نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ماجراهای عجیب و غریب پنالتی‌ها در دربی؛ از کتک‌کاری در رختکن تا رکورد بیانی و ورمزیار
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از ماجراهایی که گاهی اوقات در تاریخ دربی‌ها به سرفصلی جالب بدل شده و سرنوشت برخی افراد را در استقلال و پرسپولیس به طور کامل عوض کرده است، پنالتی‌هایی بوده که گرفته شده و حاشیه‌های فراوانی را نیز همراه داشته است.

خبرورزشی/ در حاشیه؛ به جرأت می‌توان گفت گل شدن یا نشدن بعضی از همین پنالتی‌ها، شرایط مربیان وقت این دو تیم را نیز تا حدودی دستخوش تغییر کرده است. حالا با توجه به نزدیک شدن به تاریخ مجدد رویارویی استقلال و پرسپولیس، بد نیست نگاهی به مهم‌ترین پنالتی‌های ادوار دربی‌های پایتخت بیندازیم و حواشی آن‌ها را به اتفاق یکدیگر مرور کنیم.

پنالتی به هر دو تیم
شاهرخ بیانی در کنار فتح‌آبادی و هاشمی‌نسب، یکی از ۳ نفری است که در دربی به هر دو تیم با لباس رقیب گل زده است. نکته اینجاست که اتفاقاً هم با پیراهن قرمز و هم با لباس آبی در دربی‌ها پنالتی زده و تیم خودش را به گل رسانده است! در سال ۶۵ شاهرخ که به دلیل پاره‌ای مسائل از استقلال قهر کرده بود، پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد و در جدال نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های تهران مقابل استقلال و همبازیان سابق و البته برادر خودش ایستاد. دقایقی قبل از شروع آن مسابقه، علی پروین سرمربی وقت پرسپولیس به تمام بازیکنان اعلام کرد اگر تیم صاحب ضربه پنالتی شد، هیچ‌کس غیر از شاهرخ بیانی نباید پشت توپ قرار بگیرد. اتفاقاً پرسپولیس به پنالتی رسید و شاهرخ دروازه مرحوم ناصر حجازی را باز کرد. بیانی در آن بازی یک گل دیگر هم به ثمر رساند تا نقش بسیار مؤثری در کامیابی ۳ بر صفر سرخپوشان داشته باشد. آن مسابقه آخرین دیداری بود که ناصر حجازی فقید به عنوان بازیکن برای استقلال وارد زمین شد.

البته زمان گذشت و در زمستان سال ۶۹ استقلال و پرسپولیس در حالی مجدداً به مصاف هم رفتند که بیانی مدت‌ها قبل دوباره به جمع آبی‌پوشان برگشته و با بازوبند کاپیتانی استقلال، یکی از مهره‌های کلیدی این تیم محسوب می‌شد. در نیمه دوم آن مسابقه استقلال صاحب ضربه پنالتی شد و شاهرخ آن را به تور دروازه پرسپولیس چسباند. جالب اینکه دروازه‌بان پرسپولیس در آن مسابقه سعید عزیزیان بود. گلری که تا چند ماه قبل از آن دیدار، سنگربان شماره یک استقلال محسوب می‌شد!

خلاف جهت
رکورد صادق ورمزیار در ماجرای پنالتی‌های دربی نیز در نوع خود بسیار قابل تأمل است. هافبک چپ استقلال که برخی کارشناسان، او را بهترین بازیکن تاریخ دربی‌ها طی ۳۰ سال اخیر تلقی می‌کنند، در اواسط دهه ۷۰ رکوردی از خود به جا گذاشت که شاید تا مدت‌ها شکسته نشود. ورمزیار در جریان جدال معروف زمستان سال ۷۳ که نیمه‌تمام مانده و زمین چمن ورزشگاه آزادی به محلی برای کتک‌کاری بازیکنان و تماشاگران بدل شد، گل اول استقلال را از روی ضربه پنالتی به ثمر رساند (مسابقه در حالی که ۲-۲ مساوی بود، به دلیل کتک‌کاری امیر قلعه‌نویی و مجتبی محرمی دچار وقفه شد و در نهایت نیمه‌تمام ماند). آن گل نقش بسیار مؤثری در بازگشت آبی‌ها به جریان مسابقه ایفا کرد. ورمزیار چند ماه بعد در تابستان سال ۷۴ نیز از روی ضربه پنالتی دروازه پرسپولیس را گشود. این بازیکن جزو معدود نفراتی است که نه تنها در دو دربی متوالی از روی ضربه پنالتی برای استقلال گل زده، بلکه هر دو ضربه او برخلاف جهت سنگربانان پرسپولیس به گل بدل شده است. بد نیست بدانید لحظاتی قبل از آنکه ورمزیار در زمستان سال ۷۳ پنالتی بزند، احمدرضا عابدزاده سنگربان اسبق استقلال که به پرسپولیس پیوسته بود، نزدیک صادق شد و برای رفیق قدیمی‌اش کرکری خواند ولی این بازیکن در پاسخ به او گفت: «احمدرضا، حتی اگر جهت توپ را هم تشخیص دادی، برو به همه بگو که پنالتی ما را گرفتی». البته عابدزاده در جدال تابستان سال ۷۴ محروم بود و نیما نکیسا از ورمزیار پنالتی خلاف جهت خورد.

داستان نامجومطلق
شرایط تقابل دو تیم در شهریور سال ۶۷ نیز خاص بود. پرسپولیس در اوج قدرت قرار داشت ولی استقلال اصلاً شرایط خوبی نداشت به همین خاطر خیلی‌ها مدعی بودند شاگردان علی پروین به راحتی از سد مردان مرحوم غلامحسین مظلومی عبور خواهند کرد ولی برخلاف انتظار، استقلال نمایش مطلوبی ارائه کرد و مسابقه در نهایت با تساوی یک - یک تمام شد. یک ضربه پنالتی هم نصیب آبی‌پوشان شد که مجید نامجومطلق مرد شماره یک آن روزهای خط هافبک استقلال نتوانست آن را به گل بدل کند و وحید قلیچ ضربه او را مهار کرد. قلیچ حدوداً شش ماه بعد در جدال جام‌حذفی نیز هنگامی که مسابقه به ضیافت پنالتی‌ها کشیده شد، یک ضربه دیگر از آبی‌پوشان گرفت و نقش به‌سزایی در پیروزی پرسپولیس ایفا کرد.

هند به‌یادماندنی
بدون هیچ شک و تردیدی خطای هند پنالتی علی علیزاده در جدال بهمن سال ۸۷ استقلال - پرسپولیس همچنان برای هواداران آبی خاطره‌ای سؤال‌برانگیز و البته تلخ محسوب خواهد شد. مهاجم اسبق سرخپوشان پایتخت که به جمع آبی‌پوشان پیوسته بود و به خاطر پرتاب‌های بلند اوت دستی بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت، در آخرین لحظات آن مسابقه هنگامی که استقلال با یک گل از حریف سنتی‌اش جلو بود، در اقدامی عجیب و طی صحنه‌ای که اصلاً احتیاجی به هند پنالتی نبود، توپ را با دست زد تا پرسپولیسی‌ها با استفاده از همان پنالتی بتوانند مسابقه را به تساوی بکشانند! شرایط روحی علیزاده پس از آن مسابقه به قدری به‌هم ریخته بود که چند روز سر تمرینات استقلال حاضر نشد. البته انصافاً هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر آنکه او تعمداً چنین کاری را انجام داده باشد، وجود ندارد و می‌توان گفت حرکتش صرفاً یک واکنش هیجانی بود که برای استقلال بسیار گران تمام شد.

دعوا به خاطر پنالتی
... و بالاخره اینکه حتماً ماجراهای مربوط به پنالتی تقابل دو تیم در فروردین سال گذشته را همچنان به خاطر دارید. استقلال که با یک گل از پرسپولیس عقب افتاده بود، در آخرین دقایق نیمه اول صاحب ضربه پنالتی شد و قرار بود منشا پشت توپ قرار بگیرد ولی ناگهان همه چیز عوض شد و پس از گفت‌وگوی کوتاه مهدی رحمتی با چند بازیکن استقلال، فرشید اسماعیلی توپ را در اختیار گرفت و آن را به آسمان زد تا آبی‌ها بخت بسیار خوبی برای گلزنی را از دست بدهند و در نهایت ناکام آن مسابقه لقب بگیرند. البته بین دو نیمه همان بازی به خاطر ماجراهای پنالتی در داخل رختکن استقلال کتک‌کاری شد و پس از پایان دیدار، مهدی رحمتی به چهره مغضوب هواداران بدل و تا پایان فصل نیمکت‌نشین شد. در نهایت هم پس از پایان مسابقات، رحمتی ترجیح داد از جمع آبی‌ها جدا شود. البته یک نکته را نیز نباید فراموش کرد و آن هم اینکه خود مهدی در جدال فروردین سال ۹۵ مقابل پرسپولیس (همان مسابقه که با برتری ۴ بر ۲ قرمزها تمام شد) یک پنالتی فوق العاده حساس برای استقلال مهار کرد و اگر آن توپ گل می‌شد، قطعاً شکست سنگین‌تری در انتظار شاگردان پرویز مظلومی بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی