نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پاریسی‌ها و بایرنی‌ها که جذاب‌ترین تیم‌های فعلی اروپا هستند، امشب در لیسبون برای کسب جام گوش بزرگ مبارزه خواهند کرد.

پاری‌سن‌ژرمن – بایرن‌مونیخ؛ نبرد پرهیجان سـه‌گـانـه‌بگیـرها خبرورزشی شهراد باغستانی ؛ ورزشگاه دالوژ شهر لیسبون پایتخت پرتغال و سکانس پایانی یک فصل عجیب و پرفراز و نشیب در فوتبال اروپا. امشب از ساعت 23:30 پاری‌سن‌ژرمن و بایرن‌مونیخ برای کسب آخرین جام فصل تلاش خواهند کرد. پاریسی‌ها که برای اولین مرتبه به فینال رسیده‌اند در پی کسب نخستین جام‌شان هستند و بایرنی‌ها که یازدهمین فینال را تجربه خواهند کرد، ششمین جام را می‌خواهند. دانیله اورساتو ایتالیایی این نبرد حساس که تماشاگری نخواهد داشت را قضاوت خواهد کرد.

پاری‌سن‌ژرمن؛ روزگار بعد از 2020
سرانجام آزمون و خطاهای ناصر الخلیفی و دوستان در تیم پایتخت‌نشین فرانسه نتیجه داد. از مربیان بزرگی همچون کارلو آنچلوتی، لوران بلان و اونای اِمری به توماس توخل رسیدند و با این مربی آلمانی راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شدند. وقتی توخل به پاریس آمد هواداران به اندازه زمانی که کارلتو یا بلان سرمربی تیم‌شان شده بود، خوش‌بین نبودند. توخل بدون توجه به نام‌ها و ستاره‌هایی که داشت برنامه‌هایش را پیاده کرد. اگرچه رسانه‌ها بارها و بارها هزینه‌های هنگفت پاری‌سن‌ژرمن برای جذب ستاره‌هایی مثل نیمار و امباپه را با رقبا مقایسه کرده، اما نمی‌توان شایستگی این تیم را با مباحث مالی زیر سؤال برد. درست است که موفقیت اروپایی نیاز به برنامه و هزینه دارد، اما بارها خلاف آن هم ثابت شده و تیم‌هایی کوچک با هزینه‌های کم به مراحل بالا رسیده‌اند، مثل آتالانتا و لایپزیش رقبای مراحل قبل پاری‌سن‌ژرمن. همانطور هزینه کردن هم بیانگر موفقیت نیست و هیچ مربی‌ای نمی‌تواند به آن دلخوش باشد. چه بسا ولخرجی برخی اوقات فشار را روی بازیکنان و مربی بیشتر کند و نتیجه برعکس داشته باشد. حالا پاری‌سن‌ژرمن با نیمه‌تمام ماندن لیگ یک فرانسه و بعد از آن قهرمانی در جام‌حذفی و جام‌اتحادیه، موفق شده خودش را به فینال لیگ قهرمانان برساند. سوای اینکه چه نتیجه‌ای در فینال لیسبون مقابل رقیب قدرتمندی همچون بایرن کسب کنند، بعید است دیگر باشگاه تصمیمی عجولانه بگیرد و توخل را برکنار کند. حالا کمی داستان تغییر کرده و اولین حضور در فینال به منزله تغییر تاریخ خواهد بود. فینالی که 25 سال برای رسیدن به آن انتظار کشیده‌اند و از حالا به بعد منتظر جام گرفتن هستند. آیا سال 2020 سال تاریخی پاری‌سن‌ژرمن خواهد بود؟

بایرن‌مونیخ؛ Mission Lis6on
یک گام تا فتح عملیات لیسبون. بایرن‌مونیخِ این روزها با هانسی فلیک تقریباً هیچ منتقدی ندارد. مگر می‌شود از تیمی که همه را به توپ می‌بندد انتقاد کرد؟ به بارسلونا 8 گل زده‌اند و در نیمه‌نهایی مقابل لیون هیچ چالشی نداشتند. بعید نیست در فینال مقابل پاری‌سن‌ژرمن هم به همین منوال پیش بروند و خیلی زود کار رقیب‌شان را تمام کنند. بی‌شک آخرین مرحله از عملیات لیسبون از همه سخت‌تر خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت با غول مرحله آخر روبه‌رو شده‌اند. رقیبی که بازیکنانی سرعتی در خط حمله دارد و با توجه به اینکه بایرن بالا بازی می‌کند، خطر را حس خواهند کرد. بایرنی‌ها هم مثل پاریسی‌ها امید به فتح سه‌گانه دارند. در بوندس‌لیگا از دسامبر به بعد نباختند و حتی تساوی هم فقط یک مرتبه برای‌شان ثبت شد. این روزها اگر نتیجه پایانی دیداری که بایرن یک سر آن است چیزی جز برد آن‌ها باشد، متعجب خواهیم شد. با وجود اینکه بازی‌های فصل طولانی 2020-2019 کمتر شد، اما دور از ذهن نیست که اگر بازی‌های مراحل یک‌چهارم‌نهایی و نیمه‌نهایی هم رفت برگشتی بود مقابل بارسا و لیون هم دبل می‌کردند. برد در همه بازی‌ها نشان از شایستگی بایرن دارد و بی‌شک اگر این تیم قهرمان شود، یکی از برترین و قاطع‌ترین قهرمان‌های تاریخ لیگ قهرمانان نام خواهد گرفت. تیمی که عادت به زدن کمتر از 3 گل ندارد، اگر در دفاع هوشیار باشد می‌تواند بدون دغدغه پاری‌سن‌ژرمن هم مغلوب کند. هانسی فلیک هم همانند همتا و هموطنش خودش در فکر اولین جام قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا است. جامی که برای رسیدن به آن کمی از رقیب بیشتر شانس دارد.

آخرین جدال
در مرحله گروهی فصل 2018-2017 لیگ قهرمانان اروپا، بایرن‌مونیخ در خانه‌اش موفق شد 3 بر یک پاری‌سن‌ژرمن را مغلوب کند. لواندوفسکی و تولیسو (2 مرتبه) گل‌های بایرن را زدند و امباپه تک‌گل پاریسی‌ها را به ثمر رساند. بازی رفت مرحله گروهی آن فصل را پاری‌سن‌ژرمن با 3 گل برده بود.

آمار بازی
5) بایرن‌مونیخ چهارمین تیم پرافتخار لیگ قهرمانان اروپا است. باواریایی‌ها 5 مرتبه در سال‌های 1974، 1975، 1976، 2001 و 2013 جام گرفته‌اند. در صورتی که بایرن قهرمان شود بالاتر از لیورپول در رده سوم پرافتخارترین‌ها قرار خواهد گرفت.
یک) پاری‌سن‌ژرمن سرانجام طلسم فینالیست شدن در لیگ قهرمانان اروپا را شکست. بهترین عملکرد این تیم متمول فرانسوی حضور در نیمه‌نهایی در سال 1995 بود. پاریسی‌ها 2 قهرمانی اروپایی در جام برندگان جام و جام اینترتوتو در سال‌های 1996 و 2001 دارند.
8) پاری‌سن‌ژرمن و بایرن‌مونیخ 8 مرتبه در رقابت‌های اروپایی به مصاف هم رفته‌اند. 5 مرتبه فرانسوی‌ها پیروز شده‌اند و 3 بازی را آلمانی‌ها برده‌اند. 12 گل پاری‌سن‌ژرمن زده و 11 گل هم بایرن به ثمر رسانده.
یک) این نخستین فینال تاریخ لیگ قهرمانان خواهد بود که هیچ تماشاگری ندارد. ویروس کرونا باعث شد فینال از استانبول به لیسبون منتقل شود و بدون تماشاگر باشد.
یک) در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا یک مرتبه فینال بین تیمی آلمانی و تیمی فرانسوی برگزار شده. سال 1976 بایرنی‌ها سومین قهرمانی متوالی‌شان را با برتری یک بر صفر مقابل سنت‌اتین جشن گرفتند.
16) پاری‌سن‌ژرمن اولین تیم فرانسوی است که پس از 16 سال به فینال لیگ قهرمانان می‌رسد. فینالیست قبلی موناکو بود که سال 2004 با شکست مقابل پورتو نایب‌قهرمان شد.
7) بعد از فینال تمام آلمانیِ ومبلی لندن در سال 2013 دیگر هیچ تیمی از آلمان فینالیست لیگ قهرمانان نشد. در آن فینال بایرن‌مونیخ 2 بر یک مقابل دورتموند پیروز شد و به آخرین قهرمانی‌اش رسید.
11) فینال امشب یازدهمین فینالی خواهد بود که بایرن‌مونیخ در آن حضور خواهد داشت. فقط رئال‌مادرید با 16 حضور در فینال از این حیث برتر از بایرن است.
41) پاری‌سن‌ژرمن با صعود برای نخستین مرتبه به فینال لیگ قهرمانان، چهل‌ویکمین تیمی نام گرفت که در این دیدار مهم حاضر می‌شود.
22) بعد از 22 سال فینال لیگ قهرمانان اروپا بین قهرمانان دو لیگ معتبر اروپایی برگزار می‌شود. بایرن قهرمان بوندس‌لیگا است و پاری‌سن‌ژرمن قهرمان لیگ یک فرانسه.
صفر) بایرن‌مونیخ نه تنها در لیگ قهرمانان اروپای این فصل شکست نخورده، بلکه هر 10 بازی قبلی‌اش را هم برده است.
یک) تنها شکست پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان اروپای این فصل مقابل تیمی آلمانی ثبت شده. دورتموند در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی این تیم را شکست داد.
42) بایرن‌مونیخ رکورد بی‌نظیر 42 گل زده در یک فصل را به نام خودش ثبت کرده. بایرن اگر 3 گل بزند به رکورد 45 گلِ بارسلونا در فصل 2000-1999 خواهد رسید، البته با 5 بازی کمتر. میانگین گلزنی بایرن تا قبل از فینال 4.2 در هر بازی بوده و همین حالا هم این رکورد را شکسته‌اند.
7) آلمانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا 7 مرتبه قهرمان شده‌اند که متعلق به بایرن‌مونیخ با 5 مرتبه، دورتموند و هامبورگ هرکدام با یک مرتبه است، در حالی که فرانسوی‌ها فقط یک قهرمانی دارند که آن را مارسی کسب کرده.
2) پاریسی‌ها با رقبای آلمانی در این فصل 3 مرتبه مصاف داده‌اند که 2 پیروزی مقابل دورتموند و لایپزیش داشته‌اند و یک بازی را به دورتموند باخته‌اند.
یک) بایرن‌مونیخ در نیمه‌نهایی رقیبی فرانسوی داشت و موفق شد لیون را شکست دهد تا به حریفی دیگر از فرانسه در فینال برسد.
17) بایرنی‌ها 17 مرتبه مقابل تیم‌های توماس توخل (ماینتس و دورتموند) قرار گرفته‌اند، 10 بازی را برده‌اند، در 2 بازی به تساوی رسیده‌اند و 5 بازی را باخته‌اند.
15) روبرت لواندوفسکی در لیگ قهرمانان اروپای این فصل 15 گل به ثمر رسانده. او اگر 2 گل بزند به رکورد 17 گل زده در یک فصل که متعلق به کریستیانو رونالدو با پیراهن رئال‌مادرید بوده، خواهد رسید. البته لِوا حتی در صورت 120 دقیقه‌ای شدن فینال هم دقایق بازی‌اش کمتر از رونالدو خواهد بود.
6) آنخل دی‌ماریا همراه روبرت لواندوفسکی با 6 پاس‌گل، در صدر جدول برترین پاسورهای لیگ قهرمانان هستند. کیلیان امباپه با 5 پاس، کورنتین تولیسو، آلفونسو دیویس و نیمار هم با 4 پاس شانس کسب عنوان بهترین گلساز فصل را دارند.
24) زوج لواندوفسکی و گنبری در لیگ قهرمانان این فصل 24 گل زده‌اند که بیش از تعداد گل همه تیم‌ها به غیر از پاری‌سن‌ژرمن است که 25 گل به ثمر رسانده.

مصدومان و محرومان
مصدومیت کیلور ناواس تا حدودی بهبود یافته، اما هنوز مشخص نیست بتواند در فینال درون دروازه پاری‌سن‌ژرمن قرار بگیرد. لاوین کورزاوا هم هنوز آسیب‌دیدگی دارد و شاید به فینال نرسد. ژروم بواتنگ تنها مصدوم بایرن‌مونیخ برای فینال لیگ قهرمانان است که او هم احتمالاً به این بازی خواهد رسید.

ترکیب احتمالی دو تیم
پاری‌سن‌ژرمن: ریکو، کِرر، سیلوا، کیمپمبه، برنات، اِررا، مارکینیوس، وراتی، دی‌ماریا، نیمار و امباپه
بایرن‌مونیخ: نویر، کیمیش، زوله، آلابا، دیویس، تیاگو، گورتسکا، گنبری، مولر، پریشیچ و لواندوفسکی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی