نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه به خبرورزشی گفت: متأسفانه ما گاهی اوقات در ورزش برخورد‌های بعدی با خارجی‌ها می‌کنیم که متوجه تبعات آن نیستیم و به همین خاطر دچار دردسر می‌شویم.

بازیکن باید پول بدهد تا پیراهن استقلال را بپوشد خبرورزشی/ مهدی همدانی؛ شکایت سرمربی سابق تیم ملی و رأی بسیار سنگینی که در فیفا علیه ما پیرامون پرونده ویلموتس صادر شده، تمام جامعه ورزش را در بهت فروبرده و ابعاد آن به قدری وسیع است که توجه اهالی سیاست را نیز به خودش جلب کرد. در همین خصوص قطعاً یکی از بهترین افرادی که می‌تواند پیرامون ماجرای مذکور صحبت کند، دکتر حمیدرضا آصفی است. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه که سابقه حضور در جمع مدیران ارشد فدراسیون فوتبال را نیز دارد. با آصفی در مورد این پرونده و حواشی مربوط به آن به طور مفصل صحبت کردیم. البته با توجه به استقلالی بودن او و سابقه حضورش در هیئت‌مدیره این باشگاه، گریزی هم به وضعیت فرهاد مجیدی و شاگردانش زدیم.

گرفتن مسئولیت
در رابطه با این جمله آقای تاج که گفت قرارداد ویلموتس یکی از بهترین قراردادهاست، به نظرم به ایشان مشاوره بد دادند و چنین مسئله‌ای را القا کردند. بگذارید یک نکته را خیلی شفاف به شما بگویم. مسئله‌ای وجود دارد که صرفاً ربطی به فوتبال و فدراسیون فوتبال هم ندارد. برخی آدم‌ها فقط مسئولیت می‌گیرند که مسئولیت داشته باشند. یعنی فقط می‌خواهند سمت داشته باشند. من در مذاکرات فدراسیون با ویلموتس حاضر نبودم ولی اینکه بعضی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون صورتجلسه را امضا کرده‌اند ولی می‌گویند قرارداد را ندیده‌ایم تا حدی عجیب است، چون هر شخص باید به پستی که در اختیار دارد به طور کامل متعهد باشد.

ارزش ویلموتس
در ابتدای مصاحبه با شما گفتم و دوباره هم تأکید می‌کنم من در جریان ملاقات‌ها و مذاکره با ویلموتس حضور نداشتم بنا بر این نمی‌دانم این شایعات که می‌گویند پیرامون قرارداد او دلالی صورت گرفته و... صحت دارد یا نه؟ نمی‌توانم چنین مسائلی را شخصاً تأیید کنم ولی به یک نکته مهم اعتقاد دارم و آن هم این که واقعاً مارک ویلموتس با این رقم اصلاً نمی‌ارزید.

سرمربی ایرانی
اعتقاد شخصی‌ام این است که پس از پایان قرارداد کارلوس کی‌روش و جدایی او از فوتبال ایران، تیم ملی کشورمان باید با یک سرمربی ایرانی به کارش ادامه می‌داد. به نظرم اگر بحث حضور مجدد در رقابت‌های جام جهانی بود، ما با یک سرمربی داخلی هم می‌توانستیم مجدداً راهی رقابت‌های جام جهانی شویم. قاعدتاً اگر سرمربی وطنی داشتیم، الان چنین مشکلاتی نیز ایجاد نشده بود.

کج‌سلیقگی و بی‌توجهی
به جرئت می‌توانم بگویم قرارداد ۵۹۸ که در رابطه با پایان جنگ تحمیلی بود، نه تنها در دوره جمهوری اسلامی بلکه در تاریخ ایران پرافتخارترین قرارداد است، چون با وجودی که صدام حمایت ابرقدرت‌های جهانی را پشت سر خودش داشت، در این قرارداد متجاوز بودن او و لزوم دریافت غرامت ایران از عراق بابت اینکه آن‌ها جنگ تحمیلی را آغاز کردند، به طور کامل قید شده بود. چنین قرارداد ارزشمندی توسط حقوقدانان وزارت امور خارجه تنظیم و با تلاش دیپلمات‌های این وزارتخانه منعقد شد ولی مسئولان ورزش از تجربه ارزشمند چنین وزارتخانه‌ای برای عقد قرارداد‌هایی که اهمیت آن‌ها به مراتب کمتر از معاهدات بین‌المللی است، استفاده نمی‌کنند! به نظرم اینکه چرا از پتانسیل مطلوب و ارزشمند وزارت امور خارجه در عقد قرارداد‌های ورزشی استفاده نمی‌شود، به دلیل کج‌سلیقگی و بی‌توجهی است. ما در وزارت امور خارجه افراد خبره و آگاهی داریم که اگر قرارداد ویلموتس قبل از تنظیم در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت، قطعاً به بهترین شکل ممکن برای حفظ منافع کشور آن را تدوین می‌کردند.

مسئله سیاسی
در رابطه با رأی صادر شده، من دو مسئله را می‌دانم. نکته اول اینکه موضوع را سیاسی نکنیم، چون اگر چنین کاری کنیم، شکست می‌خوریم. حکم صادر شده توسط فیفا سیاسی نبود. البته احتمال دارد وکیل ویلموتس اعمال نفوذ کرده باشد ولی این اعمال نفوذ اقتصادی بوده نه سیاسی بنابراین بهتر است سراغ سیاسی کردن مسئله نرویم. نکته دوم هم اینکه باید کارشناسانی را برای دفاع از حق ایران در دادگاه بین‌المللی ورزش پیرامون این پرونده پیدا کنیم که قوانین جهانی و مقررات کشور سوئیس را به خوبی بدانند. اتفاقاً وکلای بسیار خوبی در این عرصه حضور دارند که ایرانی هم هستند. بعضی از آن‌ها سابقه دیپلماتیک دارند و برخی از آن‌ها نیز بر سر پروژه‌های مختلف با وزارتخانه‌های کشورمان همکاری می‌کنند. بدون شک اگر فدراسیون فوتبال بخواهد، وزارت امور خارجه حسن نیت دارد و چنین افرادی را به آن‌ها معرفی می‌کند. حتی خودم هم اگر فدراسیون از من بخواهد حاضرم آن‌ها را معرفی کنم. اتفاقاً تعدادی از این افراد توانمند، بسیار هم علاقه‌مند هستند و اگر فدراسیون بخواهد، حاضرند برای حل این مشکل تخفیف قابل ملاحظه‌ای نیز بابت دستمزدشان بدهند.

دیده‌شدن
اینکه در حال حاضر یک عده در رسانه‌ها مرتب بگویند رقم تعیین شده توسط فیفا باید از ثروت شخصی افراد کم شود و هشدار برخی کارشناسان مبنی بر آنچه بیان چنین مواردی بهانه دست طرف مقابل می‌دهد تا ثابت کند فوتبال ایران شکست را پذیرفته است، مسئله‌ای است که آگاهان و خبرگان این امر باید در موردش نظر بدهند ولی من اصولاً در کار خودم به این عبارت که «کم گوی و گزیده گوی، چون دُرّ» کاملاً اعتقاد دارم. بعضی‌ها کلاً دوست دارند زیاد دیده شوند.

برخورد بد با شفر
متأسفانه ما گاهی اوقات در ورزش برخورد‌های بعدی با خارجی‌ها می‌کنیم که متوجه تبعات آن نیستیم و به همین خاطر دچار دردسر می‌شویم. برای مثال، همان برخوردی که پس از کنار گذاشتن وینفرد شفر با او شد. باید قبول کنیم راه ندادن آن مربی به ورزشگاه محل تمرین استقلال برخورد بدی بود و طبیعی است که باعث ناراحتی‌اش می‌شود. آیا واقعاً آن حرکت با فرهنگ والای ایرانی در تضاد نبود؟ آیا واقعاً چنین رفتاری با آموزه‌های اسلام در تضاد نبود؟ باید همیشه این نکته را مد نظر قرار دهیم که «چراغ از بهر تاریکی نگه داشت».

فاتح قلب‌ها
مصاحبه چند روز قبل شیخ دیاباته در تلویزیون را دیدید؟ این بازیکن مؤدب و محترم آن‌قدر خوب صحبت کرد که با همان یک مصاحبه فاتح قلب‌ها شد و علاوه بر هواداران استقلال، پرسپولیسی‌ها نیز حالا با احترام فوق العاده بیشتری در موردش صحبت می‌کنند. چنین حرکاتی باید الگو شود. البته ما خودمان در فوتبال ایران الگوی ایرانی نیز کم نداشته‌ایم. رفتار‌های مرحوم پرویز دهداری و منصور پورحیدری همواره می‌تواند به عنوان الگو برایمان مد نظر قرار بگیرد.

کار مجانی
اینکه یک عده می‌گویند ما مجانی برای فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها کار می‌کنیم را اصلاً قبول ندارم. به نظر من فقط درمانده‌ها و سوءاستفاده‌گر‌ها مجانی کار می‌کنند. آدم باید پول خوب بگیرد و در قبال کارش مسئولیت داشته باشد و جواب بدهد. این هیچ منافاتی هم با علاقه به وطن و مردمش ندارد. شما قرارداد خوب ببندید، دستمزد مناسب بگیرید و کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید ولی وقتی پول خودتان را گرفتید، آنگاه اگر دوست داشتید با این پول برای مردم مملکت مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و... بسازید. متأسفانه ما بالغ بر ۹۰ درصد پرونده‌های فوتبالی در عرصه بین‌المللی را باخته‌ایم و همین مسئله نشان می‌دهد که باید از افراد آگاه‌تری برای دفاع از حقوق خودمان استفاده کنیم. فراموش نکنید صرفاً بلد بودن یک زبان خارجی برای دفاع از حقوق فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی کافی نیست.

اقتدار مجیدی
امیدوارم استقلال با فرهاد مجیدی روز‌های بسیار موفق‌تر را سپری کند. طی روز‌های گذشته اتفاقاتی رخ داد که من از رفتار فرهاد خوشم آمد و به او امیدوار شدم. مجیدی اقتدارش را نشان داد و ثابت کرد هر بازیکنی باید حد و حدود اختیارات خودش را کامل بداند. فراموش نکنیم اسم و اعتبار استقلال آن‌قدر بزرگ است که بازیکنان باید برای پوشیدن پیراهن آن، پول هم بدهند.

قهرمانی در جام‌حذفی
با احترام به همه رقبا و هواداران آنها، ان‌شاءا... قهرمانی استقلال در جام‌حذفی را ببینیم. فراموش نکنیم فرهاد مجیدی در حساس‌ترین مقطع ریسک بسیار بزرگی انجام داد و هدایت استقلال را برعهده گرفت. ریسک فرهاد قابل تقدیر بود و به همین خاطر حالا همه باید به او برای کسب موفقیت‌های بیشتر کمک کنیم. مجیدی می‌تواند روز‌های بسیار بهتری را در جمع آبی‌پوشان تحت عنوان سرمربی داشته باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی