خریدهای طلایی استقلال در لیگ برتر؛ از عنایتی و جباری تا قایدی و رحمتی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در کنار تمام خریدهای ناموفق آبی‌های پایتخت مهره هایی هم بوده‌اند که خریدهای طلایی برای استقلال محسوب می‌شدند و هنوز هم از آنها به‌عنوان شاهکارهای نقل‌وانتقالات یاد می‌شود.

خبرورزشی/ لیگ برتر ایران؛ سرانجام پس از کش‌وقوس‌های چند ماهه، پنجره نقل و انتقالات استقلال باز شد و این باشگاه حالا می‌تواند بازیکنان جدید خود را به‌صورت رسمی وارد فهرست کند. به این ترتیب مشکلی از بابت به میدان فرستادن خریدهای استقلال وجود ندارد و آنها می‌توانند مقابل فولاد خوزستان وارد زمین شوند (البته به‌غیر از رشید مظاهری و بابک مرادی که به‌خاطر شکایت تراکتور و ماشین‌سازی باید تکلیف‌شان توسط فدراسیون مشخص شود). خریدن یک بازیکن باوجود تمام مطالعات و آنالیزهای قبل از جذب آن، باز هم درصدی ریسک دارد و طی سالیان گذشته بارها شاهد بوده‌ایم هزینه گزافی صرف جذب نفراتی شده که کارایی لازم را برای استقلال نداشته‌اند و عمر حضورشان در جمع آبی‌پوشان حتی به یک فصل کامل نیز نرسیده است. از طرف دیگر، مهره‌هایی را هم دیده‌ایم که به معنای واقعی کلمه حکم خریدهای طلایی برای استقلال داشته‌اند و هنوز هم از آنها به‌عنوان شاهکارهای نقل‌وانتقالات یاد می‌شود. به‌همین خاطر و به بهانه باز شدن پنجره استقلال سراغ خریدهای قبلی این تیم در ادوار برگزاری لیگ برتر رفتیم تا بهترین‌های آنها را به اتفاق همدیگر مرور کنیم.

گلزن بی‌حاشیه
در تابستان سال ۸۲ هنگامی که شایعات زیادی پیرامون جذب رضا عنایتی توسط پرسپولیس بر سر زبان‌ها بود، مدیران استقلال با چراغ خاموش این بازیکن را به جمع آبی‌ها اضافه ‌کردند و عنایتی که با وجود کسب عنوان آقای گلی، تا آن زمان در فوتبال ایران ستاره محسوب نمی‌شد، خیلی زود توانست خودش را با شرایط استقلال تطبیق داده و به یکی از ارکان مؤثر آبی‌ها بدل شود. عنایتی در مقطع اول حضورش سه فصل متوالی برای استقلال توپ زد، به تیم ملی رسید و حضور در جام ملت‌های آسیا و جام جهانی‌ را نیز تجربه کرد. او در کنار همه این موارد، به معنای واقعی کلمه بازیکنی بی‌حاشیه بود.

مهندسان ایرانی و برزیلی
استقلال در تابستان سال ۸۴ یکی از دست‌پرورده‌های تیم‌های پایه‌ای خود که برای سپری کردن خدمت سربازی به مشهد و ابومسلم رفته بود را دوباره در اختیار گرفت و امیر قلعه‌نویی معتقد بود این بازیکن آینده درخشانی خواهد داشت. در پاییز همان سال و طی جدال مقابل پرسپولیس، توانایی منحصربه‌فرد مجتبی جباری در میانه میدان استقلال، چشم هواداران را خیره کرد. جباری به‌معنای واقعی کلمه یک مهندس طراح در وسط زمین تلقی می‌شد و با وجود تمام حاشیه‌ها و مصدومیت‌های فراوانی که داشت، هنوز هم یکی از بهترین بازیکنانی تلقی می‌شود که در تاریخ لیگ برتر توسط استقلال جذب شد.

روند به خدمت گرفتن هافبک‌های بازیساز ارزشمند توسط استقلال تابستان سال ۸۷ نیز تکرار شد تا یک بازیکن بی‌حاشیه و فوق‌العاده خوش‌تکنیک به‌نام فابیو جانواریو پیراهن آبی را بر تن کند. این هافبک برزیلی که از قضا مهندس عمران نیز بود، خیلی زود نبض میانه میدان پسران آبی را در اختیار گرفت و انصافاً طی فصولی که با پیراهن استقلال وارد زمین شد، عملکرد فوق‌العاده مثبتی داشت. به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر جای خالی یک مجتبی جباری یا فابیو جانواریو در میان شاگردان محمود فکری احساس می‌شود.

مرد مطمئن دروازه
اگرچه مهدی رحمتی تابستان سال ۸۴ به استقلال پیوست و مدت دو فصل برای این تیم توپ زده بود، ولی انصافاً بازگشت او به جمع آبی‌پوشان در اواخر بهار سال ۹۰ را باید یکی از پیروزی‌های استقلال بابت جذب مهره‌های کلیدی در اوایل دهه جاری قلمداد کرد. رحمتی به‌معنای واقعی کلمه در سالیان آغازین دهه ۹۰ مرد مطمئن دروازه استقلال تلقی می‌شد و نقش بسیار مؤثری در آخرین قهرمانی این تیم در لیگ برتر (فصل ۹۲-۹۱) و رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا داشت. البته بروز برخی مشکلات موجب شد این سنگربان مطمئن تابستان سال ۹۳ از استقلال جدا شود ولی پس از بازگشت مجدد انصافاً باز هم از نظر فنی به‌مراتب قابل اعتمادتر از اغلب گلرهای لیگ برتری محسوب می‌شد.

مردان سودآور
در اواسط دهه جاری بازیکنانی توسط استقلال جذب شدند که عمر حضورشان در این تیم زیاد نبود ولی از نظر مالی به‌معنای واقعی کلمه کمک‌حال باشگاه شدند. هنگامی که مجید حسینی استقلالی شد، اغلب هواداران این تیم اصلاً او را نمی‌شناختند ولی درخشش این بازیکن در سال ۹۶ موجب اعتماد کارلوس کی‌روش به او شد تا افتخار بازی در جام جهانی‌ را به دست ‌آورد و بلافاصله پس از آن مورد توجه تیم‌های ترکیه‌ای قرار بگیرد. انتقال حسینی به خارج از کشور درآمد سرشاری را نصیب استقلال کرد. همین سناریو پیرامون اللهیار صیادمنش نیز رخ داد. بازیکن جوانی که در استقلال مطرح شد و به صف لژیونرهای کشورمان پیوست تا باشگاه از بابت فروش او پول خوبی در بیاورد. البته متأسفانه باید گفت در آن مقاطع استقلال اصلاً نتوانست با استفاده از ارقام دریافتی بازیکنان خوبی بخرد و چند مهره خارجی آورد که اغلب آنها ناکارآمد بودند.

باشو، فوق‌ستاره کوچولو
در هفته‌های آغازین فصل ۹۷-۹۶ هنگامی که علیرضا منصوریان سرمربی وقت استقلال به یک بازیکن ریزجثه تحت عنوان مهدی قایدی بازی می‌داد، کمتر کسی تصور می‌کرد یک فوق‌ستاره در حال متولد شدن است. بازیکنی که در مقاطعی دچار حاشیه شد ولی استراماچونی و زرینچه مجدداً او را احیا کردند و حالا قایدی چه زمانی لقب «باشوی استقلال» را مال خود کرده بود (‌با استفاده از اسم فیلم باشو غریبه کوچک) حالا می‌رود تا آینده درخشانی را برای خودش رقم بزند. بدون شک قایدی در این فصل هم می‌تواند مانند فصل گذشته نقش مؤثری برای آبی‌پوشان پایتخت ایفا کند.

گیتاریست خبرساز
بالاخره اینکه باید از ارسلان مطهری نیز به‌عنوان یکی از خریدهای ارزشمند استقلال یاد کرد. مهاجم فرصت‌طلبی که زمستان سال گذشته با اصرار فرهاد مجیدی به جمع بازیکنان این تیم اضافه شد و خیلی سریع توانست توانایی‌های خود را به رخ بکشد. گیتاریست استقلال که پس از حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر موضع‌گیری علیه مجید نامجومطلق خبرساز هم شده بود، اگر تمام حواس خودش را معطوف به متن فوتبال کند، می‌تواند روزهای بسیار خوبی را در همین فصل برای خودش و استقلال بسازد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • نوچه شعبون خان درخونگاهی LU ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    شیر بیشه فوتبال ما هیچوقت از پا نمیفته،شاید اذیت بشه ولی هنوزم اعتبار ما تو آسیا هست.
  • محمدم IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    من به عنوان یک طرفدار ۶ آتشه پیروزی با حقارت تمام اعتراف میکنم خریدهای طلایی استقلال سرور و سالار تمام لیگ ایران هستند و ما پیروزی ها به شایستگی استقلال را به عنوان سرور قبول داریم
    • یونس داش IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      آقای ۶ آتیشه اقلا سوتی نده بگو پیروزی به پرسپولیس کبیر
  • تتلیتی وحشتناک باهوش IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    استقلال همیشه تیم اول ایران بوده و خواهد بود دیروز فیلم ۶ تایی کردن پیروزی توسط فتح تهران را دیدم و از بازی فتح بسیار بسیار لذت بردم ولی ای کاش باز هم مقابل استقلال ۶ تایی میشدند چون دیگه فتحی وجود نداره که حداقل پیروزی ها تلافی کنند۶۶۶۶۶۶
  • کاج دوچرخه سوار وطن فروش IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    بهترین خرید استقلال امیر ارسلان مطهری که در عرض یکسال به تنهایی ۳ گل در دربی زده یکی در حذفی و دو تا هم در دربی برگشت که دو دو شد
  • کیسه مافیا ورزش IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    رحمتی رحمتی عقاب آسیایی به نظر بنده که طرفدار پیروزیم عقاب اصلی آسیا مهدی رحمتی بهترین بازیکن چند سال گذشته ایرانه۴۴۴۴
  • جک تری دی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    قائدی در دقیقه ۴ دربی لایی زد و باعث برد استقلال در دربی شیشتایی شد و مهدی قائدی سرور تمام گلزنان ایرانه
  • Amir perspolisi IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    من که پرسپولیسی هستم ولی اعتراف میکنم استقلال سرور و سالار ما پرسپولیسی هاست۶۶۶۶۶۶
  • امید اس اس IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    یعنی عاشق گیتار زدن امیر ارسلان مطهریم ولی نمیدونم چرا تو دربی که دو تا گل زد تلوزیون صحنه شادی گل امیر ارسلان مطهری را نشون نداد
  • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    آقایا طرفدار پیروزی و یا به عبارت یونانی پرسپولیس چرا ما استقلالی نمیشیم چون استقلال با چهار فینال آسیا محبوب ترین تیم ایرانه و تیم دوم پایتخت که ما هستیم در سال ۷۴ مقابل ایرانجوان بوشهر ۵ تا خوردیم و آبروی باشگاه پیروزی رفت
  • زلزله۶ریشتری قرمز IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    من درسته که پیروزی ۶ آتشه ام ولی مجتبی جباری را بهترین بازیکن قرن ایران میدونم ودر برابر عظمت آقا مجتبی تعظیم میکنم ولی تا یادم نرفته یک شیش شیش کنم چون من هر وقت کم میارم میگم شیش شیش
  • شمسعلی سرور پرسپولیسه IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    طرفدار استقلال که باشی سروری ولی باید بگم شمسعلی سرور پرسپولیسه۶۶۶۶۶۶
  • با حقارت شرم پیزوریم IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    دیگه نگم برات از لایی زدن قائدی تو دربی به بهترین هافبک عراق ۶۶۶۶۶۶
  • محمدم IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    محمدم ولی متاسفانه پرسپولیسی تازه شیشتایی شده ام
  • الپیروزی العربیه IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    استقلال سرور الپرسپولیسیه
  • استقلال همیشه سرور لنگ IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    تو این اسامی شیخ دیاباته از قلم افتاده .بنظر بنده ایشون هم تو این دسته از بازیکنان میشه مطرح کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی