یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۸
۰ |
۰
چرا سرد کردن بعد از ورزش مهم است؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرد کردن بدن بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد و از آسیب‌دیدگی‌ احتمالی جلوگیری می‌کند‎.

خبرورزشیورزش و سلامتی؛ ورزشکاران معمولا به گرم کردن بدن قبل از ورزش توجه می‌کنند اما توجه به سرد کردن بدن بعد از ورزش ندارند در صورتی که این کار اهمیت زیادی دارد.

سرد کردن بدن بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد و از آسیب‌دیدگی‌ جلوگیری می‌کند. اگر فردی بعد از دوی نیمه ماراتن بدن را سرد نکند روز بعد حتی در پیاده روی نیز دچار مشکل می‌شود و عضلات چهار سر او نمی‌توانند به خوبی فعالیت 

کنند. سرد کردن بدن به عضلات کمک می‌کند تا ریکاوری بهتری داشته باشند  و به حالت عادی باز گردند.

اگر بعد از ورزش بلافاصله فعالیت سنگین را متوقف کنیم فشار خون بلافاصله پایین می افتد که ممکن است باعث فشار آمدن به قلب شود و در نتیجه‌ گیجی یا حالت بیهوشی ایجاد می‌کند . سرد کردن بدن ضربان قلب را تنظیم می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد که منجر به آرام شدن بدن و ذهن می‌شود. سرد کردن بدن اسید لاکتیک را کم می‌کند و ورم عضلات را کاهش می‌دهد.

سرد کردن زمانی خوب محسوب می‌شود که ضربان قلب به تدریج کاهش یابد و سرعت حرکت به تدریج کم شود. سرد کردن می‌تواند همراه با حرکات کششی باشد. سرد کردن به صورت متوسط باید پنج ‌دقیقه به طول انجامد اما اگر ضربان قلب شما همچنان بالا بود بیشتر این کار را انجام دهید.

بعد از فعالیت ورزشی باید آب بدن را دوباره تامین کنید. حتی اگر در فضایی خنک ورزش کرده‌اید نیاز دارید که بعد از ورزش آب بنوشید. حرکات کششی بعد از ورزش به مدت سه تا پنج ‌دقیقه می‌تواند مفید باشد. ورزشی که برای سرد کردن انجام می دهید می‌تواند شبیه به ورزش اصلی باشد برای مثال اگر حرکت شما دوی سرعت بوده است می توانید با پیاده روی بدن را سرد کنید. در سرد کردن به تنفس عمیق توجه کنید تا اکسیژن به سیستم ‌های مختلف بدن برسد. بعد از سرد کردن بدن مواد مورد نیاز را تامین کنید. تغذیه بعد از ورزش باید شامل پروتئین و کربوهیدرات باشد. گرفتن دوش آب یخ به ریکاوری بهتر کمک می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی