اصغر شرفی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مربی اسبق فوتبال کشورمان گفت: متاسفانه دو تیم پرسپولیس و استقلال به قدری در دربی ضعیف بازی کردند و از یکدیگر می ترسیدند که فوتبالشان فقط حوصله تماشاگر را سر برد.

مسابقه تیم‌های استقلال و پرسپولیس در هفته هشتم لیگ برتر با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید تا بسیاری از کارشناسان فوتبالی کشورمان نسبت به عملکرد کادر فنی و بازیکنان دو تیم انتقادهایی را مطرح کنند.

اصغر شرفی مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفت و گو با خبر ورزشی، درباره دربی نود و هفتم، همچنین دستورالعمل فیفا برای حضور بانوان در جریان دیدارهای تیم ملی در استادیوم حرف زد. متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

مسابقه تیم‌های استقلال و پرسپولیس را نگاه کردید؟

به نظرم این دربی از لحاظ بازیکن تاپ خیلی خیلی ضعیف بود. یعنی اصلاً هیچ یک از دو تیم بازیکن تاپ نداشتند.

وحید امیری هم که در تیم ملی یکی از مهره‌های شاخص محسوب می‌شود خوب نبود؟

اگر وحید امیری را تاپ حساب کنیم او هم روز بدش را سپری کرد. دربی وقتی قشنگ می‌شود که اکثریت بازیکنان دو تیم وحید امیری باشند.

این دربی از نظر تاکتیکی قابل تحلیل و بررسی بود؟

اصلاً نبود. به نظر من این دربی شوت یک ضرب بود. ما قدیمی‌ها یک بازی داشتیم که اسمش را شوت یک ضرب گذاشته بودیم و دو طرف می‌ایستادیم و فقط به هم شوت می‌زدیم. در بازی دربی هم دو تیم اینطرف و آنطرف زمین ایستاده بودند و به هم شوت می‌زدند.

چرا؟

اینقدر بازیکنان را ترسانده بودند که توپ را نگرفته آن را رها می‌کردند. واقعاً این نوع بازی حوصله میلیون‌ها بیننده تلویزیونی را سر برد و همه را خسته کرد. قبلاً لااقل یک مهدی قائدی بود که دو تا حرکت جالب می‌کرد ولی در این مسابقه اصلاً بازیکنی ندیدیم که حرکت جالبی انجام دهد. این اصلاً دربی نبود. فقط مردم را مسخره کرده بودند.

استقلال و پرسپولیس مردم را مسخره کردند/ بازیکنی در حد مهدی قائدی ندیدم/ وحیدامیری بازیکن تاپ است؟

ترسی که درباره آن صحبت کردید از طرف کادرفنی به بازیکنان منتقل شده بود؟

قطعاً! معلوم بود که هیچ یک از دو تیم نمی‌خواستند در این بازی شکست بخورند. برای همین تلاشی برای پیروزی نمیکردند. سه تا پاس سالم به همدیگر نمی‌دادند. خدا را شکر که لااقل مردم به استادیوم نرفتند. چون آنوقت یک هزینه اضافی روی دست تماشاگر می‌ماند و از طرفی باید در این هوای آلوده چند ساعت در استادیوم در سرما این وضعیت را تحمل می‌کرد. متاسفانه باید بگویم شرایطی که بر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حاکم است اصلاً در خور نام این دو باشگاه نیست.

چطور؟

شما ببینید چه کسانی در راس کار هستند! هم در فدراسیون هم در این دو باشگاه. مدیرعاملی که امروز در باشگاه پرسپولیس کار می‌کند کجای فوتبال بوده؟ پرسپولیس جایگاه افرادی مثل جاسمیان، همایون بهزادی، محراب شاهرخی، آشتیانی، کاشانی و خیلی آدم‌های بزرگ بوده. آدم‌هایی که اگر بد هم بودند لااقل بزرگ بودند که البته بد نبودند. یک موی آنها در تن افرادی که امروز در پرسپولیس کار می‌کنند نیست. استقلال هم همین طور است. من وقتی به آمریکا می‌روم با کوزه کنعانی، بیاتی، نادر افشار و تعدادی دیگر از قدیمی‌های تاج رفت و آمد می‌کنم. آنها هنوز هم وقتی دور هم می‌نشینند خاطرات قدیمی‌شان را مرور می‌کنند و از ته دل میخندند. چه بلایی بر سر این دو باشگاه آمده است؟ چرا خبری از این اسامی‌در باشگاه شان نیست!

چه کار می توان کرد تا دربی جذاب شود؟

ناسلامتی دربی باید یکی از بهترین بازی‌های مملکت باشد. مردم پای این مسابقه می‌نشینند تا خاطراتشان را مرور کنند و یا از مسابقه دو تیم محبوبشان خاطره بسازند. هر دو مربی از ترسشان بازیکنانشان را چنان ترسانده بودند که یکی از بی کیفیت‌ترین مسابقات این سالها را رقم زدند.

خبر دارید که رییس فیفا دستور داده بانوان باید به استادیوم بروند؟

با توجه به آلودگی هوا و از بین نرفتن کرونا، قطعاً تا زمان میزبانی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی همچنان بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود. به همین خاطر دیگر موضوع حضور بانوان در استادیوم نمی‌تواند دغدغه ای برای مسئولان فوتبال ما باشد. با این وضعیت آلودگی هوا و اینکه برخی می‌گویند فلان واکسن را باید بزنید و برخی می‌گویند فلان واکسن را نباید بزنید، شرایط کماکان به همین منوال است و تغییری در تصمیم سازی‌ها صورت نمی‌گیرد. امیدوارم هر اتفاقی می‌افتد فوتبال ما ضرر نکند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمدطاها IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    خب واقعا دربی که دیدیم یکی از حال بهم زن ترین‌ دربی های چند فصل اخیر بود‌ یه بازی کسل کننده بدون تاکتیک و برنامه، هیچ بار فنی نداشت حیف وقتمون که برای این بازی به هدر رفت..ولی بنظرم آنچه مشخص است فقر تمرینات تاکتیکی در نوع بازی تیمهای لیگ برتر به وضوح دیده میشود انگار که تیمها تمرینات مفیدی انجام نمیدن و از همین زمان نسبتا کم تمرینات زمان زیادی به تمرینات تاکتیکی اختصاص داده نمیشود، به همین دلیل هفته به هفته پیشرفت تاکتیکی چندانی در نوع بازی اغلب تیمها دیده نمیشود و ضعف ها همچنان بازی به بازی خودشو نشون میدهد..اما بغیر از این عامل دیگری هم هست بازیکنان ناز پرورده ای که تن به تمرینات سخت نمیدن و زندگی حرفه ای ندارند پس از تمرینات سرگرم تفریح میشن دیر می خوابند و اصولی غذا نمی‌خورند و بدن ناآماده خودشونو به تمرینات می‌آورند و با کوچکترین سختگیری شروع به غر زدن میکنند..
  • 6 IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    حرفت درست ولي تو كجا و وحيد اميري كجا!! تو چند تا تيم جام اوردي مربي؟؟؟ چند تا بازيكن پرورش دادي؟؟؟ جديدا شايد ندونن ما كه ميدونيم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی