۳
علی علیپور
منبع: فارس
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

مهاجم تیم فوتبال ماریتیموی پرتغال گفت: خیلی‌ها از آقای اسکوچیچ انتقاد می‌کنند و بحث سرمربی بزرگ را برای تیم ملی مطرح می‌کنند ولی من موافق این صحبت‌ها نیستم و اتفاقا از او حمایت می‌کنم.

علی علیپور مهاجم تیم فوتبال ماریتیمو در لیگ پرتغال روزهای جالبی را سپری می‌کند. وی با این تیم ۴ سرمربی را تجربه کرده که این موضوع در نوع خودش جالب است. باشگاهی که از فصل گذشته تا امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده این روزها تبدیل به فرصتی برای مهاجم پیشین پرسپولیس شده اگر چه این بازیکن اعتقاد دارد تنها ۱۰ روز است با تیمش رنگ آرامش را دیده و از حالا شرایط برای وی و باشگاهش تغییر خواهد کرد. گفت‌وگویی با این بازیکن انجام داده ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

ظاهرا سرمربی تیمتان تغییر کرده و دوباره روند تیمتان عوض شده است؟

بله، از روزی که من به پرتغال آمدم شرایط عجیب و غریبی را تجربه کردم.همه بازیکنان در این مدت تمرکز مناسبی روی تیم و فوتبالشان نداشتند ولی الان که سرمربی جدید آمده یک هفته ۱۰ روزی است که وضعیت تغییر کرده و تمام تمرکزمان روی فوتبال معطوف شده است.

یعنی در فوتبال پرتغال هم این شرایط نابسامان وجود دارد؟

اوایل که به اینجا آمدم چنین تصوری نداشتم ولی وقتی وارد کار شدم متوجه شدم هم باشگاه و هم کادر فنی دچار چالش هایی هستند. در این یک سال و نیم خیلی اتفاقات عجیبی رخ داد، روی فوتبال نمی‌شد تمرکز کرد، مشکلاتی داشتیم که باعث می‌شد بازیکنان نتوانند روی بازی ها و تمرینات تمرکز صد در صد داشته باشند. این مشکل باشگاه ما بود.این اتفاقات ممکن است در فوتبال اروپا هم رخ بدهد ولی در هر صورت فوتبال اروپا با کشورمان تفاوت‌های زیادی دارد.

در مورد کیفیت لیگ پرتغال و تفاوت‌های فوتبال ما و آنجا توضیح بده...

در اروپا برنامه‌ریزی های خاصی صورت می‌گیرد. همه تیم‌ها از نظر امکانات و شرایط برنامه‌ریزی های خوبی انجام می‌دهند و از نظر نقل و انتقالات در فوتبال خیلی روی اصول کار می‌کنند. از نظر فوتبالی لیگ پرتغال در سطح اروپا است و در بازی‌های رو در رو باشگاه‌ها خیلی به هم نزدیک هستند. مهم ترین مساله در لیگ پرتغال این است که تیم‌ها بتوانند سر و شکل مناسبی داشته باشند.اگر تیمی بدون حواشی و داستان‌های اطراف فوتبال کار کند می‌تواند موفق باشد ولی اگر این اتفاق رخ ندهد دچار مشکل می‌شود. درست مثل تیم ما که در این مدت با حوشی و اتفاقات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد.در لیگ پرتغال فاصله تیم‌ها زمانی که به صورت رو در رو با هم بازی می‌کنند خیلی کم است و این نشان از قدرت و برنامه ریزی باشگاه‌ها دارد. طبیعتا شرایط در اینجا نسبت به کشورمان متفاوت است.

خودت در این مدت که وارد فوتبال پرتغال شدی چه اهدافی داشتی؟

از روزی که وارد پرتغال شدم تمام فکر و ذکرم این بود که برای اهداف و آرزوهای بچگی داشتم تلاش کنم. من برای این به پرتغال آمدم که سخت تلاش کنم. خودتان می‌دانید در لیگ اروپا خیلی شرایط سخت است و برای همین زمان می‌برد تا بازیکن با شرایط لیگ و یک کشور آشنا شوید. بازیکن بعد از ورود به فوتبال اروپا باید خیلی تلاش کند و البته با گذشت زمان با تفکرات مربی هماهنگ شود. به طور مثال بازیکن ایرانی برای اینکه در فوتبال اروپا موفق شود حتما باید از سن کم وارد شود تا بتواند فرصت هماهنگی با فضا، جو یک کشور و تفکرات یک مربی آشنا شود.

به قولی باید پله پله به مرور زمان به اهداف خود برسد، این شرایط برای بازیکنان ایرانی مهیا نیست و کار برای جوانی با استعداد کشور ما واقعا سخت است اما با این وجود از روزی که به اینجا آمدم تمام تلاشم این بوده که برای خودم و اهدافم تلاش کنم تا خودم را به سطح اول برسانم و باعث افتخار برای کشورم و دوستانم شوم.

نگاه مربی جدید به خودت چگونه است؟

ما مربی بسیار خوبی داریم که حدود ۱۰ روز است زیر نظر وی تمرین می‌کنیم.او در عین حال که بسیار سخت گیر است و مثل ژاوی در بارسا روی زمان ورود و خروج بازیکنان بسیار حساس است اما در مقابل بسیار شوخ طبع رفتار می‌کند. او مربی مصممی نشان داده و از بازیکنان خواسته هر چه می‌خواهد در زمین انجام بدهند تا وضعیت تیم را تغییر بدهد. شخصیت و کاراکتر این مربی بسیار محکم و جدی است و اتفاقا بازیکنان هم از این موضوع استقبال می‌کنند که یک مربی بالای سر تیم باشد که باعث موفقیت مجموعه شود. خود ما وقتی می دانیم با سخت‌گیری موفق می‌شویم بیشتر تلاش می‌کنیم و انگیزه پیدا می‌کنیم.

در این مدت که در پرتغال حضور داشتی از خودت راضی بودی؟

اگر بخواهم واضح بگویم از خودم راضی نبودم ولی این وسط یک ولی دارد.در این مدت که در پرتغال حضور دارم شرایط سخت و عجیبی را تجربه کردم. نه تنها من بلکه کل باشگاه و بقیه بازیکنان روزهای آرامی نداشتیم و باشگاه مرتب درگیر چالش های عجیب و غریبی بود. من هفته چهارم -پنجم سال قبل به تیم اضافه شدم و از همان ابتدا تیم در اواخر جدول حضور داشت. تصور کنید از آن زمان تا امروز چهار سرمربی عوض شده‌اند ضمن آنکه مدیرعامل باشگاه هم تغییر کرد. همه اینها را کنار هم بگذارید تا ببینید چقدر مشکل داشتیم. به خاطر این مشکلات بود که گفتم از خودم راضی نیستم وگرنه اگر شرایط بهتر بود و باشگاه این همه چالش نداشت ممکن بود رویه من و تمام بازیکنان تیم عوض می‌شد. خیلی از بچه‌های تیم تا امروز چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودند که یک باشگاه با این همه مشکل مواجه باشد.

با همه این سختی‌ها باز هم سعی کردم خودم را در بالاترین سطح از نظر روحی و روانی و حتی فنی نگه دارم. سال گذشته در ۳ بازی بسیار مهم ۲ گل ۳ امتیازی زدم و در یک بازی هم پاس گلی دادم که برای ما ۳ امتیاز داشت. یکی از دلایل اصلی ماندن تیم سال گذشته من بودم چون کسب آن ۹ امتیاز خیلی به تیم ما کمک کرد. تصور کنید در تیم ما هیچکس رابطه نزدیکی با هم نداشت و اصلا ابزار برای موفقیت فراهم نبود اما در نهایت موفق شدیم تیم را در لیگ حفظ کنیم.

در فصل جدید چطور؟ شرایط عوض شده؟

در فصل جدید ما ۱۱ بازی کرده‌ایم که من در ۶ بازی لیگ فیکس بودم و در یک بازی جام حذفی هم ثابت بازی کردم. در این ۷ بازی ۴ گل زدم و یک پاس گل داده‌ام. تا همینجا هم از نظر عملکرد نسبت به فصل گذشته با همه اتفاق موفق تر بودم. بعد از این اتفاقات سرمربی تیم عوض شد و تازه چند روز است که حس می‌کنم با این  مربی جدید می‌توانیم به تفکراتی که از ابتدا در ذهنم بود دست پیدا می‌کنیم. شاید باور نکنید ولی تازه دارم حس می‌کنم در یک تیم اروپایی هستم.مربی جدید با یک کادر ۵ نفره وارد تیم ما شده و با بچه‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده است. قبلا در پرسپولیس می‌گفتیم که باید برای قهرمانی همدل شویم و الان تازه در تیم ما با حضور این مربی جدید این شرایط اتفاق افتاده است. فردا هم بازی داریم و خیلی انگیزه دارم اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنم و به هدف‌هایم نزدیک شوم.

می‌خواستیم سوال کنیم که از رفتن به پرتغال پشیمان نشدی که خودت اشاره کردی تازه شرایط چند روز است تغییر کرده است...

واقعا شرایط خیلی سختی را پشت سر گذاشتم ولی اصلا اهل جا زدن نیستم و سفت و سخت به دنبال موفقیت هستم.

با بازیکنان تیمتان در مورد پرسپولیس صحبت نکردی؟

همیشه با بچه‌های تیممان در مورد پرسپولیس صحبت می‌کنم. به آنها گفته‌ام در پرافتخارترین تیم آسیا بازی کرده‌ام. قبل از گلات هم در پرسپولیس بازی می کردم. به آنها گفته‌ام با این تیم ۵ قهرمانی به دست آورده‌ام، آقای گل لیگ شده‌ام و حتی بیشترین گل زده را در تاریخ لیگ زدم. بارها ویدیوهایی را از حضور ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی به هم تیمی هایم نشان می‌دادم و آنها واقعا تعجب می‌کردند. بعد از اینکه برایشان توضیح دادم پرسپولیس تیم بزرگی در آسیا است و در ایران حرف اول را می زند آنها واقعا واکنش‌های خوبی داشتند و باورشان نمی شد این همه تماشاگر در هر بازی تیمشان را حمایت می‌کنند.

آنها از تو سوال خاصی در مورد پرسپولیس یا اتفاقات فوتبال ایران نپرسیده‌اند؟

آنها بارها سوال می کردند مگر می شود این همه تماشاگر برای بازی های یک تیم به ورزشگاه بروند؟ بارها شوکه شدند و برایشان غیرقابل باور بود. خودشان وقتی تیم ما در پرتغال مقابل تیم‌های مطرح بازی می‌کند تماشاگران زیادی در ورزشگاه می‌بینند ولی از حضور این همه تماشاگر در بازی های پرسپولیس متعجب شدند. برای خود من یک افتخار است که در بهترین تیم آسیا بازی کرده‌ام و با جو سنگین استادیوم‌ها با حضور تماشاگران آشنایی دارم.این خودش نوعی تجربه در فوتبال محسوب می‌شود.

می‌دانیم که با باشگاهت قرارداد داری ولی به نظر می‌رسد اگر قرار باشد یک روز بخواهی به فوتبال ایران برگردی اولویت اول تو پرسپولیس باشد...

صد در صد همین است. من با باشگاه ماریتیمو قرار داد دارم ولی باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. الان هم تاکید می‌کنم که واقعا پرسپولیس را خانه خودم می‌دانم. هواداران پرسپولیس را آدرنالین خالص می‌دانم و آنها همیشه نشان دادند عاشق تیمشان هستند. وقتی آنها وارد ورزشگاه می‌شوند بازیکن تیم حس می‌کند همه کاری در زمین می‌تواند انجام بدهد. من خودم را جزئی از باشگاه پرسپولیس می‌دانم و اگر این باشگاه روزی منِ علی علیپور را بخواهد مطمئنا به هیچ مساله‌ای فکر نمی‌کنم. شک نکنید میل و اشتیاق صد برابری نسبت به اولین روزی که به این تیم رفتم را برای بازگشت نشان می‌دهم و مطمئنا خواسته ای ندارم که باعث شود همه فکر کنند من می‌خواهم طاقچه بالا بگذارم.من خودم را مدیون پرسپولیس می‌دانم و همیشه سعی می‌کنم گذشته‌ام را فراموش نکنم.

تو یکی از لژیونرهای فوتبال کشور هستی ولی به تیم ملی دعوت نمی‌شوی. قبول داری با حضور طارمی و سردار و ... کار برای مهاجمان دیگر فوتبال ایران برای رسیدن به تیم ملی سخت است؟

هم مهدی و هم سردار مثل همه بچه‌ها دوست عزیز ما هستند. با طارمی همبازی بودم و خودش می داند چقدر او را دوست دارم. با سردار آزمون هم در تیم های ملی جوانان و نوجوانان همبازی بودم. ما همه با هم رفیق هستیم و در اینکه آنها عملکرد درخشانی دارند شکی ندارم. همه تلاش من این است که روز به روز بهتر شوم. همه عملکرد من را در این‌سالها دیده اند ولی باید اشاره کنم اسکوچیچ نشان داده برایش مهم این است که بازیکن در شرایط فعلی در چه سطحی از آمادگی قرار دارد. سرمربی تیم ملی وضعیت فعلی را ملاک دعوت قرار می‌دهد و این موضوع را ثابت کرده است. این یک پالس مثبت برای بازیکنان است که همه تلاششان را انجام بدهند و انگیزه داشته باشند.

به نظر می‌رسد در برخی مصاحبه‌هایت از اسکوچیچ انتقاد کرده بودی اما این حرف چیز دیگری نشان می‌دهد.

من هیچ مصاحبه‌ای علیه سرمربی تیم ملی نکردم. خیلی‌ها از آقای اسکوچیچ انتقاد می‌کنند و بحث سرمربی بزرگ را برای تیم ملی مطرح می‌کنند ولی من موافق این صحبت‌ها نیستم و اتفاقا از او حمایت می‌کنم. مربی بزرگ با نتایج بزرگ می‌شود پس صد در صد این مربی با نتایج درخشان لایق بالاترین ها است و هیچکس بهتر از او نیست که بتواند سکان هدایت تیم ملی را در جام جهانی بر عهده داشته باشد. یک نکته را هم بگویم که برای من کشورم از همه چیز مهمتر است. مهم این است که نام ایران سربلند باشد و اینکه چه کسانی و چگونه خدمت می‌کنند زیاد مهم نیست.

در این مدت یکسری اتفاقات برای طارمی رخ داد که او در تیم ملی نبود. با او صحبتی در این مدت نکردی؟

فرصت نشد، من همیشه رابطه خوبی با مهدی دارم ولی هر دو درگیر باشگاه‌هایمان بودیم و فرصتی نشد که با هم صحبتی در این زمینه‌ها انجام بدهیم.

و صحبت پایانی.

من برای همه تیم‌های ایران احترام قائل هستم ولی امیدوارم پرسپولیس بتواند با کسب ششمین قهرمانی به یک کلمه خاص برسد و عنوان ابر قهرمان لیگ برتر و جاوادنه شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی جون IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    هم تیمی هات نپرسیدن چطور با این همه تماشاگر و قهرمانی تو ایران چرا تو آسیا هیچی نیست نه ستاره ای نه ....
    • علی علیپور IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      چرا اتفاقا، بهشون گفتم این تک ستاره بخاطر ۱۰ قهرمانی در لیگ ایران زده شده همانطور که معتبرترین تیمهای دنیا به همین گونه عمل می‌کنند. تو آسیا هم بهترین، بین تیمای ایرانی بودیم. چون ما رسما دو بار تو فینال بودیم و هیچ تیم دیگه ای از ایران دو بار نبوده. و اما ما یه تیم ثو ایران داریم، که ۲تا ستاره زده که عموم کسایی که فوتبال رو میفهمند به اون ستاره ها عنوان جعلی رو دادن، چون معلوم نیست برا چیه؟ نه ۲۰ تا قهرمانی دارن، نه اگه کل مستندات فیفا و ای اف سی رو زیر و رو کنی اثری از قهرمانی اونا تو جام قهرمانان آسیا پیدا میکنی!!
  • حمید علوی US ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    تو عددی نیستی که بخواهی از کسی حمایت کنی و پاچه خواری هم فایده نداره درود بر آقا یحیی گلمحمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی