حسین فرکی: انصاریان خجالت نمی‌کشید از عشق به مادرش بگوید
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران گفت: امیدوارم همه ما واقعاً درک کنیم زندگی می‌تواند شیرین یا تلخ باشد اما هرچه که هست خیلی زودگذر است و ارزش رنجاندن ندارد.

خبرورزشیلیگ برتر ایران؛ در فوتبالی که خیلی‌ها نسبت به یکدیگر موضع منفی دارند چهره‌هایی نظیر حسین فرکی مورد اعتماد و احترام نسل‌های مختلف قرار دارند. مردی که واقعاً محجوب و صادق و مهربان است. از دست دادن مهرداد میناوند و علی انصاریان برای فوتبال ایران و برای حسین فرکی که مربی‌شان بود و ارتباط صمیمانه‌ای با آنها داشت سخت است. دقایقی با این مربی اخلاق‌مدار، موفق و سازنده فوتبال کشورمان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

شما همواره ارتباط خوبی با شاگردان‌تان داشتید. مهرداد میناوند از بازیکنانی بود که سال‌ها کنار شما فعالیت کرد. می‌خواهیم ابتدا در مورد مهرداد عزیز صحبت کنیم. 
متأسفانه ویروس کرونا بیش از یک میلیون‌ نفر از مردم دنیا را به کام مرگ کشاند و جمعیتی بسیار بالاتر را داغدار و کل مردم دنیا را گرفتار کرده است. در کشور خودمان ده‌ها هزار نفر را به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس از دست دادیم و چه بسا میلیون‌ها نفر داغدار شده‌اند. برای من هنوز هم باورش سخت است فردی مثل مهرداد میناوند با آن انرژی مثبت بالا و با آن روحیه خاص و دوست‌داشتنی به خاطر این ویروس لعنتی از دستمان رفته باشد. بهتر است به خاطرات خوب‌مان فکر کنیم. مهرداد به هر محفلی که پا می‌گذاشت با انرژی خاص خودش همه را تحت تأثیر قرار می‌داد. قبل از سفر تیم ملی به آمریکا برای برگزاری بازی دوستانه در جزیره کیش اردو داشتیم. آن موقع جوان‌تر و سرحال‌تر بودم و پا به پای بازیکنان تیم ملی تمرین می‌کردم. محله من و مهرداد خیلی نزدیک هم بود و به نوعی خودمان را بچه محل هم می‌دانستیم. در ابتدای تمرین همراه بازیکنان دور زمین می‌دویدم. معمولاً بچه‌های قدیمی تیم ملی در ردیف اول قرار می‌گیرند. هنگام دویدن گاهی مهرداد دو، سه قدم از من جلو می‌زد و من هم به شوخی به او می‌گفتم از من جلو نیفت که خط می‌خوری! در پایان اردو سرمربی تیم ملی مهرداد را خط زد و به جای او حامد کاویانپور را در لیست نفرات اعزامی به آمریکا قرار داد. برای اردوهای بعدی تیم ملی همین موضوع شده بود سوژه‌ای برای شوخی‌های من با مهرداد عزیز، تا به او بگویم از من جلو بزنی باز هم خط می‌خوری. 

یکی از بازیکنان همان نسل تعریف می‌کرد شما برای یکی از اعضای کادر تدارکات تیم ملی پیشقدم شدید تا آپارتمانی خریداری کند و مهرداد میناوند بیشتر از تمام بازیکنان تیم ملی در این کار خیر مشارکت کرد. اگر اشکالی ندارد در این رابطه صحبت کنیم.
در تیم ملی جدا از بحث فوتبالی و فنی، مسائل عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... مورد توجه قرار داشت. یکی از عزیزانی که سالیان زیادی برای تیم‌های ملی زحمت ‌کشیده بود متأهل و دارای فرزند بود و یکی از دغدغه‌هایش نداشتن خانه برای خودش و خانواده‌اش بود. بنده با همراهی آقای احمد سجادی پیشقدم شدیم و همه بچه‌های آن نسل تیم ملی در این کار خیر مشارکت کردند. بله بالاترین کمک از جمع بازیکنان تیم ملی از جانب مهرداد عزیز بود و با در نظر گرفتن ارزش پولی که در آن سال متقبل شد هم‌اکنون می‌توان حدود ۴۰ تا ۴۵ سکه تمام طلا خرید. در هر صورت به واسطه جایگاهی که ما داشتیم گروهی از هموطنان برای دریافت کمک مراجعه می‌کردند و ما بعد از بررسی و در نظر گرفتن جوانب امر موضوع را با بازیکنان در میان گذاشتیم و هر کس به اندازه‌ای که صلاح می‌دید کمک می‌کرد. الان یادم آمد بعد از اینکه برای آن عزیز تدارکات خانه خریداری شد یک روز مهرداد میناوند یک کولر هم خرید و آورد و گفت اگر وسیله دیگری هم لازم داشت محرمانه به خود من بگویید برای‌شان بگیرم و درب منزلشان بفرستم. در کل مهرداد قلب بسیار بزرگی داشت و در انجام کارهای خیر پیشقدم بود. 

علی انصاریان هم در اردوهای مختلف حضور داشت. درباره او صحبت کنیم.
داغدار از دست دادن مهرداد بودیم که متأسفانه علی عزیز هم از دستمان رفت و داغ دل بسیاری از مردم کشور و به خصوص کسانی که با علی انصاریان ارتباط داشته و یا روی او شناخت داشتند بسیار بیشتر شد و واقعاً این ضایعه قابل هضم نیست. برای علی خیلی خوشحال بودم بعد از کنار گذاشتن فوتبال در یک مسیر خوب قرار گرفت و در کار هنری پیشرفت کرد و از دیدن موفقیت‌هایش افتخار می‌کردم. چیزی که هنوز هم خیلی‌ها نگرانش هستند مصیبتی است که مادر محترمه علی درگیرش هستند. داغ و غم از دست دادن اولاد قابل مقایسه با هیچ مصیبتی در عالم نیست. علی رفت اما یک درس بسیار بزرگ و قابل تحسین به ما داد؛ احترام به پدر و مادر. به نظر من عزیزترین افراد برای هر فردی روی این دنیای فانی والدین هستند. به قدری مادرش را دوست داشت که حتی علیرغم درخواست مادر نتوانست یک زندگی مشترک برای خودش درست کند چون نمی‌توانست مادرش را تنها بگذارد. مسلماً همه پدر و مادرشان را دوست دارند ولی دوست داشتن علی و صداقت در کردار و گفتار قابل ستایش بود. به هیچ عنوان خجالت نکشید یا مثلاً عارش نشد که در برنامه‌های مختلف تلویزیونی از عشق‌ به مادرش بگوید. او برای پروژه‌های مختلف کاری‌اش مادرش را همراه خودش می‌برد تا در خانه تنها نماند و احساس تنهایی نکند. این رفتار علی انصاریان الگوی بزرگ حتی برای من در این سن و سال است. علی در اکثر اردوها با حامد کاویانپور و علی کریمی بود. آنها خیلی صمیمی بودند و سر هر اردو اصرار داشتند هم‌اتاقی باشند. وقتی نوه من فوت کرد انصاریان نتوانسته بود در مراسم شرکت کند و پیامک داد و عذرخواهی کرد در حالی که اجبار یا لزومی نداشت در مراسم شرکت کند اما کلاً جوان بامعرفت و باشخصیتی بود و چند روز بعد با او تماس گرفتم تشکر کردم و دقایقی صحبت کردیم. 

خداوند به مادرتان سلامتی و طول عمر بدهد البته اطلاع داریم شما هم احترام خاصی برای مادرتان قائل هستید. خیلی دوست داریم بدانیم رابطه شما در این سن و سال با مادر چطور است؟
مادرم کسالتی دارند که برای‌شان التماس دعا دارم و البته بخشی از این کسالت می‌تواند به دلیل کهولت سن باشد. از روزی که در ذهن دارم ارادت بسیار زیادی به پدر مرحوم و مادر عزیزم داشته‌ام. از آن جا که فرزند بزرگ خانواده هستم در کنار مادرم سعی کرده‌ام سایر اعضای خانواده را به هر نحوی تحت پوشش قرار بدهم تا کمبود پدر احساس نشود. مادر همواره برایم در رأس اولویت‌ها بوده و هستند و به هر آنچه که دست یافته‌ام از دعای مادر بوده است. خداوند رفتگان را قرین رحمت کند و به بازماندگان سلامتی و شادی عنایت فرماید. متأسفانه ویروس کرونا باعث شده رفت و آمدها محدودیت پیدا کند اما من از هر فرصتی برای زیارت مادر استفاده می‌کنم. قدیم‌ها که جوان‌تر بودم نوع نصیحت‌های ایشان متفاوت از الان بود. حالا که سن و سالی از ما گذشته به عنوان مثال هرگاه که می‌خواهم سوار ماشین شوم تأکید می‌کند که هنگام رانندگی خیلی مراقب باش. مادر همیشه مادر است و سن و سال فرزند نمی‌تواند از نگرانی‌های یک مادر کم کند. مادر همیشه و در هر حالتی خیرخواه و دعاگوی فرزند و نگران احوالش است. 

کیفیت لیگ برتر در فصل جاری دچار افت شده، موافقید؟
بله موافقم و می‌بینیم که تفاوت زیادی میان تیم‌هایی که بر فرض بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دارند با تیم‌هایی که کمتر از ۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌اند نیست. در چند فصل گذشته شاهد بودیم جدول به دو تکه تقسیم شده بود ولی الان که نزدیک به نیم‌فصل لیگ برتر هستیم می‌بینیم فاصله تیم‌های دارا با تیم‌های ندار زیاد نیست. البته این مثال دارا و ندار مختص جامعه است که من در بحث فوتبال از آن استفاده کردم. عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها انگیزه بالای بازیکنان تیم‌های ندار برای دیده شدن و پیوستن به تیم‌های دارا و کسب درآمد میلیاردی و عوامل دیگر می‌تواند از دلایل این موضوع باشد.

قرار است برای اردوی تیم ملی لیگ نزدیک به دو ماه تعطیل شود. موافق این اتفاق هستید؟
اجازه بدهید ابتدا این اسامی را خدمت‌تان عرض کنم. حالا شاید نام چند نفر هم الان به ذهنم نیاید. علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سوشا مکانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدمجید حسینی، رامین رضاییان، صادق محرمی، میلاد محمدی، مهرداد محمدی، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، روزبه چشمی، علی کریمی، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، شجاع خلیل‌زاده، اللهیار صیادمنش، ایمان سلیمی، کاوه رضایی، علی علیپور، شهریار مغانلو، کریم انصاری‌فرد، یونس دلفی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و سردار آزمون. چند نفر را نام بردم؟

۲۶ نفر. 
از این جمع ۱۲ تا ۱۵ نفر که به تیم ملی دعوت می‌شوند و بدون تعارف بدنه اصلی تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهد. جایگاه بازیکنانی مثل بیرانوند، پورعلی‌گنجی، حسینی، عزت‌اللهی یا ابراهیمی، محمدی، کریمی، جهانبخش، طارمی و آزمون مشخص است. می‌دانیم که باشگاه‌های خارجی طبق قانون فیفا چند روز قبل از مسابقه رسمی یا بازی‌های تدارکاتی در فیفادی بازیکنان را در اختیار تیم‌های ملی کشورها قرار می‌دهند. قدیم که لژیونر نداشتیم یا که تعدادشان خیلی کمتر بود برگزاری اردوهای بلندمدت برای تیم ملی مثمر واقع می‌شد، اگر الان یک را دو ماه تعطیل کنیم و گروهی از بازیکنان تیم‌های داخلی به اردو بروند عایدی زیادی برای تیم ملی نخواهد داشت. چه بسا اگر بازیکنان از کوران مسابقات به اردوی تیم ملی بروند آماده‌تر هم باشند. این نظر شخصی من است و اصلاً هم نمی‌خواهم بگویم درست است. در این باره کادر فنی تیم ملی تصمیم‌گیرنده است و باید به آن احترام گذاشت و حداکثر همکاری را با تیم ملی داشته باشیم چون موفقیت تیم ملی اولویت فوتبال کشورمان است ولی امیدوارم تصمیمات تحت تأثیر اینکه فردا کارشناسان یا رسانه‌ها بخواهند از آن انتقاد کنند قرار نداشته باشد. 

ممنون از اینکه وقت گذاشتید. اگر صحبت خاصی است بفرمایید. 
امیدوارم همه ما واقعاً درک کنیم زندگی می‌تواند شیرین یا تلخ باشد اما هرچه که هست خیلی زودگذر است و ارزش رنجاندن ندارد. دو عزیز فوتبالی را از دست دادیم، از خداوند متعال برای خانواده محترم میناوند و انصاریان صبر جمیل مسئلت داریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حمید علوی CA ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    مگه از عشق به مادر گفتن خجالت داره؟!! اولین باره از جناب فرکی حرف غیرمنطقی میشنوم. عشق به مادر افتخار داره نه خجالت.
  • کیوان IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    چقدر این آدم مثبت و دوست داشتنیه
  • .،. IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    منظورم همون گلریه که تو لیگ مزخرف نروژه و به خودش میگه بهترین دروازه بان ایران وگرنه همه لژیونر ها بدنه اصلی تیم ملی هستن و امیدوارم بیشتر هم بشن اما اون منفور حق نداره اسم خودشو یک بشر بزاره چه برسه لژیونر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی