والیبال ایران فدای قهرمانی بی‌ارزش شد!/ عطایی از عرش تا فرش
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حذف تیم والیبال جوانان، قهرمان دوره قبل، از دور مقدماتی رقابتهای قهرمانی جهان، روی استراتژی اشتباه فدراسیون، خط قرمز کشید.

تیم والیبال جوانان قهرمان دوره قبل رقابت‌های جهانی زیر ۲۱ سال با بهروز عطایی جز ناکامی، چیزی عایدش نشد؛ آن‌هم پنج روز بعد از قهرمانی بزرگسالان در آسیا! درخشش تیم عطایی در دوره قبل قهرمانی جوانان جهان باعث شد تا رهبر انقلاب هم روی سپردن تیم‌های ملی به مربیان ایرانی تأکید کنند. همین مسئله هم باعث شد تا فدراسیون تنها برای المپیک تیم ملی را به ولادیمیر آلکنو بسپرد و از همان موقع هم مشخص بود، بهروز عطایی سرمربی تیم ملی می‌شود. ناکامی تیم ملی برای تحقق آرمان فدراسیون، داورزنی را مصمم کرد تا این بار بعد از ۱۱ سال، دوباره سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشاند. هر چند همان زمان بعضی‌ها به این تصمیم احساسی انتقاد کردند اما مخالفت‌ها و انتقادات هم فایده نداشت. حتی بهنام محمودی پیشکسوت والیبال گفت: «من به عطایی گفتم کاش یک تیم را قبول می‌کردی.»

عطایی که چند ماهی تیم جوانان را تمرین می‌داد، با مأموریت جدید، اردوی تیم ملی را با تیم جوانان یکی کرد تا همزمان دو تیم را تمرین دهد و از هیچ‌کدام غافل نشود. عطایی تیم ملی را با ترکیب بازیکنان جوان اما پخته شده در لیگ ملت‌ها و المپیک همراه دو بازیکن از تیم جوانان به قهرمانی آسیا برد که در جدال با تیم‌های درجه ۲ و ۳ آسیا کار سختی نداشت و تنها چین و ژاپن حریفان قدر تیم بودند، که آنها هم مقابل انگیزه، تجربه و پختگی تیم چاره‌ای جز تسلیم نداشتند. 

همان موقع که تیم قهرمان شد محمدرضا داورزنی گفت: «کسانی که در دو ماه گذشته هرگونه که خواستند علیه تیم تاختند، باید امروز به احترام این بازیکنان بایستند.» حتی رئیس فدراسیون تأکید کرد عطایی تا دو دوره بعد لیگ ملت‌ها سرمربی تیم ملی می‌ماند. البته بعضی‌ها خوشحال از سربلند بیرون آمدن سرمربی از میدان، در مدح مربیان ایرانی نوشتند: «آقای داورزنی به احترام مربی ایرانی تمام‌قد بایستید.»

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی و همکارانش بعد از قهرمانی بزرگسالان، بعد از دو هفته به ایتالیا رفت تا این بار جوانان را مقابل حریفان جهانی کوچ کند. تیمی که دوره قبل با جام قهرمانی جهان برگشت اما این دوره، با دو باخت ۳-۲ مقابل بلژیک و آرژانتین از رسیدن به جمع هشت تیم برتر جاماند. اتفاقی که بهروز عطایی دلیل آن را به بی‌تجربگی بازیکنانش ربط داده و از این بابت عذرخواهی کرد و گفت: «طبیعی بود که بازیکنان بی‌تجربه، نتوانند فشار مسابقات جهانی را به‌راحتی تحمل کنند و این مسئله، کار دست تیم ایران داد. بچه‌ها همه تلاش خود را کردند و مقصر اصلی این باخت من هستم و به خاطر اینکه نتوانستیم دل مردم را شاد کنیم، عذرخواهی می‌کنم.»
البته نتیجه تلخ تیم والیبال جوانان، روی استراتژی فدراسیون درباره یک سرمربی برای دو تیم، خط قرمز کشید. استراتژی‌ای که مخالفان زیادی داشت. ناصر شهنازی، مربی تیم والیبال سایپا و یکی از منتقدان این قضیه می‌گوید: «ناکامی تیم والیبال جوان در قهرمانی جهان، نشان داد همه حرف‌های قبلی من درست بود. فدراسیون استراتژی درستی نداشت. شاید اهداف تعیین شده بود اما وقتی استراتژی اشتباه باشد، رؤیاپردازی می‌شود. یک مربی نمی‌تواند همزمان دو تیم را برای دو مسابقه مختلف، آن‌هم با فاصله کم آماده کند. در هیچ جای دنیا این مسئله وجود ندارد، به جز ایران. رقابت‌های قهرمانی آسیا با صعود ایران به قهرمانی جهان مهم نبود. ایران از سال ۲۰۱۱ قهرمان شده و تنها باید در لیگ ملت‌ها و المپیک، نتیجه می‌گرفت..»

به نظر او نباید والیبال کشور را فدای قهرمانی آسیا کرد: «آن‌قدر بعد از قهرمانی آسیا، این قهرمانی را بزرگ کردند که انگار تیم ملی، قهرمان جهان شده است. نباید والیبال را فدای قهرمانی آسیا کنیم. تیمی که دور قبل قهرمان جهان شده بوده، نمی‌گوییم دوباره قهرمان شود، چراکه درست نیست اما حداقل باید تیم از دور مقدماتی بالا می‌آمد یا به جمع چهار تیم اول می‌رسید.»

پیشکسوت والیبال ایران، دلیل باخت ۳-۲ تیم جوانان مقابل بلژیک و آرژانتین را به ناهماهنگی ربط می‌دهد: «تیم جوانان هم در بازی با بلژیک و هم با آرژانتین با اینکه خوب بازی کرد اما ۳-۲ باخت‌؛ یعنی می‌توانست برنده شود، به شرطی که خوب و طبق برنامه و اصول تمرین می‌کرد. عدم هماهنگی در دوبازی، مشهود بود. در تیم‌های پایه یا بازیکنان باید تأثیرگذار باشند یا کار تیمی انجام دهند اما تیم جوانان ما در هر دو مورد مشکل داشت. تیم ایتالیا را ببینید مهره کلیدی به اسم میشلتو دارد که در شرایط حساس نتیجه را عوض می‌کند، زمانی هم لئون در تیم کوبا این نقش را داشت. وقتی تیم بازیکن کلیدی ندارد، باید با کار تیمی قوی، تاکتیک‌های متنوع داشته باشد اما تیم ما نه تنها کار تیمی‌اش ضعیف بود که حتی در تکنیک‌ها هم ضعف داشت. ما از بازی تیم‌های بلژیک و آرژانتین لذت می‌بردیم اما بازیکنان ما امتیازات را به زور قابلیت‌های فنی خودشان می‌گرفتند وگرنه خبری از امتیاز نبود. از طرفی معلوم نیست چرا بازیکنانی که ۳، ۴ ماه در اردو تمرین می‌کنند را فدای بازیکن مصدومی می‌کنند که در اردو نبوده؟»
به نظر او، والیبال در حال عقبگرد به دوره قبل از حضور ولاسکو است: «ما باید عاقلانه تصمیم بگیریم چراکه تیم دهم رنکینگ جهان هستیم. در حالی که همه تصمیمات فدراسیون آنی و احساسی است. قبول که با قهرمانی تیم ملی در آسیا، دل مردم شاد شد، بعد از مدت‌ها، با این شرایط باید در لیگ ملت‌ها، المپیک بین بهترین‌ها باشیم ولی با این شرایط کم‌کم والیبال ما در حال عقبگرد به دوره قبل از حضور ولاسکو است.» 

محمود افشار دوست، کارشناس خبره فدراسیون، با اینکه منتقد هم نیست اما معتقد است تیم می‌توانست از دور مقدماتی صعود کند: «نمی‌توانیم تیم جوانان این دوره را با دوره قبل مقایسه کنیم چراکه ترکیب تیم عوض شده اما تیم جوانان ما می‌توانست از دور مقدماتی صعود کند چراکه توانایی برد بلژیک و آرژانتین را داشت اما در هر دو بازی اشتباهات عجیب و غریبی از بازیکنان سر می‌زد که باخت را رقم زد. البته تصور من این بود بلژیک و مراکش را ببریم و صعود کنیم. بازیکنان ما در بازی مقابل آرژانتین اشتباهاتی مثل‌ توپ‌های برگشتی و دریافت اول داشتند که از نظر آماری به چشم نمی‌آید. تیم جایی باخت که نباید اشتباه می‌کرد و یکی از دلایل هم به کم‌تجربگی بازیکنان برمی‌گردد.» 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • R IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    از عرش به فرش چیه؟ چرا همه چیو بزرگ می کنید؟ ورزش ازین بالا پایینا زیاد داره دیگه
  • علی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    یکی از ایرادهای بزرگ تیم های ملی والیبال در تمام رده ها زدن سرویس های پرشی هست که باید آموزش و تمرین شود دوم جاگیری غلط بازیکنان در زمین هنگام زدن آبشار یا دفاع می باشد سوم ارسال توپ به پاسور دقیق تر و سریعتر انجام گیرد چهارم هنگام زدن آبشار و دفاع کردن چشم بسته انجام ندهیم
  • مهرداد SE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    با درود .. دوستان واقعیت اینه که بازیکنان ما از لحاظ تکنیکی از همه آنها یک سر و گردن بالاتر بودند .. ودر ضمن این آخر راه نیست .. تنها مشکل نا هماهنگ نبودن بچه ها بود باید دست در دست هم دهیم و حمایت کنیم از این حوانان . قول میدم سری بعد جزو چهار تیم باشیم .. همچنین مربی نمی‌تواند دو تیم را کوچ کند در زمان کوتاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی