جام‌های قهرمانی دنی آلوس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دنی آلوس حالا در آستانه قهرمانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار دارد که می‌تواند قهرمانی چهل‌وسوم این ستاره پرافتخار باشد.

او خوشبخت‌ترین فوتبالیست دنیاست؟ سؤالی که به نظر می‌رسد پاسخ دادن به آن راحت باشد. دنی آلوس بیش از هر فوتبالیست دیگری در دنیا لذت شادی را در آن چشیده و بارها و بارها جام‌های قهرمانی را در دستش گرفته. مدافع راست تیم ملی برزیل حالا در توکیو با تیم ملی المپیک کشورش به فینال رسیده. او در ۳۸ سالگی در آستانه کسب یک قهرمانی دیگر است، اگرچه این یکی جام ندارد و مدال دارد! دنی آلوس ۴۲ مرتبه قهرمان تورنمنت‌ها و لیگ‌های مختلف شده؛ یعنی ۴ قهرمانی بیش از عدد سن خودش.

شروع با جامی کوچک و ادامه در اسپانیا

آلوس که ۲ سال پیش، بعد از ۱۷ سال به کشورش بازگشت و این مرتبه پیراهن سائوپائولو را برتن کرد، اولین جامش را با تیم باهیا گرفت، نخستین تیم دوره حرفه‌ای‌اش. در برزیل علاوه بر لیگ‌ها، تورنمنت‌هایی به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود او در سال ۲۰۰۲ با باهیا به قهرمانی کوپا نوردسته یا همان جام منطقه شمال شرق برزیل رسید. همان سال دنی که فقط ۱۹ سال سن داشت راهی اروپا شد و به سویا پیوست تا اولین جام‌هایش را همراه آندلوسی‌ها در اروپا بگیرد. اولین قهرمانی او جام یوفای اروپا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ بود و بعد از آن هم سوپرجام اروپا را بالای سر برد. فصل بعد هم در جام‌حذفی و سوپرجام اسپانیا و دوباره در سوپرجام اروپا قهرمان شد.

جام‌های قهرمانی دنی آلوس (سویا)

نیمی از جام‌ها با بارسا

آلوس در سویا چهره و در بارسلونا ستاره شد. در بهترین دوران بارسلونا و وقتی که پپ گواردیولا کارش را شروع کرده بود، دنی هم به این تیم پیوست. جالب این که در همان فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ که اولین فصلش در نوکمپ بود به سه‌گانه رسید و لالیگا و جام‌حذفی را در اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا را برد. ۲ جام برای او تازگی داشت. افتخار کسب سه‌گانه را با پیراهن آبی‌اناری‌ها در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ هم به‌دست آورد. در ۸ سال حضور در بارسلونا، آلوس موفق شد ۲۴ مرتبه جام بالای سر ببرد که بیش از نیمی از افتخاراتش محسوب می‌شود. ۶ قهرمانی در لالیگا، ۴ قهرمانی در جام‌حذفی، ۴ قهرمانی در سوپرجام، ۳ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۳ قهرمانی در سوپرجام اروپا و ۳ قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها، افتخاراتش با پیراهن بارسلونا بود.

جام‌های قهرمانی دنی آلوس (بارسلونا)

جام می‌خواهید دنی را بگیرید!

حالا یا دنی آلوس تیم‌های شانس قهرمانی را انتخاب می‌کرد یا تیم‌ها با او خوش‌شانس بودند! البته او بعد از بارسلونا هم راهی یوونتوس و پاری‌سن‌ژرمن شد که در دوران حضورش در این تیم‌ها هم قدرت اول فوتبال ایتالیا و فرانسه بودند. در یوونتوس فقط یک فصل بازی کرد که فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ بود. قهرمانی در سری A و جام‌حذفی افتخاراتش همراه بانوی‌پیر بود. در پاری‌سن‌ژرمن هم ۲ فصل حضور داشت که ۲ قهرمانی در لیگ یک فرانسه، یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در جام اتحادیه و یک قهرمانی در سوپرجام نصیبش شد.

جام‌های قهرمانی دنی آلوس (یوونتوس)

جام‌های قهرمانی دنی آلوس (پاری‌سن‌ژرمن)

بازگشت به برزیل

اگر فکر می‌کنید در سال ۲۰۱۹ و وقتی ۳۶ ساله بود دوران پرافتخارش تمام می‌شود، سخت در اشتباه هستید. آلوس سال ۲۰۲۱ سرانجام بعد از ۲ سال که اتفاقی بی‌سابقه برایش بود به جام رسید. دنی که کاپیتان سائوپائولو است، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ هیچ فصلی را بدون قهرمانی تمام نکرده بود. با این حال سال ۲۰۲۰ جام نگرفت و سال ۲۰۲۱ با سائوپائولو به جام قهرمانی تورنمنت پائولیستا رسید.

سلسائو

آلوس که حالا کاپیتان تیم المپیک برزیل است و در ۳۸ سالگی هم تیته او را گاهی به تیم ملی کشورش دعوت می‌کند، ۵ قهرمانی با پیراهن سلسائو دارد و حالا در پی قهرمانی ششم در المپیک است. دنی در کوپا آمریکای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۹ به قهرمانی رسید. دومی را به‌عنوان کاپیتان بالای سر برد. او در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ هم سابقه قهرمانی داشته. اما نخستین جام او با برزیل در جام‌جهانی جوانان سال ۲۰۰۳ رقم خورد که البته بین جام‌های قهرمانی‌اش شمارش نشده است.

جام‌های قهرمانی دنی آلوس (برزیل)

حسرت‌های دنی

اما فکر نکنید با ۴۲ جام قهرمانی، آلوس حسرتی ندارد. دنی ۲ مرتبه در جام‌های جهانی حضور داشت که نه در سال ۲۰۱۰ به موفقیتی رسید و نه سال ۲۰۱۴ در خانه دستش به این جام ارزشمند خورد. این شاید حسرت ابدی مرد پر از جام باشد، مگر این که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بین بازیکنان سلسائو باشد و اتفاقاتی شگفت‌انگیز رخ بدهد. دیگر حسرت بزرگ آلوس قهرمانی در سری A برزیل است. او امیدوار است در لیگ کشورش همراه سائوپائولو به قهرمانی برسد. سائوپائولو که ۶ مرتبه قهرمان سری A برزیل شده، از سال ۲۰۰۸ به بعد جام نگرفته است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی