ماندگارترین لحظات جام ملت‌های اروپا/ از شادی گل گازا تا چیپ پیرلو و مصدومیت رونالدو
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

جام ملت‌های اروپا پر از لحظات ماندگار بوده و باز هم منتظر باشید تا از این صحنه‌های خاص در یورو ۲۰۲۰ ببینید.

خبرورزشی - جام ملت‌های اروپا، مثل هر تورنمنت ملی دیگری همیشه با حوادث جالب و خاصی همراه بوده که برای همیشه در یادها مانده و تبدیل به نمادی از این مسابقات شده است. ۱۲ لحظه مهم این تورنمنت بزرگ قاره‌سبز را مرور خواهیم کرد.

جشن صندلی دندانپزشکی گازا

گل تمام‌کننده پل گاسکوئین به اندازه کافی عصبانی کننده بود، اما شادی پس از گلش خشم خیلی‌ها را بیشتر کرد. او بعد از به ثمر رساندن گل به پشت دراز کشید و هم‌تیمی‌هایش به دهانش آب می‌ریختند تا صحنه معروف «نوشیدن روی صندلی دندانپزشکی» که هنگام سفر به هنگ‌کنگ قبل از یورو ۱۹۹۶ بازی کرده بود را دوباره بازسازی کنند. از آنجایی که او شور و هیجان زیادی به تورنمنت آورده بود و باعث شد تا انگلیس به جمع چهار تیم پایانی برسد. رسانه‌ها تا مدت‌ها نتوانستند او را به خاطر چنین حرکتی به باد انتقاد بگیرند.

ماندگارترین لحظات یورو (شادی گل گاسکوئین)

پنالتی چیپ پیرلو

آندره‌آ پیرلو یک بار گفته بود: «فوتبال با ذهن بازی می‌شود، پاها فقط ابزار هستند.» و این ستاره ایتالیایی در ضربات پنالتی مقابل انگلیس در یورو ۲۰۱۲ با ذهنش بازی می‌کرد. باحال‌ترین بازیکن برای یک پاننکای جسورانه انتخاب شد. اولین بار در یورو ۱۹۷۶ بود که پاننکا به ما هدیه داده شد؛ به خاطر ضربه چیپ و خاص آنتونین پاننکا ستاره چکسلواکی در فینال مقابل آلمان.

ماندگارترین لحظات یورو (پنالتی پیرلو)

قهرمانی یونان

هنوز هم این قهرمانی نقل محافل است. یونان مثال خیلی خوبی برای ملت‌های کوچکی است که جرأت رؤیاپردازی دارند. آن‌ها در فینال به لطف گل آنگلوس کاریستیاس پرتغال میزبان را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند و باعث اشک ریختن کریستیانو رونالدو شدند. این قهرمانی اتو ریهاگل را تبدیل به اسطوره فوتبال یونان کرد.

ماندگارترین لحظات یورو (قهرمانی یونان)

مصدومیت رونالدو

در صحبت از این فوق‌ستاره پرتغالی بگوییم که او در فینال‌های ملی چندان خوش‌شانس نبوده است. کریستیانو رونالدو که در زمان فینال یورو ۲۰۱۶ مهاجم رئال‌مادرید بود تنها پس از ۲۵ دقیقه بازی در جدال با دیمیتری پایت هافبک فرانسه دچار آسیب‌دیدگی رباط پای چپ شد و وقتی روی زمین دراز کشیده بود مورد هجوم شب‌پره‌ها قرار گرفت. شب‌پره‌هایی که به دلیل روشن ماندن چراغ‌های استادیوم در شب گذشته مشکلات زیادی در بازی به وجود آوردند. با این حال در نهایت برخلاف فینال قبلی رونالدو بود که بدون توجه به مصدومیتش خوشحال شد و جام را بالای سر برد.

ماندگارترین لحظات یورو (مصدومیت رونالدو)

جشن سوپر ماریو

ماریو بالوتلی یکی از بهترین بازی‌های ملی خودش برای ایتالیا را در آن دیدار انجام داد و بر مانشافت تسلط داشت. گل دوم این مهاجم ایتالیایی نزدیک بود تور دروازه را پاره کند. عکس‌هایش در حالیکه پیراهنش را درآورده و ژست «هالک» را گرفته یکی از معروف‌ترین تصاویر یورو ۲۰۱۲ شد. البته در نهایت آتزوری آن دوره فینال را به اسپانیا باخت و نایب‌قهرمان شد.

ماندگارترین لحظات یورو (شادی گل بالوتلی)

گل خاص زلاتان

کلمات واقعاً در بیان زیبایی گل زلاتان ایبراهیموویچ برای سوئد در بازی یورو ۲۰۰۴ مقابل ایتالیا عاجزند. یک ضربه همیشگی زلاتانی پشت به دروازه و فرود آمدن در گوشه دروازه جانلوئیجی بوفون، از بین آن‌همه بازیکن.

ماندگارترین لحظات یورو (گل زلاتان)

برد سکه‌ای ایتالیا

آن روزها بحث‌های زیادی در مورد اینکه اگر تیم‌ها نتوانند بازی را با برد تمام کنند چطور به شیوه منصفانه بازی را به اتمام برسانند، پیش آمده بود. مثلاً اینکه با پرتاب سکه نتیجه را مشخص کنند. این اتفاق برای ایتالیا در دیدار مقابل شوروی ۱۹۶۸ افتاد و بعد از اینکه بازی در وقت اضافه بدون‌گل به پایان رسید، پرتاب سکه برنده را مشخص کرد و خبری از ضربات پنالتی نبود. ایتالیا در فینال یوگسلاوی را برد و جام را برای اولین و آخرین مرتبه گرفت.

ماندگارترین لحظات یورو (برد سکه‌ای ایتالیا)

بدشانسی رونی

وین رونی نوجوان بود و با اورتون به شهرت رسیده بود اما هنوز مشخص نبود که در چنین رقابت بزرگی یعنی یورو ۲۰۰۴ عملکردش چگونه خواهد بود. او در دیدار مقابل کرواسی با پیراهن شماره ۹ با یک ضربه سر اولین گل را زد و بعد گل دیگری هم به ثمر رساند. اما متأسفانه مصدومیت باعث شد که خیلی زود از تورنمنت کنار برود.

ماندگارترین لحظات یورو (مصدومیت رونی)

زیدان و پرتغال

یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که زین‌الدین زیدان کرد ضربه پنالتی بود که با گل کردنش باعث حذف پرتغال شد. آبل ژاویر مدافع پرتغال به دلیل اعتراض شدیدش به داور بعد از آن ضربه پنالتی در وقت‌های اضافه یورو ۲۰۰۰ به مدت ۶ ماه محروم شد. اما ما ترجیح می‌دهیم از آن بازی جنجالی ضربه جادویی زیزو را به یاد آوریم.

ماندگارترین لحظات یورو (پنالتی زیدان)

هت‌تریک ویا

داوید ویا با هت‌تریکش باعث شد تا اسپانیا با نتیجه ۴ بر یک روسیه را شکست بدهد. حالا که می‌دانیم لاروخا با این پیروزی‌ها دوران سلطنتش در جهان را از قهرمانی یورو ۲۰۰۸ آغاز کرده بود، آن لحظه جالب توجه‌تر شده است. ویا هشتمین بازیکنی بود که در تاریخ یورو موفق به هت‌تریک می‌شد.

ماندگارترین لحظات یورو (هت‌تریک ویا)

پنالتی ساوت‌گیت

این که گرت ساوت‌گیت چه چیزهایی با انگلیس به‌دست آورد مهم نیست، نام او همیشه یادآور آن پنالتی معروفی است که ۲۵ سال قبل از دست داد و دل سه‌شیر را شکست. جای تعجب هم ندارد که تصمیمش برای تمسخر آن لحظه در تبلیغات پیتزا هم خوب پیش نرفت و باعث کمرنگ شدن خاطره آن ناکامی بزرگ نشد.

ماندگارترین لحظات یورو (پنالتی ساوتگیت)

ضربه سر آموروس

مدت‌ها قبل از اینکه زیدان این موضوع را با ضربه سری که در فینال جام‌جهانی ۲۰۰۶ به مارکو ماتراتزی زد،کمرنگ کند، هموطنش مانوئل آموروس در سال ۱۹۸۴ با سرش ضربه محکمی به صورت دسپر اولسن دانمارکی زد. او که از زمین اخراج شده بود ادعا می‌کرد که بی‌تقصیر است و عمدی در کار نبود!

ماندگارترین لحظات یورو (اخراج آموروس)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی