نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
محمدرضا تندروان: دور برگشت با VNL ریسک بزرگی است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سرمربی فولاد سیرجان به خبرورزشی گفت: شرایط دور برگشت لیگ فرق می‌کند، چراکه تیم‌ها حالا از هم شناخت کافی دارند و البته بازیکنانی هم جابه‌جا شده‌اند.

خبرورزشیمهری رنجبر؛ محمدرضا تندروان خوشحال است با همه چالش‌ها تیمش دور رفت لیگ برتر والیبال را با صدرنشینی تمام کرد. سرمربی فولاد سیرجان این فصل را متفاوت از فصل‌های قبل می‌داند. متفاوت، هیجان‌انگیز و با کیفیت بالا؛ حتی بدون بازیکنان خارجی زیاد و ستاره‌های باتجربه. به نظر او بازیکنان جوان از بابت پشتوانه با سورپرایزهایشان در دور رفت لیگ، دل همه را قرص کردند. تندروان اما به برگزاری دور برگشت با روش لیگ ملت‌های والیبال خیلی خوشبین نیست. 

صدرنشینی دور رفت لیگ همان نتیجه‌ای بود که می‌خواستید؟
صدرنشینی قطعاً خوشایند است اما ما روزهای پرفراز و نشیبی در دور رفت لیگ داشتیم. برنامه‌ای که داشتیم احساس می‌کردیم با حرکت طبق آن، برد می‌گیریم اما کرونا و محدودیت‌هایش، تعطیلی یک ماهه، بازی‌های متمرکز برای ما چالشی را رقم زد که هیچ چیز مشخص نبود اما خوشبختانه ما با ادامه روند برد بعد از تعطیلی، خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتیم. 

لیگ امسال اما متفاوت بود نه؟
امسال لیگ خیلی متفاوت بود. شاید اول فصل با اتفاقاتی، چند تیم دیر اضافه شدند اما بعد از تعطیلی تیم‌ها هماهنگ شدند. این فصل لیگ پرفشار با تیم‌های نزدیک به هم است. شاید قبل از بازی آخر دور رفت من فکر می‌کردم ۶، ۷ تیم نزدیک به هم هستند اما حالا معتقدم ۱۰ تیم در کورس رقابت بازی‌های غیرقابل پیش‌بینی دارند. 

با این شرایط، کیفیت لیگ چطور است؟
در دو، سه سال اخیر بعد از اینکه بازیکنان خارجی آمدند و بازیکنان شاخص داخلی بودند، کیفیت بالا رفته بود. شاید از ۳، ۴ سال پیش به بعد لیگ والیبال تجربه بازی‌های با این کیفیت را نداشت، آن هم با تعداد خارجی‌های کم و ستاره‌هایش. حتی بازیکنان جوان‌تر کیفیت بازی‌ها را بالا برده‌اند به طوری که در هفته بازیکنان سورپرایزهایی را رو می‌کنند، بازیکنانی که شاید برای اولین یا دومین‌بار لیگ برتر را تجربه کرده‌اند. 

پس با این حساب تیم ملی والیبال نگرانی از بابت پشتوانه ندارد؟
والیبال نگران بعد از المپیک با خداحافظی ستاره‌هایش بود اما با شناختی که من از تیم‌ها و بازیکنان پیدا کرده‌ام، اگر آنها خوب مدیریت شوند بعد از المپیک نگرانی بابت افت شدید تیم ملی وجود ندارد. 

دور برگشت لیگ را چطور می‌بینید؟
شرایط دور برگشت لیگ فرق می‌کند، چراکه تیم‌ها حالا از هم شناخت کافی دارند و البته بازیکنانی هم جابه‌جا شده‌اند. مسئولان بعضی تیم‌ها اوایل لیگ موضوع برایشان خیلی جدی نبود وقتی رقابت‌ها شروع می‌شود کم‌کم نتیجه تیم برایشان جالب می‌شود و درخواست‌هایی دارند و حتی این قضیه باعث جابه‌جایی بعضی مربیان در نیم‌فصل اول شد. با این مسائل شرایط دور برگشت فرق می‌کند، از طرفی برگزاری مسابقات دور برگشت به روش لیگ‌ملت‌ها ریسک بزرگی است. 

چطور؟
چون تجربه بازی در آن سیستم را نداریم و بازی‌های دور رفت را کمی متفاوت شروع کردیم و در نهایت به یک ماه تعطیلی رسیدیم و بعد دوباره بازی‌ها متمرکز برگزار شد که با وضعیت بد کرونا، خوب هم جواب داد اما حالا دوباره قرار است شرایط بازی تغییر کند در حالی که کرونا ریشه‌کن نشده است. 

پس شما موافق بازی‌های متمرکز هستید؟
دقیقاً. وقتی بازی‌های متمرکز جواب داده و ما مشکل قبل را نداشتیم، اصلاً منطقی نیست که این‌بار روش جدیدی را تجربه کنیم. 

شاید روش VNL رقابت را سخت‌تر می‌کند؟
رقابت را شدیدتر و نزدیک‌تر نمی‌کند. تیم‌ها بیشتر به میزبانی فکر می‌کنند، در حالی که وقتی تماشاچی نیست، پس میزبانی تأثیری ندارد. در این روش میزبان یک‌بار میزبان بازی‌هاست اما باید برای ۱۰ تا بازی به شهرهای دیگر برود و دوباره ترس از سفر و کرونا و احتمال ابتلا زیاد می‌شود اما وقتی بازی متمرکز باشد در تهران هتل‌ها و سالن‌ها معلوم است و شرایط راحت‌تر اما یکی، دو تیم غیرکارشناسانه به این مسئله اصرار دارند. 

تیم شما برای دور برگشت ترکیبش تغییر می‌کند؟
من دلیلی برای تغییر نمی‌بینم؛ چراکه تیمم خوب کار کرده است. البته یکی، دو بازیکنم مصدومیت خاص پیدا کرده‌اند و منتظریم تا پزشک نظر بدهد اگر درمان‌شان طولانی شود شاید بازیکن جایگزین بگیریم وگرنه با همان ترکیب قبلی ادامه می‌دهیم. 

به نظر شما استفاده از ویدئوچک برای دور برگشت لازم است؟
وقتی روش VNL باشد، نمی‌شود از ویدئوچک استفاده کرد؛ چراکه ۵ بازی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و فدراسیون دو دستگاه ویدئوچک دارد. با این وضعیت کجا باید دستگاه‌ها نصب شود؟ ظاهراً باشگاه‌ها خیلی در این‌باره خوب مطالعه نکرده‌اند. به هر حال اگر نفع و ضرری باشد باید برای همه یکسان باشد. ولی اگر بازی‌های دوباره متمرکز برگزار شود، می‌توان از ویدئوچک استفاده کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی