران هم که فاصله سنی زیادی با بازیکنان دارد، می‌خواهیم نظرتان را جویا شویم.
به نظر من سن مظلومی برای صحبت درباره کارآیی او در تیم جوانان نکته مهمی نیست، بلکه میزان کارآیی یک مربی به کاراکتر و رزومه قبلی او در مربی‌گری و باشگاه‌هایی که در آن‌ها کار کرده باز می‌گردد. مظلومی سال‌ها در استقلال که یکی از مطرح‌ترین باشگاه‌های ایران است کار کرده و نسبتاً موفق هم بوده. ضمن این‌که ایشان در چند تیم دیگر هم مربی‌گری کرده و به همین علت از تجربه بسیار بالایی برخوردار است. او اتفاقاً خیلی خوب می‌تواند تجاربش را به بازیکنان تیم جوانان انتقال بدهد. مسلماً اگر مریی خارجی استخدام می‌کردیم بحث‌های حاشیه‌ای مانند فاصله سنی و ... میان مربی و بازیکنان به میان نمی‌آمد اما چون مربی ایرانی انتخاب کرده‌ایم پای خیلی از مسایل را به میان می‌کشیم که مهم نیست!

ما در کمیته فنی افرادی کاربلد مانند محصص، معینی، محمدی و بقیه عزیزان را داریم که واقعاً قابل احترامند و آشنا به فوتبال اما مشکل بزرگ ما خصوصاً در تیم‌های پایه به این نکته باز می‌گردد که به مربیان داخلی فرصت کافی نمی‌دهیم و با یک دوره ناکامی آن‌ها را کنار می‌گذاریم. در حالی که مشکل اصلی در برنامه‌ریزی و نداشتن فرصت کافی و اردوهای مناسب و بازی‌های تدارکاتی است. اکبر محمدی هم در تیم جوانان قبلاً بازیکنان خوب و بزرگی را تربیت کرده و فردی قابل احترام است اما ما در فوتبال‌مان خیلی راحت از مربیان خوب و سازنده می‌گذریم. مثلاً عباس چمنیان که در تیم نوجوانان ایران بسیار خوب کار کرد الان کجا است و چرا ما چنین مربیان خوبی را به راحتی کنار می‌گذاریم و از تجربه آن‌ها عبور می‌کنیم؟ در حالی که امثال چمنیان و محمدی و استیلی خیلی می‌توانند برای تیم‌های ملی ما مفید واقع شوند. حمید استیلی در اوج مشکلات فراوان مسئولیت تیم امید را قبول کرد، در حالی که خیلی از مربیان دیگر از آن‌جا که می‌دانستند کار چقدر سخت است و امکانات هم مهیا نیست، مسئولیت را نپذیرفتند. حالا وقت آن است که یک بار دیگر از نظر من مسئولیت تیم امید را به استیلی بسپارند، چون ایشان با تجاربی که اندوختند صد درصد در کارشان موفق می‌شوند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی