نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
مسابقات انتخابی المپیک/ جنگِ انتقامی محمدرضا گرایی با فرنگی‌کار قزاقستان در خانه حریف
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

مسابقات کشتی‌آزادوفرنگی گزینشی و کسب‌سهمیه المپیک در قاره‌آسیا روزهای ۲۲ – ۲۰ فروردین‌ماه جاری در ۶ وزن المپیکی، به‌میزبانی شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار می‌شود.

خبرورزشی - نمایندگان ایران در این رقابت ها  برای کسب ۳ سهمیه کشتی‌آزاد در اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلو و ۳ سهمیه کشتی‌فرنگی در اوزان ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلو به‌مصاف حریفان می‌روند.

آزادکاران ایرانی در مسابقات قهرمانی‌جهان ۲۰۱۹ نورسلطان قزاقستان با رضا اطری، حسن یزدانی و یداله محبی، موفق به‌کسب ۳ سهمیه المپیک در اوزان ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلو شدند. فرنگی‌کاران کشورمان نیز با علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیرقاسمی منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلو سهمیه المپیک را به دست آورده‌اند.

اتحادیه‌جهانی‌کشتی لیست اولیه تیمهای کشتی کشورهای‌آسیایی برای حضور در پیکارهای‌گزینشی قزاقستان را منتشر کرد. هرچند این لیست تا زمان شرکت درمراسم وزن‌کشی احتمال تغییر و جابه‌جایی دارد، اما تا حدود بسیار زیادی، حریفانِ نمایندگان کشورمان در رقابتهای گزینشی سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو را در گزینشی قاره‌ای روشن و مشخص کرده است. هر کشور آسیایی که نتواند سهمیه‌های خود را در آلماتی تکمیل کند، باید درآخرین گزینشی‌سهمیه المپیک، باحضور کشتی‌گیرانِ همه کشورهای دنیا که موفق به کسب سهمیه نشده‌اند، روزهای ۱۹ – ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در صوفیه بلغارستان، بخت خود را برای کسب سهمیه و تکمیل تیمهای ملی کشورشان مبارزه کرده و کشتی بگیرند.

در لیست اولیه اسامی شرکت‌کنندگان پیکارهای گزینشی‌آسیا به‌میزبانی قزاقستان، اسامی کشتی‌گیران ایران، قزاقستان (میزبان) کره‌جنوبی، ژاپن، چین، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، سوریه، عراق، اردن و تایلند قرار دارد که بعضی کشورها دربرخی اوزان اسامی ۲ و بعضاً ۳ کشتی‌گیر اعلام کرده‌اند.  

* کشتی‌آزاد:

یزدانی جوان، به‌دنبال بزرگی در آلماتی و توکیو

* ۶۵ کیلو: حضور ۱۳ کشور در مسابقات گزینشی، این وزن را یکی از شلوغترین اوزان کشتی‌آزاد قزاقستان کرده است. درحالی که آزادکاران میزبان، هند، مغولستان و ژاپن سهمیه ۶۵ کیلوی المپیک را به‌دست آورده و در آلماتی کشتی نمی‌گیرند، حضور ۱۳ کشور، شرایط سخت و حساسی را پیشِ پای امیرمحمد یزدانی جوان قرار می‌دهد.

غیبت کشتی‌گیر میزبان دراین وزن به‌دلیل کسب سهمیه، یکی‌از اتفاقات خوب و دلگرم کننده به‌نفع همه مدعیان ۶۵ کیلوست. یکی از اوزانی که کره‌جنوبی ۳ کشتی‌گیر معرفی کرده، همین وزن است. معرفی ۲ یا ۳ مدعی برای یک‌وزن دو حالت دارد، یا واقعاً همه در سطح خوب کیفی قرار دارند و مربیان مجبورند تا آخرین فرصت، دغدغه‌ای شیرین و امیدوارکننده برای انتخاب و معرفی نفر اصلی داشته باشند. یا تردید در معرفی ملی‌پوش اصلی، به‌دلیل ضعف مفرط، یا عدم آمادگی نفرات مدنظر از نگاه کادرفنی تیم‌ملی می‌باشد. اگر تردید و دودلی مربیان کره‌جنوبی از حالت دوم باشد، به‌نفع کادرفنی ماست.

درکنار حریفان کره‌ای، مدعیان ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان هم درتلاش هستند تا برای ما مشکل‌آفرینی کنند. اما جوان جنگنده، جسور، نترس و بی‌باک جویباری می‌خواهد با کسب سهمیه المپیک، راه خودش برای سفر به توکیو را کوتاه کرده، اولین تجربه المپیکی خود را در کارنامه ورزشی‌اش ثبت کند. هرچند رییس‌فدراسیون، مدیر تیمهای‌ملی و سرمربی تیم‌ملی تاکید دارند هیچ کشتی‌گیری بدون مسابقه انتخابی راهی المپیک نمی‌شود، اما کشتی‌گیری که بتواند سهمیه المپیک را به‌دست آورده و شایستگی خود را در مراحل قبلی انتخابی نیز ثابت کرده باشد، قطعاً می‌تواند از شانس بیشتری برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی برخوردار شود.


راه سخت و دشوار امامی برای رسیدن به سهمیه المپیک

* ۷۴ کیلو: یونس امامی، جوان پرتلاش و زحمتکش تهرانی، برای رسیدن به سهمیه این وزنِ المپیک، راه بسیار سخت و دشواری پیشِ رو دارد. باتوجه به این که فقط ژاپن در این وزن سهمیه المپیک گرفته است، حضور نمایندگان ۱۲ کشور آسیایی در مقابل نماینده کشورمان، خبراز رقابتی حساس، جدی و سنگین دریکی از شلوغ‌ترین وزنهای گزینشی قزاقستان می‌دهد.

حضور آدام باتیروف روسی‌الاصل تیم بحرین را باید یکی از مهم‌ترین حریفان یونس امامی در پیکارهای قزاقستان دانست. هرچند کشورهایی مثل کره‌جنوبی و  ترکمنستان نام دو کشتی‌گیر را در لیست اولیه اعلام کرده‌اند، درکنار نمایندگان این دو کشور، کشتی گیرانِ مدعی ازبکستان، مغولستان، هند، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، همراه ملی‌پوشان قطر و تایلند دیگر کشتی‌گیران حاضر در رقابتهای این وزن هستند.

رویارویی یونس امامی با حریفان روسی‌الاصل بحرین و کشتی‌گیران کره‌جنوبی، ازبکستان و مغولستان، از حساسیت و اهمیت بیشتری نسبت به سایر حریفان برخوردار است. اگر براساس قرعه، یونس امامی جوان در مرحله مقدماتی با این رقیبان روبرو نشود، قطعاً وقتی بدنش راه بیفتد و به قول معروف نَفَسَش برای مبارزه با حریفان چاق شود، دیگر رویارویی با آدام باتیروف کشتی‌گیر روسی الاصل تیم بحرین یا سایر مدعیان و حریفان ازبک، کره‌ای و ..... نیز برای یونس امامی نگران کننده و مشکل‌آفرین نخواهد بود.

هرچند حضور امامی در رقابتهای قزاقستان، از همان ابتدا با حاشیه‌ها و حرف و حدیثهایی همراه شد، اما او برای اثبات شایستگی های خود و زدن مهر تایید بر انتخاب و اصرار کادرفنی تیم ملی، باید با جان و دل بجنگد تا با کسب سهمیه المپیک، هم خودش و هم غلامرضا محمدی را در اصرار بر این انتخاب روسفید و سربلند کند.


حساسیت رقابت ۹۷ کیلو با گرفتن سهمیه المپیک محمدیان

* ۹۷ کیلو: حضور مدعیان ۹ کشور در لیست اولیه مسابقات گزینشی این وزن، بیانگر این است که تیم‌ملی کشورمان برای کسب سهمیه این‌وزن نه تنها کار دشواری ندارد، بلکه نسبت به سایر اوزان از شرایط بهتری نیز بهره می‌بریم. باتوجه به حضور کشتی‌گیرانی مثل ماگومد ابراگیموف(ازبکستان) که قبلاً با ضربه‌فنی مغلوب علیرضا کریمی ملی‌پوش کشورمان شده است. نائویا آکاگوما، تایرا سونودا (ژاپن)، مین وون سئون، جونگ کو لی (کره‌جنوبی) باتزول اولزیساخان (مغولستان)، آوساییمان هابیلا(چین)، ساتیوارت کادیان(هند)، سیمبات سلیمانوف (قرقیزستان)، زیاموهامت سپروف (ترکمستان) و محمد اینام (پاکستان) در لیست مدعیان این وزن، می‌توان امیدوار بود که بهترین فرصت برای محمدحسین محمدیان فراهم است تا کارِ کسب سهمیه را در همین آلماتی یک‌سره کرده و سهمیه ۹۷ کیلوی تیم ملی را در جیب غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی بگذارد.

پیروزی با امتیاز عالی و تحمیل ضربه‌فنی به کایل اسنایدر قهرمان آمریکایی المپیک و جهان، از نظر روحی شرایطی برای محمدیان فراهم کرده تا در صورت رسیدن به آمادگی مطلوب، می‌تواند کسب سهمیه ۹۷ کیلوی کشتی‌آزاد را برای کشورمان تضمین کند. بدون‌شک ناآماده بودن هر کشتی‌گیری، حتی قهرمانان المپیک و جهان را نیز در چرخه ناکامی و شکست قرار دهد. همانگونه که محمدحسین محمدیان نیز در انتخابی تیم‌ملی، به دلیل دور بودن از آمادگی لازم مقابل علی شعبانی، شکست را پذیرفت.

محمدیان، بعداز پشت سر گذاشتن محرومیت ۴ ساله، بازگشتی بسیار امیدوارکننده روی تشک قهرمانی داشته و حالا می‌تواند با گرفتن سهمیه المپیک در آلماتی، هم مهر تایید برانتخاب و اصرار کادرفنی تیم‌ملی بزند و هم رقابت با علیرضا کریمی، علی شعبانی و مجتبی گلیج برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی اعزامی به المپیک را از جذابیت، حساسیت و حال و هوای خاص برخوردار کند.


* کشتی‌فرنگی


دیدار انتقامی گرایی با حریف قزاق در خانه حریف

* ۶۷ کیلو: لیست اولیه شرکت‌کنندگان درگزینشی این‌وزن را کشتی‌گیران ایران، قزاقستان میزبان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، چین، هند، ژاپن، قرقیزستان، کره‌جنوبی، سوریه، عراق و تایلند تشکیل می‌دهند. محمدرضا گرایی نماینده کشورمان برای کسب سهمیه المپیک باید به‌مصاف مدعیان بعضاً باتجربه و عنوان‌دار برود.

هرچند قزاقهای میزبان دراین‌وزن نام ۳ کشتی‌گیر را در لیست اولیه اعلام کرده‌اند، احتمال این‌که از آلمات کبیسبایف (نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن که درفینال ۳ – یک مغلوب امید نوروزی شد)، استفاده کنند بسیار ضعیف است (ولی همه‌چیز تا آخرین فرصت قبل‌از وزن‌کشی، به شرایط‌بدنی و میزان آمادگی کشتی‌گیران، بستگی دارد). اما درهر صورت نام او نیز در لیست اولیه قزاقها به‌چشم می‌خورد. البته می‌توان انتظار داشت که قزاقها شانس بیشتری به میرژان شرماخانبت نفر سوم جهان ۲۰۱۸ و نایب‌قهرمان‌آسیا ۲۰۱۹ برای حضور دراین وزن بدهند. بویژه که این کشتی‌گیر در مسابقات قهرمانی‌جهان ۲۰۱۸ با نتیجه ۹ – صفر جوان شیرازی ما را شکست داده و حالا کاکوی جوان ما برای انتقام آن شکست در خانه حریفِ قزاق و به‌منظور کسب سهمیه المپیک، کار سخت و دشواری مقابل نماینده میزبان خواهد داشت.

شوگو تاکاهاشی که در یک‌چهارم‌نهایی مسابقات قهرمانی امیدهای‌جهان ۲۰۱۷ با نتیجه ۴ – ۲ مغلوب امین کاویانی‌نژاد شده است، یا کاتسوآکی اندو ( ملی‌پوش ژاپنی‌ها در مسابقات قهرمانی‌امیدهای‌جهان ۲۰۱۸) یکی‌از حریفان پیشِ روی گرایی درآلماتی خواهند بود. کشتی‌گیرانی مثل ریو هانسو یا دوی‌ئونگ کیم (کره‌جنوبی)، مارلن آسیکوف (قرقیزستان)، کای تیان (چین)، آشو آشو (هند) و حتی عبدالکریم الحسن (سوریه) و ..... هم تلاش می‌کنند برای ملی‌پوش شایسته کشورمان مشکلاتی را فراهم کنند.


ترسِ حریفان‌آسیایی از شکستهای قبلی مقابلِ حسین نوری


* ۸۷ کیلو: در این وزن اسامی کشتی‌گیران کشورهای قزاقستان میزبان، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، هند، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق قرار دارد. نمایندگان ازبکستان و قرقیزستان در جمع مدعیان آسیایی، سهمیه المپیک را به‌دست آورده و در گزینشی آلماتی کشتی نمی‌گیرند.

اما اکثر آنهایی که جزو مدعیان این وزن نامشان در لیست اولیه مسابقات گزینشی قزاقستان اعلام شده، تجربه و سابقه قبول شکست مقابل ملی‌پوش کرجی کشورمان را در کارنامه دارند. فی پنگ (چین) رکورددار شکست برابر  حسین نوری است. او هم در مسابقات‌جهانی ۲۰۱۷، هم در پیکارهای قهرمانی‌آسیا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مقابل ملی‌پوش کشورمان مغلوب شده است. عظمت کاستابایوف (قزاقستان میزبان) هم شکست مقابل کشتی‌گیر ما در مسابقات قهرمانی‌آسیا ۲۰۱۷ را تجربه کرده است. ماتساتو سومی (ژاپن) هم در مسابقات قهرمانی‌آسیا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مقابل نوری ما شکست خورده است. سونیل کومار (هند) هم در فینال قهرمانی‌آسیا ۲۰۱۹ مغلوب حسین نوری دارنده مدال برنزجهان و ۳ طلای قهرمانی‌آسیا و طلای بازیهای‌آسیایی از کشورمان شده است.

اگرچه دو کشتی‌گیر حاضر در لیست تیم کره‌جنوبی و حریفان ترکمنستان، تاجیکستان و عراق تاکنون برابر حسین نوری کشتی نگرفته‌اند ولی باتوجه به توانمندی و روحیه بالای ملی‌پوش ۸۷ کیلوی کشورمان، کسب سهمیه این وزن برای ملی پوش ما نباید چندان دشوار باشد. بویژه این که اکثر مدعیان با ترس از شکستهای قبلی باید برابر او حاضر شوند و همین موضوع می‌تواند از نظر روحی او را در شرایط بهتری قرار دهد، البته هم حسین نوری، هم محمد بنا و کادرفنی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی کشورمان به‌خوبی به‌این مهم توجه دارند که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان و نباید در بادِ نتایج قبلی و پیروزی‌های گذشته خوابید و حریفان را دستِ کم گرفت.


کسب سهمیه ساروی برای خلق یک رکورد تاریخی در بابل

* ۹۷ کیلو: هیچ‌یک از مدعیان این‌وزن قاره‌آسیا سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو ندارند، اما غیبت کشتی‌گیران ازبکستان بویژه رستم آساکالوف فرنگی‌کار روسی‌الاصل تیم ازبکستان نایب‌قهرمان‌جهان و قهرمان بازیهای‌آسیایی که به ۹۷ کیلو صعود کرده بود، در گزینشی قزاقستان کمی عجیب است. در هرصورت رویارویی محمدهادی ساروی با حریفانی از قزاقستان، چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، قرقیزستان، تاجیکستان و عراق برای کسب سهمیه، نباید چندان نگران‌کننده یا ناامیدکننده باشد.

وقتی یرولان ایسکاکوف یکی‌از دو فرنگی‌کار لیستِ میزبان، یا سئون گیون‌کیم یکی‌از دو کشتی‌گیر حاضر در لیست کره‌جنوبی، قبلاً مقابل مصطفی صالحی‌زاده (فرنگی‌کار خوزستانی که به‌خاطر دوپینگ، در محرومیت ۴ ساله به‌سر می‌برد و محرومیتش ۲۰۲۲ به‌پایان می‌رسد) شکست خورده اند، پیروزی ساروی دور از دسترس نیست.

کشتی‌گیر بابلی تیم‌ملی و نفر اول انتخابی می‌تواند با کسب سهمیه المپیک در آلماتی، مسیری میانبر برای سفر به ژاپن برای خود و ۹۷ کیلوی تیم‌ملی ترسیم کند. ساروی مدتها با همشهریش قاسم رضایی قهرمان‌المپیک و جهان تمرین کرده، با ریزه‌کاری‌های تخصصی مدعیان این وزن آشنا شده، با استفاده از تجربیات ارزنده این قهرمان‌المپیک و با توانمندی‌های فنی، روحی، جسمی و قابلیتهای بسیار بالایی که دارد، می‌تواند یکی‌از سهمیه‌های المپیک کشتی‌فرنگی را درهمین مسابقات قزاقستان، از آنِ خود کند و راه رسیدن به توکیو و حضورش در المپیک را پررنگتر کند.

جوان خوش‌آتیه بابلی می‌تواند باحضور درالمپیک و کسب مدال از بازیهای توکیو، رکوردی غرورانگیز و اتفاقی تاریخی، نادر و دست نیافتنی برای شهر و استانش رقم بزند و این شهر کوچک را صاحب سومین مدال المپیکی (پیش‌از این قاسم رضایی یک طلا و یک برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریودوژانیرو را به دست آورده است) در وزن ۹۷ کیلوی کشتی‌فرنگی کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی