نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
شهاب عزیزی خادم
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال توضیحاتی در خصوص مسائل مالی روز فوتبال ایران ارائه کرد.

علی سلیمانی خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در پایان جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال حسابرس رسمی و خیلی خوشنامی دارد، ما هم برای سال منتهی به ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۹ و هم برای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ صورت‌های مالی را آماده کردیم و حسابرسی انجام شده است. قرار است پیش‌نویس حسابرسی را دریافت کنیم اما در موضوع حسابرسی که هنوز به هیئت رئیسه اعلام و مجمعی برای آن برگزار نشده است، ایرادی وجود داشته که در خصوص تعیین تکلیف پرونده ویلموتس است.

وی اضافه کرد: می‌توانستیم کارهای برگزاری مجمع را انجام دهیم ولی متاسفانه چند بار صدور این رای عقب افتاده است. به محض اینکه رای ویلموتس صادر شود فدراسیون مجمع عمومی‌اش را برگزار می‌کند و صورت‌های مالی هر دوسال به مجمع عمومی و هیئت رئیسه فدراسیون تحویل داده می‌شود. اگر بحثی وجود نداشته باشد قطعا مصوبه‌ این دو سال صادر خواهد شد. در صورت‌های مالی دقیقا مشخص شده که چه درآمدهای از AFC و فیفا داشتیم و کمک‌های دولتی و درآمد از حق عضویت و اسپانسری چقدر بوده است.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا این توضیحات در پاسخ به اظهارات  یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است، گفت: دنبال جواب دادن نیستم. صورت‌های مالی آماده است و امروز در جلسه هیئت رئیسه گفتم که هرکدام از اعضا بخواهند صورت‌های مالی را در اختیار آنها می‌گذاریم. پیش نویس حسابرس در سال قبلی هم آماده است و می‌توانیم در اختیارشان بگذاریم. برای امسال نیز پیش‌نویس تا یک هفته دیگر آماده می‌شود و می‌توانیم در اختیار آنها بگذاریم اما اینکه دوستان منتظر هستند تا رای ویلموتس تعیین تکلیف شود و بعد مجمع را برگزار  کنند در اختیار خودشان است. می‌توانند با مجوزها و اختیاراتی که دارند پیش از صدور رای مجمع را برگزار و صورت‌های مالی را منتشر کنند و به مجمع ارائه دهند ولی اگر تا الان مجمع عمومی برگزار نشده، به دلیل عدم صدور این رای بوده است.

سلیمانی درباره وضعیت مالکیتی ساختمان فدراسیون تصریح کرد: یک بار برای همیشه در این مورد توضیح می‌دهم. زمانی که با شستا توافق کردیم که ۲ میلیون دلار بگیریم، حدود ۲۵ میلیارد تومان پول می‌شد که آن ۲۵ میلیارد تومان به شستا پرداخت شد و قاعدتاً نباید شستا مازاد از این مبلغ درخواستی می‌کرد. این توافقی بود که در جلسه مقامات بالای ورزش کشور مصوب شده بود ولی به دلایلی که برای من هم مشخص نیست و مقداری هم کم لطفی رسانه‌ها بود، شستا بیشتر از ۲۵ میلیارد تومان درخواست اعلام کرد که این پول را دلاری می‌خواهد و ساختمان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را توقیف کرد.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال افزود: بابت این موضوع نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ارسال شده و امیدوارم ایشان به این نامه نظر داشته باشند و دستور دهند که این موضوع دوباره بررسی شود. آن چیزی که از لحاظ مالی و حرفه‌ای در بحث مالی وجود دارد این است که چون در آن زمان دسترسی به سامانه نداشتیم، نتوانستیم این معامله را ریالی انجام دهیم. شستا ۲۵ میلیارد پول از ما طلب داشت که فکر می‌کنم این پول کاملاً توسط وزارت ورزش و با گردشی که در حساب ما وجود داشت، پرداخت شد. اگر ریاست محترم قوه قضاییه به این موضوع و به این نامه ما توجه داشته باشند باید هم ساختمان فدراسیون فوتبال و هم ساختمان باشگاه پرسپولیس برگردد. شاید توانی در مقابل توانمندی حقوقی شرکت شستا نداشته‌ایم.

سلیمانی درباره اینکه یک بار شرکت شستا اعلام کرده بود دیگر طلبی از فدراسیون ندارد، اظهار داشت: مدیرعامل وقت شستا با توجه به طرح دعوا و بعد از اینکه ساختمان مصادره شد، گفته بود که دیگر طلبی ندارند. یکی از مشکلات ما این است که در آن زمان حرف‌ها را مکتوب نکردیم. در آن زمان حساسیتی وجود داشت و باید خیلی سریع این پول به ویلموتس پرداخت می‌شد و برای همین خیلی به صورت مکتوب نداریم که این رقم را باید به چه صورت و در چه زمانی پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: توافق کردیم که تا فروردین ماه سال بعدی که پول را گرفتیم، آن را به شستا برگردانیم. واقعا باید ۲۵ میلیارد تومان به شستا برمی‌گشت ولی این کار انجام نشد و وزارت ورزش مشکلات مالی داشت و نتوانست کمک به موقعی به ما داشته باشند. می‌خواهم رسانه کمک حال فوتبال باشد. در آن زمان ما ۲ میلیون دلار از شستا گرفتیم که در آن زمان ۲۵ میلیارد تومان پول بود و ما آن پول را هرچند با تاخیر ولی پرداخت کردیم. فوتبال یک نهاد ملی است و حتی تاخیر در پرداخت پول را هم نباید پرداخت می‌کردیم. دولت کمک می‌کرد زمانی که اصل پول را پرداخت کردیم، دیگر ساختمان‌های ما توقیف نشود. امیدوارم یک بار دیگر این پرونده بررسی شود و حق فوتبال ضایع نشود.

سلیمانی در رابطه با ادعای استقلال و پرسپولیس مبنی بر بدهی فدراسیون فوتبال به این دو باشگاه گفت: هیچ بدهی به این دو باشگاه نداریم. طلب هم نداریم، ولی سازمان لیگ دارد. در بحث مجوز حرفه‌ای مسئولیتی ندارم که صحبت کنم، ولی بحث مجوز مشکل ۱۰ ساله است. در سال‌های گذشته به دلایلی که یکی از آنها منافع ملی بوده، اجازه دادیم این موضوع کِش‌دار شود و به موقع ورود نکردیم. هیچ کدام از مسئولان فعلی و قبلی این دو باشگاه و فدراسیون فوتبال مقصر نیستند. سیستم ورزش ما مقصر است که به صورت ساختاری دنبال این قضیه نمی‌رود تا باشگاه‌ها استانداردهای بین‌المللی داشته باشند. در سال‌های گذشته عضو این کمیته بودم و در جریان امور قرار داشتم. ساختار مناسبی برای ورزش می‌خواهیم که این دو باشگاه را الزام به داشتن استانداردها کنیم. در سال‌های گذشته به دلیل اینکه ترس داشتیم که این دو تیم پرطرفدار به لیگ قهرمانان آسیا نرسند، همه کمک می‌کردند. امروز AFC اجازه نمی‌دهد و تعهدات را قبول نمی‌کند. امیدوارم ساختار ورزش ما از ورزش پاک حمایت کند.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال تصریح کرد: وقتی عزیزی‌ خادم آمد طبق مقررات باید یکسری الزامات را انجام می‌دادیم، از جمله بحث اسپانسر که انجام شد. حدود ۱۶۰ میلیارد از محل درآمد اسپانسری و کمک‌ها درآمد داشتیم که حدود ۵۰ میلیارد از طرف اسپانسر و مابقی کمک بوده است. فوتبال یکی از مواردی است که همیشه درگیر مسابقات آن هستیم. وقتی تیمی را برای مسابقه آماده می‌کنیم بالغ ۵،۶ میلیارد بابت رفت‌وآمد لژیونرها، هتل و ... هزینه دارد. متأسفانه از درآمد حق پخش، چیزی نداریم و مشکل خواهیم داشت. قاطعانه می‌گویم در سال ۱۴۰۰ بهترین همکاری دولت و فدراسیون را داشتیم که بی‌نظیر بود. من در دوره محمد دادکان حضور داشتم و باید گفت این بار همکاری دولت با فدراسیون بی‌نظیر بود که امیدوارم نتیجه‌اش صعود بی‌دغدغه به جام جهانی باشد.

سلیمانی در خصوص سفر عزیزی‌ خادم و همراهانش به لیتوانی و حرف‌وحدیث‌هایی که بوجود آمده، گفت: موارد و مکاتباتی انجام شد که در جریانش نیستم. چیزی که می‌دانم این است که دو هزینه انجام شد؛ نخست هزینه تیم بود که ۲۷،۲۸ هزار دلار دادیم که ۱۲ هزار دلار را برگرداندند. دومی حضور ریاست فدراسیون فوتبال به همراه همراهانش بود که دو هزار و ۲۲ دلار هزینه در برداشت. همراهان عضو فدراسیون بودند. اسپانسر پرواز تیم‌مان هم حضور داشت که از لحاظ قانونی بلامانع بود. با دو هزار دلار پرونده این سفر را بستیم. هزینه‌های جدید نه مورد قبول من نبوده و نه چیزی دیده‌ام. اگر شرکتی ادعایی دارد که هزینه‌ای کرده، نمی‌توان آن را قبول کرد. مثلا من به عنوان رئیس هزینه‌ای کرده باشم و ادعا کنم چون با من بودید، صداوسیما باید پول را بدهد. در فدراسیون شفافیت وجود دارد و دستگاه‌های نظارتی هم بررسی می‌کنند، بنابراین نمی‌توانیم هزینه‌های دیگری داشته باشیم.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در مورد اینکه فدراسیون فوتبال از بستن قرارداد تجاری منع شده است، یادآور شد: از سال ۹۷ بین جام جهانی تا جام ملت‌های آسیا یک شرکت اسپانسر ما بود که به آن پایان دادیم. پس از آن وارد بحث تحریم‌ها و جابه‌جایی‌ها شدیم و سپس سرپرست آمد. در این بین بحث اساسنامه را هم داشتیم. از قبل از جام ملت‌های آسیا اسپانسر نداریم اما خدا را شکر کارها در حال انجام شدن است. مشکلات و موانعی که ایجاد شده، در حال رفع شدن است و با توجه به داشتن یکسری الزامات قانوانی فکر کنم به زودی وارد یک قرارداد با اسپانسر شویم.

وی درباره اینکه در AFC و فیفا چقدر پول بلوکه شده داریم، گفت: رقم دقیق را نمی‌توانم بگویم. هر سال AFC و فیفا مبالغی را به اعضا کمک می‌کنند. فرض کنید یک میلیون دلار سالانه برای هزینه‌های جاری و دو سه میلیون دلار برای پروژه‌ها ولی ما از سال ۲۰۱۶ پولی دریافت نکردیم. پول ۷ ماه اول اسکوچیچ را از محل مطالبات فیفا پرداخت کردیم ولی فیفا این راه را هم بست و اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پولی پرداخت کند. اگر در یکی دو بازی آینده پیروز شویم به جام جهانی صعود کنیم فکر می‌کنم حدود ۲۰ میلیون دلار بتوانیم از اعتبارمان هزینه کنیم و اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد بتوانیم از فیفا بگیریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی