پلنگ بی‌دندان استقلال را بشناسید/ او به دنبال مشتری عربی است؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بدون شک تداوم روند مذکور برای شیخ دیاباته در عرصه لیگ برتر و جام حذفی به هیچ عنوان نمی‌تواند برای هواداران استقلال رضایت‌بخش باشد.

خبرورزشی - توانایی‌های شیخ دیاباته از اواسط دور رفت نیم فصل اول فصل گذشته به رخ فوتبال ایران کشیده شد. مهاجمی که شروعی بسیار ضعیف در جمع آبی‌پوشان پایتخت داشت و حتی انتقادات کارشناسان را نیز در پی داشت اما آرام‌آرام جا افتاد و مصدومیتش هم برطرف شد تا از پاییز سال ۹۸ مقابل تراکتور در تبریز مهارت‌های خود را بروز دهد.

دیاباته در فصل قبل آنقدر قدرتمند و توانا بود که حتی با وجود مصدومیت‌های متعدد، در نهایت توانست عنوان آقای گلی مسابقات را به خود اختصاص بدهد و همین مسئله موجب افزایش محبوبیت او میان هواداران استقلال شد ولی در فصل جاری همه چیز تا حد بسیار زیادی رنگ عوض کرده است. دیاباته دیگر مانند قبل حوصله ندارد و گاهی اوقات با کادر فنی و مدیریتی باشگاه به مشکل برمی‌خورد، آسیب‌دیدگی هایش همچنان به قوت خود باقی است و البته کیفیت کار او نیز در قیاس با گذشته افت محسوسی دارد.

اساساً به نظر می‌رسد مهاجم سیه چرده استقلال این فصل فقط برای لیگ قهرمانان آسیا انگیزه دارد تا بتواند در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای خود مشتری جدیدی پیدا کند. این بازیکن در جدال مقابل ذوب‌آهن نیز حضور نداشت تا شایعات پیرامون دلایل غیبت او به اوج برسد.

آمار ضعیف در لیگ برتر

شیخ تا اینجای کار اصلاً نتوانسته است نمره قبولی در لیگ برتر را کسب کند. البته او همچنان میان هواداران محبوب است ولی قطعاً محبوبیتش در صورت تداوم روند مذکور به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

دیاباته در این فصل تاکنون ۱۳ مرتبه در چارچوب لیگ برتر و جام حذفی برای استقلال وارد میدان شده که از این تعداد مسابقه ۷ بازی را فیکس حضور داشته است.

مجموع دقایقی که شیخ این فصل با پیراهن آبی در عرصه داخلی بازی کرده ۷۱۷ دقیقه است که با احتساب ۲۳ بازی انجام شده استقلال از ابتدای فصل حدوداً ۳۴ درصد از کل دقایق بازی‌های استقلال می شود. آقای گل فصل گذشته لیگ برتر به ازای این ۷۱۷ دقیقه فقط سه بار دروازه حریفان را باز کرده و یک پاس گل داده است. آمار ضعیفی که نمی تواند قابل قبول باشد.

شیخ دیاباته به عبارت دیگر هر ۲۳۹ دقیقه یک بار گلزنی کرده است و چنین کارنامه‌ای برای فورواردی که خود را پلنگ می‌نامد، به هیچ عنوان رضایت بخش تلقی نمی‌شود.

شیخ تا اینجای کار ۲ بار برای استقلال در لیگ برتر گل زده و یک گل نیز در چارچوب پیکارهای جام حذفی به ثمر رسانده است که البته آن گل هم از روی نقطه پنالتی بوده است. 

بدون شک تداوم روند مذکور در عرصه لیگ برتر و جام حذفی به هیچ عنوان نمی‌تواند برای هواداران استقلال رضایت‌بخش باشد و آنها توقعی فوق‌العاده بیشتر از دیاباته دارند.

دلبری در لیگ قهرمانان

داستان این مهاجم اما در لیگ قهرمانان آسیا متفاوت از نمایش داخلی بوده است. شیخ اسفندماه پارسال در جمع دوستان و همبازیان خود تأکید داشت مسابقات آسیایی برایش فوق‌العاده مهم است و به هیچ عنوان چنین فرصتی را از دست نخواهد داد. وعده ای که البته محقق شد و دیاباته در عربستان دوباره هیبت یک گلزن را به خود گرفت.

استقلال در حالی از گروه خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تحت عنوان تیم اول صعود کرد که شیخ از مجموع ۵۴۰ دقیقه بازی‌های استقلال در جده، ۴۰۲ دقیقه برای آبی‌پوشان به میدان رفت و توانست ۵ گل با پیراهن آبی به ثمر برساند که آمار خوبی محسوب می‌شود. البته این نکته را فراموش نکنیم که دیاباته پنالتی زن اول استقلال است و در عربستان هم ۳ گل از روی نقطه پنالتی زد. به‌ هر حال پنالتی زدن هم هنر خاصی می‌خواهد ولی هرچه باشد، گلزنی در جریان مسابقه حتماً بیشتر و بهتر به چشم می‌آید.

در واقع به نظر می‌رسد شیخ از فرصت پیکارهای آسیایی برای نشان دادن خود به تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس استفاده کرد تا اگر در پایان این فصل رقابت‌های فوتبال ایران دیگر نتوانست با استقلال توافق کند، در کشورهای عربی همسایه ما مشتری داشته باشد.

کاملاً بدیهی است این بازیکن تعصبی به فوتبال ایران نداشته و منافع مالی خود را در اولویت قرار می‌دهد بنابراین به محض دریافت پیشنهادات بهتر، چمدانش را می‌بندد.

هر ۱۴۰ دقیقه؛ یک گل زده

با جمع زدن مجموع عملکرد شیخ در پیکارهای داخلی و آسیایی متوجه می‌شویم این بازیکن تا اینجای کار ۱۱۱۹ دقیقه برای استقلال به میدان رفته که حاصل آن ۸ گل بوده است. یعنی تقریباً هر ۱۴۰ دقیقه یک گل. آماری که برای یک مهاجم قابل قبول نخواهد بود. این نکته را هم در نظر بگیرید که نصف گل‌های شیخ برای استقلال در این فصل از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریفان شده است. همین آمار نشان می‌دهد این بازیکن در قیاس با فصل گذشته افت کاملاً محسوسی داشته که غیرقابل انکار است. 

مصدومیت و درگیری

دیاباته در این فصل هم مانند فصل گذشته با معضل مصدومیت دست و پنجه نرم می کند و به خاطر همین خاطر تعداد قابل ملاحظه‌ای از دیدارهای داخلی استقلال را از دست می دهد. البته به این موارد باید درگیری‌های گاه‌ و بیگاه او با محمود فکری را هم اضافه کرد که در نیم فصل اول به سوژه‌ای برای رسانه‌ها و فضای مجازی بدل شده بود. البته شیخ با فرهاد مجیدی رابطه بسیار خوبی دارد و حداقل تا قبل از بازی با ذوب‌آهن، طرفین با یکدیگر درگیری نداشتند.

فصل آینده

سؤال مهم اینجاست که تکلیف فصل آینده چه خواهد شد؟ فرهاد مجیدی تاکنون نشان داده به سبک بازی شیخ دیاباته علاقه فراوانی دارد و اگر با این بازیکن دچار مشکلات غیرفنی نشود احتمال اینکه او را در فصل بعد نیز حفظ کند کم نیست.

البته باید ببینیم خود مجیدی در دوره بعدی لیگ برتر تحت عنوان سرمربی روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت قرار خواهد داشت یا اینکه جای خود را به فرد دیگری می‌دهد؟ قدر مسلم اگر سرمربی استقلال به هر دلیل عوض شود، شرایط تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازیکنان کنونی نیز متفاوت خواهد شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • الدوچرخه چی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    پلنگ بی دندان!لقب جالبیه .خخخ خخخ البته این لقب وکیسه کاملا برازنده ی هم هستند .کیسه تیم بی افتخار وپلنگ بی دندان.
  • حمید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    شیخ الپنجولی خوب قرار داد بسته یه پنجه میاد پول واریز میشه تو حساب
  • تاج اصیل اریایی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    شیخ دلها ،،،،شیخ دلها و مامه تیام دو بازیکن با کیفیت و کلاسیک لیگ ایران توی این چند سال ،،،که البته پاپا مسعود اجازه نداد آنها تاج کبیر را قهرمان جام باشگاههای جهان کنند فقط از روی حسادت و ارغی که به لنگ حکومت دارد
  • علیرضا سپاهانی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    استقلال حتما باید شیخ دیاباته رو کنار بگذاره و یه مهاجم برزیلی گلزن خریداری کنه
  • اس اس IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    راستی شما که خبرنگار و فعال رسانه و فوتبال هستین چرا پیگیر کفش طلای آقای گل ایران در فصل قبل نیستین ؟ آهان طرف استقلالیه فعلا باید همراه با سایر عوامل توی صف مافیای سرخ بود اونجا چربتره !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی