نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
پرچم ایران در المپیک
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۶۶ ورزشکار ایرانی راهی توکیو شده‌اند تا در المپیک ۲۰۲۰ که با یک سال تأخیر برگزار می‌شود، افتخارآفرینی کنند.

کاروان ورزشی ایران در سی و دومین المپیک توکیو، با حدود دو برابر سهمیه المپیک ۱۹۴۸ لندن شرکت می‌کند. هرچند ایران با ششمیربازی، در دومین دوره المپیک یعنی پاریس ۱۹۰۰ حضور داشت، اما به صورت رسمی سال ۱۹۴۸ با کاروان ۳۸ نفره در رشته‌های وزنه‌برداری، کشتی، بوکس، ژیمناستیک، بسکتبال و تیراندازی شرکت کرد. اما بعد از انقلاب، ایران از سال ۱۹۸۸ سئول دوباره به المپیک برگشت تا به امروز. 

در این دوره کاروان ایران برای المپیک توکیو ۶۸ سهمیه گرفت که مثبت شدن تست دوپینگ بهمن عسگری و جراحی دست پریسا جعفریان دو سهمیه را سوزاند تا کاروان ورزشی ۶۶ نفره شود. ۶۶ نفر شامل ۵۶ ورزشکار مرد و ۱۰ ورزشکار زن، در ۱۷ رشته دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا، بدمینتون، والیبال و بسکتبال، به نام ستارگان ایران زمین و با شعار همه برای ایران در المپیک توکیو از اول مرداد ماه با رقبایشان در توکیو مسابقه می‌دهند.

در کاروان ۶۶ نفره اکثر ورزشکاران، متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هستند اما کوچکترین و بزرگترین عضو کاروان ایران خارج از این دو دهه متولد شده‌اند.

کوچکترین و بزرگترین ورزشکار

کوچک‌ترین و بزرگترین ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو از یک رشته هستند؛ تیراندازی. آرمینا صادقیان تیرانداز تفنگ متولد سال ۱۳۸۰ است که اولین المپیک را در سن ۱۹ سالگی تجربه می‌کند. اما بزرگ‌ترین ورزشکار المپیکی هم جواد فروغی، متولد سال ۱۳۵۸ است. تیرانداز تپانچه و نفر اول رنکینگ جهانی اما برای اولین بار در المپیک حاضر می‌شود.

باسابقه‌ترین ورزشکار

احسان حدادی، پرتابگر دیسک ایران، توکیو چهارمین المپیکی است که شرکت می‌کند. او در المپیک‌های ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو حضور داشته که المپیک ۲۰۱۲ لندن با مدال نقره پرتاب دیسکش، شیرین‌ترین المپیک برایش شد. البته او در دو المپیک هم با مصدومیت حاضر شد؛ پکن، ریو. او دراین دوره هم با مصدومیت دیسک کمر شرکت می‌کند. هرچند تا قبل از مصدومیت کمرش سودای مدال طلای المپیک را داشت اما حالا شرایط فرق می‌کند و حتی یکشنبه در اولین مسابقه رسمی امسال ۵۷ متر پرتاب کرد. رکوردی که با آن بعید است به فینال المپیک هم برسد.

توکیو دومین المپیک ۱۲ ورزشکار

۱۲ ورزشکار ایرانی، در توکیو برای دومین بار المپیک را تجربه می‌کنند. در بین آنها بیشترین تعداد سهم تیم ملی والیبال است. صمد نیکخواه بهرامی‌، حامد حدادی و سعید داورپناه از تیم بسکتبال برای دومین بار به المپیک رفته‌اند. سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، مهدی مرندی و میلاد عبادی‌پور ملی‌پوشان والیبال هستند که بعداز المپیک ۲۰۱۶ ریو، در توکیو هم حضور دارند. علی هاشمی، میلاد وزیری، نجمه خدمتی و حسن تفتیان هم جزو بار دومی‌ها هستند. توکیو اما برای مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی شمشیربازی هت‌تریک است. 

بیشترین تعداد سهمیه رشته‌ها

کشتی با مجموع ۱۱ سهمیه؛ ۵ سهمیه فرنگی و ۶ سهمیه آزاد، بیشترین سهمیه را برای کاروان گرفته است.کمترین تعداد سهمیه را تنیس روی‌میز، بدمینتون، شنا، تیروکمان و دوچرخه‌سواری گرفته‌اند، هر کدام با یک سهمیه.

بیشترین تعداد ورزشکار

والیبال و بسکتبال هرکدام با ترکیب ۱۲ نفره، بیشترین ورزشکاران را در المپیک توکیو دارند.

تاریخ‌سازی‌های کاروان

ایران برای اولین بار سه رشته تیمی والیبال، بسکتبال و شمشیربازی را دارد.

برای اولین بار ایران در بدمینتون زنان نماینده دارد.

۱۰ ورزشکار زن ایرانی در المپیک شرکت می‌کنند.

تکرار تاریخ بعد از ۵۷ سال

فرزانه فصیحی بعداز ۵۷ سال، سهمیه ۱۰۰ متر المپیک را گرفت. سیمین صفامهر در المپیک ۱۹۶۴ توکیو در ماده ۱۰۰ متر زنان دوید و فرزانه فصیحی هم بعد از ۵۷ سال دوباره در المپیک توکیو می‌دود، آن هم ۱۰۰ متر. اتفاقی عجیب و نادر.

حضور دو برادر در کاروان ایران

این بار دو برادر هم با هم به المپیک می‌آیند. محمدعلی و محمدرضا گرایی ملی‌پوشان کشتی فرنگی دو برادری هستند که در توکیو روی تشک می‌روند. دو برادر شیرازی که خاطره حضور رسول و امیررضا خادم در المپیک‌های ۹۲ بارسلونا و ۹۶ آتلانتا را زنده می‌کنند.

استارت المپیک برای ایران با نازنین ملایی

کار ایرانی‌ها از همان روز اول المپیک شروع می‌شود، با نازنین ملایی، پاروزن ملی پوش روئینگ. او طبق برنامه جمعه اول مرداد، یک روز بعداز افتتاح بازیها، با شروع مسابقه دور مقدماتی ۲۰۰۰ متر سنگین وزن روئینگ قایقش را به آب می‌اندازد. البته بعداز او میلاد وزیری، کماندار ریکرو دومین ایرانی است که مسابقه جمعه مسابقه دارد.

توکیو اولین و اخرین المپیک کاراته

بالاخره کاراته‌کاها هم رنگ المپیک را دیدند، آن هم در توکیو. هر چند اولین و آخرین باری است که آنها مبارزه روی تاتامی المپیک را تجربه می‌کنند. هرچند از اتفاقات بد هم در امان نماند و یک سهمیه‌اش پرید. سهمیه بهمن عسگری که با قرعه آسان روی مدال طلایش حساب می‌کردند، اما با مثبت شدن تست دوپیگنش، در حسرت المپیک ماند. با این شرایط سه کاراته‌کای ایرانی مسافر توکیو هستند. سجاد گنج‌زاده بعد از رقابت شدید با ذبیح‌الله پورشیب مسافر توکیو شد. پورشیب که با تغییر قوانین فدراسیون جهانی با بدشانسی سهمیه را از دست داد، اما این روزها در اردوی تیم ملی حریف تمرینی گنج‌زاده است. حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار هم دو سهمیه دیگر را دارند.

بیشتر بخوانید:

صفحه ویژه ایران در المپیک 2020 توکیو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی