نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
نیکخواه: مدیران فدراسیون با سیستم حسین قلی‌خانی کار می‌کنند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها صدای داوران بسکتبال به خاطر مشکلاتشان بیش از هر زمان دیگر شده و هر روز افراد جدیدی به وضعیت موجود اعتراض می‌کنند.

مصاحبه‌هایی که موارد ذکر شده در ان بسیار به واقعیت نزدیک است و با وجود  کشاندن یکی از داوران به کمیته انضباطی اما باز صدای اعتراض آنها بلندتر شد و کار به استوری و پستهای ابهام برانگیز توسط قضاوت کنندگان بسکتبال رسید. پستهایی که حاکی از اعتراض به مصاحبه‌های دروغین مسئولین شد که خود را به کوچه علی چپ زده اند.

حسن نیکخواه،یکی از داوران بین المللی کشورمان که سابقه قضاوت داخلی و خارجی دارد، از نحوه عملکرد فدراسیون برای معرفی داوران بین‌المللی، پرداخت مطالبات داوران و سپردن ریاست کمیته به افراد ذیصلاح شاکی به نظر می‌آید، گفت: «آقای سیفی زاده تنها دوره طلایی این فدراسیون درباره داوری بود. درهمان یک سالی که او مسئول کمیته داوران و مسابقات بود شاهد اتفاقات خوب بودیم،کسی پشت سرکسی حرف نزد. کمپ‌هایی توسط داوران الیت به سبک فریپ فیبا برگزار گردید، فرصت دیده شدن به تمامی داوران داده شد و به غیر از آن سایرین اصلا به داوران ارزش قائل نشدند. الان می‌گویند جوانگرایی کرده‌ایم و تعدادی از داوران دوره‌های قبل دیگر اکتیو نیستید. پس چرا مهران کیش را حذف کرده اید. او هم جوان است و تحصیلکرده و هم آشنا به زبان انگلیسی.»

او در ادامه گفت: «آقای طباطبایی در پرسش به اعتراضات از مصاحبه‌های غیر واقع  گرایانه داوران صحبت می‌کند، یا آنها را تعمدی می‌داند. چطور می‌شود همه داوران الیت و غیر الیت لب به شکایت گشودند و ایشان می‌گوید حال داوری خوب است ولی ما داوران از شرایط موجود ناراضی هستیم؟چطور با یک مصاحبه به قول آنها غیرواقع گرایانه داور را به کمیته انضباطی می‌کشند ولی با مصاحبه واقعی یا غیرواقعی بازیکنان علیه سرمربی تیم ملی، او را رها می‌کنند. چرا از مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی که خودشان انتخاب کرده اند حمایت نکردند! آنها با سیاه نمایی تقصیرها را به گردن دیگران میاندازند! به نظرم وقتی یک نفر راه رو عوضی انتخاب می‌کند می‌شود به او مسیر درست را نشان داد اما وقتی طرف عوضی راه می‌رود هیچ راهی دیگر پیش روی او نیست.یا به قولی طرف خودش را به بی خوابی زده.»

نیکخواه همچنین به کلاس مدرسی داوری اشاره می‌کند که با تحریم داوران روبرو شد: «بسیاری از داوران بخاطر اعتراض به مدرسین و این کلاس آن را تحریم کردند.چرا که مدرسین حوزه‌های مختلف آن تخصص کافی در زمینه مدرسی علم داوری نداشتند. یا داورانی از این کلاس حکم مدرسی را گرفتند که  حتی به انگلیسی وارد نیستند و آشنایی با نرم افزار هم ندارند در صورتی که طبق شروط لازم شرکت کنندگان این دوره اشنایی با زبان انگلیسی و تسلط بر نرم افزار بوده است!»

این داور اعتراضات خود و داوران دیگر را برای اجرای درخواست به حق خود می‌دانند: «معرفی  رئیس کمیته ای که با رای گیری مستقل انتخاب شود.استقلال کمیته داوران از مسئولین غیرمرتبط و انتخاب رئیس کمیته ذیصلاحی که به تمامی امور آشنا باشد و با سیستم حسین قلی خانی کار نکند.»

او در پاسخ به اینکه کلاسهای داوری متعددی گذاشته شده هم تاکید می‌کند: «از لحاظ کمیتی خوب بوده (اکثر این کلاسها را یک مدرس تدریس کرده است) ولی به لحاظ کیفیتی جالب توجه نیست.آنها می‌گویند ۹۰ داور ملی در لیگ قضاوت کردند اما شاید ۶۰ نفر ان تنها یک سوت زده باشند.همش می‌گویند داوری به دوش دو داور است درحالی که اگر بازیها غیرمتمرکز باشد چگونه می‌توانند این دو تمامی بازیها را سوت بزنند!حتی تعدادی از مدرسین داوری این کلاسها در حرکات و جو بسکتبال شناخت ندارند و ضعیف عمل کرده و حتی یک تخلفف تراولینگ ساده را نمی‌توانند به نمایش بگذارد!»

داور بین المللی کشورمان در ادامه بررسی این کلاسها هم می‌گوید:«کلاس آموزشی برای داوران جوان گذاشتند بدون آنکه حتی ساده ترین امکانات از قبیل اسکان را بتوانند برای انان فراهم کنند.داشتیم داورجوانی که شب تا صبح در راه بوده و از صبح هم سرکلاس نشسته ؛او بدون لحظه ای استراحت درکلاس چقدر می‌تواند کارایی داشته باشد!» 

رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها از افزایش ۵۰ درصدی حقوق داوران خبر می‌دهد.در حالی که نیکخواه این افزایش را کاملا خلاف واقع می‌داند و می‌گوید:«آنها در حالی در بوق و کرنا می‌کنند که باید گفت طبق مصوبات قانون کار ۳۹ درصد افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۰ لازم الاجراست و مالیات بر حقوق تا سقف چهار میلیون شامل معافیت مالی میگردد که این مالیات هم فقط مشمول کارگرانی میگردد که بیمه تامین اجتماعی میشوند نه داورانی که بیمه هم نیستند.  پس ادعای افزایش ۵۰ درصدی دستمزد شامل ۳۹ درصد افزایش اجباری طبق قانون کار و عدم کسر ۱۰ درصد مالیات (که کسر مالیات هم غیرقانونی بوده) میباشد. مجموعا ۴۹ درصد افزایش طبق قوانین قانون کار میباشد. تنها لطف فدراسیون افزایش ۱ درصد مابقی است. داوران فوتبال حق الزحمه خالص ایشان دومیلیون و هفتصد هزارتومان می‌باشد که به عقیده ما یک سوم این دستمزد شامل داوران بسکتبال شود.»

او به نحوه چیدمان داوری در بازیها هم معترض است: «در این فدراسیون افرادی در چیدمان دخالت می‌کنند که در این امر شناخت ندارند و مربوط به حیطه ی کاری انها نیست.به نحوی که یکی از گزارشگرانی که در استخدام فدراسیون هست  در تحلیل خود در بازی می‌گوید این داور در سطح مینی بسکتبال بوده و در حد اندازه این مسابقه بزرگ نیست!»

همچنین این داور در جواب محمدرضا صالحیان،دبیر فدراسیون که گفته شد حتما" داور را دوست نداشته اند که به او قضاوت ندادند، بیان می‌کند: «اگر من را دوست ندارند پس شما که تایید صلاحیت دبیریتان نیامده است و عملا" هیچ کاره اید شما را هم دوست ندارند!در ضمن این سرپرست دبیری چگونه می‌تواند در انتخابات ریاست فدراسیون مجمع را اداره کند؟در حالی که هنوز تایید صلاحیت خودش از وزارت ورزش نیامده است!»

اما بزودی کمپ داوری زیر نظر ولید مارسل مسئول کمیته داوران فیبا آسیا در تهران برگزار می‌شود که این داور معتقد است: «این کمپ کار بسیار خوبی است ولی خوب بود تا در کنار یک مدرس اروپایی جهانی فیبا می‌آوردند مثل آن زمان که امیر واحدپور، رئیس کمیته مسابقات سابق اورده بودند و چهار مطلب از المپیک و فرایندهای روز دنیا مطرح کردند.»
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی