نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
رافائل واران در منچستریونایتد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رافائل واران که یک دهه پیش هم مورد توجه منچستریونایتد بود، حالا پس از تجربه فراوان و قهرمانی‌های پرتعداد در آستانه ترک رئال و حضور در اولدترافورد است.

منچستریونایتد در آستانه امضای قرارداد با رافائل واران است و حتی رسانه‌های انگلیسی مدعی شده‌اند مبلغ این انتقال ۵۰ میلیون پوند خواهد بود. حقوق او هم ۴۰۰ هزار پوند در هفته تعیین شده است.

ستاره خط دفاعی رئال‌مادرید که یک دهه از دوران فوتبالش را در این تیم سپری کرده، از مدت‌ها قبل به باشگاه اعلام کرده که تصمیم دارد برای چالشی جدید پایتخت اسپانیا را ترک کند. منچستریونایتد هم از همان زمان در پی استخدام او بوده و حالا مذاکراتش را سرعت بخشیده. اگرچه گفته می‌شود تا چند روز دیگر شیاطین‌سرخ صبر خواهند کرد و اگر با رئالی‌ها به توافق نرسند به سراغ گزینه بعدی خواهند رفت، ولی به نظر می‌رسد جذب این مدافع ۲۸ ساله برای باشگاه پرافتخار انگلیسی منطقی‌تر باشد.

دلایلی وجود دارد که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند واران در صورت جدایی از رئال‌مادرید مسیر اولدترافورد را در پیش بگیرد.

مدافع کلاس جهانی

ارتباط‌هایی بین منچستریونایتد با پائو تورس از ویارئال، ژوله کُنده از سویا و مثل فصول گذشته با کالیدو کولیبالی از ناپولی برای ترمیم خط دفاعی وجود دارد، اما کسی نمی‌تواند منکر این مورد شود که بازیکنی مثل رافائل واران کمتر تصمیم می‌گیرد که به لیگ برتر انگلیس بیاید و به خط دفاعی تیمی مثل یونایتد وزن بدهد. به خصوص در سال‌های اخیر که مسیر بهترین مدافعان معمولاً به اسپانیا و ایتالیا رسیده یا این که برترین مدافعان تصمیم گرفته‌اند به بارسلونا یا رئال‌مادرید بروند. حتی حضور در بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن هم برای‌شان وسوسه‌انگیزتر از لیگ برتر بوده.

تجربه

مسئله این است که واران یک دهه در ترکیب رئال‌مادرید حضور داشته و وقتی فقط ۱۸ ساله بود به این تیم بزرگ پیوست. او خیلی بیشتر از بازیکنی مثل هری مگوایر تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد و قهرمانی‌هایش در این تورنمنت که ۴ مرتبه بوده، از کل قهرمانی‌های منچستریونایتد که ۳ مرتبه رقم خورده بیشتر است. این نشان می‌دهد او در ۲۸ سالگی بازیکنی واقعاً پخته در میادین بزرگ است.

رافائل واران

ماجرای فرگوسن

سرالکس فرگوسن در کتاب زندگینامه‌اش نوشته بود: «من با قطار از لندن به لیل سفر کردم تا رافائل واران را به خدمت بگیرم.» دیوید گیل مدیراجرایی سابق باشگاه منچستریونایتد هم فاش کرده در حال راضی کردن واران بوده‌اند که زین‌الدین زیدان در زمان حضورش در بخش استعدادیابی رئال‌مادرید او را وسوسه کرده تا راهی این تیم شود. تأثیر زیدان برای حضور و پیشرفت رافا در مادرید را نمی‌توان نادیده گرفت. اگرچه این بازیکن فرانسوی زیر نظر ژوزه مورینیو و کارلو آنچلوتی هم کامل‌تر شد.

قهرمانی میادین بزرگ

واران از بازی کردن کنار په‌په شروع کرد و سپس زوج سرخیو راموس شد. در اوج بود که همراه تیم ملی فرانسه به قهرمانی جام‌جهانی رسید. نقشی کلیدی در ۳ قهرمانی متوالی رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا همراه زیدان داشت. سال ۲۰۱۶ زیدان تصور می‌کرد واران برای تمام دوران فوتبالش در رئال می‌ماند، اما حالا خودش برای مرتبه دوم تیم را ترک کرده و دیگر خبری از واران هم نخواهد بود. شاید اگر زیزو مانده بود، احتمال داشت رافا را برای ماندن راضی کند.

رافائل واران

اشتباه هم وجود دارد

اساساً واران یک شخصیت بزرگ است؛ فوتبالیستی تقریباً کامل که توانایی‌های زیادی دارد و ذهنیت تاکتیکی‌اش عالی است. با این حال نمی‌توان انتظار داشت که او اشتباه نکند و اشتباهات بزرگی هم داشته، مثل عملکردش مقابل منچسترسیتی در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا. با این وجود اشتباهاتش زیر سایه افتخارات پرشمارش قرار می‌گیرد. شاید در رئال‌مادرید آنطور که باید به او توجه نشده بود و باید گفت افتخاراتش در سطح بازیکنی مثل ویرجیل فان‌دایک برای لیورپول در فصلی که همه جام‌ها را برد، هست. سال گذشته گری نویل در شبکه «اسکای‌اسپورتس» تصمیم گرفت در تیم منتخبش رافا واران را جانشین ویرجیل فان‌دایک کند، چرا که اعتقاد داشت نباید همه توجه‌ها فقط معطوف بازیکنان لیگ برتری باشد و از طرفی این بازیکن لیگ قهرمانان و جام‌جهانی را برده. زمانی که فان‌دایک هنوز در سلتیک حضور داشت، واران در سال ۲۰۱۴ به نخستین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان رسید.

دانش‌آموزی که رئالی شد

همه تعریف و تمجیدها به این معنی نیست که واران قطعاً در منچستریونایتد هم جام خواهد گرفت، اما می‌تواند تأثیری مثل ویرجیل فان‌دایک داشته باشد و همه علائم برای این اتفاق مثبت است. واران وقتی هنوز ۱۸ ساله نشده بود پیشنهاد رئال را گرفت و در این باره گفت: «زیدان به من زنگ زد و من از او خواستم بعداً دوباره زنگ بزند، برای این که در حال درس خواندن برای ورودی دانشگاه بود. تصور کنید آنقدر خونسرد با تماس شخصی مثل زیدان برخورد کرده که درس خواندنش را هم رها نکرده است! این خونسردی در زمین بازی هم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. او می‌تواند با چنین خصوصیتی تبدیل به رهبر خط دفاعی منچستریونایتد شود. زوج واران – مگوایر بی‌شک زوجی ایده‌آل برای شیاطین‌سرخ خواهد بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی