همه ماجراهای عجیب نبردهای استقلال – پیکان؛ رونمایی از مهدی هاشمی‌نسب با پیراهن آبی 
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در دوره زمانی ۲۰ ساله اتفاقات بسیار جالب‌توجهی در خلال بازی‌های تیم پیکان و استقلال رخ داد که بد نیست مهم‌ترین آنها را به اتفاق همدیگر مرور کنیم. 

خبرورزشی/ لیگ برتر ایران؛ رویارویی امروز استقلال و پیکان در واقع روی پرده رفتن نمایش نبردی است که از تابستان سال ۷۹ آغاز شده است. اگرچه پیکان در دهه ۴۰ شمسی هم تیم فوتبال داشته و رقیب جدی تاج تلقی می‌شد ولی دوره حیات جدید این تیم که تقریباً با آغاز پیکارهای لیگ برتر همزمان شد، بیشتر برای نسل جدید آشناست. اتفاقاً در همین دوره زمانی ۲۰ ساله هم اتفاقات بسیار جالب‌توجهی در خلال بازی‌های این دو تیم رخ داد که بد نیست مهم‌ترین آنها را به اتفاق همدیگر مرور کنیم. 

اولین بازی، اولین ناکامی، اولین رونمایی 
باشگاه بهمن کرج در ابتدای تابستان سال ۷۹ منحل شد و کارخانه ایران خودرو با خرید امتیاز این تیم، نامش را به پیکان تغییر داد تا پس از سالیان طولانی دوباره در عرصه فوتبال ایران مطرح شود. اتفاقاً پیکان در اولین هفته آخرین دوره رقابت‌های لیگ آزادگان به مصاف استقلال رفت و آن مسابقه به نوعی پرده‌برداری از پیکان جدید بود؛ مسابقه‌ای که برای استقلالی‌ها هم فوق‌العاده اهمیت داشت چون برای اولین بار مهدی هاشمی‌نسب را با پیراهن آبی می‌دیدند. استقلال در آن دیدار فوق‌العاده ظاهر شد و با حساب ۴ بر  یک پیکان را در هم کوبید تا اولین مسابقه رسمی این تیم در دوره جدید با شکستی سنگین خاتمه پیدا کند. 

روزهای خوش سامره
بدون شک علی سامره از تقابل با پیکان همراه استقلال خاطرات بسیار خوشی دارد که هرگز آنها را فراموش نخواهد کرد. سامره در همان اولین مسابقه پیکان که در مورد آن توضیح دادیم، برای نخستین مرتبه پیراهن استقلال را بر تن کرده بود و ۳ بار دروازه پیکانی‌ها را باز کرد تا جزو معدود بازیکنان تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد که در اولین بازی برای تیم جدید هت‌تریک کرده است. سامره با پیراهن استقلال پنج‌بار در مجموع دروازه پیکان را گشود و از این بابت نیز کارنامه خوبی دارد. 

باخت‌های متوالی، پیروزی‌های پشت هم 
نکته جالب توجه دیگری که در مورد سابقه رویارویی‌های استقلال و پیکان به چشم می‌خورد، پیروزی‌های متوالی هر دو تیم برابر یکدیگر است. استقلال از مرداد سال ۷۹ تا آذر سال ۹۱ تمام بازی‌هایش مقابل پیکان را با پیروزی تمام کرد و ۵ برد متوالی مقابل این تیم به دست ‌آوردکه آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. البته پیکان هم از آذرماه سال ۸۵ تا اردیبهشت سال ۸۷ توانست ۴ پیروزی پشت‌سر هم برابر آبی‌پوشان پایتخت را جشن بگیرد که برای یک تیم بدون هوادار بیلان بسیار ارزشمندی به حساب می‌آید. 

برکناری حجازی 
ناصر حجازی فقید در تابستان سال ۸۶ برای مرتبه دوم به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و از همان ابتدای کار مشخص بود هیئت‌مدیره وقت این باشگاه تمایل چندانی به کار کردن با او ندارد و خود حجازی بعداً مدعی شد استارت برکناری‌اش از هفته دوم فصل ۸۶-۸۷ زده شده بود. البته در نیم‌فصل همان فصل وقتی استقلال با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب پیکان شد، بحث کنار گذاشتن ناصرخان حالت بسیار جدی‌تری پیدا کرد و در نهایت نیز فیروز کریمی جانشین او شد، ولی اوضاع استقلال اصلاً بهتر نشد!

استقلال - پیکان (اولین بازی بعد از رفتن استراماچونی)

داستان مرد ایتالیایی 
بازی رفت استقلال و پیکان در فصل گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین دیدارهای لیگ برتر طی چند سال اخیر است. آندره‌آ استراماچونی یک روز قبل از برگزاری این مسابقه تهران را ترک کرد و دیگر بازنگشت. هواداران خشمگین استقلال نیز که تازه تیم خود را صدر جدول می‌دیدند، در جریان بازی بدون توجه به اتفاقاتی که داخل زمین رخ می‌داد، به شدت علیه مدیران وقت باشگاه و مدیران ارشد وزارت ورزش شعار دادند. بازی با تساوی ۲-۲ خاتمه پیدا کرد ولی نتیجه آن اصلاً برای استقلالی‌ها اهمیت نداشت!

دعوای مجیدی 
جدال برگشت فصل گذشته استقلال و پیکان که در واقع آخرین بازی رسمی دو تیم محسوب می‌شود، تابستان همین امسال برگزار شد و اتفاقاً آن هم با تساوی یک- یک تمام شد ولی در جریان آن اصطکاکی میان فرهاد مجیدی و محمد دانشگر رخ داد تا سرمربی وقت آبی‌پوشان مدافع خود را در اختیار کمیته انضباطی بگذارد. البته ماجرا در نهایت حل و فصل شده و دانشگر همچنان در مجموعه استقلال حضور دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    ماشالله آقا مهدي گل، اند مرام و معرفت. كسي كه مفهوم و پيام واقعي ورزش و جوانمردي رو دريافته و به ان پايبنده. آقا مهدي تو قلب ما استقلاليها جا داري!
    • تتلیتی وحشتناک باهوش SE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      جالبه بازیکنی که در بازی با عربستان با سوتی خودش مقدمات عدم صعود ایران به جام جهانی کره و ژاپن را فراهم کرده اسطوره شماست!!
  • علی تاجی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    در عکس اول که نفهمیدم ربطش به موضوع چیه حضور مرد دلسوز و آبی دل به نام دکتر نوروزی به چشم میخوره که جوانیش رو صرف خدمت در استقلال کرد و متاسفانه در ابتدای فصل ، باشگاه با نهایت کج فکری و بی معرفتی به خاطر دو تا بازیکن بی شخصیت زمینه جداییش رو فراهم کرد. امیدوارم هر چه زودتر دوباره دکتر نوروزی رو در استقلال ببینیم.
  • 000 US ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    ازوقتی آن پیراهن رابرتن کردسقوطش آغازشد
  • تتلیتی وحشتناک باهوش SE ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    حالا من وکیل وصی هیئت مدیره وقت استقلال زمان مرحوم حجازی نیستم ولی جوری نوشتید هیئت مدیره وقت با ایشان مخالف بود انگار جرمی انجام دادند!! در صورتی که مرحوم حجازی نتایج واقعا ضعیفی می گرفت و باید اخراج می شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی