تعظیم‌های خاطره ساز عربستانی‌ها مقابل استقلال/ از زانو زدن الهلال و الاتحاد تا تحقیر الاهلی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اولین پیروزی رسمی استقلال مقابل تیم‌های عربستانی در داخل خاک این کشور نیز فوق‌العاده جذاب و دوست‌داشتنی بود. اتفاقی شیرین که در زمستان سال ۸۸ رخ داد.

خبرورزشی - مهدی همدانی؛ شرایط گروه استقلال به گونه‌ای است که پیروزی مجدد این تیم مقابل الاهلی  عربستان می‌تواند گره صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا را برای نماینده کشورمان باز کند. اتفاقی بسیار مهم و ارزشمند که بدون شک فرهاد مجیدی و شاگردانش به اهمیت آن کاملاً واقف هستند. این برای اولین بار نیست که استقلال به جهت بقا در پیکارهای آسیایی باید یک تیم عربستانی را به‌معنای واقعی کلمه مقهور کند و طی سالیان گذشته به دفعات چنین کاری را انجام داده است. به بهانه رویارویی مجدد با میزبان سعودی، بد نیست ارزشمندترین و خاطره ساز ترین پیروزی‌های استقلال برابر تیم‌های عربستانی در پیکارهای مختلف آسیایی را همراه با همدیگر مرور کنیم:

شکست تاریخی الهلال

بدون شک هواداران استقلال هرگز پیروزی ارزشمند و تاریخی این تیم مقابل الهلال عربستان در اسفندماه سال ۷۷ را فراموش نخواهند کرد. مقطعی که الهلال در اوج قدرت قرار داشت و هفت ملی‌پوش عربستانی برای این تیم توپ می‌زدند ولی شاگردان ناصر حجازی فقید به لطف یک نمایش فراموش‌نشدنی و گلزنی فرهاد مجیدی و سیروس دین محمدی، حریف مغرور عربستانی را با نتیجه دو بر یک در چارچوب پیکارهای جام باشگاه‌های آسیا شکست دادند و همان برتری نقش فوق‌العاده مهمی در حذف الهلال و البته راهیابی استقلال به مرحله نیمه نهایی مسابقات فوق  ایفا کرد. آن پیروزی از یک جهت دیگر هم بسیار ارزشمند بود چون مدیران باشگاه الهلال قبل از مسابقه مدعی بودند استقلال اساساً شانسی برای برتری برابر آنها و صعود به مرحله بعدی ندارد !

خوشبختی با نیکبخت

برتری مقابل الاتحاد عربستان و کنار زدن این تیم از آخرین دوره پیکارهای جام باشگاه‌های آسیا در دی ماه سال ۸۰ هم یکی از شیرین‌ترین خاطرات استقلالی‌ها در مصاف با نمایندگان سعودی به حساب می‌آید. دیدار رفت دو تیم در جده با برتری سه بر دو میزبان تمام شد و در بازی برگشت هم عربستانی‌ها ابتدا با یک گل جلو افتادند ولی شاگردان منصور پورحیدری فقید ابتدا توسط محمد نوازی کار را به تساوی کشاندند و پس از آن در دقایق تلف شده نوبت به علیرضا نیک‌بخت واحدی رسید تا با یک ضربه سر تماشایی تور دروازه الاتحاد را بلرزاند و سند صعود استقلال را در حضور بالغ بر هفتاد هزار تماشاگر امضا کند. گلی خود نیکبخت همچنان از آن به عنوان یکی از بهترین گل‌های زندگی‌اش یاد می‌کند و البته انصافاً بسیار هم مهم و  زیبا بود.

هلهله در خاک حریف

اولین پیروزی رسمی استقلال مقابل تیم‌های عربستانی در داخل خاک این کشور نیز فوق‌العاده جذاب و دوست‌داشتنی بود. اتفاقی شیرین که در زمستان سال ۸۸ رخ داد و شاگردان صمد مرفاوی به لطف دو گل ارزشمند فرهاد مجیدی و ضربه پنالتی که توسط محمد محمدی مهار شد، توانستند الاهلی را در شهر جده شکست بدهند و برای اولین بار موفق به پیروزی مقابل یک تیم عربستانی در داخل آن کشور شوند. البته استقلال در آن فصل حجت را تمام کرد و در بازی برگشت نیز این تیم را شکست داد تا خاطره بسیار تلخی از خودش در ذهن هواداران الاهلی بر جای بگذارد. درواقع سریال شکست‌های این تیم برابر آبی‌پوشان ایرانی از همان زمان آغاز شد و خوشبختانه همچنان در حال تداوم است و امیدواریم بامداد چهارشنبه قسمت جدیدی از این ناکامی را شاهد باشیم.

فتح ریاض

قطعاً برتری مقابل یک تیم عربستانی در پایتخت این کشور لذتی چند برابر دارد و این اتفاق برای استقلال در بهار سال ۹۲ رقم خورد. همان مقطعی که امیر قلعه‌نویی و شاگردانش برای رویارویی با الهلال مسافر ریاض شدند و توانستند الهلال را در مقابل چشمان حیرت‌زده هوادارانش با نتیجه دو بر یک شکست بدهند. یکی از ارزشمندترین پیروزی‌های تاریخ استقلال برابر تیمی که دقیقاً مانند آبی‌پوشان ایرانی، افتخارات فراوانی در آسیا دارد. پس از آن پیروزی ارزشمند، برخی از سایت‌های ورزشی منطقه به استقلال لقب "آقای فوتبال آسیا " را دادند و از الهلال بابت این شکست تلخ خانگی به شدت انتقاد کردند. استقلال در آن فصل لیگ قهرمانان ( سال ۲۰۱۳) توانست تا مرحله نیمه نهایی خودش را بالا بکشد اما در نهایت مغلوب نماینده کره جنوبی شد.

شاهکار با مرد آلمانی

پیروزی‌های متوالی استقلال مقابل الهلال در زمان هدایت وینفرد شفر نیز از جمله وقایع شیرینی است که حتماً هواداران این تیم آن را از خاطر نخواهد برد.استقلال ایران از اواخر زمستان سال ۹۶ تا اوایل بهار سال ۹۸ روزهای بسیار تلخی را برای الهلال عربستان رقم زد و توانست این تیم را سه مرتبه متوالی در عرصه لیگ قهرمانان آسیا شکست بدهد! اتفاقی رویایی و فوق‌العاده ارزشمند که بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک مجدداً تکرار شود. شرایط در آن مقطع به گونه‌ای شده بود که الهلالی ها  به وضوح از استقلال وحشت داشتند و ضعف روحی آنها هنگام تقابل با نماینده کشورمان به وضوح قابل مشاهده بود. شفر کلاً مربی متوسطی بود و با استقلال در عرصه پیکارهای آسیایی هم به موفقیتی دست پیدا نکرد ولی انصافاً پیروزی‌هایش مقابل الهلال در آن مقطع شاهکار بود.


اشک‌های هواداران الاهلی

... و بالاخره می‌رسیم به آخرین پیروزی غرورانگیز استقلال مقابل یک تیم عربستانی. برتری که همین چند روز قبل در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد و استقلال توانست الاهلی را در شهر جده با نتیجه فراموش‌نشدنی پنج بر دو شکست بدهد. یک برد فوق‌العاده که باعث حیرت تمام کارشناسان فوتبال در غرب آسیا شد و اشک هواداران الاهلی را درآورد. بدون شک استقلال این توانایی را دارد که بامداد چهارشنبه یک پیروزی ارزشمند دیگر برابر این تیم عربستانی کسب کند و با یک تیر، دو نشان بزند. در واقع برتری استقلال می‌تواند راه صعودش به مرحله بعدی را هموار کند و البته احتمال حذف الاهلی از گردونه پیکارهای آسیایی را نیز قوت ببخشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کیسه مافیا ورزش IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    الشباب عربستان تیمی که همه‌ی بازی هایش را مقابل استقلال برده بدون یک شکست . از تعظیم و زانو زدن استقلال جلوی الشباب هم بگویید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی