نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
علیرضا فغانی در دفتر خبرورزشی
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

علیرضا فغانی داور بین المللی ایران در مصاحبه با خبرورزشی گفت: سالی که فنایی فینال جام جهانی‌ ۹۴ را قضاوت کرد، داوری را شروع کردم و گفتم باید به قله‌ داوری جهان برسم.

علیرضا فغانی؛ این بهترین عبارت برای معرفی فردی است که در داوری همه قله‌ها را فتح کرده است و شاید تنها یک جای خالی در کلکسیون افتخاراتش داشته باشد: قضاوت فینال جام جهانی.

علیرضا فغانی برای کمک به داوری ایران راهی کشورمان شد تا بعد از دربی در بازی‌های حساس به میدان برود. قضاوت او در دربی بهانه‌ای شد تا دوباره با داور پرافتخار کشورمان درباره موضوعات مختلف به گفت‌وگو بنشینم. مصاحبه‌ای که از دربی شروع و به شهرری، خاستگاه این داور بزرگ کشیده شد. گفت‌وگوی ما چالش‌هایی هم داشت تا عنصر جذابیت هم به گفت‌وگوی صمیمی ما اضافه شود. این گفت‌وگو را از دست ندهید.

پسرم برای یک بازی رده‌های سنی در استرالیا به اندازه ۸ بازی لیگ برتر ایران پول می‌گیرد

همه بازیکنان بزرگ را در میدان‌های مختلف دیده‌ام؛ مسی جنتلمن‌تر از دیگران است

رونالدینیو را خیلی دوست داشتم‌ اما در جام باشگاه‌های جهان اخراجش کردم چون قانون، این را می‌گفت

حالا دیگر دنبال رکورد دربی نیستم. بازی‌هایی را سوت زده‌ام که دربی اهمیت زیادی مقابل آنها ندارد

وقتی در ایران بودم، هر بار پایم را بیرون می‌گذاشتم، برایم دردسر درست می‌کردند حتی شب بازی رده‌بندی جام جهانی

اگر به سخنوری و اطلاعات داوری باشد، سوپر محل ما در شهرری بزرگترین کارشناس داوری است!

 اجازه بدهید گفت‌وگو را از دربی شروع کنیم. بازی را چطور دیدید؟ برای همه کسل‌کننده بود، برای شما چطور؟

برخی افراد دنبال فیلم‌ها و بازی‌های هیجانی هستند اما برای داوری بهترین اتفاق این است که بازی با آرامش همراه باشد و از نظر من بازی خوبی بود. لازم است من از همکاری تیم‌ها، مربیان و بازیکنان تشکر کنم که اجازه دادند بازی مسیر طبیعی خود را طی کند. بعد از بازی رده‌بندی جام جهانی‌ بین بلژیک و انگلیس که تیم‌ها با تیم داوری فوق‌العاده همراه بودند، این بازی دومین بازی بی‌دردسر من بود که تیم‌ها نهایت همکاری را داشتند.

 و آن صحنه خطای ارسلان مطهری؟

اشتباه من این بود که در آن صحنه اخطار ندادم. اینکه می‌گویم تیم‌ها همکاری کردند، همین است. تیم‌ها می‌توانستند از آن دقیقه تا پایان بازی از مسیر مسابقه خارج شوند و بروند دنبال تنش و درگیری و حاشیه‌سازی‌ اما چنین کاری نکردند.

 بعد از بازی هواداران پرسپولیس می‌گفتند مطهری باید اخراج می‌شد.

دو عنصر در اخراج باید در نظر گرفته شود؛ محل ضربه و شدت ضربه. اگر ضربه مطهری خشن‌تر و شدیدتر بود یا پایش بازتر بود و یا اگر به گردن یا صورت وارد می‌شد، حتماً اخراج داشت‌ اما اگر فیلم را ببینید متوجه می‌شوید که این‌گونه نبود.

 در میان کارشناسان هم فقط یک نفر اعلام کرد مطهری باید اخراج می‌شد.

من برای کارشناسان داوری احترام زیادی قائلم اما برای بررسی عملکرد یک داور باید داوری در همان سطح نظر بدهد. افرادی که کارشناسی می‌کنند، قبل از کارشناسی باید رزومه بدهند که کجا و در چه سطحی داوری کرده‌اند. اگر به سخنوری و داشتن معلومات داوری باشد، این سوپر سر محل ما در شهرری هر دو را دارد!

علیرضا فغانی، وریا غفوری و امید عالیشاه؛ پرسپولیس - استقلال (دربی تهران - جام حذفی)

مجیدی و گل‌محمدی در کنفرانس‌های بعد از دربی با احترام از شما تمجید کردند. بازیکنانی هم که هر هفته با یک اوت و سوت به داور حمله می‌کنند، برابر شما کاملاً مطیع بودند. سایر داوران که اسم بزرگ علیرضا فغانی را ندارند، چه‌کار کنند تا جامعه داوری به آرامش برسد؟

من از پدرم، پدرخانمم و پیشکسوتانم یک درس بزرگ آموخته‌ام؛ اینکه در بازی هر چیزی دیدم را عیناً بگیرم. مصحلت و آرامش یک ورزشگاه و یک شهر برایم اصلاً مهم نیست، چه رسد به خواست این و آن که برایش حقیقت را قربانی کنم. همه فوتبال ایران متوجه این موضوع شده‌اند که برای من فقط واقعیت و حقیقت اهمیت دارد. یک چیزی در قدیم می‌گفتند که از نظر من حرف نادرستی بود. اینکه می‌گفتند ۵۰-۵۰‌ها را به سود میزبان سوت بزن. این حرف یعنی چه؟ مهمان به امید عدالت داور آمده در این شهر بازی کند. آن وقت سوت‌ها را به ضررش بزنم؟ ‌ من هیچ‌وقت مهمان را قربانی این قانون نانوشته نکردم و همه متوجه این شده‌اند. من هم اشتباه می‌کنم اما همان را که دیدم، سوت می‌زنم و همه می‌پذیرند که غرض نیست. من همیشه این را می‌گویم. مربیان جوان به بازیکنان جوان میدان می‌دهند و در صورت اشتباه، دست به سرشان می‌کشند تا آنها برای بازی‌های بعد روحیه داشته باشند. خب چرا این نگاه در مورد داوران جوان وجود ندارد؟ چرا مربیان به داوران جوان، اعتماد به‌نفس و روحیه نمی‌دهند؟ چرا با آنها محترمانه برخورد نمی‌کنند؟ همه ما انسان هستیم و حق اشتباه داریم. اعتراض به جامعه داوری فقط التهاب و تنش را بیشتر می‌کند و در چنین فضایی هیچ فردی سود نمی‌برد.

در چند هفته اخیر اعتراض به داوری به اوج خود رسیده بود که شما رسیدید.

من فکر می‌کنم باید با آنها که اعتراض و التهاب را باب می‌کنند، برخورد قاطع شود. با همه. نه اینکه مربیان گمنام را محروم کنیم و از برخورد با مربیان نامدار بترسیم. داوران اگر بدون توجه به اسم و چهره افراد و تیم‌ها قانون را اجرا کنند، به نفع خودشان است.

 می‌توانی تا ۵ سال آینده سوت بزنی و این شانس تو را برای رکورددار شدن در قضاوت دربی بالا می‌برد. چه حسی داری؟

هیچ! شاید یک روزی برایم رؤیا بود که رکورددار قضاوت در دربی باشم‌ اما حالا بازی‌هایی را سوت زده‌ام و به قله‌هایی رسیده‌ام که رکورد دربی اهمیت چندان بالایی برابر آنها ندارد. همه داوران ما توانایی قضاوت دربی را دارند. باید به آنها اعتماد به نفس داد. من فکر می‌کنم حتی داوران ملی ما هم توانایی قضاوت دربی را دارند.

 کدام داور فعلی ما می‌تواند به اندازه علیرضا فغانی رشد کند؟

همه عالی هستند اما سن بعضی‌ها برای رشد بین‌المللی در آسیا و جهان بالا رفته. داورانی که در آکادمی هستند همه از فیزیک خوب برخوردارند و تسلط کاملی به زبان دارند. آنها آینده خیلی خوبی خواهند داشت.

 از دربی قبل که قضاوت کردی تا این دربی ۶ مسابقه فاصله بود. دعوت‌تان نکردند یا خودتان نیامدید؟

یا در استرالیا بازی داشتیم یا مشکلات دیگر بود. نشد دیگر و این بار خواستند و شد!

 زمانی که نبودید، زورشان به علیرضا فغانی نرسید و نام امیر عرب‌براقی برادر همسرتان را از فهرست خارج کردند.

این ظلم در حق فوتبال ایران بود. امیر سال‌ها با هزینه فدراسیون فوتبال ایران راهی کوالالامپور شد تا در کلاس‌های داوری شرکت کند. او به حدی رسید که از نظر AFC شایستگی الیت شدن را داشت‌ اما حذفش کردند و داوری را جایگزینش کردند که هم سن بالایی داشت، هم قضاوت‌های بزرگ در کارنامه‌اش نداشت. آقای اصفهانیان ۸ سال رئیس کمیته داوران بود و متأسفانه عملکردش به شدت قابل نقد است. ایشان و همکاران‌شان، حال داوری را خراب کردند تا کار برای خداداد افشاریان و حسن کامرانی‌فر به شدت سخت شود. اتفاقات عجیبی در گذشته افتاد و زد و بند کاری (نه زد و بند مالی) وضعیت را خراب کرد. آنها اجازه ندادند اسماعیل صفیری کار بکند و فقط برگشت به کمیته داوران تا مرا از لیست درآورد!

علیرضا فغانی در دفتر خبرورزشی

ریشه این اختلافات با علیرضا فغانی در چه بود؟

نمی‌دانم. نمی‌توانم بگویم حسادت محض. آقایان وقتی در آسیا سمت گرفتند، به جای آنکه برای حضور نماینده ایران بجنگند، دنبال این افتادند که نام فغانی را از فهرست پاک کنند. من پدرکشتگی با کسی ندارم‌ اما زد و بند هم ندارم. شاید حسادت باعث شده این کارها را بکنند، شاید هم دلیل دیگری دارد که من خبر ندارم.

 خیلی از پدران می‌گویند اجازه نمی‌دهم پسرم وارد این حرفه شود اما پسر شما سپهر داور شده است.

وقتی در ایران بودیم، سپهر وارد داوری شد. ۱۶ ساله بود که وارد این حرفه شد. درست مثل خودم. وقتی به استرالیا رفتیم، مدارک را ترجمه کردم و به کمیته داوری دادم. گفتند اینها را کنار بگذار، ما باید عملی ببینیم او چقدر تواناست. امتحان عملی داد و الان فعالیت می‌کند. در سطح رده‌های سنی زیر ۲۳ سال و برای داوری‌های آخر هفته پول نسبتاً خوبی هم می‌گیرد. وقتی به دایی‌اش (امیر عرب‌براقی) زنگ می‌زند، به شوخی می‌گوید من برای یک بازی در آخر هفته آن هم در لیگ استانی کویینزلند، ۸ میلیون تومان (به پول ایران) دستمزد گرفتم و شما باید ۸ بازی در لیگ برتر سوت بزنی تا این پول را بگیری!

 گفتید در ۱۶ سالگی داوری را شروع کردید. اولین داوری شما کجا بود؟

در لیگ شهرری. در زمین‌های خاکی هاشم‌آباد. من ۱۶ ساله بودم. سال ۷۳ که آقای فنایی فینال جام جهانی‌ ۹۴ را با مرحوم ساندرو پوهل قضاوت کرد، من وارد داوری شدم. خیلی آرزو داشتم در داوری رشد کنم. فکر ‌کردم حالا که کمک‌داور در فینال جام جهانی‌ داریم، من باید داور وسط باشم. آمدم وارد چرخه داوری شدم و خدا کمک کرد تا به اینجا رسیدم.

داوری در ازدواج شما هم نقش داشت!

پدرم و پدرخانمم همیشه کنار هم بودند. پدر خانمم داور وسط بود و پدرم کمک‌داور. اهالی داوری به آنها می‌گفتند دوقلوها. رفت و آمدهای خانوادگی آنها موجب آشنایی ما شد.

 تحصیلات شما چیست؟

الان دکترا دارم‌ اما به وقتش، به تحصیلاتم نپرداختم. من با دیپلم ردی رفتم خدمت سربازی. بعد دیپلم و فوق‌دیپلم و لیسانس و فوق‌لیسانس و بعد هم دکترا را گرفتم‌ اما حالا دکتر دکتر گفتن، دردی از من درمان نمی‌کند.

علیرضا فغانی (لیگ استرالیا)

 برسیم به انتخاب استرالیا. تصمیمت حرفه‌ای بود یا شخصی؟

شخصی و حرفه‌ای.

 چرا استرالیا؟ شما که می‌توانستید به هر کشور دنیا که دوست دارید، بروید. ‌

در جام ملت‌های استرالیا دوستان بسیاری پیدا کردم که مرا تشویق کردند به استرالیا بروم. ضمن آنکه سپهر هم می‌توانست دانشگاه برود. خانواده هم راحت‌تر بودند. من هم شهوت قضاوت در فلان لیگ را که نداشتم، پس استرالیا را برگزیدم. تا رسیدیم، به من پیشنهاد دادند که تمام‌وقت در سطح اول باشگاهی استرالیا داوری کنم و من هم با کمال میل پذیرفتم و اکنون دو فصل است در استرالیا سوت می‌زنم.

 چرا به بریزبن رفتید؟

سیدنی شهر شلوغی بود. ترافیکش مثل تهران بود. ملبورن هم هوایش یا سرد است یا گرم. بریزبن هم شهری ارزان و نسبتاً خلوت است، هم هوای خوبی دارد.

 آنجا فوتبال هم بازی می‌کنید؟

بله. ایرانیان تیم دارند و من در فعالیت‌های تفریحی‌شان بازی می‌کنم.

 چرا فقط تفریحی؟

اگر رسمی شود، من مصدوم می‌شوم. غالباً بازی‌های جدی را زیادی جدی می‌گیرم و همیشه مصدوم می‌شوم!

 فوتبال در استرالیا چه حالتی دارد؟

یک حالت خانوادگی. اعضای خانواده برای آخر هفته بلیت می‌گیرند و همه با هم برای دیدن بازی می‌روند. غذا و امکانات با همان قیمت و کیفیت بیرون، در فروشگاه‌های داخل ورزشگاه هست. بطری‌های آب معدنی هم هست‌ اما به درون زمین پرتاب نمی‌شود. آنها فرهنگی ساخته‌اند که همه از فوتبال لذت ببرند اما ما اینجا فضایی ساخته‌ایم که بعضی‌ها برد را به هر قیمتی بخواهند و فوتبال برای دیگران بشود مایه عذاب. در استرالیا داوری از یک ایالت، قضاوت تیم آن شهر را هم برعهده می‌گیرد. شاید اشتباه هم بکند اما حاشیه و جنجال برای او درست نمی‌کنند.

 در آخرین فصل حضور در ایران، فعال‌ترین داور ایران بودید و برای ۱۸ قضاوت ۱۶ میلیون تومان گرفتید. این در مقایسه با پولی که الان در استرالیا می‌گیرید، اصلاً به چشم نمی‌آید.

یک قراردادی داریم که براساس آن حقوق ماهانه داریم و ۱۲ بازی موظفیم در طول سال قضاوت ‌کنیم و برای بازی‌های بیشتر، پول بیشتر می‌گیریم. این پولی که می‌گیریم، کلان نیست اما با هزینه‌های ما در استرالیا همخوانی دارد. یک زمانی در ایران هم تقریباً این همخوانی وجود داشت‌ اما حالا وحشتناک شده. من دیروز قبل از ورود به فدراسیون، رفتم از سوپرمارکت کنار فدراسیون آدامس بخرم. یک آدامس خارجی همیشگی برداشتم، پول درآوردم که تراول ۵۰ هزار تومانی و اسکناس ۱۰ و ۵ هزار تومانی در میان آنها بود. اسکناس ۵ هزار تومانی دادم که فروشنده گفت؛ «تراول را بده. می‌شود ۳۰ هزار تومان». من هم با خنده گفتم آدامس ایرانی برمی‌دارم... با این هزینه‌ها، یک میلیون و چند صدهزار تومان برای قضاوت لیگ برتری بسیار کم است.

علیرضا فغانی؛ آرژانتین - فرانسه

 سخت‌ترین بازی بین‌المللی؟

بازی آرژانتین - فرانسه. خیلی هیجان و صحنه‌های پربرخورد داشت‌ اما بسیار خوب از کار درآمد. بدون اشتباه و بدون نیاز به VAR.

قضاوت بازی چه تیم‌هایی برای شما سخت است؟

تیم‌هایی از آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی. خیلی کار را برای داور سخت می‌کنند.

 بزرگترین اشتباه داوری؟

اشتباهی که تا این حد بزرگ باشد، نداشتم.

 به یادماندنی‌ترین بازی؟

فینال المپیک. قهرمانی برزیل در ماراکانا بسیار باشکوه بود. انگار مردم‌شان تشنه این موفقیت بودند. در تمام برزیل جشن گرفتند.

 بزرگ‌ترین بازیکنان را در زمین قضاوت کردید.  

تقریباً همه بازیکنان بزرگ هم‌عصر خودم را در زمین دیده‌ام. از مسی تا رونالدو و رونالدینیو و نیمار.

 کدامش جذب‌تان کرد؟ ‌

مجذوب هیچ یک از آنها نشدم اما مسی خیلی رفتار جنتلمنانه‌ای داشت. کاری به کار داوری نداشت، شبیه‌سازی نمی‌کرد و مشکلی نمی‌ساخت.

بازیکنان محبوب خارجی؟

مارادونا را خیلی دوست داشتم. بازی پله را ندیده بودم اما او را دوست داشتم. از بازیکنان معاصر هم بکام و رونالدینیو را دوست داشتم.

 رونالدینیو را که در جام باشگاه‌های جهان اخراج کردید.

قانون را اجرا کردم. همه کارشناسان متفق‌القول گفتند تصمیم من درست بود.

فغانی و رونالدینیو

 و افراد محبوب در فوتبال داخلی؟ ‌

علی پروین، مرحوم ناصر حجازی، مرحوم منصور پورحیدری، مرحوم غلامحسین مظلومی، غلامحسین پیروانی و خیلی‌های دیگر را دوست دارم. از بازیکنان چند سال اخیر هم بازی تیم ۹۸ و فعلی در تیم ملی ایران را خیلی دوست دارم و با موفقیت‌هایشان لذت می‌برم‌ اما در همین حد. اینها وارد دنیای داوری حرفه‌ای نمی‌شود. هیچ وقت تمایلات رنگی نداشتم و خانواده‌ام هم به دلیل مشغله بالای من در فوتبال از این رشته متنفر هستند.

 آنچه آزارتان می‌دهد؟

روزهایی که در ایران زندگی می‌کردم، هر بار که پایم را بیرون می‌گذاشتم، یک عده اذیتم می‌کردند. برایشان مهم نبود که من در کدام جایگاه قرار گرفته‌ام. حتی در شب بازی رده‌بندی جام جهانی‌ هم برایم حاشیه ساختند. خیلی سخت آموختم که چگونه کنار بیایم.

 داوری را داریم که برای دیده شدن با یک بازیکن اسمی دربیفتد؟

اگر چنین بکند با آینده‌اش بازی کرده است. اگر رونالدینیو را برای دیده شدن اخراج کرده بودم، به هیچ موفقیت دیگری نمی‌رسیدم. جام باشگاه‌های جهان می‌شد آخرین میدان من.

 یعنی نشده به عنوان داور از یک بازیکن یا یک مربی حس منفی داشته باشی؟

داوران انسان هستند و نمی‌شود که حس نداشته باشند اما در دنیای حرفه‌ای کار، آموخته‌اند که با ذهن پاک شده وارد زمین شوند.

 اگر قرار باشد داوران برتر تاریخ ایران را معرفی کنید، چه اسم‌هایی به ذهن‌تان می‌آید؟

جعفر نامدار، اسفندیار بهارمست (که خیلی از موفقیت‌هایم را مدیون حمایت و کمک ایشان هستم) و محمد فنایی.

در مصاحبه‌ای گفتید ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال را نمی‌پذیرید. چرا؟

ترجیح می‌دهم بر نظارت و آموزش که علاقه من است، متمرکز شوم. اگر هم قرار است روزی به مدیریت فکر کنم، به بالاتر از کمیته داوران فکر خواهم کرد.

 بهترین تیتری که برای شما زدند؟

من از زمین‌های خاکی هاشم‌آباد در شهرری به همه چیز رسیدم. بعد از فینال المپیک، یک روزنامه شهرری برایم تیتر زد «پرواز از ری تا ریو».

 با کدام داور صمیمی‌تر هستید؟

با همه داوران راحتم و صمیمی. با همه رابطه خوبی دارم و رفیقم.

 و با کدام مربی؟

من ۲۰ سال در شهرداری کار کردم و آنجا با حمید مطهری همکار بودم. با او رابطه‌ای خوب دارم ولی باز هم تأکید می‌کنم اینها برای بیرون زمین است.

 به صورت قطعی برای جام جهانی‌ انتخاب شده‌اید؟

خیر. ۸ تیم هستیم که تلاش می‌کنیم به قطر برسیم. ۴ تیم از ما به صورت قطعی، دو تیم برای VAR و یک تیم به عنوان ذخیره به قطر می‌رسد اما تلاش همه برای آن ۴ سهمیه داوری است.

 و حرف آخر؟

زدن داوران به ضرر فوتبال ماست. همان‌طور که ضعیف شدن مربیان و بازیکنان به ضرر فوتبال ماست. همه در کنار هم باید در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشیم.

علیرضا فغانی در دفتر خبرورزشی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • 4 در 6 IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    ميگه// اگر ضربه مطهری خشن‌تر و شدیدتر بود یا پایش بازتر بود و یا اگر به گردن یا صورت وارد می‌شد، حتماً اخراج داشت‌// جاي پاش که مونده ، بعدش پاهاش ديگه چقدر بايد باز بشه؟؟؟؟همين صحنه تو اروپا اتفاق افتاد اخراج شد و کولينا هم تاييد کرد // آقاي فغاني شما يک صحنه آروم تر از اين صحنه تو دربي معروف ايمون زايد ، اولادي خدابيامرز اخراج کردي// بترس از مرگ که آه ميليونها نفر پشت سرت نباشه البته من هيچ وقت قضاوت نميکنم خودت ميدني و خداي خودت اميداورم که عمدي تو کارتون نباشه
    • ساوالان IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      این را ول کنید توهم دانایی خود برتر بینی از شکل ظاهر اش می بارد. اگه مدیریت باشد می خواهم ریس شوم! انسان فروتن ومتخصص نمونه بارز اش قبول اشتباه خود اش هست ..به گفته خود اش فغانی در امر داوری هیچ وقت اشتباه نکرده! ولی نقدا از پرسپولیس دو جام گرفت!
    • شمسعلی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      میشه داور خیلی خوبی بود ولی اشتباه کرد ولی متأسفانه فغانی حاضر نیست قبول کنه اون صحنه دربی و خطای مطهری رو اشتباه کرد ...البته امیدوارم فقط اشتباه بوده باشه نه چیز دیگه
    • ابرام US ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      متا سفانه بعضی ها مشمول و مصداق { ... آنکس که نداند و نداند که نداند ..... در جهل مرکب ابد الدهر بماند } هستند و درهمان مو ضع قرار گرفته دست و پا می زنند و نمی دانند که تر فند ها ی بچه گانه و گاه سفیهانه آنها به اندازه ای تا بلو است که مرغ پخته و کباب شده را میخنداند و می گریاند . ایشان بعنوان داور می گوید آن صحنه را ندیده و گذشته است آن وقت در تو جیه ندیده اش بشما تو صیه می کند که به قیلم اگر تو جه کنید فلان است و فلان و من خوب تشخیص داده ام . !!! ..... مرد حسابی اگر ندیده ای چرا از اقدام نکرده ات { کارت زرد نداده} دفاع می کنی ؟!! حالا ایشان اگر کارت زرد داده بود الا ن می بایست همین دفاع را برای ندادن کارت قرمز می کرد . بگذریم از اینکه ایشان حتی خبرگان داوری را هم به هیچ می انگارند و معتقدند برای نظر دادن در مورد ایشان باید در حد سا ندروپل مرحوم بود . بعنوان یک خبره در امر فوتبال و داوری بعد از سالهای متمادی بررسی فوتبالی معتقدم که خطای مطهری کارت قرمز مستقیم نیاز داشت . و ایشان نمره خوبی در داوری آخرین دربی نگرفتند و دیگران در کمیته داوران و رفقایش سعی در ما ستمالی دارند.
    • ابرام ..... بقیه US ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      توجیه خطای داوی این آقا ٬ توسط دوستان و کمیته داوران بسیار مبتدیانه و خنده دار است . ضمنا شما را بخدا بگو یید در کجای دنیا اینقدر لی لی به لا لای داوران می گذارند و در کجای دنیا کسی بخا طر دیدن دویدن های داوران و حرص و جوش خوردن آنها زحمت رفتن به استا دیوم های ورزشی و نشستن پای تلویزیو ن را بخود می دهد؟ . چند در صد مردم و علاقمندان به قوتبال اکنون نا م کمک داور همکار آقای فنایی در جا م جهانی ۱۹۹۴ امریکا را می داند ؟ این اندازه اعتباری است که آقای فنایی و جناب قلدر خان داوری در سطج بین المللی دارند ! والسلام . این آقای فغانی و مشا بها ت را کدام فوتبال دوست و دنبال کننده فوتبالی می شنا سد و یا برای دیدن قضا وت های ایشان بلیط تهیه کرده و یا پای تلویزیون چمباتمه میزند ؟ از دوستان و رفقا بپرسید و در مورد « علی آباد » و مو قعیت شهر و روستایی آن ما را هم بی خبر مگذارید . ================================================================================================= جای آنست که خون موج زند در دل لعل ......... زین تغابن که خزف می شکند بازارش !!
    • ایوبی US ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      آقای فغانی در توضیح و توجیه خطای مطهری کار را خرابتر کرد.همه در ویدئوی صحنه میبینیم که مطهری در لحظهء برخورد پا را بازتر میکند ولی کارشناسان و خصوصا خود فغانی تشخیص میدهند که پا را جمع کرده است.اصلا فغانی صحنه را ندید(که ندید)کمک ها چه؟آنها نیز ندیدند؟ ناظران بازی چه؟ آیا اگر فرشاد فرجی عمل مطهری را پاسخ میداد نیز شما کور میماندید یا چون گذشته و بیکباره همگی از داوران گرفته تا ناظران و کمیته های قضاییه بی آبرو و مجریان رسوای سیما از خواب زمستانی پریده تقاضای اعمال قانون برای فرجی مینمودید؟! آقایان ناظرین!! هدف گرفتن مدافعان پرسپولیس(برترین خط دفاع لیگ) توسط رقبا میتواند بدون انگیزهء قبلی و تصادفی باشد؟ جمال هورن از لندن افتضاح داوری فغانی را در تهران دید شما کور شده ها در تهران و در حال رصد ندیدید؟اما ختم کلام آنکه فاصلهء استقلال و پرسپولیس در لیگ بیستم چنان است که با تمامی این حمایتهای خارج از میدان در جدول میبینیم.بیش از این وزیر وزیر نکنید که همه چیز واضح است
    • ج.ط IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      اقای فغانی زبانت ازاد است اما شهامت چیز دیگری است تو دراین دربی دواشتباه واضح کردی شجاعت وشهامت داشته باش اقرارکن من به تو افتخار میکنم که ایرانی هستی ودر کلاس بالاداوری میکنی اما با این همه وجود حاضرم ان دوصحنه را به هرکجا که شما بگویید نشان دهیم تا ثابت شود که اشتباه چقدر ارزش دارد اصلا پای مطهری دنبال چه بود بجز عمد انهم از نوع وحشتناکش خوب نگاش کنی ودومی قبل از ضربه عبدی شایدهم یک ثانیه هم باشد که دروازه بان زودتر حرکت میکند بگذریم ازشما چنین اشتباهی باور کردنی نیست میدانم که مردی اما قبول کن که قبلنا هم ارتش سرخ را سرخ بریز کردی
  • 4 در 6 IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    ميگه// اگر ضربه مطهری خشن‌تر و شدیدتر بود یا پایش بازتر بود و یا اگر به گردن یا صورت وارد می‌شد، حتماً اخراج داشت‌// جاي پاش که مونده ، بعدش پاهاش ديگه چقدر بايد باز بشه؟؟؟؟همين صحنه تو اروپا اتفاق افتاد اخراج شد و کولينا هم تاييد کرد // آقاي فغاني شما يک صحنه آروم تر از اين صحنه تو دربي معروف ايمون زايد ، اولادي خدابيامرز اخراج کردي// بترس از مرگ که آه ميليونها نفر پشت سرت نباشه البته من هيچ وقت قضاوت نميکنم خودت ميدني و خداي خودت اميداورم که عمدي تو کارتون نباشه
  • لنگی ها مافیای فوتبال ایران IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    به عنوان فردی که در این سایت همیشه دنبال عدالت در فوتبال هستم میگم که مطهری باید در اون صحنه اخراج می شد. به عنوان یک استقلالی این شجاعت رو دارم بگم بدون شک حرکت مطهری کارت قرمز داشت و این نیازی به مدرک دکترا داشتن نداره. الان بچه 10 ساله هم تشخیص میده اون صحنه اخراج داشت. ولی صحنه های دیگه ای هم در بازی بودن که کارت داشتن مثل صحنه مغانلو یا تکل ترابی که فقط برای پای بازیکن استقلال رفت. باید همه صحنه ها بررسی بشه. همچنین قبلا هم من اعتراض کردم چرا یک پای بیرانوند در پنالتی دربی روی خط نبود و همون عامل گرفتن ضربه پنالتی شد و اینجا هم یک پای سید حسین حسینی روی خط نبود و باید پنالتی تکرار می شد. باز همچنان به 21 امتیازی که در این فصل به پرسپولیس هدیه داده شد اعتراض دارم و مخصوصا این 4 امتیاز در دو بازی آخر. حتی پنالتی که روی مهدی قاید در دربی برگشت اتفاق افتاد. در نهایت این امتیازهای مفتی باعث قهرمانی پرسپولیس می شن و این قهرمانی پنجم جعلی و غیر قانونیه.
    • 4 در 6 IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      چه تجزيه و تحليل خوبي ولي دربي رفت نگفتي چرا غلامي اخراج نشد ؟؟؟؟بعد اين امتيازهارو از کجات در آوردي ؟؟؟؟؟ طبق فيلمي که شبکه 5 نشون داد کيسه و سپاهان بيشترين نفع داوري بردن و پرسپوليس سه امتياز ضرر کرده
    • Milad DE ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      یا رب روا مدار که گدا معتبر شود گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود #سلطان فساد
  • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    شما فرا زمینی هستید تشریف ببرید جای دیگری به غیر از کره زمین استاد دماغ بالا
  • آرش 44 IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    متاسفانه وقتی کسی به جایی می رسد که افتخار برای مملکت دارد، می کوبیم. آقای فغانی به درستی گفت که مربیان مگر اشتباه نمی کنند؟ تاکتیک اشتباه؟ بازی خوانی اشتباه؟ بازی دادن به بازیکن جوان، همه اینها در یک بازی تاثیر گذار است مانند اشتباهات داور. ولی این فهم را مربیان و بازیکنان و جامعه فوتبالی ما ندارد و همه شکستها را تقصیر داور می اندازیم. بازیکن چندین موقعیت خراب می کند، تک به تک را نمی زند، مربی تعویض اشتباه انجام می دهد و یا تاکتیک تیمی را عوض نمی کند، اینها را نمی بینیم فقط می گویم: داور اگر پنالتی گرفته بود بازی برمی گشت! تازه شما باید پنالتی را گل کنی تا ادعایتان ثابت شود.
    • محمد پرسپوليسي IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      حرفاتون درست ولي الان مسئله اينه که آيا آقاي فغاني همين اتفاق تو يک بازي ديگه چه تو ايران چه تو خارج بود اخراج ميکرد؟؟؟؟ يا چون اين بازي دربي بوده و يک طرفش پرسپوليس اين تصميم گرفت
  • عامیرزا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    تمام این چسال فیسال و قلدری و گنده تیزی تو مدیون شخصیت و نجابت پرسپولیسیا هستی سوتک بدست دوزاری که تو رو هم با دوتا سوت بین المللی بیجهت بزرگت کردن و تهش با رو شدن پرونده های رسوایی یه قهرمانی دیگه درنیاد صلوات.فینال جام جهانی رو هم قضاوت کنی گنده تر از رضازاده و ساعی نمیشی که الان نزد مردم هیچی نیستن! همونجور که از جمله"تیم‌ها می‌توانستند از آن دقیقه تا پایان بازی از مسیر مسابقه خارج شوند و بروند دنبال تنش و درگیری و حاشیه‌سازی‌ اما چنین کاری نکردند."به همه دنیاکاملن نشون دادی که این اصالت وفرهنگ پرسپولیسیای متضرر بود که نذاشت بازی متشنج بشه وگرنه اگه به ضرر تیم هوچیگرزوزه کش وپاچه گیر وباجگیر بود الان تو صورتت جای سه تا مشت بهزاد کانگورو بوکسور بود! وتا سه سال بعد بازی هرجای دنیا میرفتی یه عستقلالیا از بالای درخت میرید روی سرت ونوازشت میکرد!!نمک پرسپولیسیا تو حلقته وبهشون تیکه هم میندازی.حق داری کسی که با پرسپولیس طرف بشه هرجور دلش بخواد میتونه عقده گشایی کنه ضرر نبینه اینو دیگه شیخ سعدی وحافظ هم فهمیدن.حالا برگرد لب ساحل سیدنی وخوش باش واحساس کن خیلی جنتلمن و معروفی قلدرخان.الخ
  • gaber IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    خبرنگار اگر سمج میشد فغانی نمی‌توانست قصر در رود مجیز گویی با حقیقت تفاوت زیادی داره . در دنیای داوری بعضی وقتها شانس به آدم رو می‌کنه و این شانس به فغانی رو کرد . مطهری عملش و خودش و نیتش میگه عمدا این زخم را برروی حریف زده . احتیاج به داوری نیست که با حرافی کارش را قانونی جلوه دهد . متاسفانه بنیادی فر و بقیه داورها اگر حرافی و زبانبازی و مغلطه بلد بودند الان داور دربی ها بودند .در کشور ما تخصص همراه با حقه و کتمان کردن حقایق بهتر جواب میده . بهتره داورها مانند فغانی درس مغلطه بازی را قبل از داوری خوانده باشند . بهیچوجه ذات ما ایرانی جماعت با شعار دادن پاک و منزه نمیشه . ذاتا با چند جمله مرگ و زخم انسانها را با زبان دراز توجیه میکنیم .داوری فغانی زیاد تعریفی نبود که خبرنگاران مشتاق دیدارش شوند . ما هوادارهای هم مانند فضای ذاتی خود حقیقت را نمی‌گوییم . این داوری زیاد خوب نبود بلکه توجیهات خوبی داشت
  • کیسه السعودی.. IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    اگراین صحنه راتو خارج ازکشور داور اخراج نکنه. به مدت شیش ماه قضاوت ازش میگیرن تابره وبه تجربیاتش اضافه کنه. ولی میگن اگر کف پاه راست باشه اج عقب کفشش جای مصدوم رازخمی نکرده.. شیب پاهاش. 60سانیمتر کمتر باشه. خلاصه ضربگیر خطا کننده طرح دارنباشه خطا اخراج نداره... واما حالا توصدم ثانیه توچه جور تشخیص میدی که فشار ضربه. یا شیب تند وکند بوده درصورتیکه توبخاطر همسر کیسه کشت. خودتو زدی به ندیدن
  • Milad DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    افتخار بین المللی ننگ داخلی
  • روزبه IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    آقای فغانی برای خدمت وخصوصا خدمت به تیم مورد علاقه ی همسر مکرمه مدیر عاملی استقلال بیشتر از مدیریت در فوتبال برازنده ی شماست لطفا دست از سر پرسپولیس و داوری برای این تیم بردارید و گوش به فرمان همسرتان سوتهایتان را برای استقلال به صدا در بیاورید به نظر هواداران پرسپولیس یک داور عادی ولی سالم شرف دارد به داور بین المللی نا سالم که برای دلخوشی زن و فرزند حتی سلامت بازیکن را هم نادیده میگیرد
  • یه عشقه و یک پرسپولیس GB ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    خدا اگه میخواد به آدم یه چیزی بده کاشکی اول جنبه اون چیز رو بده.یه تیری به تخته ای خورد و ایشون داور بین المللی شد.معلوم نیست استرالیایی ها از دست ایشون چی میکشن.اگه یه کم دیگه ضربه ارسلان مطهری محکم تر بود خدا میدونست چه اتفاقی میافتاد.آخر صحبتشون هم گفتن اگه قرار به مدیر شدن باشد من رئیس فدراسیون میشوم.شما همینجوری تو زمین داری از اون تیم حمایت میکنی حالا پشت میز نشین بشی که پرسپولیس هم بکوبی؟فعلا یه کسی مثل شما رئیس فدراسیون هست و کار هایی که شما میخواستی بکنی رو داره میکنه.
  • توحید IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    اشتباه خاصی نداشتم، فقط یک فصل قهرمانی رو از تراکتور گرفتم تقدیم سپاهان کردم. همین
  • علی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    شما که شدت ضربه و بقیه جوانب رو دیدی وسنجیدی میشه بفرمایید چرا کارت ندادید؟اقدام به تکل یا هر حرکت خشنی توهمه جای دنیا حداقل کارت زرد داره .اونایی که فوتبال رو دنبال میکنندباعرض معذرت اونقدرا هم ببو نیستند که گلابی فرض کردی... دم خروست پیداست جناب فغانی...
  • ایرانی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    خیلی هامون همیشه منتقدیم درحالیکه طاقت انتقاد از خودمونو نداریم. جایگاه فغانی مشخصه . خیلی بی انصافیه اینهمه نکات مثبت ایشونو نبینیم و انقدر با بغض و کینه بنویسیم. به امید روزی که فرهنگمون بالاتر بره. اون روز حتما از فوتبال خیلی بیشتر لذت میبریم.
  • کیارش TR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    سلام خدمت همگی دوستان عزیز دوستانی که میفرمودن کی روش به فوتبال ایران از بالا به پایین نگاه میکنه (که همچین چیزی نبود با توجه به دانش و سابقه ای که داشت اگرهم بود مشکلی نبود)به مصاحبه جناب فغانی داوری که جز خوش شانس ترین انسانهای کره زمینه نگاه کنن یه داور تنوسط که فقط توانایی مدیریت بازی رو داشت و تمام عوامل جور شد که به موفقیتهای نسبی برسه حالا چنان به فوتبال ایران فخر میفروشه انگار یادش رفته از کجا با اینجا رسیده این‌مصاحبه یه ادم متوهم و متکبر و خودبزرگ بینه که توهم دانایی داره تبریک به استقلالی ها بابت برد دربی ولی اگه خدایی نکرده اسیبی به طحال بازیکن پرسپولیس میرسید خطر مرگ داشت دیگه خطای شدید یعنی چه بابت حتما ناک اوت میشد نگته کمدی ماجرا وینجاست که تمام‌کارشناسهای داوری خارجی (تو برنامه کذایی مزدک میرزایی )گفتن اخراج مستقیم همه کارشناسهای داخلی فرمودن کارت زرد بیشتر نداشت مثل نوچه های فدراسیون ابروی خودشونو حراج گذاشتن و دارن کورکورانه از یه اشتباه دفاع میکنن خدو عاقبت این‌فوتبالو بخیر کنه
  • شهاب IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    سلام اگر این اقا امد تا داوری خوب بشهبد بخت به تیم های که این اقا قرار است براشون سوت بزند این جمله که بالا فرمودید توهین به بقیه داورهاست یعنی بقیه بلد نیستن داوری بابا این خطای که همه جهان دید ایشون ندید بابا دست بردارید از کارهای زشت خودتان اگر داوری بلد بود همان استرالیا داوری میکرد تا اینقدر چاق نشه این اقای افشاریان دارن نابود میکنن فوتبال داوری ووووو
  • فغان از فغانی US ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    فغانی اگر بهترین داور خلقت از ازل تا ابد هم که باشد ، وطن فروشی است که برایش فقط پول مهم است.اون نه وابستگی ملی و ایرانی دارد و نه وابستگی دینی و مذهبی
  • محمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    نمیدونم تا یه بهایی به یه نفر تو ای کشور میدن فک میکنه خداس بابا برو همو استرالیا زندگیتو بکن تو روز روشن حرکت تکواندو کار استقلال رو ندیدی بعد ادعات هم میشه که داور خوبی هستی
  • علی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    ایشون خیلی حالت خودبرتربینی داره واقعا این ضربه اخراج نداشت؟ عشق ریاست کشتتش واقعا خنده داره که میگه اخراج نداشت
  • عباس IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    از بازیکنای محبوبش میشه فهمید خیلی لاشیانه قضاوت کرد. انشالله به هیچ جا نرسی اگه تبانی کردی. والا
  • نادر RO ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    من با داوری کاری ندارم به هر حال اشتباه داوری هست.گله من از صدا و سیماست که دربی قبلی حرکتی که رو قاعدی صورت گرفت فقط از یه زاویه خاص بصورت کاملا اسلوموشن نشون داد و آقای احمدی هم با داد و هوار میگفت :اها همین زاویه دقت کنید !خوب دقت کنید! تا محسن ترکی بیچاره و بقیه داورهای ایرانی مجاب شدن که پنالت بوده .اما تو این بازی در مورد کرنر عبدی یعنی آقای یوسفی با صدایی که از ته چاه بیرون اومد و کاملا گنگ و نامفهوم گفت مثل اینکه ک وو رر نر بود.در مورد خطای مطهری هم یکبار نشون داد که باز آقای یوسفی سکوت مطلق اختیار کردن.
    • ایوبی US ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      در مورد خطای مطهری خیلی تابلو بود.از ترس اخراج مطهری ساکت شده بود و سکتهء هواداری را تجربه کرد.در شناخت مجریان هوادار دو تیم باید گفت عادل و علیفر پرسپولیسی و مزدک،پیمان یوسفی،خیابانی،جاودانی،محمد میر،درخشنده استقلالی هستند.در این بین حضور جاودانی در کمیتهء قضایی تعجب برانگیز است.هواداران پرسپولیس احکام سرخ ستیز این کمیته را با عضویت رضا جاودانی بدون ارتباط نمیدانند.ضمن اینکه دست های پشت پرده در تلاشند پای محمد میر را نیز به این کمیته باز کنند.استقلالی ها که از عضویت امثال فتحی در این کمیته سودهای بسیار برده اند مایلند با عضویت محمد میر در کنار رضا جاودانی ،شرایط را برای امتیازات خارج از میدان برای استقلال فراهم کنند.البته خدمت به استقلال در مقام قاضی با فتحی آن کرد که همه دیدیم.بزودی روسیاهی امثال محمد میر و رضا جاودانی را نیز خواهیم دید چرا که استقلال و هوادارانش چندان به "حرمت نمک"باور ندارند
  • احمد IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    سلام رفیق، من ورزشی نیستم ولی مسابقات هر رشته ورزشی که جذاب باشه رو نگاه میکنم و لذت میبرم، اگه با دید لذت بردن به هر مسابقه ای نگاه کنی به عمرت اضافه میشه و دوستات خوشحال و دشمنات ناراحت ، کینه و تعصب عمر رو کم میکنه با این چیزایی که نوشتی مطمئن باش اگه فغانی خصومتی باهاتون داشته باشه از عصبانیتتون خوشحال میشه و اگرم نه که چند روزه دیگه به قول خودت کنار ساحل سیدنی داره برای پیشرفتش فکر میکنه و حال میکنه، عزیزم وقتی شما داری خودت رو برای دیگران از بین میبری سران باشگاه باهم نشستن و جوج میرنن، ضمناً اگه از یه هموطن تو دنیا به نیکی یاد بشه همیشه مایه افتخار ماست چه داور یا بازیکن یا بازیگر یا دانشمند یا...
  • جانباز IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    آقای فغانی داور بین المللی بسیار آدم خوب و منصفی است ایشان واقعاً آبروی ایران است
  • شاهین IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    هوچیگری مکتب لنگ تمامی ندارد...اگه به تحلیل داوری شبکه خبر نگاه کنید متوجه میشوید البته اگه منصف باشید زمانیکه ضربه از طرف دروازه استقلال به سمت زمین پرسپولیس زده میشه مطهری رو به پشت به دروازه پرسپولیس و فرشاد فرجیه وحتی به توپ نزدیکتر است واصلا فرجی رو نمیبینه وبرای کنترل توپ به هوا بلند میشه وضربه میزنه که فرجی میاد وسط وضربه بهش میخوره شدت ضربه هم اگه شدید بود که فرجی بیرون زمین نیمومد وهمونجا مداوا شد پس هوچیگری نکنید....راجع به پنالتی حسین که به خاطر چند سانت این همه داد وبیداد نداره اگه اینجری باشه تمام پنالتیهای بیرانوند تو لنگ و دوناروما تو ایتالیا رو دقت کنید قبل از ضربه یه چند سانتی جلوترن پس زر مفت نزنید....
  • هاه IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    خیلی جالبه بهترین داورها قبول دارن که اشتباه کردند ولی اینقدری خودخواه هست گه میگه اشتباه بزرگ نداشته تو همین بازی حذفی به اشتباه اخراج نکرد ولی متاسفانه کارشناسان هم از ترس فغانی گفتند باید کارت زرد می‌گرفت در صورتی که باید اخراج میشد صدها صحنه از این کمتر هم اخراج شده بودند بلاخره ما ملت غریب دوستیم اگه نمیزفت استرالیا اینطوری منت اینا نمی‌کشیدم امثال اصفهانی ها خیلی خدمت کردند برای داوری خود فغانی هم مدیونه اصفهانیا هست ولی بقدری خودخواه هستش که حالا به جایی رسیده کسی رو قبول نداره و فکر بالاتر از ریس کمیته داوران فکر کنم فدراسیون رو بهش بدن باز قبول نکنه مردیکه خودخواه ندید بدید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی