نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
محمدحسن محبی: برای مدال المپیک باید روزی ۸ ساعت کار کرد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سرمربی اسبق تیم ‌ملی کشتی ‌آزاد گفت: برای کسب مدال در المپیک حداقل باید روزی ۸ ساعت کار کرد. کشتی‌گیری که روزی ۸ ساعت کار نکند، نمی‌تواند مدال المپیک بگیرد.

خبرورزشیمهدی شیروانی؛ سند راهبردی فدراسیون‌کشتی به‌تصویب رسیده و به‌زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود. بنابراعلام فدراسیون‌کشتی با بسیاری از بزرگان، نامداران و پیشکسوتانِ عرصه‌های مختلف کشتی در جلسات متعدد رایزنی و تبادل‌نظر شده که این نظرات در جمع‌بندی نهایی و تکمیل سند راهبردی فدراسیون کشتی اعمال شده و مدنظر قرار گرفته است. درهمین رابطه با محمدحسن محبی نایب‌قهرمان‌جهان و سرمربی اسبق تیم ‌ملی کشتی ‌آزاد به گفتگو نشستیم که "هما"ی کشتی در پاسخ به سوالات خبرورزشی گفت: 

* فدراسیون‌کشتی برای هیاتهای استانها، امور فنی مربیان مختلف و ..... دارد وقت می‌گذارد و خیلی تلاش می‌کند. این اقدامات خوب و ارزشمند است ولی مشکل اصلی این است که بعضی‌ها اصلاً همدیگر را قبول ندارند و همه زحمات یکدیگر را نادیده می‌گیرند یا زیرسوال می‌برند.

* متاسفانه وضعیت و شرایط به‌گونه‌ای شده که جوانان به بزرگترها و پیشکسوتان احترام نمی‌گذارند. همین تناقض در رفتار و گفتار، باعث بروز اتفاقات ناخوشایند است. 

* دائم درحرفها از احترام به قدریمی‌ها و پهلوانانی مثل پوریای ولی، حسن رزار، بلورفروش، تختی و ...... حرف می‌زنند و می‌زنیم، ولی وقتی نوبت به‌خودمان می‌رسد، هیچ‌کس را قبول ندارند و  نداریم و همه زحمات دیگران را نادیده می‌گیریم. به‌خاطر همین رفتارهاست که جوانان هم به بزرگترها احترام نمی‌گذارند.

* اگر بیشتر از هرموضوعی به اخلاق و رعایتِ رفتار اخلاقی بها بدهیم و خودمان هم عمل کنیم، جوانان هم از ما یاد می‌گیرند و به بزرگترشان احترام می‌گذارند. رییس‌فدراسیون، سرمربی یا مدیرفنی تیم‌ملی، تابه‌حال هیچ بی‌احترامی، یا بی‌توجهی به‌من نداشته‌اند و هرگز خودم از آنها کم‌لطفی ندیده‌ام. از همه مسئولان و دست‌اندرکاران فدراسیون‌کشتی رضایت کامل دارم. این را گفتم که همه بدانند اگر حرفی می‌زنم برای خودم نیست. ولی معتقدم قبل از شروع تمرینات و قبل از این که کارفنی را شروع کنیم، باید احترام به بزرگتر و پیشکسوت را به کشتی‌گیران یاد بدهیم. نسبت به‌رعایت این موضوع هم حساس باشیم و هم این‌که به ملی‌پوشان کشتی کشورمان به‌عنوان الگوی جوانان و نوجوانان کشتی تاکید و اصرار کنیم بارعایت اصول‌اخلاقی و احترام به بزرگترها، بر احترام خودشان در جامعه اضافه می‌شود و نگاه خانواده‌ها نسبت به کشتی نیز بسیار متفاوت‌تر و بهتر می‌شود. 

* اگر رعایت مسائل اخلاقی باشد و مربیان یا مسئولان امروز، مربیان و مسئولان دیروز و دیگران را نهی و نفی نکنند، با برطرف ساختن ضعفهای همدیگر، تقویت نقاط‌قوت و افزودن بر جنبه‌های مثبت کارهای گذشته، قطعاً کارهای امروز نیز ارزشمندتر خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند این یا آن زحمات را نادیده بگیرد. قطعاً درهمه کارها زشت و زیبا با هم است. اگر زشتی و اشتباهی را می‌بینیم، باید زیبایی‌ها و زحمات را نیز ببینیم تا زحمات و تلاشهای ما هم به چشم بیاید و موردتوجه خدا و مردم قرار بگیرد.

* بدون شک رسول خادم، منصور برزگر، علیرضا دبیر، اکبر فلاح، محسن کاوه، غلامرضا محمدی و ..... در امورفنی خیلی حرف برای گفتن دارند و نمی‌توان تخصص و توانمندی آنها را نادیده گرفت. چون من راجع به کشتی‌آزاد حرف می‌زنم از مربیان کشتی‌فرنگی اسم نمی‌برم وگرنه در کشتی‌فرنگی هم مربیان توانمند و افتخارآفرینی داریم که حرفهای زیادی برای گفتن دارند. 

* هرچند که فدراسیون خیلی زحمت می‌کشد و برای اعتلای کشتی برنامه‌های زیادی را مدنظر دارد ولی به اعتقاد من نمی‌شود همه مربیان، کشتی‌گیران و برنامه‌های تمرینی را یک‌کاسه کرد. نمی‌شود دو قهرمان مثل هم و با یک برنامه کار کنند و به موفقیت برسند. 

* هرکسی فقط مثل خودش تمرین می‌کند و مسابقه می‌دهد. نمی‌شود همه را در یک چارچوب قرار داد و توقع داشت همه با یک برنامه پیروز شوند. مثلاً رضا سوخته‌سرایی و مرحوم علیرضا سلیمانی در یک وزن بودند ولی با برنامه و روش خاص خودشان کار می‌کردند و مسابقه می‌دادند. منصور برزگر با روش و شیوه خودش کار می‌کرد. نمی‌شود کار و برنامه همه این‌ها را یک کاسه کرد و انتظار داشت، همگی به یک نتیجه موفقیت‌آمیز و مدال جهان و المپیک برسند.

* مثلاً الان جوردن باروز با روش خاصی تمرین می‌کند و مسابقه می‌دهد. شاید اصلاً ایرانی‌ها نحوه تمرینات یا مسابقه‌های او را قبول نداشته باشند ولی او با همین روش خودش همه را می‌برد، در المپیک و جهان هم مدال می‌گیرد. شاید کشتی‌گیران آمریکایی هم روش او را قبول نداشته باشند ولی او با این راه و روش موفق است.

* درهمین کرمانشاه خودمان من و داش‌حسین (محمدحسین محبی رییس هیات‌کشتی استان کرمانشاه) با سبک و روش خودمان تمرین می‌دهیم و کار می‌کنیم. من معتقدم هرکسی به سبک خودش کار می‌کند و نمی‌شود همه را در یک قالب قرار بدهیم و موفق هم بشویم. 

* برای کسب مدال در المپیک حداقل باید روزی ۸ ساعت کار کرد. کشتی‌گیری که روزی ۸ ساعت کار نکند، نمی‌تواند مدال المپیک بگیرد. البته منظورم فقط تمرین روی تشک کشتی نیست، همه امور اعم از تمرینات هوازی و غیرهوازی، بدنسازی، مرورفن برای رفع نواقص، تکرار شگردهای فنی و .... را می‌گویم. آن‌مربی که روزی ۸ ساعت برای شاگردش بخواهد وقت بگذارد تا او قهرمان المپیک بشود، خرج زندگی و زن و بچه‌اش را چگونه باید تامین کند؟!

* به اعتقاد من اول باید موضوع معیشت و اقتصاد خانواده مربیان را حل کنیم و به مربیان شخصیت بدهیم تا نیازی برای تامین مسائل خانواده نداشته باشند، سپس توقع کنیم روزی ۸ ساعت در خدمت شاگرد مستعدش برای کسب مدال المپیک باشد. 

* در یک جلسه‌ای یکی از مسئولان می‌گفت کشتی خیلی حاشیه دارد. به ایشان عرض کردم تا حالا کدام مسئول یک کشتی‌گیر را خواسته و از او پرسیده چه مشکلی دارد؟! یا چرا و به‌چه دلیل فلان کار را کرده، یا فلان حرف را زده است؟! بسیاری از حاشیه‌ها به‌دلیل معیشت و اقتصاد است. همین‌که شهردار محترم کرمانشاه چند کشتی‌گیر و قهرمان استان را استخدام کرده، باعث خوشحالی ما و جامعه کشتی است.

* نمی‌دانم چه کسی مسئول برطرف ساختن مشکل اقتصادی قهرمانان‌کشتی است ولی از ریاست‌جمهور و هیات دولت، رییس‌مجلس و نمایندگان، وزیر ورزش، استانداران، شهرداران و هرکسی که می‌تواند کاری انجام دهد درخواست و تقاضا می‌کنم برای استخدام قهرمانان و حفظ شئونات افتخارآفرینان ورزشی، کاری انجام بدهند تا شاهد روزهای بهتر و افتخارات بیشتر در ورزش و کشتی باشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی