نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
خط‌ونشان کشتی ایران و روسیه قبل از المپیک ۲۰۲۱ توکیو
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مسابقات کشتی‌آزاد و فرنگی قهرمانی دو قاره آسیا و اروپا با قدرتنمایی کشتی‌گیران ایران و روسیه به‌پایان رسید. 

خبرورزشی -دوحریف سنتی و رقیب دیرینه کشتی‌جهان و المپیک، قبل‌از شروع بازیهای المپیک ۲۰۲۱ توکیو، باکسب قهرمانی دو قاره مطرح کشتی دنیا، برای هم خط و نشان کشیدند.

هرچند روسها از نظر کسب تعدادمدال طلا، شرایطی به‌مراتب بهتر از کشتی‌گیران کشورمان داشتند و ۱۰ طلای قاره سبز را برگردن آویختند و شاگردان محمد بنا و غلامرضا محمدی فقط ۷ مدال طلا گرفتند ولی روسها دربعضی اوزان (حتی وزن المپیکی ۷۴ کیلوی کشتی‌آزاد) موفق به‌کسب مدال و حضور در جمع نفرات‌برتر نشدند. اما فرنگی‌کاران ایرانی در همه اوزان المپیکی (۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلو) روی سکو رفتند و آزادکاران کشورمان نیز در ۶ وزن المپیکی (۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلو) یکی‌از مدالهای طلا، نقره و برنز قاره‌کهن را بر گردن آویختند. همین موضوع باعث شد تا ازنظر تعداد کسب مدال و ایستادن روی سکوی نفرات برتر قاره‌ها، نمایندگان کشورمان شرایط بهتری نسبت به رقیب دیرینه و سنتی خود به‌دست آورند. 

هرچند روسیه با عباس گادجی ماگومدوف، زاگیر شاخیف، اسرائیل کاسوموف، آرتور نایفونوف و علیخان جبرئیل‌اف در اوزان ۶۱، ۶۵، ۷۰، ۸۶ و ۹۷ کیلو به مدال طلا رسیده ولی نمی توان عبدالرشید سعداله اف را ملی پوش ۹۷ کیلوی در المپیک ندانست و علیخان جبرئیل‌اف را ملی‌پوش روسها محسوب کرد. 

در کشتی فرنگی هم روسها با امین صفرشایف، سرگئی امیلین، جامبولات لوکایف، ادلان آکیف و موسی اولویف در اوزان ۵۵، ۶۰، ۶۳، ۸۲ و ۹۷ کیلو طلا گرفتند ولی طلای اوزان غیزالمپیکی نمی‌تواند ملاکی برای نفرات برتر آنها در المپیک باشد.

البته احتمال قریب به یقین، تعدادی از همین نفرات برتر قارها در ترکیب تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی دو کشور ایران و روسیه در بازیهای المپیک توکیو کشتی خواهند گرفت و نتایج و عملکرد آنها در مسابقات قهرمانی قاره‌ای، می‌تواند ملاک ارزیابی و آنالیز کادرفنی تیمهای ملی هر دو کشور قرار گیرد. 

حتی اگر برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی برای کادرفنی تیمهای ملی کشورمان مدنظر قرار بگیرد، بازهم تعدادی از همین نفرات شانس بیشتری نسبت به سایر مدعیان برای عضویت در تیم ملی اعزامی به المپیک برخوردارند. البته حسن یزدانی و رضا اطری، قبلاً با موفقیت در مسابقه انتخابی درون اردویی تیم ملی کشتی آزاد، تکلیف خودشان و تیم ملی را برای حضور در اوزان ۵۷ و ۸۶ کیلوی المپیک ۲۰۲۱ روشن کرده‌اند. 

هرچند هیچ یک از مدعیان دوبنده تیم‌ملی را نمی‌توان نادیده یا دستِ‌کم گرفت ولی بدون شک کشتی‌گیرانی مثل علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی، محمدرضا گرایی در کشتی‌فرنگی، باتوجه به نتایج و عملکردی که در مسابقات گزینشی المپیک یا تورنمنتهای برون مرزی داشتند، شرایط بهتری نسبت به دیگر مدعیان دارند. 

اما در کشتی آزاد شرایط واقعاً متفاوت است و هیچ کس نمی تواند، هیچ کشتی گیری را از قبل انتخاب شده یا فرد موفق در انتخابی بداند. به‌رغم این‌که تکلیف اوزان ۵۷ و ۸۶ کیلوی کشتی آزاد روشن شده ولی در اوزان ۶۵، ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلو، هیچ آزادکاری فاصله زیاد و قاطعانه ای با حریف و رقیب خود ندارد. مثلاً نمی‌توان هیچ کدام از دو مدعی ۶۵ کیلوی تیم ملی امیرمحمد یزدانی یا مرتضی قیاسی را از قبل برنده دانست. یا از میان یونس امامی و مصطفی حسین‌خانی یکی را به‌عنوان کشتی‌گیر برنده قطعی برای ۷۴ کیلو نامید. در ۱۲۵ کیلو هم نمی‌توان هیچ کدام از مدعیان سنگین وزن نظیر امین طاهری، امیرحسین زارع، پرویز هادی یا یداله محبی را از قبل برنده دانست. اما بدون شک حکایت ۹۷ کیلوی کشتی آزاد هم با ۳ وزن باقیمانده دیگر بسیار متفاوت است و اگر در آن اوزان رقابت بین دو نفر برای رسیدن به دوبنده تیم ملی است، در ۹۷ کیلو باید محمدحسین محمدیان، علی شعبانی، علیرضا کریمی و مجتبی گلیج، تکلیف این وزن را روشن کنند. 

ذکر این نکته نیز ضروری است که مدعیان ناکام تیم‌ملی در انتخابی المپیک نباید ناامید شوند زیرا شاید از این شانس برخوردار باشند که در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ نروژ کشتی بگیرند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی