نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
نقل قول جنجالی حمیدرضا گرشاسبی در کتاب برانکو ایوانکوویچ: چوب خطش پر شده و باید از ایران برود!
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در کتاب خاطرات مترجم برانکو آمده که سفیر ایران در کراوسی به گرشاسبی گفته بود: «برانکو چوب خطش پر شده و باید از ایران برود.»

خبرورزشی/ چهره‌ها؛ اصغر نیک سیرت با کتاب خود از خاطراتش در دوره مترجمی برای برانکو ایوانکوویچ، فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در صفحات ۱۵۸ و ۱۵۹ کتاب خاطرات برانکو، مترجم او به جزئیات نقل قولی پرداخته که پس از آن بارها از سوی مدیرعامل سابق سرخ ها یعنی گرشاسبی تکرار شد.

ماجرا مربوط به تابستان سال ۱۳۹۷ است؛ یعنی آخرین مقطع از حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم فوتبال پرسپولیس. سرخ ها آن زمان به درخواست سرمربی شان راهی واراژدین کرواسی شدند تا اردوی دو هفته ای را برگزار کنند، اردویی که حالا مشخص شده، کادرفنی از آن رضایت کافی نداشت: «تمام شهر را می‌توانستی در ۴۵ دقیقه پیاده طی کنی، شهری باقی مانده از قرون وسطی که بیشتر برای یک صبح تا بعد از ظهر توریستی ارزش دیدن داشت. در هتلی اقامت داشتیم که از دوران حکومت کمونیزم باقی مانده بود و حداقل ۴۰-۵۰ سالی از ساخت آن می‌گذشت و غذاها هم کیفیت افتضاحی داشتند. علاوه بر کیفیت ضعیف هتل، قیمت اقامت در آن نیز بسیار گران تر از پیشنهادهایی بود که به باشگاه رسیده بود. ضمن این که هتل هیچ امکانات ورزشی از جمله زمین فوتبال یا سالن بدنسازی را نداشت. فکر می‌کنم نرخ روزانه برای هر نفر حدود ۱۶۰ یورو بود.»

در ادامه نیک سیرت به اقدام برانکو برای استفاده از زمین شخصی اش اشاره کرده است: «امکانات ورزشی برای برگزاری اردو در واراژدین بسیار خوب بود. از آن جایی که برانکو خود در آن شهر ورزشگاه خصوصی ساخته بود، تمرینات بدنسازی و تمریناتی که باید در سالن سرپوشیده انجام می‌شد، در ورزشگاه خود برانکو برگزار می‌گردید و دو سه زمین چمن نیز در شهر وجود داشت که همیشه در اختیار بود.»

اما بخش مهم صفحات میانی کتاب خاطرات برانکو، مربوط به ملاقات محمدرضا صادق سفیر ایران در کرواسی با اعضای تیم پرسپولیس است: «ظاهرا از همان ابتدای فصل رفتن برانکو کلید خورده بود و هرکسی به خود حق می‌داد تا در مورد او اظهار نظر کند. در روزهای آخر اردو، سفیر ایران در زاگرب، اقای صادق برای دیدن تیم و تماشای تمرین به واراژدین آمده و بعد از تمرین نیز شام را با تیم صرف کرد. جلسه خوب و نشست خودمانی گرمی برگزار شد ولی همیشه در عین آرامش و ظاهر خوب اتفاقات، صحبت های ریز و درشتی نیز به میان می‌آید که اگر جدی هم نباشد به گمانه زنی ها و شایعات راست و دروغ دامن می‌زند.»

در ادامه این ماجرا، نیک سیرت به خاطره ای از گرشاسبی رجوع می‌کند: «مدت ها بعد از آن اردو و پس از رفتن برانکو از ایران، یک روز آقای گرشاسبی که آن زمان به همراه تیم به اردوی کرواسی امده بود، به من گفت که وقتی سفیر ایران آقای صادق برای دیدن تمرین تیم به واراژدین آمده بود، ضمن صحبت اظهار داشت که برانکو دیگر چوب خطش پر شده و باید از ایران برود. از او پرسیدم چرا؟ در پاسخ گفته بود که برانکو با موفقیت هایش، استادیوم ها را آرام کرده چون نتایج از قبل مشخص هستند. جوانان باید در استادیوم ها درگیر شوند، دعوا کنند تا تخلیه شوند و در غیر این صورت، خشم و درگیری شان به خیابان های شهر کشیده خواهد شد.»

این در حالی است که نیک سیرت در ادامه نیز نوشته که نمی‌داند این خاطره گرشاسبی از سفیر ایران در کرواسی درست است یا نه اما به زعم او «گرشاسبی فرد شناخته شده ای است و دلیلی برای دروغ گفتن ندارد.»

این ادعای عجیب و غریب در حالی مطرح شده که برانکو ایوانکوویچ در پایان همان فصل و به دلیل عدم پرداخت مطالباتش باوجود داشتن یک سال قرارداد، از پرسپولیس رفت تا به دوره چهار ساله پرافتخارش در این تیم خاتمه بدهد. با این حال هنوز سفیر سابق ایران در کرواسی و همچنین مدیرعامل وقت سرخ ها به این ادعا واکنشی نشان نداده اند اما در شبکه های اجتماعی، بازار اظهار نظر درباره این بخش از کتاب برانکو، حسابی داغ شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شمسعلی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    بالفرض هممممممم که راست باشه باز خوبه به این 4 سال مهلت دادن به استرا ک 4 ماه هم فرصت ندادن چوب خطش خیلی زود پر شدش
    • Amir perspolisi IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      خدایا شما چرا حالیتون نیست، استراماچونی رو کسی بیرون نکرد یا مجبورش نکردن بره بلکه بدلیل پرداخت حقوقش از راه های فرعی و نه از طریق قانونی و بانکی مجبور شد بره، برانکو چون قبلا ایران کار کرده بود بعنوان سرمربی تیم ملی با شرایط کشور آشنا بود و میدونست ایران تحریم شده و باید بسازه با دیر حقوق گرفتن، از راه های فرعی مثه صرافی و حساب های افراد گوناگون...ولی استرا قابل قبول نبود براش و گذاشت رفت، مثلا شفر با استرا چه فرقی داشت؟؟؟؟ چه جوری گذاشتن شفر بمونه؟؟؟ چرا انقد توهمی هستین شما؟؟؟ حتی اگه استرا میموند و نتیجه میگرفت منه پرسپولیسی نمیتونستم به وزارت اعتراض کنم و نمیکردمم چون میگفتن شما خودتون سه سال بخاطر داشتنه برانکو قهرمان شدین و الان اینام مربی خوب دارن و قهرمان میشن، حتی برا وزارت بهتر میشد و دیگه از دست تهمت های استقلالی ها راحت میشدن
    • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      بشین نگاه کن میلیچ و دیاباته رو بعد از چندماه حقوق گرفتند ۲ماه اصلا دربرابر یکسال حقوق نگرفتن برانکو چیزی نیست ! ضمنا والا آقای گرشاسبی راست میگه ! وزیر ورزش چاره ای جز فراری دادن برانکو نداشت تا بتونه شما هوچی گران استقلالی رو راضی کنه ! اما آدم بی اعصابی مثل استراماچونی نصیبتون شد و‌با مدیریت کنار نیومد بابا این استرا از همون روز اول که صندلی پرت کرد نمی خواست ایران بمونه درکش اینقدر سخته ؟؟!!!!!!! همین مشکل فوتبال ماست چون مدیریت ما بی عرضه است تیم رقیب هم باید مثل ما باشه به نظرم کل مشکلات مدیریتی پرسپولیسی ساختگیه و فیکه ! البته نمیشه از وزیر ورزش غافل شد که فقط آدم‌های خودش توی فوتبال باشه که تاسف باره می خواد در استقلال آدم های خودش باشه که در مدیریت فوتبالی بی بهره اند عین پرسپولیس !
    • ادب مرد به ز دولت اوست IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      در جواب شما آقا یا خانم محترم باید عرض کنم که استراماچونی فقط و فقط به دلیل واریز غیراصولی پول به حسابش واینکه این طور واریز پول در ایتالیا حکم پولشویی داره .جرایم و تنبیهات فوق العاده سنگین برابربا آدم ربایی داره .به دلیل اینکه بتونه خودش رو تبرئه بکنه شبانه از ایران رفت .وعطای سرمربیگری استقلال رو به لقاش بخشید. وگرنه مابقی قضایا همه و همه بازی با احساسات هوادارای استقلال بودو چیزی به جز اجرای شو بین مسئولین استقلال نبود که ما میخوایم استرا رو برگردونیم ....هوادار تیمت باش ولی با منطق ! یا حق..
    • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      درادامه حرف هام خواستم بگم چه استقلال چه پرسپولیس چهارسال پشت هم قهرمان می شدند تیمی که نتیجه نگرفته وزیر به طرفداری از رقیب متهم می کنه درصورتی که اینطور نیست این اداره کردن دوتیم اشتباهه و باید سیستم مالکیت باشگاهی عوض شه امیدوارم خودشون فهمیده باشند اما بعید می دونم چون از مالکیت دوتیم سود می برند و فقط هم به فکر جیب خودشون هستند براشون رنگ مهم نیست اینکه چه قدر به دوتیم بدهی وارد می کنند مهم نیست منافعشون تامین میشه بدون بازخواست هم میرن تا وزیر ورزش و نوچه های بعدی بیان ! قوه قضاییه اینقدر مشکلات داره ازجمله فساد معاون سابق قوه قضاییه که دیگه‌به فوتبال نمی رسه
    • مرتضی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      چوب خط برانکو به این دلیل پر شده بود چون همه بازیها رو سلطانیفر براش در میاورد با نتایج یک بر صفر دقیقه 90 گل از روی نقطه پنالتی... 90درصد بردهاش یک صفر بود توی همشونم حرف و حدیث بود، میگید نه؟ از قاضی شاه حسینی بپرسید پرونده موجوده: داور اومد به کاپیتان گفت فلان فلان شده بازی داره تموم میشه چرا توپ نمیفرستین توی 18قدم که پنالتی بگیرم؟
    • آنالیزور IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      این چرندیات رو آورده تو کتاب که بگه برانکو لنگ رو قهرمان کرده و عامل قهرمان شدنه !!! همچین اراجیفی رو ملت ایران قبول ندارن و قبولم نمیکنن ، یه ایران میدونن که عامل قهرمانیهای فرمایشی و جام های اسنپی فقط بابامسعود لنگیاس و بس :)))))))
  • ... US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    صد در صد همین موضوع بوده بخصوص حالا که معلوم شد پول این مربی مودب و محجوب را عمدا نداده اند آنهم نه یک ماه و دو ماه که یک سال و در پایان این پول را قطره چکانی و با هزاز بدبختی و ۲۶ میلیارد ضرر عمدی به باشگاه از سوی وزیر ورزش و مدیران خائنی که دو سال به مردم دروغ گفتن، راستی میدانید آن ۲۶ میلیارد تومان در این اوضاع و محرومیت آل کثیر چقدر به کار باشگاه می آمد ولی وزیر و وابستگان به آن بالا دقیقا میدانستند که چه کار می کنند چرا که آن تیم سوگولی نباید بیشتر از این عذاب می کشید
  • شمسعلی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    استرا الودگیه هوا اذیت ش کرد اصلا موضوع کیش و اون اتفاقات جالب دخیل نبود..همه میدونن چی شد توکیش
  • شاهین DE ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    برانکو با رفتن اش صندلی یک نفر را محکم کرد. چون به ان شخص گفته بودند برانکو باید برود. و گر نه تو را هم بر می داریم . تا تیم های ما هم جام بیاورد. کالدرون را هم بخاطر همین قضیه رد اش کردند. تا ان تیم سوگولی جام بیاورد. امسال هم که دیگه همجوره کمر پرسپولیس را شکستند تا تیم اون اقایان جام بیاورد.!
  • جک تری دی SE ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    جماعت پودری شما استرا دوهفته صدر بود رفتین کفش هاشو بوسیدین و تمام کشور بسیج شد برید برش گردونید اونهم بخاطر دوماه دیر پرداخت شدن دستمزد بجای امثال برانکو وکی روش که شش ماه شش ماه پول نگرفتن بودن چیکار میکردن با اون همه قهرمانی چون اونها عاشق تیمهاشون بودن
    • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      دقیقا هم برانکو خوب بود هم کی روش بی عرضه های مدیر به نظرم این دو نفر رو به جون هم انداختند تا دوتاشون رو فراری بدهند
  • جوکر جعل و فساد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    چوب خط برانکو دیگه پر شده بود ! همه مردم از مهندسی بازیها با خبر شده بودند ! دیگر نمیشد خیلی واضح و چندش آور لنگ حکومتی رو قهرمان کرد ! باید طرحی نو دراندازیم و مکر دیگر در پیش گیریم تا کسی شک نکند ! نمیشه ۴۰ سال پشت سر هم با یه طرح و نقشه لنگ حکومتی رو قهرمان کرد بلکه به انحاء مختلف باید حمایت شود ! رفتن برانکو مکر مکاران و البته انتخاب واقعی خود برانکو بود !
  • ارژنگ امیرفضلی GB ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    برانکو خودش خواست که بره چون پول آل سعود او را اغواء کرده بود در بهمن و اسفند هنگامیکه لنگ حکومتی تو بازیهای آسیایی بود با نمایندگان الاهلی عربستان به تفاهم رسید و فقط منتظر لحظه موعود بود تا با یه طرح و نقشه زیرکانه جوریکه بیشتر طلبش رو بگیره ایران رو ترک کنه برانکو خیلی زیرک و سیاس و آب زیرکاه بود اگر برانکو را در وزارت امور خارجه استخدام می کردیم بیشتر خدمت میکرد چون اینجور حمایتی و رانتی و حکومتی قهرمان شدن را گلمحمدی هم بلده حتی استاد اسدی هم بلده یا مایلی یا ...
  • لنگ آل مسعود DE ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    دیگه چوب خط و چوب دست و چوب بستنی و چوب سیگار و چوب لای چرخ و چوب در آستین و چوبین جناب آقای برانکو ایوانکوویچ بابا مسعود اینا تمام شده بود چون بابا مسعود میخواست به همه ثابت کنه برانکو دیگه کیه ؟ من تیم رو هر ساله قهرمان کردم ! دیدید برانکو هم رفت ولی من تیم خودم رو با گلمحمدی هم قهرمان کردم ! من کم نمیذارم ! من شده خودم لباس سرمربیگری بپوشم لنگ حکومتی خودم رو قهرمان می کنم ! البته ۴ سال در پر قو و با حمایت های بی شائبه از برانکو حمایت کردم ! دیگه خسته شدم ار بس زحمات منو نادیده می گیرن ! لنگ قبل برانکو مربیان خارجی به مراتب بزرگتری نسبت به برانکو داشت ولی اونموقع چرا برای بقا در لیگ سجده شکر بجا می آوردند ؟! هان جواب بدید دیگه ؟! چرا صدایی نمیاد؟ اونموقع بابا مسعود اینا نبودن ! افتاااااااادددددددد !!!! آره داداشا آره واقعیت اینه
  • لنگ غرمض IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    مرد یخی و مالیات هاپولی شده باید ۴۰۰ سال سرمربی لنگ می بود و ۱۴۰۰ سال هم حمایت میشد ببخشید چی شد ؟ سال ۱۴۰۰ که سال عزای لنگی هاست حمایت ها از لنگی های حکومتی بعد از ۱۴۰۰ بطریق دیگری و کمی نامحسوس تر رخ میدهد مثلا در بازیهای مرگ و زندگی پنالتی های جعلی برایشان می گیریم تا در لیگ ماندگار بشن دیگه از جامهای اسنپی خبری نیست البته جعل قرارداد و دوپینگ رو قول نمیدم
  • 000 IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    خلاصه ش: برانکورادک کردند تاکیسه .زردک .گاوآهن هم یه نفسی بکشند.ولی بازهم عرضه نفس کشیدن ندارند
  • بهنام تشکر SG ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    با احترام به دوستان لنگی آقای برانکو برده پول بود و از کار در ایران خسته شده بود و ماهها بود نقشه پیوستن به تیم عربستانی رو در سر داشت و از ماهها قبل با تیم عربستانی تمام کرده بود و فقط توانست ما ایرانیها رو بازی بده چون ما رو خوب شناخته بود آخه پروفسور شامورتی بازی هم بود همانند بگوویچ ... لطفا از عقل خود استفاده کنید ... در ضمن بعد از رفتن برانکو یک هفته نشده مربی گرانقیمت و کارکشته و به روزتری نظیر کالدرون را آوردند ... متاسفانه ما از مربی ای که هیچ جای دنیا از جمله کشورش قبولش ندارند بت میسازیم ... قهرمانی های لنگی های حکومتی از جای دیگر حاصل شده بود ... مهندسی بازیها بینظیر بود ... حتی سپاهانی ها هم در عجب بودند (آخر لنگی های حکومتی سپاهان را مافیای فوتبال ایران می دانستند) جعل قراردادها و جام های اسنپی و آلوده بر محبوبیت برانکو افزوده بود ... شما اگر توانستید فقط و فقط ۲ بازی اسم ببرید که برانکو زیبا و تمیز و با اختلاف گل برده باشد ... برانکو همه بازیها را یک هیچ یک هیچ و یا با پنالتی های تقلبی روی طارمی و علیپور برد و محبوب شد البته حمایت های رانتی هم فراموش نشود
    • مهدی پرسپولیسی IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      4-2 در یک بازی سراسر تاکتیکی و هجومی کیسه رو له کردیم. "هت تریک میکنه یا پاس میده؟" یادتون رفته؟
    • Amir perspolisi RO ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      اولا بهنام تشکر، لنگ غرمظ،لنگ آل سعود... اینا همش یه نفرِ که برانکو داغی به دلش گذاشته که هیچوقت فراموشش نمیشه، حالا در مورد یک بازی که تمیز و با اختلاف برده باشه، ۴ بر ۲ استقلال، ۴ هیچ ذوب آهن، ۳ هیچ تراکتور، ۳ یک سپاهان، ۳ یک الدوحیل، ۴ بر ۲ الوحده، ۳ هیچ پارس جم، ۳ هیچ نفت تهران، ۳ هیچ صنعت نفت، ۳ هیچ فولاد خوزستان، ۴ هیچ شهرخودرو، ۳ هیچ سیاه جامگان،۳ هیچ سپیدرود،سه بر یک اس خوزستان، چهار یک گشترش فولاد... شما فقط یک تیم نشون من بده تولیگ که پرسپولیس برانکو با اختلاف کم کم ۲ گل شکستش نداده باشه؟؟؟؟هرچند که شما پررو تر از اونی هستین که فکرشو بکنی خخخخخخخ فک کنم اگه کامنتو بخونی بدجور حالت دگرگون میشه خخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی