احسان لشگری: نباید یک تیم را مدام قهرمان لیگ کشتی کنیم
منبع: فارس
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

دارنده مدال برنز کشتی آزاد المپیک گفت: تقاضایی از فدراسیون دارم که نیاییم یک تیم را مدام قهرمان لیگ کنیم به این شکل دیگر اسپانسری سمت کشتی نمی آید چون بقیه برای دوم سومی باید مبارزه کنند.

خبرورزشی/ کشتی؛ احسان لشگری با اشاره به اینکه کرونا باعث تعطیلی اردوهای استعدادیابی در استان قزوین شده است، اظهار داشت: قبلا بچه های نونهال، نوجوان و جوان را تمرین می دادم که به خاطر کرونا از کشتی فاصله گرفتیم تا مشکلی برای کسی پیش نیاید. استان قزوین عقبه خوبی در کشتی دارد. 

وی با بیان این جمله که کشتی در قزوین عقبه خوبی دارد، ادامه داد: از یغقوبی، پیشرو و بابازاده گرفته تا رضا لایق و در این ۱۵-۱۶ سالی که خودم کشتی گرفتم، متاسفانه کشتی ما خیلی عقبگرد داشته، خصوصا کشتی شهر قزوین. من حتی زمانی که کشتی می گرفتم هم علاقه ای به اعتراض به مسئولین نداشتم چون اگر قرار بود مسئولان کاری کنند، می کردند. مشکل هیئت ما علاوه بر کمبودهای سخت افزاری، به روز نبودن مربیان است. معمولا به خاطر همین شرایط بچه های ما یکی دو دور در مسابقات کشوری کشتی می گیرند و تعدادی هم دوم و سوم می شدند اما چون برنامه ای نداشتیم کار به سرانجام نمی رسید. 

دارنده مدال برنز وزن ۸۴ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۱۳ در مورد فعالیت هایی که در سال های گذشته در رده پایه کشتی قزوین داشته، خاطرنشان کرد: بعد از اینکه دوره قهرمانی ام تمام شد، فعالیت های بسیار خوبی با دیگر مربیان عزیز در استان داشتیم. سالن قدیمی تختی را با کمک مدیرکل بازسازی کردیم و تشک های نو و تجهیزات مناسب خریداری شد. دیدیم بسیاری از کشتی گیران رده بزرگسالان متاسفانه شکل کشتی شان چارچوب خوبی ندارد و آموزش آنها زمان زیادی می‌برد و در واقع وقت تلف کردن بود از صفر شروع کردیم. یک سال فقط زمان مان صرف آموزش نرمش و اجرای فن مرتبط با سن بچه ها و امور مربوط به تغذیه و مربیان شد. در سالنی که درمرکزیت شهر است، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر ورودی داشتیم و کار داشت خوب انجام می شد ولی یک سری مشکلات پیش آمد. البته با کمک دبیر داریم این مشکلات را رفع می کنیم چون ما عقبه خوبی در کشتی استان داریم. خیلی از استان ها اصلا مدال المپیک ندارند اما کشتی استان ما دو مدال المپیک دارد پس می توانیم کاری کنیم که این تکرار شود. مسئولان استانی هم کمک می کنند و هر خواسته ای در خصوص ورزش داشتیم، انجام می دهند.

مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد برگزاری مسابقه انتخابی را بهترین شرایط برای انتخاب ملی پوشان دانست و ادامه داد: صددرصد این بهترین شیوه است و در تیم های بزرگ و موفق کشتی دنیا هم بدون انتخابی به تیم ملی ورود نمی کنند، البته استثنا همیشه وجود دارد که شاید دو سه سالی یک بار اتفاق بیافتد. پشتوانه سازی از طریق تمرین رخ نمی دهد، بلکه با انتخابی تیم ملی اتفاق می افتد. یکی از دلائلی که کشتی گیر در مسابقات استانی، کشوری، جام تختی و... روی تشک می رود، این است که بداند درنهایت در انتخابی تیم ملی کشتی خواهد گرفت. البته در این بین نیاز است که از کادرفنی تیم ملی حمایت شود. مثل سال ۲۰۱۷ که همه نفرات براساس انتخابی تیم ملی به عضویت تیم جهانی پاریس درآمدند و بعد رسانه ها مربی را خراب کردند و به این شکل مربی احساس امنیت ندارد. 

لشگری که میهمان برنامه دایره طلایی بود،تاکید کرد: باید هم به مربی و هم کشتی گیر امنیت بدهیم و قانون اجرا شود. مربی تیم ملی باید بداند اگر امسال کشتی گیر جوانی که در انتخابی اول شده را به جهانی برده و نتیجه تگرفته، صرفا درمورد مسائل فنی پاسخگو باشد نه اینکه چرا نفر اول انتخابی را برده است. این بحث ها هم مطرح نباشد که فلانی کشتی خارجی اش خوب است و یا فلانی کشتی داخلی اش. سال ۲۰۱۰ که برای تیم ملی انتخاب شدم، همه می گفتند ستاره مسابقات می شوی، اما به حریف گمنامی باختم و بعد گفتند این کشتی خارجی اش خوب نیست و داخلی اش خوب است، درحالی که بعد مخالف این را گفتند. 

لشگری اعزام تیم دونفره و ناقص به جام جهانی صربستان را اشتباه دانست و گفت: من نظرم را می گویم که اگر قرار بود دو نفر به جام جهانی بفرستیم چرا انتخابی برگزار شد؟ آن زمان هم مشخص بود که بالاخره مسابقه ای قرار است در صربستان برگزار شود که بعد شکلش به جام جهانی تغییر کرد. ما می توانستیم نفراتی مثل امین طاهری یا امیرحسین زارع را هم اعزام کنیم. من احساس می کنم نخواستیم لیگ مان شکلش تغییر کند و بچه ها را به جام جهانی نفرستادیم. درحالیکه هم کشتی گیر و هم مربی باید میدان ببینند، مربی هم مدت طولانی از مسابقه رسمی دور باشد، مثل کشتی گیر استرس می گیرد. درحالیکه مسابقه دیگری تا گزینشی المپیک نداریم، به نظرم خوب بود بچه ها در صربستان کشتی می گرفتند و برد و باختش اصلا مهم نبود. البته من از فدراسیون کشتی کمال تشکر را دارم که لیگ را در این شرایط کرونا برگزار کردند که از نظر مالی به کشتی کمک شد، ولی چون بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، می شد زمان آن را جلو و عقب می کردند تا بچه ها در صربستان کشتی بگیرند.

لشگری با اشاره به انتقاداتی که بابت قهرمانی یک تیم تکراری در لیگ برتر می شود، تصریح کرد: من تقاضایی از فدراسیون دارم که نیاییم یک تیم را مدام قهرمان لیگ کنیم به این شکل دیگر اسپانسری سمت کشتی نمی آید چون بقیه برای دوم سومی باید مبارزه کنند. هر شرایطی صلاح می دانند ایجاد کنند که مثلا کامران قاسمپور و حسن یزدانی در یک تیم نباشند و در لیگ رودرروی هم کشتی بگیرند. اگر لیگ برای مان اهمیت دارد چرا همه خوب ها باید در یک تیم جمع شوند؟ به این شکل کشتی گیر، مخاطب و اسپانسر اذیت می شوند. من یادم هست در زمان کشتی گیری ام بیمه رازی بودم که آسیب دیدم و پولم را تمام و کمال پرداخت کردند و از این بابت ممنونم. خوب است فرآیندی باشد که مثل فوتبال، کسی نداند از بین پرسپولیس و استقلال و تیم های دیگر کدام تیم در پایان قهرمان می شود. 

نفر سوم المپیک ۲۰۱۲ لندن برگزاری اردوهای تیم ملی را اقدامی خوب دانست و گفت: نمی شود کشتی گیر را رها کرد. می شود مدام تست کرونا از آنها گرفته شود و اردو داشته باشیم. حدودا ۳ ماه دیگر مسابقات گزینشی را داریم و حتما باید کشتی گیران کنار هم تمرین کنند.

وی درخصوص وزن ۷۴ کیلوگرم عنوان کرد: سن نمی تواند ملاک کنار گذاشتن کشتی گیر باشد. این قهرمانانی که مدال های زیادی گرفته اند، این مدال ها را که فقط در سن ۱۸ تا ۲۳ سالگی کسب نکردند،  تا ۳۵ سالگی کشتی گرفتند. مصطفی حسین خانی کشتی گیر خوب اما بسیار بدشانسی است، من خودم چند بار کچ او نشستم. ما در این وزن یونس امامی و علی سوادکوهی را هم داریم، اگر در انتخابی همه با هم بگیرند و مصطفی حسین خانی ببرد، یعنی اینکه حقش هست و باید ملی پوش شود. 
این قهرمان قزوینی المپیک در مورد کرکری اخیر او با دیوید تیلور آمریکایی خاطرنشان کرد: من نگفتم می دانم حسن یزدانی چطور باید با تیلور کشتی بگیرد، حسن پهلوان است و افتخار همه خانواده کشتی است. اعتقاد دارم اختلاف او با تیلور زیاد است، زمانی که مربی تیم ملی بودم با او تمرین کردم. البته یک بار که از دو باری که او با تیلور کشتی گرفت من مربی تیم ملی نبودم و بار دیگرش هم وزن هایی که به من سپرده شده بود، وزن حسن یزدانی نبود. یک روز صبح از خواب بیدار شدم دیدم تیلور گفته بروید احسان لشگری را از بازنشستگی در بیاورید تا با هم کشتی بگیریم و من هم کری خواندم، البته نگفتم به چه شکلی می‌خواهم با او مبارزه کنم، شاید با بچه محل هایم میخواستم روی تشک بروم. (باخنده) من فکر می کنم حسن یزدانی می خواهد به خاطر باخت قبلی اش، تیلور را با امتیاز بالا ببرد، درحالیکه بردن با یک پوئن هم برد است. حسن در پایین با این کشتی گیر نباید کشتی بگیرد. به نظر من زانوهایش باید در حالت کشتی گرفتن رو به جلو باشد. کشتی هم لزوما به این نیست که از همه زیر بگیریم تا ببریم. به نظرم تیلور در تایم سوم حسن را به آن شکلی که  می‌خواهد درمی آورد و او را می برد که نباید کار به اینجا برسد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شاهین DE ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    به تمام ورزش ما سرایت کرده!! استقلالی ها در هر رشته فعالیت کنند. این جمله هم تکرار خواهد شد.!! نمی گذارند ما قهرمان شویم!! پس قبلا ها می گذاشتند!!!!!!!!!!!!!!!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی