نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
۲ |
۴
مقدار بدهی حق پخش صداوسیما مشخص شد
منبع: ایسنا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ اعلام کرده سازمان صداوسیما مبلغ مربوط به حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را نپرداخته است. خب حالا حق پخش مورد نظر چقدر بوده؟ فقط ۱۵ میلیارد تومان!

به نظر می‌رسد در ایران با یک شوخی دردناک به نام «حق پخش تلویزیونی» مواجه هستیم. رکن اصلی اقتصاد ورزش در تمام جهان که بدون آن تصور حتی یک ثانیه رقابت حرفه‌ای و قهرمانی دشوار است، در ایران یا وجود خارجی ندارد، یا گاهی هم که درباره آن بحث می‌شود، بیشتر جنبه طنز تلخ و کمدی سیاه دارد. به عنوان مثال اخیرا دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ اعلام کرده سازمان صداوسیما مبلغ مربوط به حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را نپرداخته است.

خب حالا حق پخش مورد نظر چقدر بوده؟ فقط ۱۵ میلیارد تومان! چطوری حساب کرده‌اند؟ ارزش کل آگهی‌های یک سال تلویزیون در حاشیه مسابقات ورزشی را ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که این رقم با نسبت ۷۰ به ۳۰ به سود تلویزیون تقسیم شده است. یعنی ۷۰ درصدش را صداوسیما برداشته و ۳۰ درصدی که می‌شده ۱۵ میلیارد تومان و قرار بوده به وزارت ورزش برای تقسیم بین همه فدراسیون‌ها برسد را هم پرداخت نکرده است! حالا این که چطور یک سال آگهی را ۵۰ میلیارد در نظر گرفته‌اند، خودش یک شگفتی بزرگ است. همین امروز اگر شما یک سال آگهی تلویزیونی کنار مسابقات ورزشی را به مزایده بگذارید، مسلما مشتریانی با چندین برابر این رقم پیدا خواهند شد. بعد هم فلسفه نسبت ۷۰ به ۳۰ به سود تلویزیون روشن نیست. تازه بعد از همه این تردیدها نهایتا باید از صداوسیما به خاطر خوش‌حسابی و عدم پرداخت همین وجه ناچیز، تقدیر و تشکر کرد!

اگر هم این ۱۵ میلیارد تومان به وزارت ورزش برسد و قرار باشد بین این همه فدراسیون ریز و درشت تقسیم شود (حالا فرمول همین تقسیم هم کلی جای بحث دارد!) احتمالا هزینه آب‌معدنی ورزشکاران هم جور نخواهد شد. در شرایطی که گاهی رفت و برگشت فقط یک تیم به یک شهر داخلی برای برگزاری یک بازی ساده بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، چه بهتر که این ۱۵ میلیارد هم دست صداوسیما بماند و خرج تولید یک سریال کم‌بیننده دیگر شود.

با این حال از باب شوخی و سرگرمی، بد نیست مرور کنیم ببینیم با ۱۵ میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی کل ورزش ایران، از فوتبال تا کشتی وزنه‌برداری و والیبال و... چه کارهایی نمی‌شود کرد. با این ۱۵ میلیارد تومان ممکن است شما بتوانید یک آپارتمان معمولی در مناطق مرفه‌نشین تهران یا مراکز استان‌ها بخرید. اما با آن نمی‌توانید احمد نوراللهی یا مهدی قائدی را در تیم‌تان نگه دارید. با این ۱۵ میلیارد تومان شما حتی نمی‌توانید یک مینی‌کمپ برای تیم‌های پایه بسازید. با توجه به نرخ تورم خیلی کارهای دیگر هم هست که با ۱۵ میلیارد تومان نمی‌شود انجام‌شان داد، اما جالب است که مسئولان کشور تصور می‌کنند با پرداخت چنین پولی به کل ورزش ایران، باعث حل مشکلات این حوزه می‌شوند. دست شما درد نکند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • 911 IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    نرخ اکهی در شبکه 3 برای هر ثانیه حدودا 40 میلیون تومان هست البته این مبلغه کف در نظر گرفته شده برای هر بازی استقلال و پرسپولیس نیم ساعت اگهی اگر در نظر بگیریم 1800 ثانیه میشه که در عدد 40 میلیون ضرب بشه .... هر بازی 72 میلیارد تومن صدا و سیما درآمد کسب میکنه!!! با یه حساب سرانگشتی متوجه این بی عدالتی و نامردی میشیم حق پخش واقعی اگر پرداخت بشه استقلال پرسپولیس 10 برابر الهلال و تیم های عربی میتونن هزینه کنن تا کی باید مفتی بازی پخش بشه دوربین های بی کیفیت با گزارشگرای ضعیف زیرنویس های حین مسابقه رو تازه در نظر نمیگیریم این ستاره فلاان مربع هارو هم در نظر نگرفتیم در واقع فوتبال ایران در حال پول سازی و کارگری برای این سازمان هست که وقتی به تولید محتوا و تعداد بیننده های آن می کنیم قضیه دردناک تر میشه
  • سعید مادریدیستا IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    فکر کردید چرا پرسپولیس و استقلال هیچوقت خصوصی نمیشن!!؟؟؟ خوب مثلا اگه من مالک پرسپولیس باشم همهء منافع اموالم رو حفظ میکنم پس برای ضبط و پخش بازی های خانگی پرسپولیس با یه پیمانکار ترجیحا خارجی (همین الجزیره اسپرت یا bein اسپرت التماس میکنن) قرارداد دلاری میبندم و تمام منافع پخش با بالاترین کیفیت ممکن رو برای هر بازی حداقل ۲ تا ۳ میلیون میفروشم، با توجه به منافع پخش آگهی داخلی و بین المللی و پخش در شبکه های اینترنتی از جمله یوتیوب شک نکنید ظرفیت قرارداد بالا ۸،۷ میلیون واسه هر بازی خواهد بود، اون موقع اجازهء ورود دوربین صدا و سیمای مفت خور نمیدم و اگر هم صدا و سیما خواست بازی رو خودش و نوچه های اینترنتیش پخش کنه باید بازی ها رو بخره!!! اصلا بازی های خارج از خانهء پرسپولیس هم مفت چنگ شون ، تبلیغات دور زمین و باقی خرده درآمدها رو هم از همهء لاشخورها و زالوهای چسبیده به فوتبال میگیرم،ببینید چه منافع هنگفتی پشت این دوتا تیم هست که دودستی چسبیدن بهش و هیچوقت هم رهاش نمیکنن،پتانسیل معنوی و جایگاه مردمی فوتبال هم هیچ، پس بدونید پرسپولیس و استقلال در جمهوری اسلامی هیچوقت خصوصی نخواهد شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی