احمد براتی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال ارائه کرد.

احمدرضا براتی در مورد اینکه فرصت یک ساله فیفا در مورد اساسنامه با توجه به برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال در اسفندماه به سرعت در حال تمام شدن است، اظهار داشت: برای اولین بار الان دارای اساسنامه‌ای هستیم که تاییدیه مکتوب فیفا را دارد و به تصویب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هم رسیده است.

وی افزود: آنچه که در الزامات فیفا وجود دارد همین است که اساسنامه فدراسیون‌های فوتبال باید به تصویب مجمع عمومی خودشان برسد. بنابراین اساسنامه نیاز به تصویب جای دیگری ندارد. آنچه که الان مدنظر فیفا است و در توافقات قبل از تصویب اساسنامه هم آمده بود،‌ توافق بین نماینده و معاون وزیر ورزش مهدی علی‌نژاد و فیفا صورت گرفته مبنی بر اینکه قوانین داخلی ما و نه اساسنامه، باید به کیفیتی اصلاح شوند که تعریف فدراسیون و ماده یک اساسنامه مغایرتی با قوانین کشور نداشته باشد.

براتی گفت: آنها می‌گفتند شما این اساسنامه را اصلاح کردید و ما هم تایید کردیم و بعد تصویب شد ولی اگر با مقررات داخلی شما مغایرت داشته باشد عملا امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت، به همین خاطر معاون وزیر ورزش برای حل این مشکل و با توجه به اینکه فدراسیون در شرایط حساسی قرار داشت و هر لحظه ممکن بود اتفاق ناخوشایندی بیفتد، پذیرفت و تعهد داد که درواقع این قانون در کشور به کیفیتی که مدنظر فیفا است اصلاح شود و خوشبختانه هیات دولت هم ماده واحده‌ای را تصویب کرد که نظر فیفا را جلب می‌کرد، البته این ماده واحده به فدراسیون فوتبال اختصاص ندارد و بقیه فدراسیون‌های ورزشی را هم در بر می‌گیرد تا آنها هم موسسات غیرانتفاعی غیردولتی مستقلی باشند که اساسنامه‌هایشان صرفا به تصویب مجامع عمومی خودشان می‌رسد.

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فیفا اعلام کرده بود که اصلاح قانون باید به همکاری مجلس و دولت صورت بگیرد چون می‌دانست دولت مرجع قانون‌گذاری نیست و صرفا می‌تواند لایحه‌ای را پیشنهاد بدهد. تا اینجا هم دولت این ماده واحده را در قالب لایحه تصویب کرده، به مجلس پیشنهاد داده و آنچه باید رخ بدهد این است که مجلس با در نظر گرفتن حساسیت موضوع زودتر این لایحه دولت را در دستورکار خودش قرار بدهد. بررسی‌های لازم را انجام بدهد، در صورت نیاز اصلاحات لازم را اعمال کند تا وقتی به زمان نهایی خودمان که اسفندماه است رسیدیم، این تصویب شده باشد. البته گزارش کار توسط وزیر و مسئولین فدراسیون تا همین جا به فیفا داده شده، فیفا هم ابراز رضایت کرده، فقط انتظار می‌رود مجلس با درک حساسیت موضوع، کار را مقداری سریع‌تر انجام بدهد.

وی افزود: البته مجلس قوه مستقلی است که فدراسیون تأثیر و نفوذی روی آن ندارد و عملا این مسأله از عهده فدراسیون فوتبال خارج است، البته ما پیگیری‌های لازم را می‌کنیم و نیازی هم به مکاتبه بیشتر نیست، چون رئیس جمهور وقت لایحه‌ تصویب شده را طی یک نامه رسمی و بر اساس روال دولت و مجلس به مجلس داده و آنها حتما در سیکل قانونی قرار داده‌اند و انجام می‌دهند. امیدواریم تا اسفندماه ۱۴۰۰ این موضوع به سرانجام رسیده باشد.

براتی در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی در خصوص اینکه از پتانسیل زارع در مجلس هم می‌توان استفاده کرد تا سریع‌تر بحث اساسنامه جلو برود، گفت: حتما، از آقایان زارع، فروردین، قاضی‌زاده هاشمی و همه دوستان که ورزشی‌تر هستند انتظار داریم با توجه به اینکه به فوتبال اشرافیت بیشتری دارند، در این قضیه پیشقدم باشند و بیشتر به ما کمک کنند. این مسأله یک مسأله مهم بین المللی است، در آستانه جام جهانی هستیم و به احتمال خیلی زیاد صعود می‌کنیم. ممک است تعویق این مسأله تأثیری روی تیم‌های ملی ما چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ شرکت در مسابقات داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: بنابراین انتظارمان این است که این مسأله با فوریت بیشتری انجام شود، ضمن اینکه قسمت مهم کار انجام شده؛ یعنی بحث اصلی که اصلاح اساسنامه، تصویب آن در مجمع و اخذ تاییدیه فیفا و همین‌طور تهیه لایحه و تصویب در هیات دولت انجام شده و تنها کاری که عملا مانده بررسی در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس توسط متخصصین و رأی‌گیری در صحن است. امیدوارم این را هم دوستان به قید فوریت در مجلس زحمتش را بکشند تا این پیچ مهم تاریخی در فوتبال را پشت سر بگذاریم.

وی در مورد مسائلی که این روزها پیرامون فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود، عنوان کرد: فدراسیون امسال دوران سختی را پشت سر گذاشت، بعد از انتخابات یک تیم جدید با تفکرات جدید مستقر شد. معماری جدیدی در فدراسیون فوتبال در حال شکل‌گیری است. استراتژی رئیس و اعضای هیأت رئیسه توسعه همه‌جانبه فوتبال است نه توسعه تک‌بعدی، همان زحمتی که برای تیم ملی بزرگسالان آقایان کشیده می‌شود، در قسمت بانوان فوتسال و فوتبال ساحلی هم این اتفاقات می‌افتد. در جوانان، پایه‌ها و بخش حقوقی می‌بینید که علاوه بر اساسنامه فدراسیون، اساسنامه هیات‌ها هم به‌روزرسانی می‌شود و کیفیتی که با استانداردهای اساسنامه فدراسیون فوتبال و بین المللی انطباق داشته باشد،‌ در داوری موضوع VARکه مانده بود و هیچ کاری در موردش انجام نمی‌شد در حد بضاعت فدراسیون با یکی از شرکت‌های مورد تایید فیفا وارد مذاکره شدند.

وی افزود: این سیستم را آوردند تا اینکه داوران آموزش ببینند و به صورت آزمایشی تست شود، در همه قسمت‌ها زحمت کشیده می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال هم اعلام کرد که ما معصوم نیستیم، ممکن است برخی تصمیمات و اقدامات ما اشکالاتی داشته باشد، اما مهم این است که بازخورد افکار عمومی جامعه نسبت به فدراسیون مثبت است. نتایجی که تیم‌های ملی ما چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان می‌گیرند رضایت‌بخش است. خوشبختانه امروز ورزشکاران ما که نمایندگان جمهوری اسلامی هستند، با کلاس و آسایش بهتری در مسابقات حاضر می‌شوند.

براتی تصریح کرد: مسائلی مانند پرواز اختصاصی که در سطح استانداردهای یک دنیا است و خیلی مسائل دیگر که خودتان ملاحظه می کنید، البته ما هنوز در آغاز کار هستیم. سه سال و نیم دیگر باید اجازه داده شود که این تیم زحمات خودش را بکشد. ان‌شاءالله نتایج خیلی بهتری می‌گیرند. ما هم می‌توانیم متوقف باشیم و هیچ کاری نکنیم. دیکته نانوشته غلطی ندارد، مهم این است که مسیر رو به رشد و پیشرفت است. خدا را شکر بازخورد افکار عمومی مثبت است. انتظار داریم قضاوت‌ها کاملا عادلانه و با در نظر گرفتن همه جوانب امر باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی