۶
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
۶ |
۳
تحلیل یک رسانه پرتغالی/ شلیک به سبک مهدی طارمی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سایت گل‌پوینت در گزارشی تحلیلی به بررسی ۴ مهاجم برتر لیگ پرتغال پرداخت و از طارمی و قدرت، تکنیک و اثرگذاری او در خط حمله پورتو تمجید کرد.

خبرورزشی/ لژیونرها؛ شب گذشته در چارچوب هفته هجدهم لیگ برتر پرتغال، پورتو مقابل براگا به تساوی ۲ بر ۲ رسید. در این مسابقه طارمی عملکردی فوق‌العاده از خود به اجرا گذاشت و ضمن گلزنی به مرد میدان و بهترین بازیکن زمین نیز لقب گرفت.

مهدی طارمی اکنون در لیگ پرتغال با ۹ گل در رده دوم برترین گلزنان قرار دارد. پدرو گونسالوس ‌از اسپورتینگ با ۱۴ گل در صدر و سرجیو اولیویرا از پورتو با ۸ گل در رده سوم قرار دارند.

سایت گل پوینت با انتشار گزارشی تحلیلی از ۴ مهاجم برتر لیگ پرتغال در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ صحبت کرد و به تمجید از مهدی طارمی پرداخت. این رسانه آماری پرتغالی در گام اول از «رابطه شوت در محوطه جریمه و رتبه در جدول» صحبت کرد. پورتو با ۷۰ درصد شوت در محوطه جریمه توانسته در رده دوم جدول لیگ پرتغال قرار گیرد. تیم‌هایی که بیشتر توانسته‌اند در محوطه جریمه حریف وارد شوند، رتبه بهتری در جدول دارند، بدین معنا که میزان XG (احتمال موقعیت گل) آنها بالاتر می‌رود. البته استثنا هم وجود دارد و گیل ویسنته و فارنسه با بیش از ۶۰ ردصد در رده‌های هفدهم و هجدهم قرار دارند که این نشان می‌دهد چقدر میزان دقت مهاجمان آنها پایین است.

در گراف بعدی میزان احتمال گل موقعیت‌ها یا همان پارامتر XG  ( expected goals)  پرداخته می‌شود. این میزان با دقت مهاجمان بسیار رابطه مستقیمی دارد و می‌تواند اساسا پیروزی‌ها برای تیم ‌ها به ارمغان آورد. پورتو با میانگین ۳.۲ شوت در هر بازی در کنار بنفیکا بیشترین شوت در محوطه جریمه را به ثبت رسانده است. اما نکته مهم در تیم پورتو این است که شوت‌های این تیم نسبت به بنفیکا از احتمال گلزنی پایین‌تری برخوردار است.

گراف زیر را مشاهده کنید: (محور عمودی: میزان شوت در محوطه جریمه در هر بازی و محور افقی: احتمال گلزنی شوت‌ها)

در تحلیل بعدی گل‌پوینت از میزان درگیری مهاجمان در خط حمله صحبت کرد که در این فاز مهدی طارمی بهترین مهاجم لیگ پرتغال تا هفته شانزدهم نام گرفت.

مهدی طارمی و موسی مارگا (هم تیمی ستاره ایرانی در پورتو) در زمین حریف و محوطه جریمه بیشترین درگیری و لمس توپ را داشته‌اند و به عبارتی خط حمله پورتو بیشترین تسلط، تاثیرگذاری و حضور در محوطه جریمه حریف را به ثبت رسانده‌ است.

مهدی طارمی با ۸.۵ لمس توپ در محوطه جریمه حریف بیشترین تاثیرگذاری و درگیری را به نمایش گذاشته است و از این حیث خطرناک‌ترین و درگیرشونده‌ترین مهاجم پرتغال شناخته می‌شود.

*طارمی بیشتر علاقه به نفوذ از سمت مرکز کمی به چپ دارد

از طرفی دیگر طارمی بیشتر خواهان نفوذ از میانه خط تهاجمی است. این بازیکن سعی دارد با وسط مدافعان مرکزی از لایه‌های دفاعی عبور کند و به دروازه‌ برسد.

این اتفاق در حالی است که بازیکنانی مثل داروین ( بنفیکا) ، اسپورار (براگا) و پائولینیو (اسپورتینگ) سعی می‌کنند از گوشه‌های به دروازه نفوذ کنند.

طارمی در دقت شوت آمار بسیار خوبی را به ثبت رسانده است و می‌داند که باید از وسط خط دفاعی یا عبارتی مقابل دروازه توپ را شلیک کند. از طرفی دیگر طارمی وظیفه بازی سازی در تیم ندارد و نقش‌های دیگری از سوی کونسیسائو دریافت کرده است.

گل‌پوینت نوشت که طارمی و اسپورار خود را به خلاقیت بازیکنان دیگر سپرده‌اند و منتظرند تا با رسیدن توپ به گلزنی دست یابند. در حالی که داروین و پائولینیو اینگونه نیستند و در بازی‌سازی و ارسال پاس از جناحین نقش دارند و ترجیح می‌دهند با نفوذ از کناره‌ها به منطقه اصلی و مرکزی راه پیدا کنند.

طارمی علاقه دارد که از مرکز یه کم به سمت چپ توپ‌هایش را شوت کند و می‌داند که از آنجا و با پای راست خود خطرناک‌تر است. ستاره ایرانی در نبردهای هوایی نیز قدرت بالایی دارد و در منطقه حریف اثرگذار است.

گل‌پوینت به میزان تکنیکی بودن این ۴ مهاجم پرداخت و در خصوص طارمی نوشت: هیچ شکی نیست که طارمی و داروین در بین این ۴ نفر تکنیکی‌ترین بازیکن هستند. طارمی در سمت چپ موفقیت بیشتری دارد و داروین در سمت راست ولی از وقتی به سمت چپ برده شده کمی از خلاقیت و تاثیرگذاری‌اش کاسته شده است. (گراف زیر را مشاهده کنید)

گل‌پوینت در انتها نوشت که تنها کار کردن در محوطه جریمه نمی‌تواند قهرمانی را برای شما به ارمغان آورد بلکه تاثیرگذارترین مهاجمان در آنجا نقشی اساسی ایفا می‌کنند. ما باید ببینیم در ادامه راه و در نیم فصل دوم چه اتفاقی در بین بهترین تیم‌ها رخ خواهد داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • .،. IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    این بازیکن هیچ وقت نباید لیگ ایران برگرده باید تو اروپا بازنشسته بشه و دوران مربی گریش تو تیمای تاپ خیلی دیدنی میشه
    • مولر از برلین DE ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      ایشان بعد دو سه سال بر می گردد. انموقع معلوم می شود پاس می دهد یا هتریک می کند!!! شما نگران نباش دادا. حتما می اید به پرسپولیس کار داریم.خخخخخ
    • .،. IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      با تمام احترام برای تیمتون ولی مرده شور لنگ و کیسه رو ببرن که دارن آینده بازیکنای ایرانی رو خراب می کنن می خواید قهرمان بشید برید چارتا بازیکن خارجی درست حسابی بخرید به لژیونرها چه کار دارید تا سر حد مرگ از لنگ و کیسه متنفرم مردم مارو باش جا اینکه از خداشون باشه طرف بره اروپا دارن برای تیم بی ریشه و خائن خودشون به تیم ملی پشت میکنن شما لیاقتتون حمایت از تیمای الحق منفور لنگ و کیسه هست یه ذره ب خودتون بیاید ژاپن و بورکینافاسو و گامبیا هم همیشه به اروپا و لیگای خوب بازیکن ترانسفر میکنن و خوش حال هم هستن و در اولویت اول بازیکنای لژیونرشون رو دعوت می کنن تیم ملی که آبرو داری کنن واسه کشورشون ولی ایران نه برعکسه بعضی از هوادارای متکبر ما می خوان بازیکنای تیم ملی از تیمای بی ریشه مث استقلال و پرسپولیس که گم نام محسوب میشن باشه و وقتی درخشش بازیکنای کره ای ژاپنی رو تو اروپا می بینن میان غرغر که چرا بازیکنای ما نمیرن اروپا! خب شما هستید که بهترین بازیکنا رو واسه خودتون می خواید و اصلا به فکر تیم ملی نیستید
    • مولر از برلین DE ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      ژاپن کره.... نان زیر ساخت هایش را می خورد. با اروپا رفتن درصد کمی فوتبال رشد می کند. الان دایی مهدوی کیا عزیزی پاشازاده کجا هستند. سیستم فوتبال ایران باید از داخل درست شود. چند تا باشگاه خصوصی سرمایه دار و اکادمی دار داریم.. کدام باشگاه زمین تمرین دارد . چند تا استادیوم ورزشی مثل ازادی دارید. شما از کدام پیشرفت فوتبالی حرف میزنی. داداش. طارمی فردا در ایران عین ان راننده پایه یک می ماند که سوار ژیان قدیمی شده بعد کورس می خواهی. همین رحمان رضایی چند سال توی ایتالیا بازیکرد دیروز اخراج کردند. چرا!! سیستم مدیریتی فوتبال ما دولتی و معیوب هست. مشکل از سرخ ابی نیست. کجاست ملوان کو شاهین حیف پاس همه این قربانی لیگ معیوب ایران شد. لیگ مهم هست چون عصاره اش می شود تیم ملی!!
    • .،. IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      در اون که لیگ ایران دوزاریه که شکی نیس الان قائدی از لیگ پرتغال پیشنهاد داره چرا نمیزارن بره؟؟ تو کل دنیا نگا میکنن ببینن کجای اروپا بازیکن دارن همونا رو تو اولویت دعوت میکنن مگه پرسپولیس و استقلال کی هستن که باید بازیکنای تیم ملی از این دوتا تیم باشن؟ خدایی داشتم بازی چند وقت پیش ژاپن رو دنبال میکردم یه دونه محض رضای خدا یه دونه از بازیکناشون از لیگ‌های آسیایی یا لیگ داخلی خودشون نبود همه بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی ژاپن بلا استثنا تو اروپائن حتی نیمکت ذخیره هاشون واقعا چرا باید بازیکن های تیم ملی خودمون از لیگ داخلی باشند؟اونم در شرایطی که خودمون تو اروپا بازیکن داریم و میشه بیشترش کرد ولی بازم اکثرا بازیکنای لیگ دوزاری ایران دعوت میشن! پس فردا تو جام جهانی جلو تیمای مزخرف آفریقایی میخوریم و بعد میبینیم که بازیکنای همونا دارن تو اروپا پیشرفت میکنن و به تیمای تاپ میرن ولی بازیکنای ما باید تو لنگ و کیسه و سوراختور و زردگ و..... باشن و بعد امثال تتلیتی میان میگن پس چرا ما بازیکن تو اروپا نداریم ولی اونا که از ما ضعیف ترن دارن؟!
    • .،. IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      الان تنها امید تیم ملی مصر کیه؟؟؟؟ محمد صلاح حالا دو تیم مطرح مصر کیا هستن؟ الزمالک و الاهلی به نظر خودتون مردم مصر دوست دارن صلاح بره رئال یا بارسا اونجا بازنشسته شه یا بره لیگ خودشون؟؟ خنده دار نیست بازیکن به اون خوبی برگرده لیگ مصر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی