نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
آغاز بهره‌بردای کشتی‌گیران  ایرانی از بهترین کمپ کشتی دنیا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خانه‌کشتی با حضور قالیباف، سلطانی‌فر وخانواده شهید مصطفی صدرزاده افتتاح شد.

خبرورزشی - بهترین، مجهزترین و کامل‌ترین کمپ کشتی‌دنیا افتتاح شد. خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده به‌عنوان یکی‌از بهترین و کاملترین کمپهای کشتی دنیا در مراسمی با حضور خانواده شهید مصطفی صدرزاده، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای‌اسلامی، مسعودسلطانی فر و وزیر ورزش، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی، لارگانی نماینده مجلس و عضو هیات‌رییسه فدراسیون، رشیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و ورزش، داورزنی رییس فدراسیون والیبال، حمید سوریان، امید نوروزی، رحیم علی آبادی، علی‌اکبر حیدری، بهروز یاری، عبداله عزیزی و گروهی از قهرمانان و پیشکسوتان کشتی، همچنین خانواده مرحوم فریدون قنبری افتتاح شد. قبل از افتتاح رسمی این مجموعه، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر ورزش، نمایندگان مجلس و ..... ضمن بازدید از قسمتهای مختلف خانه کشتی، در مراسم رسمی افتتاحیه شرکت کردند.

خانه‌کشتی شهید مصطفی صدرزاده به ۸ تشک کشتی (به‌صورت یک‌تکه) بالاتر از استانداردهای بالای جهانی در ابعاد ۱۳ متر در ۱۳ متر ( تشکهای جهانی ۱۲ متر در ۱۲ متر است و این تشکها یک متر بیشتر در بیرون از منطقه زون، فاصله دارد) استخر، سونا، جکوزی، اتاق‌های استراحت و اسکان با تخت‌های استاندارد، فیزیوتراپی، اتاق ماساژ، کراسفیت، وسایل و لوازم بدنسازی، سیستم‌های حرفه‌ای صوت‌وتصویر، سیستم نور پیشرفته، همچنین سیستم‌های تهویه هوا، طی ۷ ماه با هزینه‌ای بیش از ۲۵ میلیاردتومان نوسازی و تجهیز شده، امروز افتتاح و آماده استفاده و بهره‌برداری تیمهای ملی کشتی‌آزاد و فرنگی کشورمان شد. 
در این مراسم که با رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد، ابتدا علیرضا دبیر، سپس مسعود سلطانی‌فر و در خاتمه نیز محمدباقر قالیباف در سخنانی به جایگاه ورزش، کشتی، نیازها، ضروریات، درخواستها و انتظارات اشاره کرده و هرکدام موضوعاتی را یادآوری و تاکید کردند. 

دبیر: وزارت و کمیته المپیک مقصر نیستند، بودجه ورزش کم است

علیرضا دبیر رییس فدراسیون‌کشتی درابتدای سخنانش ضمن خیرمقدم به مهمانان یادآوری کرد قرار بود این مراسم دیروز و در عید میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شود. اما حوادث و اتفاقاتی رقم خورد که ما متوجه شدیم اصلاً همه این برنامه‌ها را خود شهید هماهنگ می‌کند و ما کاره ای نیستیم. 

 به‌رغم این که خیلی اصرار داشتم این مراسم دیروز برگزار شود ولی وقتی ناخواسته مجبور به تغییر زمان برگزاری مراسم افتتاح شدیم، خواستم موضوع را به خانواده شهید اطلاع بدهم که مطلع شدم فاطمه خانم دختر شهید، چهارشنبه امتحان داشته و مدرسه با غیبت او مخالفت کرده و به‌همین دلیل او نمی‌خواست در مراسم شرکت کند و خانواده قرار بود با ما تماس بگیرند و بگویند دختر شهید در مراسم شرکت نمی‌کند. وقتی این خبر و تغییر اجباری زمان مراسم را شنیدم، باورم به یقین تبدیل شد که خود شهید باعث شده مراسم عقب بیفتد تا دخترشان در مراسم افتتاحیه سالن به‌نام پدر دلاور و شهیدش حضور داشته باشد. 

رییس فدراسیون‌کشتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات و کمبودهای بودجه کشتی گفت:
ما چهار زیرساخت اصلی داشتیم که همه آنها را برای ۲۵ تا ۳۰ سال آینده بازسازی کردیم. هر چیزی که به کشتی‌گیر انگیزه می‌دهد در این سالن وجود دارد. متاسفانه چانه بودجه ورزش را کوچک گرفته‌اند. وزارت ورزش یا کمیته‌ملی المپیک مقصر نیستند، توانی بیشتر از این برای کمک به ما ندارند. همین‌جا از آقایان سلطانی‌فر، صالحی‌امیری و علی نژاد تشکر می‌کنم که برای کمک به ما خیلی تلاش می‌کنند ولی متاسفانه ما ۵۱ فدراسیون داریم که همه در مضیقه  هستند، زیرا چانه ورزش را کوچک گرفته‌اند. ما با وزیر ورزش و رئیس کمیته‌ملی‌المپیک جلسات مختلفی داریم اما بودجه محدود است. شما با فدراسیون‌ها جلسه بگذارید، کشتی، تکواندو، کاراته، وزنه‌برداری و رشته‌های دیگر مشکل دارند. کشتی مانند فرش، خاویار، نفت و انرژی هسته‌ای بومی است و از دوره هخامنشیان قدمت دارد. خواهش ما از شما این است که هم قول بدهید که حمایت و برنامه ویژه‌ای برای کمک به کشتی داشته باشید و تقویت بودجه ورزش را به ۱۴۰۱ ارجاع ندهید.

سلطانی فر: امیدواریم بازهم کشتی در المپیک افتخارآفرینی کند

مسعود سلطانی‌فر سخنران بعدی مراسم نیز در بخشی از سخنانش گفت: در زمان بازسازی این مجموعه چندین بار حضوراً به مجموعه سر زدم و با دست اندرکاران پروژه و مسئولان فدراسیون گفتگو داشتم. به همه آنها و علیرضا دبیر رییس فدراسیون‌کشتی خسته نباشید می‌گویم که بدون معطل شدن برای تامین نیازهای مالی مربوط به این اقدام، توانست درمدتی حدود ۷ ماه این کار را به سرانجام برساند. 

زیرساخت‌هایی مناسب برای کشتی فراهم شده و امیدوارم کشتی ایران بازهم در المپیک تاریخ‌سازی کند و بار سنگین ورزش را به دوش بکشد. شاید اگر این اقدام قرار بود براساس اختصاص بودجه‌های دولتی و زمان تحویل نیازها در اسرع وقت انجام نشود، هزینه‌هایی بیشتر از ۲۵ میلیاردتومان برای تکمیل پروژه موردنیاز بود. امیدوارم این تلاش‌ها در روند مهمترین آوردگاه‌های ورزشی جهان از جمله المپیک به ثمر بنشیند و کشتی گیران ما با انگیزه بیشتر تلاش و تمرین ‌کنند تا برای کشور افتخارآفرین باشند.

در تاریخ ورزش کشور، پر افتخارترین ورزشکاران را در کشتی شاهد بودیم. از نسل گذشته، عبدالله موحد با ۶ طلای المپیک و جهان، از نسل فعلی حمید سوریان با ۷ مدال طلای جهان و المپیک، پرافتخارترین ورزشکاران ما هستند، البته حق هادی‌ ساعی ضایع نشود ( هادی ساعی با ۲ طلای المپیک و یک برنز المپیک تنها ورزشکار ۲ طلایی ایران در المپیک است). کشتی به خاطر این ظرفیت‌هایی که دارد باعث شد انتظار بهترین نتایج از این رشته وجود داشته باشیم.

کمک خوبی از سوی دولت و مجلس به ورزش شده تا در آوردگاه‌های مهم با آرامش و بدون دغدغه، نتایج خوبی بگیرند. با افزایش قیمت ارز اعزام‌های ما در آینده با مشکل مواجه می‌شود و امیدواریم نگاه ویژه به فدراسیون‌ها صورت بگیرد. امیدوارم کاروان شادی آفرین ورزش، مسیر خود را با سرعت بیشتری طی کند.

آغاز بهره‌بردای کشتی‌گیران  ایرانی از بهترین کمپ کشتی دنیا

قالیباف: پای حمایت از ورزش ایستاده‌ایم

رییس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاح خانه‌کشتی شهید مصطفی صدرزاده پشت تریبون رفت و ضمن تبریک میلاد حضرت امام‌حسن مجتبی (ع) در بخشی از سخنانش گفت: 

از زحمات شبانه روزی مسئولان فدراسیون‌کشتی، زحمتکشان، کارگران و متخصصان در کنار حمایت‌های وزارت ورزش برای بازسازی جدی و اساسی این سالن زیبا و مجهز تشکر و قدردانی می‌کنم. در این محفل باصفا و معنوی یاد شهدا، مخصوصا شهدای ورزش و کشتی در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی می‌دارم.

رییس‌مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: به عنوان یک خدمتگزار به مردم شریف عرض می‌کنم یکی از موضوعات و پدیده‌های مهم اجتماعی که از هر منظری به آن نگاه کنیم مهم و حیاتی است، بحث ورزش و لزوم توجه به آن است. ورزش یک کار حاشیه‌ای و اضافی نیست. ورزش در متن جامعه و در زندگی یکایک افراد تاثیرگذار است. ورزش در فرد، خانواده، جامعه، مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر زیادی دارد و نقش ویژه‌ای در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست دارد. فقط کافی است به ابعاد مختلف این پدیده توجه داشته باشیم.

دقیقاً صحیح است که گفته می‌شود خرج کردن در ورزش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. ورزش در سلامت جسمی و روحی جامعه تاثیر زیادی دارد، در حوزه های اقتصادی تاثیرگذار است و در حوزه های سیاسی نیز افتخارآفرینی ورزشکاران می‌تواند باعث معرفی و شناسایی فرهنگ و عظمت یک کشور باشد و در ارتباطات جهانی و منطقه‌ای نیز نقش انکارناپذیری دارد.

قطعا در ورزش با کمترین ورودی می‌توانیم بیشترین خروجی را داشته باشیم. مخصوصا رشته‌های پهلوانی مثل کشتی که ریشه در فرهنگ و آیین این مرز و بوم دارند می‌توانند نقش ویژه‌ای در عرصه های مختلف جامعه داشته باشند. وظیفه همه ما مسئولین این است که در هر شرایطی به موضوع ورزش چه همگانی و چه حرفه‌ای و قهرمانی توجه کنیم. طبیعتا اگر ورزش همگانی توسعه پیدا نکند، ورزش قهرمانی ما نیز رشد نخواهد کرد. استعدادبابی و توجه به استعدادهای ورزش از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امروز که در مجلس‌شورای‌اسلامی توفیق نمایندگی و خدمتگزاری مردم را دارم به وزیر ورزش اعلام می‌کنم پای حمایت از ورزش ایستاده ایم و معتقدیم هزینه در ورزش، پول دور ریختن نیست بلکه سرمایه گذاری است. 

شرایط اقتصادی کشور سخت است اما نباید از مسائل فرهنگی و تربیتی غافل شویم، مخصوصا در این دوران کرونایی که کم تحرکی و ایستایی در بخش‌های مختلف بوجود آمده و باعث افزایش خستگی‌ها و آسیب‌های روحی شده است،  باید بیشتر از گذشته تلاش کنیم. البته ابتدا باید اولویت‌مان معیشت مردم باشد و همه مسئولان دست به دست هم دهیم و با اعتماد و تلاش با تحریم مبارزه کنیم و تلاش جدی برای رفع تحریم ها نیز داشته باشیم.  از سوی دیگر باید تلاش جدی و مدبرانه داشته باشیم و از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

از پیشکسوتان، ورزشکاران قهرمانان و بزرگان کشتی، خانواده شهید صدرزاده و وزیر ورزش قدردانی و تشکر می‌کنم و به علیرضا دبیر که هم سابقه برنامه‌ریزی و بودجه دارند و هم از قهرمانان بزرگ و ملی این سرزمین هستند نیز بخاطر زحماتش تشکر می‌کنم. رییس مجلس شورای‌اسلامی در پایان مراسم به دیدار خانواهد شهید صدرزاده رفت و پس از گپ و گفت با فرزندان شهید و پدرشهید، با آنها عکس یادگاری انداخت. 

غیبت صالحی‌امیری به خاطر عزاداری

سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، در افتتاحیه خانه‌کشتی غایب بود. وزیر ورزش دراین باره گفت: رییس کمیته‌ملی المپیک برای شرکت در مراسم ختم درگذشت برادر مرحومش به بابل سفر کرده و نتوانست در مراسم افتتاح خانه‌کشتی شرکت کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی