نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
پشت پرده یک تصمیم جنجالی/ چرا گل امباپه به اسپانیا آفساید اعلام نشد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

VAR رای به درست بودن گل امباپه داد تا همه اسپانیایی‌ها از سرمربی تا تک‌تک بازیکنان و رسانه‌های این کشور به این تصمیم و این گل معترض باشند.

اسپانیا در فینال لیگ ملت‌های اروپا مغلوب فرانسه شد و در حالی که بازی را ۱-۰ جلو بود، این برتری را خیلی زود از دست داد و در نهایت قهرمانی به آبی‌های اروپا رسید.

اما اسپانیایی‌ها روی گل دوم فرانسه به شدت معترض و معتقد بودند که کیلیان امباپه در شرایط آفساید این گل را به ثمر رسانده است. با این وجود VAR رای به درست بودن گل داد تا همه اسپانیایی‌ها از سرمربی تا تک تک بازیکنان و البته رسانه‌های این کشور نیز به این تصمیم و این گل معترض باشند.

تصاویر تلویزیونی هم نشان می‌داد که امباپه در آفساید واضح هنگام دریافت توپ منجر به گل قرار دارد. آنتونی تیلور داور مسابقه با مشورت با استوارت اَتوِل، کریس کاوانا، لی بتس و پل فان‌بوکل که در تیم VAR بودند رای از مردود دانستن این گل امتناع کرد.

نظر تیم داوری و VAR این بود که ضربه‌ای که مدافع اسپانیا اریک گارسیا در آخرین لحظات قبل از رسیدن توپ به امباپه به توپ زده باعث شده آفساید بودن این گل از بین برود. هرچند که این عقیده باعث عصبانیت خیلی‌ها شد و نتیجه بازی را تحت تاثیر قرار داد.

تفسیر نادرست از قانون

جیمی ردنپ بازیکن سابق لیورپول در این زمینه گفت: «فهمیدن این ماجرا سخت است چون از نظر اسپانیایی‌ها آن‌ها درست جایگیری کردند و امباپه در آفساید بوده. طبق قوانین، ضربه که گارسیا به توپ زده باعث می‌شود که افساید در لحظه ضربه او محاسبه شود که در آن شرایط امباپه در آفساید نبوده. اما واقعا گارسیا چه کار باید می‌کرد؟ باید می‌ایستاد تا توپ به راحتی از او رد شود؟ زمانی که تئو هرناندس پاس داد، امباپه کاملاً در آفساید بود اما همین تماس کوچک گارسیا به توپ باعث تغییر ماجرا شد. به نظر من این یک تفسیر ضعیف و غلط از قانون است و این گل باید مردود اعلام می‌شد. این تقصیر VAR نیست بلکه مشکل قانون است. ۱۸ ماه است که چنین قانونی مصوب شده اما در بازی‌های بزرگ آن را تجربه نکرده بودیم که تا این حد جنجال‌ساز شود. اما هرچه که هست این قانون باعث شد سرنوشت یک بازی فینال عوض شود و حالا جنجال زیادی هم به وجود آمده است.»

پشت پرده یک تصمیم جنجالی / چرا گل امباپه به اسپانیا آفساید اعلام نشد؟

قانون چه می‌گوید؟

رسانه‌های اسپانیایی روز دوشنبه هم ناراحتی خود را با تیترهایی که به کار بردند، ابراز کردند. روزنامه اسپورت تیتر بی عدالتی را استفاده کرد، مارکا نوشت آن‌ها فوتبال را تغییر داده‌اند و بسیاری از روزنامه‌های دیگر نیز از حق تضییع شده تیم لوئیس انریکه نوشتند.

دیل جانسون، کارشناس ESPN اما دلایل این تصمیم را در توئیتر خود اینگونه شرح داد: «نقطه ای که توپ مورد تماس پاس دهنده قرار می‌گیرد معیار تعیین موقعیت بازیکنان نسبت به یکدیگر برای تشخیص آفساید است. این نکته کلیدی در مورد افساید نگرفتن گل کیلیان امباپه است. اریک گارسیا حرکتی تعمدی و خودخواسته به سمت توپ داشت و به این دلیل که او به توپ ضربه زد اینطور در نظر گرفته می‌شود که موقعیت آفساید از زمان ضربه زدن او تغیین می‌شود و این یعنی کیلیان امباپه در آفساید قرار نمی‌گیرد. خلاصه اینکه، اگر گارسیا در این صحنه به توپ اصلاً ضربه نمی‌زد، امباپه در آفساید بود و گل مردود اعلام می‌شد.»

او ادامه داد: «عامل مهم در تصمیم‌گیری در این زمینه، فاصله بین امباپه و گارسیا است. نکته این است که در اینجا امباپه نمی‌توانسته بازیکن حریف را به چالش بیندازد و اگر این کار را می‌کرد  آفساید او اعلام می‌شد. مسلماً چنین گلی سئوالات زیادی را بر می‌انگیزد. اگر امباپه پشت سر گارسیا در آفساید نبود، گارسیا هم هیچ وقت آن قطع توپ را انجام نمی‌داد. در عمل، امباپه بابت قرار گرفتن اولیه‌اش در افساید سود برده و گارسیا بابت تلاش برای دفع توپ مجازات شده است.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی غریبی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    فشار واسترس بیش از حد معمول بر بازیکنان فوتبال آن هم در این دیداری که تعیین کننده قهرمانی هست وارد می‌شود درمورد آفساید این صحنه با توجه به قانون یک سال ونیم پیش مدافع باید اینقدر حواسش جمع باشه که دریک لحظه تصمیم گیری کنه که توپ را قطع کنه یا نه، چرا که اگه مثلا درلحظه پاس در آفساید نبوده باشه ومدافع بخیال در آفساید بودن امپاپه (مهاجم فرانسه)ب توپ ضربه نمیزد موقعیت خطرناکی ایجاد میشد کمااینکه مدافع درحین بازی دراین جور مواقع نمیتونه تشخیص درستی حمل بر درآفساید بودن مهاجم حریف نداره که بخواد ضربه بزنه یا نزنه!!واقعا قانون آفساید درلحظه پاس مدافع محاصبه میشه واین قانون برای مدافعان خیلی خطرایجاد کرده ومیکنه برای اینکه در یک لحظه باید تصمیم گیری کنه واز شانسش دفع توپ خوبی هم انجام بده.
  • علی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    حالا اسپانیا فهمید که فرانسه چگونه فینال ها را می برد . درست مثل فینال جام ملتهای اروپا ۲۰۰۰ که فرانسه با قانون مزخرف گل طلایی ایتالیا کبیر را شکست داد در صورتی که حق ایتالیا قهرمانی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی