برای صعود دوباره به جام جهانی به معجزه ملبورن فکر کنیم
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

صعود ایران به جام جهانی فرانسه در شرایطی رقم خورد که حتی فدراسیون و دستگاه ورزش وقت کشور نیز امیدی به کسب نتیجه در ملبورن نداشتند.

خبرورزشی/ آرتین زهرابی؛ در سالگرد صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و آنچه در ملبورن گذشت مقاله‌های متعددی نوشته است. ۲۲ سال  از آن واقعه می‌گذرد که ما همچنان درباره‌اش می‌نویسیم و صعود به جام جهانی را یک حماسه می‌دانیم.

حق هم این است در دورانی که یک صعود ناقابل به جام جهانی مدتها برای همه ما آرزو بود را یک حماسه تلقی کنیم؛ اهمیت آن صعود به اندازه ای است که ما هنوز پس از ۲۲ سال با چالش یک صعود دیگر به جام جهانی مواجه شده‌ایم!

بعد از دو دوره صعود تقریبا بی‌دردسر (که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سوگلی همه صعودها بود) حالا ملاحظه می‌کنیم که باید همه بازی های مقدماتی جام جهانی را با پیروزی پشت سر بگذاریم تا سرنوشت صعود به دست خودمان رقم بخورد.

عراق و بحرین همچنان برای فوتبال ایران تبدیل به قدرت‌هایی شده‌اند که برای برد خانگی مقابل هر دو تیم باید دست دعا به شویم. این نکته نشان می‌دهد که فوتبال ایران هنوز در قامت فوتبالی نیست که از آن توقع قهرمانی در جام ملت‌های آسیا یا قهرمانی در جام جهانی (!) داشته باشیم و آرزوهای فانتزی خودمان را به این فوتبال تحمیل کنیم.

تنها نکته‌ای که برخی مواقع مایه امیدواری می‌شود، ایجاد روحیه‌ای عجیب در تیم ملی ایران در بازی های سخت و دشوار است. صعود ایران به جام جهانی فرانسه در شرایطی رقم خورد که حتی فدراسیون و دستگاه ورزش وقت کشور نیز امیدی به کسب نتیجه در ملبورن نداشتند اما ستاره های آن زمان فوتبال ایران در دیدار با استرالیا، نیمه دوم اعجاب انگیزی را ساختند.

امروز در تیم ملی باید با همان روحیه ملبورن برای صعود به جام جهانی تلاش کنیم و اگرچه دیگر استرالیا مقابل ایران به میدان نمی‌رود اما عراق و بحرین هم تیم‌هایی نیستند که برای یک باخت از پیش طراحی شده و قابل حدس برابر ایران صف‌آرایی کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • اشکان IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    قهرمانی در جام جهانی که نه ولی صعود به دور دوم جام‌جهانی چرا که نه، قدرت ایران بیشتر از کره و ژاپن نباشه کمتر نیس! چرا اونا بتونن برن دور دوم جام جهانی ولی ایران نتونه؟ آها یادم نبود کی‌روش نتونست این کار رو انجام بده پس شایستگیشو نداشتیم! ایرادی نیست ولی دیگه قهرمان دونستن اون چه معنی داره؟! ثانیا در آسیا، اتفاقا الان از هر نظر تیم شایسته قهرمان شدن در آسیا هست چرا شایسته نیستیم البته تا زمانی که چشممون دنبال برگشتن کی‌روش باشه نباید هم به فکر قهرمانی باشیم! این مربی کی و کجا به عنوان سرمربی قهرمان شده که حالا دومیش باشه؟! بعله وقتی بجای دنبال گاس هدینگ و امثالهم رفتن، دنبال ویلموتس بریم باید هم عراق و بحرین شاخ بشن! مربی متناسب با فوتبالیستهای بزرگ تیم ملی بیارین ازش بت نسازین کارمندش نشین تا هم به دور دوم جام جهانی صعود کنیم هم قهرمان آسیا بشیم
  • مانی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    اقای ارتین زهرابی ذوب شده در کیروش ظاهرا حافظه شما خیلی ضعیفه . دور اول کیروش تا اخرین لحظه معلوم نبود به جام جهانی بریم و به لطف اشتباه بسیار بچه گانه دفاع کره جنوبی و گل قوچانی نژاد رفتیم جام جهانی اولین باری که بدون دردسر رفتیم جام جهانی با برانکوبود ودر حالیکه هنوز 2 بازی دیگه مونده بود
  • غضنفر IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    چرا این قدر حقیقت را وارونه جلوه میدهید؟!! ما سال ۲۰۱۴ بی دردسر به جام جهانی صعود کردیم؟!!!! مربیان سال ۹۸ را با کادر مربیگری چند میلیون دلاری کیروش مقایسه میکنی؟!! دهه نود اصلا در فوتبال ما مدرسه فوتبال و آکادمی وجود نداشت، کل استعداد فوتبال ما ۴ تا بازیکن بودند که قابل مقایسه با ضعیفترین های استرالیا نبودند. کدام مربی خارجی قابل اعتنایی به فوتبال ما اومد که تونست ۸ سال بمونه و بعد از ۸ سال نتونه تیم را به راحتی به جام جهانی ببره. مربی بزرگی مثل ایویچ چند ماه... بلاژویچ با کمک روزنامه وزین شما اجازه نفس کشیدن از حاشیه ها را نداشت و بعد از یکی دوسال فراری شد، برانکو که بعنوان سرمربی مشهور نبود فقط با ۴ سال بهترین نتایج دو دهه اخیر فوتبال ما را با امکانات بسیار بسیار پایین تر از امروز گرفت که اگر داوری نبود قهرمانی جام ملتهای ۲۰۰۴ و اگر مصدومیت ۵ تا از بهترین بازیکنانش نبود بهترین نتایج ایران در جام جهانی را می گرفت. برادر من اینقدر از هر فرصتی و هر قیاس مع الفارقی برای منافع دوستانتان سود نبرید. شاید هواداران نوجوان ندانند ولی هم سن و سالهای آقای زهرابی حافظه بسیار بهتری از ایشون دار
  • نادی الکیسه السعودی AT ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    همانطور که جناب مانی و غضنفر به خوبی گفتند؛ این آقای آرتین زهرابی ذوب در کیروش هستند و یادشان رفته که اگر واقعا قوچان نژاد و اشتباه کره نبود ما به جام جهانی نمی رفتیم! و اصلا هم برایشان مهم نیست که به جز دو جام جهانی که اولیش کاملا شانسی بود ما با کیروش هیچ موفقیت دیگری بدست نیاوردیم!! آخرین شاهکار کیروش باخت خجالت آور سه بر صفر مقابل ژاپن بود!! البته ایشان و فردوسی پور بعدا از خجالتش در آمدند و از کیروش به عنوان یک قهرمان ولی بدون جام استقبال کردند!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی