پیروز قربانی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کاپیتان اسبق استقلال گفت: بهترین کار برای کمک به این استقلال اعتماد به کادر فنی است و اینکه اجازه بدهیم با همین شیوه موردنظرشان تیم را به عنوان قهرمانی برسانند.

نتایج استقلال در دور رفت لیگ برتر و صدرنشینی اش در پایان نیم فصل اول باعث شد اکثر کارشناسان فوتبالی به تمجید از سبک فوتبال استقلال بپردازند. در این میان جلال چراغپور از مدرسان فوتبال مان در تازه‌ترین صحبتی که درباره سبک بازی استقلال داشت توضیحاتی داد که به همین بهانه با یکی از بازیکنان اسبق و مربیان استقلالی درباره اش حرف زدیم. پیروز قربانی در گفتگو با خبرورزشی، درباره وضعیت استقلال در پایان نیم فصل اول، بازی در جام حذفی مقابل پیکان و سبک بازی استقلال در سال ۱۴۰۰ اظهاراتی را مطرح کرد:

نتایج استقلال در دور رفت را چطور ارزیابی کردید؟

تیم نتایج خوبی گرفت. انشالله که با همین شرایط در دور برگشت هم حضور پیدا کند. به نظرم تیم استقلال در دور رفت شخصیت خیلی خوبی از خودش نشان داد و به حق، به عنوان صدرنشین در پایان دور رفت جایگاه درستی را برای خودش تعیین کرد. امیدوارم این شرایط در دور برگشت هم برای استقلال وجود داشته باشد.

قبول دارید که در ابتدای فصل خیلی ها چنین انتظاری از این تیم با این همه تغییرات نداشتند؟

به هر حال ما باید به این تیم اعتماد کنیم. باید به کادر فنی اجازه بدهیم که کار خودش را آن چنان که تا الان جلو آورده پیش ببرد. من از فرهاد مجیدی می خواهم گوشهایش را ببندد و کارش را به همین شکل ادامه بدهد و به نقطه نظرات کارشناسانی که فقط کنار گود نشسته اند و تحت هر شرایطی می گویند "لنگش کن" کاری نداشته باشد. ما هیچکدام مان نزدیک تیم نیستیم و قطعاً فرهاد مجیدی با بهترین شرایط می‌تواند استقلال را هدایت کند. همین هایی که امروز ایراد می‌گیرند که استقلال بد بازی می‌کند اگر استقلال خوب بازی می کرد و این نتایج را نمیگرفت خودشان دوباره لب به انتقاد باز می‌کردند و پشت سر تیم حرف میزدند. مجیدی کار خودش را انجام بدهد و کاری به نقطه نظرات این و آن نداشته باشد.

بازی در جام حذفی مقابل پیکان را چطور پیش بینی می کنید؟

پیکان تیمی است که ساختاری قدرتمند دارد. آنها معمولاً منتظر می‌نشینند تا تیم مقابل جلو بیاید. پیکان تیم باهوشی است و فکر می‌کنم استقلال هر چه زودتر به گل برسد برایش بهتر می‌شود وگرنه ممکن است کار گره بخورد.

سبک بازی پیکان را بیشتر تشریح می‌کنید؟

پیکان بیشتر دوست دارد عقب بنشیند و چشم به ضد حملات دارد. به خاطر همین خط هافبک استقلال باید در این بازی خیلی باهوش کار کند. البته بازی در جام حذفی به طور کلی با سایر مسابقات متفاوت است. دیدیم که تیمی مثل نود ارومیه چطور برای استقلال دردسرساز شد. شاید اگر این دو تیم صد بار با هم بازی کنند استقلال ۹۹ بار نود ارومیه را می برد ولی به هر حال مسابقه جام حذفی شرایط متفاوتی دارد.

مجیدی گوش هایش را ببندد و استقلال را قهرمان کند/ فرهاد هر کاری کند باز می گویند لنگش کن! /فوتبال ایران به ۲ دلیل زیبا نیست

درباره سبک بازی استقلال با جلال چراغپور (مدرس فوتبال) حرف زدیم که معتقد بود این تیم گیم (GAME) بازی می‌کند و فرق گیم با پلی (PLAY) این است که گیم برای کسب پیروزی است و پلی برای اجرای فوتبال زیبا. به نظر شما سبک بازی استقلال چیست؟

آقای چراغپور استاد هستند ولی به طور کلی فلسفه وجودی فوتبال برای لذت بردن است. من درباره فوتبال اروپا حرف می زنم و به ایران کاری ندارم. اولین موضوع در فوتبال اروپا این است که تماشاگران از دیدنش ارضاء شوند و در نهایت تیم به قهرمانی برسد. شاخصترین مربی سال های اخیر در ارائه گیم، خوزه مورینیو بود که اصلاً مربی درجه یکی نیست. الان هم می‌بینیم که دیگر جایی در بین مربیان طراز اول ندارد.

بیشتر توضیح می دهید؟

امروز در فوتبال دنیا مربیانی روی بورس هستند که تیمشان PLAY بازی می کند. نفراتی مثل گواردیولا، یورگن کلوپ یا یکی مثل مارسلینو در اتلتیکو بیلبائو. آنها تیم هایشان را برای PLAY به میدان می‌فرستند. اگر به خاطر داشته باشید بایرن‌مونیخ با یوپ هاینکس در هر سه جام قهرمان می‌شد ولی مدیران بایرن رفتند و گواردیولا را آوردند برای این که دوست داشتند بایرن مونیخ هم برای تماشاگرانش با سبک PLAY بازی کند. یعنی سبک کلی فوتبال فرق کرده ولی چنین سبکی در ایران غیر قابل اجراست.

چرا در ایران نمی توان هم پلی داشت و هم نتیجه گرفت؟

به دو دلیل. اولاً اجرای فوتبال با سبک پلی دانش بالای مربیگری را می طلبد. دوماً چنین فرصتی در اختیار مربی ایرانی قرار نمی‌گیرد. ما در کشورمان فاقد هر دو این فاکتورها هستیم. نه مربیان مان دانش شان در سطحی است که بتوانند هم در تیم هایشان PLAY را اجرا کنند و هم نتیجه بگیرند و هم فرصت کافی به مربیان داده نمی‌شود تا این سبک مورد نظر را اجرا کنند. به خاطر همین همه به دنبال گیم می روند تا فقط و فقط ببرند. یعنی یک مربی لیگ برتری در فوتبال ما در درجه اول می رود که نبازد تا جایگاه خودش را حفظ کند. جلال چراغپور خیلی قشنگ در این‌باره گفته ولی مادامی که در فوتبال مان به دنبال ارائه فوتبال زیبا نرویم و فقط در پی اجرای گیم باشیم حتی اگر هفت قهرمانی متوالی هم به دست بیاوریم باز هم فوتبال مملکت مان به طور کلی افت می کند. مشابه داخلی این قبیل تیم ها هم کم نیستند. یکی از آنها هم سبک کارلوس کی‌روش در تیم ملی مان بود که دیدیم وقتی از ایران رفت نتوانست موفقیت هایش را جای دیگری تکرار کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کوهمره_جروق IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    آقای قربانی تو مجموعه و مکتب استقلال آدم پاک و درست مثل خودت و امثال حجازی و روشن کم پیدا میشه.مکتب فساد و دورویی
    • تاجی طبرستانی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      آقا پیروز توی این اخرعمري از فرهاد مجیدی حمایت نکن چون هیچی بلد نیست و نمی تونه جلوی بازيکنشو بگیره تا کرونا نگیره ،این آقا وسط نیم فصل دوم باشعار تماشاگران تیم را رها میکند ومی رود چون نمی تونه حداقل خواسته تاجيها را برآورده کند شما هم کناروايسا و تماشا کن.
  • ارتش سرخ IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    فعلا که از ترس سیستم دفاعی شون اونده پایین همه باهم کروتا گرفتن درست روز قبل بازی البته کیسه کشا نگران نباشن فردا که بازی لغو بشه همه یهویی خوب میشن سرباز فراری هم میره تیم ملی
  • شمسعلی. GB ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    آخی حسرت چندین ساله
  • محسن IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    سلام تیم بایرن مونیخ در دروان هنکس فوق العاده بازی می کرد. نمیدونم چرا سعی دارید این مربی رو به یک نتیجه گرا مثل مورینیو تنزل بدید؟ شاید تیم هنکس مالکیت توپ بالایی نداشت، اما به تیمی مثل بارسلونا هفت تا زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی