خوش قدم: بعد از یک سال بانوان را محک زدیم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سرمربی تیم ملی کاراته بانوان به خبرورزشی گفت: باید همه تلاش کنیم تا همه نمایندگان کاراته کشورمان سهمیه المپیک را کسب کنند.

خبرورزشی - سرمربی تیم ملی کاراته بانوان گفت: ما به دنبال یک مسابقه با شرایط جدی تر بودیم تا عملکرد بازیکنان اردونشین را بررسی کنیم و آن مسابقه هم کاراته وان ترکیه پس از یک سال تعطیلی مسابقات لیگ جهانی کاراته وان در دنیا، بانوان کاراته کا کشورمان پا روی تاتامی استانبول گذاشتند، رویدادی که شاید به نوعی همه چیز بوی تازگی میداد. در هر صورت قطار ایستاده کاراته وان از ترکیه به حرکت در آمد و بانوان ایرانی و مردان کاراته کاکشورمان سوار بر این قطار باکسب مدال های رنگارنگ در استانبول به سوی لیسبون و مراکش حرکت خواهند کرد و در نهایت پاریس ایستگاه پایانی خواهد بود و ملی پوشان کشورمان سهمیه به دست از این قطار پیاده خواهند شد، اما اینکه چه کسانی در فرانسه به کاروان المپیکی ایران اضافه خواهند شد تا چندماه آینده باید منتظر ماند تا لیست نفراتی اعزامی به المپیک مشخص شود.

گفت‌وگوی سمانه خوش قدم سرمربی تیم ملی کاراته بانوان با خبرورزشی را در ادامه می‌خوانید:

بعد از یک سال لیگ جهانی کاراته وان برگزار شد، شرایط کیفی و کمی مسابقات چگونه بود؟
اکثر رقبای ما در این مسابقات حضور داشتند. فقط یک نفر از رقبای رزیتا علیپور و سارا بهمنیار در لیگ جهانی استانبول حضور نداشتند. همه نفرات اصلی و پر قدرت در این رقابت‌ها حضور داشتند. پس از یک سال دوری داوران، مربیان، بازیکنان و ... از تاتامی این رویدادها برگزار شد. برگزاری این مسابقات به نوبه خود یک تازگی داشت و اتفاقات خوبی برای ما رقم خورد. ما در این رویداد بیشتر به دنبال این بودیم که عملکرد بازیکنان را بررسی کنیم و ببینیم تفکرات ما آیا در مسیر درست قرار دارد یا خیر؟ خدا را شاکرم که بازیکنان ما عملکرد خوبی داشتند.

آیا دوری یک ساله از مسابقات از لحاظ روحی و روانی برای ملی پوشان فرسایشی نشده بود؟
با اینکه یک سال از گردونه رقابت ها دور بودیم اما من از مبارزات ملی پوشان راضی بودم، عملکزد بازیکنان از نظر کادر فنی و خواسته هایی که ما از آنها داشتیم راضی کننده بود. ضمن اینکه ما مرحله ششم اردوی تیم ملی بانوان را به گونه ای طراحی کردیم که یک مسابقه درون اردویی با حضور بهترین داورن آسیایی طراحی کردیم و به اهدافمان در اردوها رسیدیم. پس از این طراحی ما به دنبال یک مسابقه با شرایط جدی تر بودیم تا عملکرد بازیکنان اردونشین را بررسی کنیم و آن مسابقه هم کاراته وان ترکیه 
بود.

شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات کاراته آیا تاثیر منفی روی عملکرد بازیکنان خارجی گذاشته بود؟
واقعیت این است که رقابت بین تمام کاراته کاها در این مسابقات تنگاتنگ بود. مخصوصا مسابقات بین نفرات صدر رنکینگ خیلی حساس و مهم بود. حریفان سعی کرده بودند بازیکنان ما را آنالیز کنند اما ما روی بازیکنان خودمان کار کرده بودیم. آنها روی نقاط ضعف و قوت بازیکنان ما کار کرده بودند اما ما موفق شدیم به اهدافمان برسیم.

داوری ها چطور بود، آیا دوری داوران از میادین تاثیری منفی در قضاوت آنها مخصوصا درکاتا داشت؟
داوری ها در بخش کاتا روز اول اصلا خوب نبود. به هر حال بعد از یک سال دوری از تاتامی هراتفاقی ممکن است رخ دهد. داوران هم بعد از یک سال اولین تجربه قضاوت را داشتند و شروعی دوباره برای آنها هم بود. من در جایگاه مربیان کاتا نیستم اما بازیکنان ما توانمند هستند و می‌توانند در بخش کاتا همه سهمیه المپیک بگیرند و هم مدال المپیک کسب کنند و این اتفاقا خوشآیند دور از دسترس نیست.

رزیتا علیپور در مرحله یک هشتم دچار آسیب دیدگی شد و دیگر مبارره نداد، از شرایط مصدومیت علیپور بگوید؟
علیپور در مرحله یک هشتم از ناحیه مچ پا دچار مصدومیت شد. با صحبتهایی که با آبرون و آبادی مشاوران پزشکی تیم داشتیم، صلاح بر این بود که علیپور برای حفظ سلامتی مبارزات را ادامه ندهد. چون این مسابقات در کسب سهمیه المپیک تاثیر گذار نیست ادامه ندادن وی نگران کننده نبود. علیپور با آن آسیب دیدگی با غیرت جنگید و تا فینال رسید. خوشبختانه آسیب دیدگی او نگران کننده نیست اما به دلیل پیگیری از آسیب جدی بنده و تیم پزشکی تصمیم گرفتیم ادامه ندهد.به هرحال آسیب جزیی از ورزش قهرمانی است.

به غیر از بهمنیار و علیپور دو کاراته کا دیگر کنار شما به این رقابت ها اعزام شده بودند، عملکرد آنها چطور بود؟
حریف اصلی بهمنیار نفر اول رنکینگ ترکیه بود، او یک کاراته کا خوبی بود اما در مجموع بهمنیار برای موفقین رای این رقابت ها شده بود. ما در این رقابت ها طراوت خاکسار و شیما آل سعدی را هم کنار تیم داشتیم، ما تصمیم گرفته ایم از تمام پتانسیل کاراته بانوان استفاده کنیم. باید همه تلاش کنیم تا همه نمایندگان کاراته کشورمان سهمیه المپیک را کسب کنند. جا دارد از تمام مربیان و کادرفنی تیم ملی که به ما در این مسیر کمک کردند تشکر کنم.از قاسمی و سید حسینی واقعا تشکر میکنم.

اما شرایط حمیده عباسعلی برای جامعه کاراته مهم است، وضعیت او پیش از پایان اردوی محل ششم چطور بود؟
او در شرایط خیلی خوبی تمرین میکند. برای حفظ آماگی بیشتر صلاح بود او در این مسابقات حضور نداشته باشد. امیدواریم در لیسبون عباسعلی با بهترین شرایط به روی تاتامی برود. حمیده سهمیه المپیک را کسب کرده است و در واقع مسیر المپیکی او هموار است، حضور او در مسابقات لیسبون یک دیدار تدارکاتی خوبی خواهد بود. ما بدنبال عملکرد خوب عباسعلی هستیم، در تکنیک های او تغییرات زیادی ایجاد کردیم و خیلی امیدواریم در مسابقات بعدی بتواند بدرخشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی